A GOOD KILL

 
1          Vettel
2          Hamilton
3          Verstappen
4          Bottas
5          Perez
6          Ocon
7          Grosjean
8          Magnussen
9          Gasly
10        Ericsson
11        Sainz
12        Sirotkin
13        Stroll
14        Hartley
15        Vandoorne
             Ricciardo, Räikkönen, Leclerc, Alonso och Hulkenberg bröt racet.
 
Nico "hitman" Hulkenberg lirade 8-ball på Spa genom att spränga in i första kurvan med lyckad resultat, tysken skickade Alonso på en flygresa där spanjoren först rev av bakvingen från Ricciardos RBR, och landade sedan på Leclercs Sauber, Ricciardo i sin tur brakade in i rumpan på Räikkönens Ferrari med sin vingklippta RBR, samtliga inblandade inklusive hitman Hulkenberg tvingades bryta racet,. bra jobbat Nico.  Tysken belönades med tre straffpoäng, och med en tio platsers nedflyttning i startgriden till nästa race på Monza för sitt tilltag.  Bottas körde in i Sirotkins Williams utan att orsaka någon skada för ryssens bil, men tvingades själv till ett depåbesök för att byta sin skadade framvinge, Bottas fick två straffpoäng för sitt tilltag. Lite märkligt agerande av domarkåren kan man tycka, om man tar ut fyra bilar och sig själv får man tre straffpoäng, tar man bara ut sig själv får man två, var  ligger det konsekventa i deras beslut, Nico gjorde sig helt klart förtjänt fler straffpoäng än de tre som han fick för sin huvudlösa kamikaze körning.
 
I själva racet hände det inte så värst mycket, Vettel passerade Hamilton direkt på Kemmel rakan utan hjälp av DRS och 25-30 hästars övertag på PU sidan, och Verstappen tog sig förbi FI duon med hjälp av bättre aero-chassi trots hk handikappet från Renault motorn.  Bottas fick en lätt resa till en fjärde plats i mål när han retfullt enkelt avverkade hela B gänget under racet, Perez slog Ocon i det "nya" FI och Grosjean Magnussen hos HAAS, dem sista poängen gick till Gasly och Ericsson, en godkänd insats av Marcus även om han gjorde några taktiska missar under racet.
 
Till Monza måste Mercedes hitta nya hk ur sin PU om de vill utmana Ferrari om segern, det blir också intressant att se om Mercedes använder sin nya fälgdesign även på Monza, Hamilton hade lite problem med blistering på Spa, så det kan hända deras nya fälgdesign hettar upp däckstommen lite väl mycket så att det bildas luftfickor mellan stommen och gummimassan.
 
Stackars Alonso har aldrig haft någon lycka med sig på Spa, om han inte landar på någon efter en flygtur så landar någon på honom, spanjoren har aldrig heller vunnit ett race på Spa, lite konstigt med tanke på all hans skryt om hur bra förare han är, Spa är ju just en "förare bana" av rang.
 
 
Det om Spa, Monza och Italien nästa, lite vinge och plattan i mattan under nästan 70% av varvet, en bana som ställer höga krav på motorns prestanda och bromsarnas uthållighet. Det är inte helt lätt att hitta perfekt set up med tanke på banans karaktär, där man kör med lite vinge men måste ändå hitta grepp nog att ta sig an banans kurvpartier på ett framgångsrikt sätt, något annat än Ferrari 1-2 skulle vara en överraskning på Monza med tanke på hur många hk deras PU producerar.  Arrivabene tog på sig misstaget på Spa, där stallet schabblade bort Kimis chanser till ett bra resultat redan under kvalet, något liknande får inte hända på Monza om Ferrari vill komma ikapp Mercedes i konstruktörs VM.  
 
 
Bilarna som är utrustade med Renault och Honda PU lär  få svårt att hänga med Ferrari och Mercedes dito på den här ultrasnabba banan, något som öppnar till exempel för HAAS och FI att åter igen kamma hem några värdefulla poäng, huruvida Sauber duon kan blanda sig i kampen om poäng återstår att se, på Spa var de inte snabba nog att utmana HAAS eller FI. RBR kommer att finnas med i kampen om poäng som enda stallet med Renault PU, men till en podium plats räcker inte deras kapacitet om inte någon eller några förare hos Ferrari och Mercedes tvingas bryta racet.
 
Valet av gummiblandningar bjuder inga större överraskningar, väderprognoser siar om temperaturer kring 27-28 grader under racehelgen, något regnstänk kan förekomma under fredagen.
 
Dagens grid girl litar inte på väderprognoser och garderar med paraply, jag tänker inte ta med mig någon när jag tar flyget till Italien på torsdag.
 
Amen,..må höstens ankomst vara med er.         
 
     
 
      
 
         
 
 
         
 
 
    
 
         
 
 

SEND IN THE CLOWNS

 
1            Hamilton
2            Vettel
3            Ocon
4            Perez
5            Grosjean
6            Räikkönen
7            Verstappen
8            Ricciardo
9            Magnussen
10          Gasly
11          Hartley
12          Leclerc
13          Ericsson
14          Sainz
15          Alonso
16          Sirotkin
17          Stroll
18          Vandoorne
19          Bottas
20          Hulkenberg
 
 
 
Tummen upp för Kimis pit crew på bilden här ovan, de gjorde det igen, saboterade framgångsrikt för Iceman genom att tanka för lite soppa, hatten av för dessa herrar som gång efter annan lyckas med konststycket att överträffa sig själva i kategorin "vem klantar till det allra bäst",.forza ferrari clowns, molte grazie.
 
Hamilton gjorde det igen även han, tog pole på Spa för femte gången före Vettel och FI duon Ocon-Perez, som med lika delar av tur och skicklighet hamnade i andra startledet. Grosjean kvalade ut Magnussen och startar från femte rutan, bredvid sig har han Räikkönen, som fick parkera i garaget innan det sista och avgörande försöket i kval tre på grund av soppatorsk.
 
Även Verstappen och Ricciardo hamnade i bränslenöd och startar från det det fjärde ledet, den femte delas av Magnussen och Gasly som åter igen kvalade ut Hartley som startar från elfte rutan.
 
Sauber hade inte riktigt farten att ta sig till tredje kvalrundan, Leclerc var något snabbare än Ericsson som fick parkera i garaget med PU problem. Sainz hittade inte farten i sin Renault, McLaren och Williams är helt vilse för nuvarande, och lär redan satsa allt på nästa års bilar, Bottas och Hulkenberg delar sista ledet efter diverse straffar för komponentbyten.
 
Väderprognoser siar om ett torrt race imorgon, kampen om segern lär stå mellan Hamilton och Vettel, Kimi missade sin chans att kriga om den tack vare Ferraris klantskallar, men bör ändå hamna på en podium imorgon.  Bottas kommer säkert köra upp sig till en poängplats från sista ledet, bilarna som är utrustade med en Ferrari eller Mercedes PU i topp tio har en bra chans att utmana RBR duon om värdefulla poäng, Saubers dynamiska duo har sin styrka i Ferraris urstarka PU, med lite tur kan även de blanda sig i striden om poäng.   McLaren och Williams är statister med sina F1-F2 bilar, det är sorligt att se två anrika stall på fallrepet, det är bara att bita ihop och komma igen nästa år.
 
I vanlig ordning cirkuler det ett antal konspirationsteorier bland F1 fansen om motoreffekter  som skruvas upp eller ner, medvetna missar på depån och så vidare, men tidsskillnaden mellan teamkompisar under kval och race kommer i första hand ur hur bilen passar för förarens körstil.  Om vi tar Ferrari som ett exempel, så ligger bilens "aerobalans punkt" tämligen neutralt, det vill säga, bilen är varken "fram eller baktung", så den ger både Kimi och Sebastian möjligheten att hitta en fungerande set up.  Kimi föredrar en bil med stark framända, Sebastian är beronde av att ha mycket grepp bak, en "aerobalans punkt" neutral bil passar båda två ur set up aspekt, Kimi klarar av en bil med "lös" bakända men gillar inte understyrt, Sebastian klarar av en understyrt bil men gillar inte en "lös" bakända, årets bil ger båda två chansen att hitta en fungerande set up som jag nämnde här ovan.
 
Hos årets Sauber ligger "aerobalans punkten" lite längre fram än hos Ferrari, så bilen är en aning "framtung", något som till en viss mån kan gynna Leclerc vars körstil påminner Kimis dito, Leclerc vill ha en stark framända och kan leva med överstyrt. Ericsson i sin tur vill ha mycket grepp bak på samma sätt som Vettel, något som per automatik kräver mer vinge speciellt bak, som i sin tur innebär en lägre toppfart som märks i varvtiden. Mer vinge är lika med mer drag som kostar motoreffekt, så man kan säga att Leclercs körstil och set up kostar mindre motoreffekt än Ericssons dito, och ur detta  kommer det mesta av tidsskillnaden mellan de två, dock är Leclerc även rent körmässigt lite snabbare förare en Ericsson. 
 
Det var allt för idag, jag återkommer imorgon efter racet om jag får tid över för det, racehelger där F1 och Moto GP frontalkrockar lämnar inte mycket tid över för bloggen. 
 
 
 
 
 
Dagens grid girls hoppas på ett torrt race imorgon, men har paraplyet med sig i fall att.
 
Amen,..må Ferraris pit crew pajaser ruttna i helvetet.    
 
 
        
 
    

ONE FOR THE ROAD

 
Nu är det mindre än en vecka kvar av F1 cirkusens sommarlov, omstarten av årets säsong sker på Spa, en klassiker som lämnar ingen oberörd, Eau Rouge-Raidillon har blivit något kastrerad genom åren, men är fortfarande ett banavsnitt som kräver sin man, speciellt i regn. Väderprognoser just nu siar om temperaturer kring 16 grader under lördag-söndag, samt risk för regnskurar, ett typisk Spa väder med andra ord, eller ett Mercedes väder om man så vill, deras bil trivs ju i låga temperaturer som reducerar bilens aptit för däckslitage.
 
Även banans layout talar till Mercedes favör, eftersom deras bil är något stabilare än Ferraris genom snabba-halvsnabba kurvor, dock har Ferrari ett trumfkort i sin PU som levererar brutalt mycket kraft över hela varvet, så dem bör hinna ikapp på Kemmel rakan om de hamnar lite efter genom kurvpartier.
 
RBR lär vara chanslös på Spa om det inte regnar kraftigt nog för att de ska kunna dra nytta av bilens fantastiska aeropaket, Renaults PU är chanslös gentemot Mercedes och Ferraris dito på en snabb bana som Spa.  
 
Spa bjuder bra greppnivå från asfalten samtidigt som banans karaktär belastar däcken maximalt genom dess snabba kurvpartier, man kör med förhållandevist lite vinge på Spa för att undvika bli omkörd i slutet av Kemmelrakan innan man ställer sig på bromsen för att ta sig an Les Combes. Bromsar man för tidigt kan man bli omkörd även genom Les Combes, en välbalanserad bil bjuder omkörningsmöjligheter även där man normalt inte hittar dem. 
 
De allra flesta brukar ha med sig en hel del uppdateringar till Spa, där man även kan testa nya aerodelar med tanke på Monza, Mercedes och Ferrari i all ära, men de mest spännande fajterna kommer nog utspela sig på mittfältet, kanske kan någon rent av utmana RBR om titeln best of the rest på en typisk PU bana som Spa är.
 
Det har ryktats om möjliga sitsbyten redan till Spa mellan förarna i Force India och Williams, något som låter rätt så osannolikt i mina öron. Att byta till en annan bil mitt under en pågående säsong är rätt så äventyrligt med tanke på, att man helt saknar data om bilen, en F1 bil är en F1 bil, men det kan skilja  rätt så mycket i karaktär mellan två F1 bilar, att hoppa in i en ny bil man har inte kört en meter med innan på en snabb bana som Spa är en mycket dålig ide.
 
Den mjuka linjen regerar hos de allra flesta angående valet av gummiblandningar, dock sticker McLaren duons val av enbart fyra set av supersoft ut från mängden, ett rätt så märkligt val med tanke på hur svårt de har haft att få ner kraften på backen på rätt sätt.
 
Det om Spa, de allra flesta av er har förmodligen redan uppmärksammat, att sannsagan om Iceman nu finns att köpa på flera olika språk, Kimi "unplugged" på ett brutalt öppet och ärligt sätt, avklädd av sig sig själv och livets verklighet  utan några om och men, den nakna sanningen om Iceman som en människa och F1 förare. Sonen och rebellen, familjefadern och maken från tusen sjöarnas land, naturbarnet som har vandrat på sina egna vägar, ibland raka, ibland krokiga med "one for the road" som följeslagare, vän och fiende.
Man kan säga mycket om Kimi, något som alla PK hycklare inte minst i Sverige kommer säkert att göra, vem som kommer  kasta den första stenen i glashuset aka folkhemmet Sverige återstår att se, Kimi kommer inte bry sig vilket fall som helst, hans motto är:"Om människor gillar mig, bra, om inte, deras problem inte mitt". Jag för min del vill säga följande till alla PK hycklare: Skaffa er ett liv och lev lite, det kan ibland vara rätt så skönt att slappna av och sluta spänna på ringmuskeln helt i onödan.
 
Dagens grid girls i sin tur undrar ,om det finns några bland BLs läsare som vill leka cowboys/girls and indians?
 
Amen,..må alla PK tomtar spränga sin ringmuskel.