BULLSHIT JANNE BLOMQVIST

 
1          Bottas
2          Hamilton
3          Vettel
4          Räikkönen
5          Verstappen
6          Grosjean
7          Ricciardo
8          Magnussen
9          Sainz
10        Hulkenberg
11        Ocon
12        Gasly
13        Leclerc
14        Alonso
15        Stroll
16        Vandoorne
17        Perez
18        Sirotkin
19        Hartley
20        Ericsson
 
Bottas på pole, inte illa pinkat av en förare, som enligt Janne Blomqvist är troligen långsammare än Marcus Ericsson, dock blev marginalen bara 0,019 sekunder till Lewis.  Ferrari räckte inte riktigt till idag att utmana om pole, men racepace är det inget fel på, så det återstår att se huruvida Mercedes duon kan bara segla iväg mot en dubbelseger från första ledet imorgon.  
 
Mercedes uppdateringspaket tycks leverera efter förväntningar, dock är det först  nästa racet på Silverstone, som avslöjar hur det ligger till med styrkeförhållanden mellan toppstallen. Där RBR är en enkel bana som inte kräver speciellt mycket ur aerobalans synpunkt, är Silverstone rena motsatsen med sina snabba, svepande kurvkombinationer som obarmhärtigt avslöjar alla svagheter i bilarnas totalbalans.
 
Verstappen kvalade ut Ricciardo, som visade varför varken Mercedes eller Ferrari var intresserade av han tjänster, Grosjean, som gjorde ett riktigt starkt kval klämde sig in mellan RBR duon, stallkompisen Magnussen var inte långt efter och startar från åttonde rutan.
 
Sainz kvalade åter igen ut Hulkenberg liksom Ocon Perez, Gasly gjorde processen kort med Hartley, Alonso var steget före Vandoorne. Stroll slog Sirotkin, och Ericsson, som enligt Janne Blomqvist är minst lika snabb som Bottas om inte snabbare hamnade allra sist, Marcus måste höja ribban ordentligt om han vill bli kvar i F1, inga mjölkkartong pengar i världen räcker till att rädda kvar honom om han inte börjar prestera bättre. Marcus teamkompis Leclerc gjorde ett bra jobb igen, men visade samtidigt tendenser av överkörning, det kan hända att all uppmärksamhet börjar krypa under hans skinn när förväntningar når allt högre höjder.
 
Det är kul att observera, hur olika bilar klarar av övergången till "flygläge" ut ur kurvan till DRS rakan, har man gott om downforce i första hand från diffusern, så kan man öppna DRS direkt och plana ut om man lyckas stalla framvingen.   RBRs Newey och McLarens Prodromou jobbade länge ihop hos RBR, och har samma syn på aerolösningar, RBRs bil hittar "flygläget" direkt, McLarens inte alls, bilens bakända är styv som ett järnspett och vägrar att sänka rumpan, dock är det inte frågan om ett aerodynamisk miss, utan mekanisk, balansen mellan aerodynamisk och mekanisk grepp finns inte där, jag begriper inte varför de envisas med att köra bilen så styv i bakändan.
 
Det var också kul att se hur olika inställningar till exempel Vettel och Räikkönen körde med, Kimi hade verkligen lite vinge bak, fungerade bra genom två första delar av banan, men inte alls lika bra genom sista kurvan, Vettels lösning fungerade sämre under två första delarna av banan, men bättre under den sista biten av banan, Kimi kan leva med överstyrt, Vettel gillar det inte alls.
 
Det om kvalet, rubriken BULLSHIT JANNE BLOMQVIST har följande innebörd,.jag får sällan tid över att läsa bloggar, och när jag får det så läser jag i första hand enbart teknikrelaterade bloggar, så det är mina läsare som via mail håller mig ajour om vad det skrivs på svenska F1 relaterade bloggar, däribland den ovannämnda Blomqvist blogg.
 
Herr Blomqvist har av någon anledning bitvis en ganska negativ inställning gentemot den finska duon Räikkönen-Bottas, han lär ha vid något tillfälle under våren klämt ur sig, att om några andra förare skulle ha varit lediga, så skulle både Kimi och Valtteri fått lämna sina platser till förfogande.   Det är inte första gången Blomqvist kommenterar den finska duons prestationsnivå i negativa ordlag, han tycks vara förespråkare av SD inspirerad nationalistisk dynga, och kastar med jämna mellanrum retorik märgben till sin flock av små, stirriga, kastrerade hundar som skäller värre än de biter.
 
Blomqvist förnekar givetvis allt det ovannämnda, men svartflaggar samtidigt omedelbart samtliga som anklagar honom för ovanstående verksamhet, samma svartflaggning drabbar även dem som i negativa ordalag kommenterar Ericssons tillkortakommanden, kanske är det Blomqvist syn på demokrati och frihet att yttra sig när han sätter sin agenda.
 
Hans adapter  har däremt tydligen haft fritt fram att smäda, håna och smutskasta Ericssons motståndare, däribland Grosjean och Magnussen, om man studerar den ovanstående resultatlistan efter dagens kval, så har både Blomqvist och hans flocks hatobjekt klarat sig rätt så hyggligt, något som man inte kan säga om Ericsson, en förare som är minst lika bra som Bottas om inte bättre enligt herr Blomqvist.
 
Blomqvist var snabb att citera den italienska skvallerblaskan La Gazzetta dello Sport, när de på sedvanlig italiensk sätt gjorde gällande, att Kimi skulle tvingas byta plats med Leclerc på Spa efter sommaruppehållet, att Saubers chef dagen efter avvisade historien som ren nonsens tycktes inte alls störa Blomqvist, han hade ju fått chansen att visa sin skadeglädje och "spekulera".  Jag slår vad om, att Blomqvist redan då när han nappade på Gazzettas struntartikel visste att det var frågan om rent nonsens, men kunde inte styra sin skadeglädje som han hämtar ur sin avundsjuka, utan valde att ta upp smörjan för att ännu än gång kunna indirekt håna Räikkönen.
 
Jag har aldrig gett mycket för den här självutnämnda "F1 expertens" svammel, som min polare Micke sa, så är hans blogg en salig blandning av avundsjuka och en hjältedyrkan för en "the king that never was". Så Blomqvist, fortsätt gärna med att hylla din polare Marcus, men ge fan i att smutskasta dem riktiga stjärnförarna i F1. Jag personligen skiter i fullständigt om din blogg är en mix av avpixlat och ett protokoll från senaste SD mötet, och vad dina hundar klämmer ur sig i kommentarsfältet, din polare blir inte ett dugg bättre förare för det vad än klämmer ur dig, när du i din enfaldiga avundsjuka tillsammans med några inbecilla smutskastar andra förare.
 
 
Dagens grid girl håller hårt om paraplyet för att skydda sig från Blomqvist smutskastning.
 
Amen,..må sturmführer Blomqvist och hans flock av imbecilla hundar ruttna i helvetet.    
 
          
 
    
 
 
 
 
 

TAKE THE BULL BY THE HORNS

 
 
Red Bull Ring och Spielberg nästa, en bana som inte är helt olik med Paul Ricard. Här krävs både hög topphastighet på de tre DRS rakorna, gott om traction ut ur kurvor samt bra bromsar som inte överhettar. En bra all round bil är att föredra, eftersom avvägningen mellan downforce och drag blir en delikat affär, för mycket vinge och man blir dead meat i slutet av DRS rakan, för lite vinge i sin tur leder till överstyrning och man halkar av i kurvan efter DRS rakan.
 
Banan ligger 800 m över havsnivån, så turbon får jobba hårt för att hålla flåset, och kylningen av både PU och bromsar blir sämre än vanligt.  Greppnivån i asfalten är ganska låg, sidobelastningen av däcken relativt hög, hur slitaget kommer att bli återstår att se, eftersom Pirellis däck fungerar efter slumpgenerator principen.
 
Om man vill göra en omkörningsmanöver till exempel kurva 2, så måste man ha en bra utgång ur kurva 1, samma procedur gäller för kurva 3, man måste ha en bra utgång ur kurva 2 osv, traction och bra topphastighet regerar i RBR, så väl avvägt portion av downforce är guld värt som sagt var.
 
Mercedes och Ferrari lär ha övertaget på rakorna, RBR genom kurvor, om Pirellis däck greppar lika bra som senast i Paul Ricard, så finns chansen för ett underhållande race på RBR, inte bara mellan topp tre stallen, utan även på mittfältet som dock lär bli distanserad av topp tre gänget på sedvanlig sätt.
 
Väderprognoser siar om åsk/regn skurar på fredag, sol på lördag och söndag, bantemperaturen lär bli betydligt lägre än senast i Frankrike, något som skulle kunna gynna Mercedes med de hårdare gummiblandningar, Ferrari och RBR i sin tur kommer nog satsa på den mjukaste gummiblandningen, vem som kommer vinnande ur den ekvationen återstår att se.
 
Det om banan och den kommande racehelgen, Hamilton sägs vara redo att skriva på sitt nya 2 års kontrakt, som tippas ge honom ca 45 miljoner dollar per år, Bottas förväntas skriva på sitt nya kontrakt även han inom kort, även i hans fall lär det handla om ett flerårs kontrakt, båda herrarna sköter själv sina kontraktsförhandlingar som sig bör, det är onödigt att vara beronde av slavkontrakt med giriga managers om man inte måste vara det.
 
Så, på fredag är det dags att ta tjuren vid hornen, och ta reda på vem blir stortjuren av RBR. Kommer Hamilton åter igen ta pole, eller är det dags för Bottas att göra det? Kommer Kimi lyckas i kvalet och Vettel hålla sig i skinnet genom första kurvan, eller är det dags för RBR duon att glänsa på hemmaplan? Kan Marcus hitta en överväxel i sin Sauber och slå Leclerc? Frågorna är många och svaren få, det är det fina med racing, aldrig säga aldrig, allt kan hända i racing när man minst anar det.
 
Dagens grid girl vill inte leka med de små racingtjurarna, hon vill bara sitta under korkeken och lukta på blommorna.
 
Amen,..må korkeken vara med er.     
 
         
 
     

MERCI BEAUCOUP PAUL RICARD

 
 
 
Den befarade köbildningen uteblev på Paul Ricard av flera olika anledningar, ett av skälen var Vettels patenterade "man vinner sällan eller aldrig racet i första kurvan" hjärnsläpp, när han förstörde både sina egna och Bottas chanser till en podiumplacering. Tysken bad om ursäkt för sin fadäs efter racet, men tycks aldrig lära av sina misstag, utan upprepar dem gång efter gång. Kimi har han kört på fyra gånger in i eller genom första kurvan på olika banor, fem sekunders "straff" från domarna var mer en belöning än ett straff, Vettel behärskar verkligen konsten att skjuta sig själv i foten, synd bara att det är andra som får betala för hans dumheter.
 
Det andra skälet till kökörningens bortfall var Pirellis däck, som tycks fungera efter slumpgenerator principen. På vissa typer av asfalt under vissa väderförhållanden levererar dem rikligt med grepp och måttligt med slitage som igår på Paul Rickard, vid andra tillfällen inget grepp alls, och slitage utöver det vanliga när det blir i det närmaste omöjligt att få dem upp till rätt temperatur "inom fönstret".
 
Det tredje skälet var den lätta utgången ur kurvan till DRS rakan, där mer eller mindre samtliga hade gott om traction tack vare Pirellis för dagen greppvänliga sulor, och kunde i slutet av DRS zonen välja vilken sida man skulle köra om på.
 
Hamilton fick ännu en gång en enkel resa fram till målflaggan, Verstappen tackade och tog emot när Vettel tog ut både sig själv och Bottas från kampen om podiums, och Kimi gjorde ett riktigt bra race efter sitt misslyckade kval.
 
Ricciardo hade inte farten att kriga om podiums, Vettel krigade sig upp till en femte plats i mål, och visade därmed hur osannolikt stor gapet är mellan topp tre stallen och resten av gänget.  Magnussen gjorde åter igen ett starkt race i sin HAAS, och höll undan för Bottas vars skadade bil begränsade hans möjligheter att sätta in ett avgörande omkörningsförsök. Mercedes kör med lite rake, så diffuserns ena kant släpade på asfalten när Bottas linkade till depån med en punktering, något som inte var nyttigt för bilens balans och  downforce nivå, att hans mekaniker sedan gjorde bort sig under ett depåbesök som varade nästan 9 sekunder hjälpte inte det heller, så en sjunde plats var det bästa som Valtteri kunde ordna på Paul Ricard.
 
Carlos Sainz gjorde en stabil insats på Paul Rickard, men blev av med några placeringar när  en del av hästkrafterna försvann i slutet av racet, teamkompisen Hulkenberg hade lite jobbigare racehelg men fick till slut två poäng med sig från Frankrike. Den sista poängen gick till Leclerc som är duktig i kval, men inte riktigt lika stark i race, i mina ögon är han mer en "produkt" än en talang, mer en "nötare" som Vettel än en råtalang som Hamilton.
 
Ericsson gjorde ett ok race utan att glänsa på något sätt, Ocon och Gasly tog ett skamgrepp om varandra och försvann ur racet redan i första kurvan, Alonso tycks ha helt tappat intresset för F1 och lär inte dyka upp igen i F1 nästa år, Grosjean är fortfarande utan poäng osv, det märkliga med gårdagens race var, att domarna inte alls reagerade på alla som genade i första kurvan och tjänade placeringar på det.
 
Det om racet, jag kikade lite närmare på McLarens bilar som tycks ha tappat all fart, själv säger dem att de inte kan hitta några fel på aerodynamiken i en vindtunnel. Som jag nämnde tidigare, så tror jag att deras problem med bilen kommer ur den bristande balansen mellan det aerodynamiska och den mekaniska greppet, båda delarna fungerar för sig men inte tillsammans, något som leder till att drivlinan inte levererar kraften på banan på rätt sätt.  McLaren har bra aero, något som märks i hur mycket rake bilen tål att köras med utan att diffusern tappar flåset, den har även visat sig ha tillräcklig med mekanisk grepp, nu gäller det att hitta den rätta balansen i det hela, synd bara att varken Alonso eller Vandoorne är specielt duktiga som testförare, Macken behöver en testförare av rang för att reda ut problemet med den bristfälliga balansen.
 
Vi avslutar med ett statistisk chicken race Räikkönen-Leclerc, den sistnämnda har höjts till skyarna av diverse hobbyjournalister och F1 fans, som kräver Kimis avgång så att frälsaren Leclerc kan rädda Ferraris ära,.men är Leclercs rookie säsong så mycket vassare än Kimis dito var?
 
Kimi kom till F1 direkt från Renault 2000, körde 17 race för Sauber, fick bryta 7 av dem på grund av diverse problem, i de race som han kom i mål blev hans placeringar följande: 6, 8, 4, 10, 4, 10, 7, 5, 7.
 
Charles i sin tur körde i Renault 2.0(tidigare 2000), F3, GP3, och F2 innan han kom till F1 och Sauber, han har till dagens datum följande statistik i F1: 13, 12, 19, 6, 10, 18, 10, 10.
 
Så, en naturtalang vs en produkt, vem har "det"? Jag sätter mina slantar på Kimi, Charles har fortfarande en lång väg att vandra innan han får krypa ner i en Ferrari.
 
 
Dagens grid girl har "det" utan tvekan, jag för min del tar en tripp till Wales för att kika på en hoj som ryktas vara till salu, dock inte åt mig själv utan för en samlarens räkning, jag återkommer här i bloggen om några dagar.
 
Amen, må naturtalanger vara med F1.