NO RACETRACK FOR OLD MEN

 
 
Vasseur  drömde om en Ferrari dubbel i första ledet, Verstappen ville dock annat och tog karriärens pole nummer 35 med nästan 3 tiondelar före Sainz, som gjorde en comeback i Australien efter en blindtarms operation. Perez blev trea men kommer att flyttas ner tre platser till morgondagens race, han blockerade Hulkenberg under kval ett. Norris slog Piastri, Leclerc fick stryk av Sainz, Tsunoda krossade Ricciardo och Stroll kvalade ut Alonso.
 
Kvalet till Australiens GP blev kanske en fingervisning om vad som komma skall för startfältets åldermän, Perez fick stryk av Verstappen, Alonso av Stroll, Hamilton av Russel , Ricciardo av Tsunoda och så vidare, kanske kan det vara dags att fundera på pension för vissa av herrarna? Perez har nog ett par år kvar i F1, Alonsos stjärna är på väg ner liksom Hamiltons och Ricciardos dito sjönk för länge sen, men vilka skulle då kunna ersätta dem? Den tokhajpade Mercedes junioren Antonelli som tog steget från Formula Regional direkt till F2 har hittills skrapat ihop 12 poäng, i dagens sprintrace i Australien gjorde han ett misstag och snurrade av banan. Ferrari junioren tillika Antonellis teamkompis hos Prema Oliver Bearman gjorde comeback i F2 efter sitt inhopp i F1 och blev poänglös, han har hittills skrapat ihop 0 poäng. För sprintrace gäller omvänd startordning för topp 12 både i F2 och F3, något som kan förklara vissa poängförluster, man behöver inte vinna varje race men man bör samla poäng i varje race för att kunna utmana om mästerskapstiteln. Hos Prema i F3 hittar vi svenskduon Beganovic-Lindblad, den förstnämna är några år äldre och kör sin andra säsong i F3, den sistnämnda hoppade över Formula Regional och tog steget från F4 till F3, Beganovic har skrapat ihop 2 poäng, Linblad 23, en Ferrari junior vs en RBR junior, saknar åldern och rutinen betydelse, är det bara talangen som räknas? För att bli en toppförare förutsätter att man har talang utöver det vanliga, men även att man kan leverera när man har en dålig dag, upp som en sol ner som en pannkaka förare vinner aldrig några titlar, men inte heller förare som har jämnheten men saknar toppar. Huruvida någon eller några av de ovannämnda F2 och F3 förarna har "det" i sig återstår att se, levererar man inte efter förväntningar får man lämna sin sits i toppstallens juniorsatsningar, något som brukar innebära att dörren till ett toppstall i F1 stängs för gott. 
 
Så, det är inte lätt för stallchefer att avgöra huruvida en juniorförare är mogen för uppgiften att ta en sits i ett toppstall i F1, att en ung förare tar titlarna direkt på första försöket i matarserier är ingen garanti om att han håller måttet i F1. Verstappen vann inte F3 titeln men dominerar i F1, några andra som lyckades i första försöket i matarserier har misslyckats totalt i F1, det är inte enbart körskickligheten som avgör utan att man även har "det" mellan öronen, vinnarskallen, och att man sitter i den bästa bilen, racing är ju trots allt en materialsport även för de bästa.
 
Bottas gjorde ett bra kval i en dålig bil, men bör även han börja fundera på pensionen, historisk racing kunde vara något för samtliga F ettans åldermän, lika åldermän leker bäst i lika gamla bilar.
 
 Dagens grid girl har långt kvar till pensionen, men vi alla landar där förr eller senare.
 
Amen,..må åldern vara med er.       
 
   
 
     
 
 
 
   

Kommentarer :

#1: tom

som tur är så är det snart slut på säsongen ;-)

Svar: Önsketänkande,.säsongen är redan slut..;-)
Brandon Lee

skriven
#2: Hasse anderson

Läser dig hela tiden , men byt format.

skriven

Kommentera inlägget här :