Skämt åsido, senast man tävlade i Las Vegas var 1982 när Keke Rosberg vann VM titeln, racet som var döpt till Caesars Palace Grand Prix vanns dock av Alboreto före Watson och Cheever, Keke blev femma, något som räckte till att kamma hem VM titeln. På den tiden körde man på en parkeringsplats på dagtid, årets race körs på natten, något som kommer märkas i form av mycket låga bantemperaturer, lite som under tester i Barcelona när det är riktigt kyligt där i februari, natt temperaturer mellan 5-10 grader är vanliga så här års i Las Vegas. I och med att banan har tre långa raksträckor, så kommer det bli svårt att få upp däcktemperaturen och därmed kan det bli knepigt att få stopp på bilen när man tvärnitar innan frambenen, knorren och bakbenen, kolfiber pråmarna är sköra och murarna hårda, något som kan leda till en slakt av de förstnämnda.
Banan består dels av vanlig gammal asfalt som trafikeras dagligen, och dels av några nyasfalterade banavsnitt, något som kan innebära vissa problem med set up arbetet på grund av en skiftande greppnivå från underlaget. Delar av banan används som sagt var dagligen av vanliga trafikanter, så det gummi som läggs ner av F1 bilarna när de är ute blir inte kvar, med andra ord, banan kommer vara relativt "grön" och hal under hela helgen även om greppnivån förbättras något undan för undan. Det tillsammans med de förväntade låga bantemperaturer, och faktum att man kör med lite vinge kommer att skörda sina offer, låt oss hoppas att förarna klarar sig och att skadårna begränsas till en kolfiber slakt. All nödvändig information inför racehelgen finns att hämta från bilden här ovan, Pirelli har valt de mjukaste gummiblandingar med tanke på banans design och de förväntade, låga bantemperaturer, bandesignen bäddar för bilar som är snabba rakt fram så det finns plats för överraskningar bland poängtagare, men första platsen lär hamna där den brukar hamna, hos Verstappen och RBR.
Det om spektaklet i Las Vegas, på tal om Verstappen...
...vore kul att få se honom ta sig an en annan ung förare i form av Rovanperä, först i en F1 bil och sedan i en WRC bil, på asfalt och på grus, räkna sedan ihop varvtiderna från en F1 bil och en WRC bil, snabbast blir korad till mästarnas mästare. Jag tror att Kalle skulle ta hem det, han är snabb både på grus och asfalt, och kör även drifting, Max är ursnabb på asfalt men skulle förmodligen göra bort sig på grus i en WRC bil,.vad tror ni, vem av de här två unga supertalanger skulle bli mästarnas mästare?
Dagens grid girls kör med Vegas stil, kepsen på snedden och solisar på näsan, under natten kan det vara på sin plats att ta på sig något lite varmare.
Amen,..må grisfesten i Las Vegas vara med er.
Hej !
Även om Max skulle visa sig vara duktig på grus hade han fått sin överman i Kalle !