MEXICO MOVERS AND SHAKERS

 
1           Verstappen
2           Bottas
3           Räikkönen
4           Vettel
5           Ocon
6           Stroll
7           Perez
8           Magnussen
9           Hamilton
10         Alonso
11         Massa
12         Vandoorne
13         Gasly
14         Wehrlein
15         Grosjean
 
             Sainz, Ericsson, Hartley, Hulkenberg och Ricciardo bröt racet.
 
Den tunna luften på den höga höjden i Mexico City visade med all önskvärt tydlighet vad F1 handlar om, nämligen down force.  Verstappen fick en enkel resa till målflaggan när hans chansning genom första kurvpartiet lyckades, han hade ju inget att förlora, liknande chansning  i ett läge där man kör om titeln skulle givetvis inte fungera eftersom man då måste tänka efter före,.om nu Verstappen har något att tänka med, han tycks inneha en IQ som en tegelsten, och är lika arrogant, uppblåst tölp som sin far.
 
Just nu har RBR ett skaplig övertag gentemot Ferrari och Mercedes i fråga om down force, något som banan i Mexico lyfte fram på ett övertygande sätt, hatten av för Newey  som åter igen visar sin förmåga att bemästra det mesta  inom aero, hans skapelse gör det lätt för Verstappen att briljera på samma sätt som Vettel när han körde för RBR.
 
Bottas blev tvåa i en Mercedes som saknade en hel del down force, och Kimi trea i en Ferrari vars race pace inte riktigt räcker till längre.  Vettel, vars agerande genom första kurvor förde tankarna till en viss Schumacher blev fyra, inte ens Ferraris stalledning mäktade med att komma med  stallorder som skulle ha gett  Vettel möjligheten att köra in de 25 sekunder som han låg efter Kimi, huruvida Vettels påkörning av Hamilton var avsiktlig eller inte låter jag vara osagt, men Schumi är ju hans stora  förebild.
 
Ocon var ofin nog att spöa Perez på hans hemmaplan, den dynamiska duon splittrades av Stroll som blev sexa. Magnussen gjorde ett riktigt bra race i sin HAAS, och höll undan för både Hamilton och Alonso som hade ett underhållande kamp om de sista poängen.
 
Av de övriga förtjänar Marcus en eloge för sin inspirerande insats i en Sauber, utan turboras och med lite tur i VSC läget skulle det ha kunnat sluta med en poängplats, nu blev det inte så, men en bra insats av Mackan, det skulle ha varit kul med fyra nordbo bland tio i topp.
 
Så, Hamilton knep sin fjärde titel, och även förtjänade den i en bil som är byggt enligt hans önskemål, det finns människor som tycker att Bottas borde kunna ligga närmare Lewis i poäng sammanhang, men enligt Toto har Mercedes inte kunnat ge Bottas en bil som passar hans körstil och är svår att ställa in, så problemet sitter inte i föraren som vissa har antytt, utan i materialet enligt Mercedes ledningen.
 
Det om Mexicos GP, det är snart dags för oss att ta flyget till L.A, vi hade en jävligt kul helg här i Mexico City , bland annat på Bulldog Café till småtimmar i går kväll, sedan lite natt käk på Taqueria Revolucion innan man återvände till hotellet för att sova några timmar, just nu känns det lite segt, det sätter sina spår att slå runt i Mexico City, men det har definitivt varit värt det, sova kan man göra i graven.
 
Dagens grid girls vänder ryggen till och drar vidare, Brasilien nästa även om årets säsong angående titeljakten är redan över, och förarna är sugna på att ta semester.
 
Amen,..må 2018 bjuda på det som har saknats under 2017, nämligen flera förare inblandade i kampen om VM titeln.        
 
 
 
           
 
       
 
               
 
          
 
          
 
 
      

VIVA MÉXICO

 
Autódromo Hermanos Rodriguez är lika med hemma race för Perez, två DRS zoner med plattan i mattan, och årets bilar med mer aerodynamisk och mekanisk grepp bör innebära ett underhållande race. Att hitta en fungerande set up är inte helt lätt på grund av ett antal riktigt långsamma kurvor om bilen saknar mekanisk grepp, en stabil bil under inbromsningen i slutet av DRS rakan är ett måste om man vill vara med och kriga om en poängplats på en typisk stop and go bana.
 
AHR är en bana där vissa partier gynnar Ferraris och RBRs rake bilar, vissa andra Mercedes design koncept, så kampen om podium platser lär bli jämn mellan den dynamiska trions förare om stallorder inte tillämpas, att någon annan skulle blanda sig i striden om podiums är helt uteslutet, men däremot kommer kampen om de resterande poängen bli stenhård i första hand  mellan Force India och Renault. McLaren lär få svårt att hänga med på DRS rakorna, Williams har för det mesta haft svårt genom långsamma kurvor, TR är inte i samma form som ifjol, HAAS och Sauber bildar eftertruppen.
 
Det är lite överraskande, att både RBR och Ferrari har valt bara 6 respektive 7 set av ultra mjuka, och Mercedes som i vanliga fall trivs med de lite hårdare gummiblandningar hela 9 set, hos de andra stallen är det i första hand just ultra soft som regerar, 3 set mjuka både för Ricciardo och Verstappen tycks vara ett märkligt val, men de kanske vet något som andra inte vet.
 
Det blir intressant att se hur de olika gummiblandningar fungerar med olika körstilar genom kurvor, till expempel både Lewis och Kimi bromsar väldigt sent, men tar kurvan på helt olika sätt.  Lewis bromsar under insvängningen som ger möjligheten att välja lite olika spår in i och genom kurvan, Kimi bromsar också sent, men hans kurvtagning har en V form istället för U form, djup rakt in, hård inbromsning, en knyck med ratten så att baken flyter ut, och rakt ut ur kurvan.  Båda tekniker har sina för och nackdelar, det är riskabelt att bromsa under insvängningen som Lewis gör, gjejen i racing är ju att bromsa i rakt linje, men Lewis tycks behärska tekniken till 100%,  Kimi gör sina varvtider in i kurvan, så för hans del är en  följsam framända ett måste, understyr bilen så tappar han tid ut ur kurvan.
 
Det om Mexicos GP, apropå track limits, inom landsvägs racing finns inte såna problem, hamnar man utanför vägkanten så är man dead meat, bokstavligen, RR är minusmarginal racing som all racing enligt min mening borde vara. Alla mesiga Tilke banor i F1 har fått förarna att helt tappa respekten för track limits, eftersom man inte riskerar något om man hamnar utanför, betong grisar istället för målade vita linjer skulle lösa problemet på ett enkelt sätt även för en arrogant gaphals som Verstappen.
 
 
Apropå hojar, en snubbe i Finland tyckte att BMWs hojar inte har riktiga motorer, och byggde en själv med en BMW V8,.eh,.lär vara en hoj med en rätt så intressant väghållning om man klarar av att hålla sig på vägen.
 
Dagens grid girls och jag hoppas att mitt inlägg blir synlig i bloggen, wifi här på plats är inte riktigt i form utan tycks föredra ta en siesta lite då och då.
 
Amen,..må den kommande vintern i Norden vara en varm sådan.        
 
 
          
 
       
 
 
           
 
 
     
 
      

COTA AFTERGLOW

 
1          Hamilton
2          Vettel
3          Räikkönen
4          Verstappen
5          Bottas
6          Ocon
7          Sainz
8          Perez
9          Massa
10        Kvyat
11        Stroll
12        Vandoorne
13        Hartley
14        Grosjean
15        Ericsson
16        Magnussen
 
            Alonso, Ricciardo, Wehrlein och Hulkenberg bröt racet av olika anledningar.
 
COTA mäktade med att bjuda på ett överraskande händelserik race, en hel del lyckade eller mindre lyckade omkörningsförsök, och hjul mot hjul situationer ibland kryddade med mer vilja än skicklighet när ungtupparna rök ihop med det gamla gardet.
 
Hamilton fick ge sig i starten, det är rätt så enkelt på COTA att trycka ut den som ligger på utsidan in i första kurvan, och det var precis det som Vettel gjorde, dock blev lyckan kort för hans del i ledningen, det tog inte många varv för Lewis för att ta sig förbi, sedan var loppet i praktiken avgjort även om Vettel senare kom närä i samband med ett depåstopp.
 
Kimi hade inte riktigt farten under de första varven, men jobbade upp sig genom startfältet sakta men säkert, och tog den sista podium platsen efter ett ingripande från domarkåren, som gav Verstappen ett 5 sekunders tidstillägg.  Horner hos RBR tyckte givetvis att domarna gjorde fel, liksom gaphalsen Lauda, enligt regelboken gjorde domarkåren en helt korrekt bedömning av situationen. Tjänar man en placering genom att köra utanför banmarkeringen ska man lämna tillbaka den, eller ska tilldömas ett tidstillägg, Verstappen var utanför banmarkeringen med alla fyra hjul, faktiskt nästan uppe på gräset, mer än en halvmeter fel sida av den vita linjen, så bestraffningen var helt enligt gällande praxis.  Nu finns det givetvis folk som tycks sig veta, att förar repsentanten Mika Salo tog ett beslut som gynnade hans landsman Räikkönen, men de har nog glömt att det var samma Salo som gav Kimi 5 sekunders straff  på Spa i augusti för en bagatell artad förseelse. Kimi var även tvungen att spara på bränsle i slutet av racet, inte första gången det händer för honom i år, det vore kanske en bra ide att tanka lite mer soppa inför racet, det som man spar vid tankning saknar man i slutet av racet, något som tvingar föraren att sänka på farten.
 
Verstappen gjorde ett bra race, och fick mycket beröm för sin insats, dock ska man hålla i minnet, att han sitter i en bil som producerar mest down force av samtliga i startfältet, i en Sauber skulle han inte ha kunnat göra liknande omkörningar, så allt är relativt och material relaterad.   Jag passade på att studera bilarnas beteende genom vissa avslöjande banavsnitt, Ferrari har halkat efter RBR i fråga om down force, Neweys uppdateringar av RBRs aeropaket har gett dem ett övertag på Ferrari, det enda som räddar Ferrari gentemot RBR är deras kraftfulla PU, det märks att hos Ferrari saknas designers som är bra nog att vidareutveckla Allisons design idéer på aero sidan.
 
Bottas fick ännu ett jobbig race i en bil som för nuvarande inte alls passar hans körstil, i början av säsongen var det Lewis som hade liknande problem med att hitta rätt set up, uppdateringar som följde gick till Lewis favör. Valtteri har inte helt plötsligt blivit en sämre förare, utan hans problem sitter i det Lewis anpassade materialet, så har det alltid varit i F1, vissa uppdateringar som fungerar perfekt för en förare fungerar inte alls för en annan, det är bara att bita ihop för Valtteri och försöka hitta rätt med set up i en Hamilton bil.
 
Ungtupparna Ocon och Sainz slutade som sexa och sjua, bra race av båda två, vore intressant att veta vad som rör sig i huvudet på Hulkenberg just nu, promenad segrarnas tid under kval och race gentemot stallkompisen tycks vara över, spanjoren blir en hård nöt att knäcka för tysken.
 
Perez fick styrk av båda ungtupparna och slutade före pensionären Massa, den sista poängen togs av Kvyat som skötte sig för en gångs skull, jag tror att ryssen blir kvar hos TR även nästa år, Gaslys stand in Hartley gjorde inte mycket väsen av sig, en duktig förare, men inte bra nog för F1.
 
Av de övriga hade inte Stroll mycket nytta av alla testkilometer han har kört på COTA med en 2014 års bil, Magnussen i sin tur stötte ihop med båda Sauber förarna, Marcus gjorde ett bra race men får ta på sig sammanstötningen med KMAG, han gör liknande felbedömningar lite då och då trots all sin rutin, Saubers bil fungerade bra på COTA, dock lär det vara en banrelaterad uppryckning, vi får väl se hur deras bil fungerar i Mexiko.
 
Det om F1, apropå Mexiko, vi ska åka dit redan idag, dock inte direkt till Mexico City utan till ett ställe vid havet för att lata oss och koppla av under några dagar, jag hör av mig om några dagar.
 
Dagens grid girls är många, långa och vackra, titta men inte röra.
 
Amen,..må höstens förlustelser vara med er.