WHEN THE CAT´S AWAY

 
 
"When the cat´s away the mice will play" brukar man säga, i det här fallet var Verstappen katten och Ferrari duon Sainz-Leclerc råttorna som passade på att dansa på podium när katten var borta på depån. 
 
Max försökte vara smart och la ut en rökridå på det tredje varvet...
 
...något som inte fungerade när han blev passerad av Sainz...
 
...och hamnade på depån med brinnande svans.
 
Skämt åsido, Verstappen tog starten i vanlig ordning och drog ifrån, men på det tredje varvet tog det roliga slut när bromsen vänster bak låste sig, något som enligt Max kändes som att köra med en pådragen handbroms, det var bara att ta sig in på depån och bryta. Jag har skrivit tidigare, att den enda chansen för någon annan att vinna ett race är när Max drabbas av tekniska problem, något som nu blev ett faktum på Albert Park. Ferrari duon tackade och tog emot, Sainz vann välförtjänt före Leclerc och Norris. Perez som bara mäktade med en femteplats ville göra gällande, att Sainz skulle ha vunnit racet även med Verstappen kvar på banan, enligt mexikanaren har Ferrari ett övertag på RBR på "fram limited" banor, det vill säga att Ferrari tar hand om framdäcken bättre på den typen av banor. Stallchefen Horner i sin tur påpekade att Perez skadade golvet i samband med en omkörning av Alonso, och tappade downforce som i sin tur ledde till att han tappade varvtid. Jag är mer benägen att tro på Horner än Perez, visst har Ferrari en bil som är bra genom långsamma kurvor, men Albert Park har inte många såna, den gode Perez försökte skylla på materialet när bristen på fart  ligger mellan ratten och sitsen, att kalla Albert Park en "fram limited" bana är att ta i. 
 
Sainz visade att det kanske inte är så bra idé att byta ut honom mot åldermannen Hamilton som tar stryk av Russel race efter race och gnäller på bilen, och Leclerc i sin tur tycks ha vissa problem med att hålla jämna steg med Sainz som knappast kommer att lyssna på några stallorder i år. Trean Norris gjorde åter igen ett bra race, men det är något som saknas hos honom, det lilla extra som gör en till vinnare. Stallkompisen Piastri i sin tur visade åter igen att han har problem med däckhanteringen, i sprintrace fungerar hans körstil på samma sätt som den fungerade i F3 och F2 där racedistansen är kortare än i F1, i ett normal race kör han slut på däcken på nolltid, lite på samma sätt som Russel, båda två saknar känsliga handleder för att ta hand om däcken. 
 
Apropå Russel, Alonso bromstestade Russel på som körde in i muren och hamnade i framstupa sidoläge mitt i banan, britten blev vettskrämt och skrek efter rödflagg för att slippa bli påkört på sidan. Alonso i sin tur fick ett 20 sekunders tidsstraff för sin testverksamhet och ramlade ner från en sjätte till en åttonde plats i slutprotokollet, kan väl tilläggas att Alonso enligt sig själv gjorde inget fel, det gör förarna aldrig i F1. I och med Alonsos testverksamhet hamnade spanjoren  bakom sin stallkompis Stroll i slutprotokollet , och även bakom Tsunoda som i det närmaste förnedrade sin stallkompis Ricciardo på australiensarens hemmaplan, kan ha varit den sista spiken i Ricciardos kista, han har samma problem som under tiden hos McLaren, men att skylla på bilen och stallet håller inte. De sista poängen gick till HAAS duon Hulkenberg-Magnussen, bra gjort av de i en inte alltför bra bil.
 
En som hade all anledning att skylla på stallet var Bottas, Valtteri gjorde en bra start och var uppe på en poängplats när det blev dags att komma in och byta däck. In i depån tog hans race slut när depåsnubbarna åter igen missade hjulbytet, Valtteri blev stående länge och dalade ner till en sista plats. Samma tabbe gjorde depåsnubbarna i Bahrain med Bottas bil, i Saudiarabien var det Zhou vars race kastades bort av depåpersonalen och även nu åter igen i Australien, Sauber har den i särklass sämsta depåpersonalen i F1, var hittar de alla dessa jävla amatörer? Valtteri var inte nådig i sina uttalanden efter racet, utan sa rakt ut att det spelar ingen roll hur man kör om depåpersonalen race efter race gör samma misstag, han skulle nog bra gärna vilja lämna Sauber. 
 
Det om F1, i F2 fick Ferrari junioren Bearman åter igen stryk av sin stallkompis Antonelli tillika Mercedes junioren hos PREMA, inte bra att få stryk av en rookie som tog steget från Formula Regional direkt till F2, Antonelli slutade på en fjärdeplats, Bearman på en tionde, vann racet gjorde RBR junioren Hadjar. Bättre gick det för en annan Ferrari junior hos PREMA i F3 där Beganovic tog sin första seger för året, stallkompisen och RBR junioren Lindblad slutade på en elfte plats, i mästerskapet  ligger de som fyra och femma. 
 
Det var allt för idag, om två veckor är det dags för nästa race, med eller utan tekniska problem för de inblandade.
 
 Dagens grid girls är relativt nöjda med underhållningsvärdet av Australiens GP, så även jag, mer tekniska problem för folket.
 
Amen,..må tekniska problem vara med er.      
 
   
 
 
 
     

Kommentarer :

#1: Anonym

Snygg blogg

skriven
#2: Tom

Till och med engelska f1 sidor verkar hata mer och mer på den utvecklingsstörda G Russel efter hans senaste stunt RED RED RED i Australien..vilken sopa..

skriven
#3: ThomasF

Nu har jag kommit på den perfekta bevakningen av loppen.Jag spelar in dem o sen läser jag här om det var nåt att se!Detta loppet ska jag titta på.Tack Brandon.

skriven

Kommentera inlägget här :