IT´S IN THE BAG

 
Packat och klart, årets F1 premiär är avklarad, Kina nästa på en riktig bana istället för en stilla promenad på Albert Park.
 
1     Vettel                Ferrari
2     Hamilton          Mercedes
3     Bottas              Mercedes
4     Räikkönen       Ferrari
5     Verstappen      RBR
6     Massa               Williams
7     Perez                 FI
8     Sainz                 TR
9     Kvyat                 TR
10   Ocon                  FI
11   Hulkenberg       Renault
12   Giovinazzi         Sauber
13   Vandoorne        McLaren
       Alonso, Magnussen, Stroll, Ricciardo, Ericsson, Palmer och Grosjean tvingades bryta racet av olika  
       skäl.
 
Jag har lite kort med tid för att blogga av olika anledningar, men lite snabbt om dagens race.
 
Vettel gjorde ett stark race, och hade för en gångs skull med sig någorlunda vakna strateger hos Ferrari, samt lite hjälp från Verstappen för  att knäcka Mercedes duon när han återvände till banan efter depåstoppet precis framför Verstappen och Hamilton, som hade fastnat bakom holländaren efter sitt depåstopp.
 
Hamilton var tvungen att komma in tidigt på grund av Mercans aptit för ultra mjuka däck, det tycks som så, att de lite hårdare gummiblandningarna även i år är Mercans melodi, Ferrari verkar vara lite mer varsam med de allra mjukaste gummiblandningar, vilket gav Vettel chansen att stanna ute längre än Hamilton.
 
Bottas skötte sig utmärkt i sitt första race för Mercedes, han skuggade Hamilton under hela racet på behörig avstånd utan att ge sig in på några omkörnings försök.  Toto hade bara bra saker att säga om Valtteris debut, men nämnde också ,att man i slutet av racet när Valtteri kom riktigt nära Lewis hade  skruvat ner effekten hos britten, jag för min del undrar om man inte gjorde samma sak med Bottas PU, Lewis ska ju vara den ohotade första föraren hos Mercedes.
 
Kimis bil plågades av understyrning med ultramjuka däck i början av racet ,som i sin tur ledde till att han halkade efter, med supermjuka fungerade bilen utmärkt, men då var det redan för sent att försöka komma i kapp, dock satte Kimi loppets snabbaste varv, nummer 44 i ordningen för Kimi, bara Schumi har fler.  Till nästa race i Kina lär problemet med understyrning vara löst för Kimis del, och då kan den sanna Iceman träda fram och kriga om podiums.
 
Verstappen gjorde några halvhjärtade försök att ta sig förbi Kimi, men det tycks sakna ett antal hästar hos hovleverantören Renault, alla hästar är inte hemma så att säga, och Adrians "flex aero" är inte riktig än i balans till 100%, men det kommer om några race, och då lär RBR hänga med duon Mercedes/Ferrari om Renault kan hitta de försvunna hästarna från grönbetet utanför fabrikens väggar.
 
Massa gjorde en bra insats med sin sjätte plats liksom Perez med sin sjunde skuggade av Toro Rosso tvillingarna Sainz-Kvyat som åtta och nia, och Ocon knep den sista poängen i sin debut för Force India.
 
Hulken orkade inte ta sin Renault till en poäng plats, de två sista som genomförde racedistansen var Giovinazzi i en hopplöst långsam Sauber, och Vandoorne i en kanske inte helt lika långsam McLaren, eftersom Alonso krigade om den sista poängen innan hans bil gav upp, det är den ene föraren som gör hela skillnaden hos Macken.
 
Nu finns det många som vill göra gällande, att Ferrari i och med vinsten i Australien är både ikapp och förbi Mercedes, men man bör nog vänta med att kröna årets bil alltför lättvindigt, Mercedes kommer att komma igen även om Ferrari i år tycks ha både utmärkt aero/chassi ,och en PU som kan mäta sig med Mercedes dito, Albert Park är en speciell bana vars race resultat kan till en viss del vara vilseledande, när F1 cirkusen återvänder till Europa vet vi lite mer om de riktiga styrkeförhållanden mellan topp stallen .
 
De två vikingar från kalla Norden kramades lite ömt alldeles i början av racet, dock är jag inte helt säkert på om det uppstod någom ljuv musik ur den björnkramen, utan det var nog några svavelhaltiga svordomar som utbyttes i stället mellan de nordiska bröderna i en sann viking anda.
 
Det om dagens race, nu är det åter igen dags att välja dagens grid girl, här ovan har vi,..vad fan,.varifrån kom de här tanterna i sina illasittande shorts och halmhattar,..var är ni raringar,...
 
,...där är ni ju, fy på er, inte ska ni skoja med mig och mina läsare, jag började kallsvettas när jag möttes av en bild med tanter försedda med knotiga knän och fyrkantig feminist attityd.
 
Amen,..må alla läskiga tantshorts brinna i helvetet.    
 
    
      

QUALIFYING PACE VS RACE PACE

 
 
Mercedes-Ferrari-Mercedes-Ferrari i kval form, men hur blir det i race form i morgondagens race?  Utan att ha kunskap om bränslemängder och motormappning under race simulationer, så visade kalla siffror att Mercedes var i det närmaste en sekund per varv snabbare än Ferrari under sina race simulationer, men det är först i morgon vi får veta om och i så fall hur mycket Ferrari mörkade sin race pace under den fria träningen, att Mercedes skulle vara en sekund snabbare per varv tror jag inte riktigt på.
 
Hos Mercedes var det Lewis som drog det längsta strået med ett felfritt varv, Bottas tog i för mycket och körde Mercan på samma sätt som han körde sin Williams. Valtteri bör låta bilen sköta sig själv istället, den är bra nog för det, man behöver inte försöka piska ut snabba varvtider ur Mercan på samma sätt som ur en Williams, eftersom den är mycket bättre balanserad och mer följsam genom kurvpartier, det krävs två att dansa race tango, men ibland kan det vara klokt att låta bilen föra.
 
Vettel satte ett bra kvalvarv, inte helt perfekt men bra nog att komma preecis före Bottas, Kimis insats beskrivs bäst av honom själv, hans kommentar över radion till depån säger allt: "Mina kvalvarv i dag var skit, förlåt",.få förare är lika ärliga och självkritiska om sina insatser som Kimi.
 
RBR duon har ägnat sig åt att testa hållbarheten av armco räcket, först Verstappen under den fria trän ingen, sedan Daniel "the shoeman"Ricciardo under kvalet. Newey designar sina bilar på det gamla sättet vid ritbordet, så det tar sin tid att sortera ut bilen, det pratas om, att RBR lider i första hand av den påtvingade modifieringen av sitt "semi FRIC" system. Det kan vara så, men bara till en viss del, Neweys design koncept skiljer sig fundamentalt från Mercedes dito, vars prestanda på banan står och faller med att "semi FRIC" fungerar optimalt, för Adrian del gäller att åter igen hitta balansen i hans "flex aero", det kan ta några race, men det kommer lika säkert som amen i kyrkan en bit in i årets säsong.
 
Grosjean visade åter igen hur snabb han kan vara när han har en bra dag med sin sjätte plats, Magnussen hade en mindre lyckad kval, gjorde samma misstag i samma kurva två gånger om under sina snabba varv, då hamnar långt ner i startfältet.
 
Massa kramade ur det mesta som finns att ta ur årets Williams, som tycks ligga på ungefär samma nivå som fjolårets bil prestanda mässigt, Stroll i sin tur gjorde ingen glad med sin insats, är man medioker som förare så är man det.
 
Toro Rosso duon skuggade varandra som åtta och nia, skillnaden mellan de två är att Sainz brukar hålla en jämn nivå, medan Kvyat presterar väldigt ojämt som ryska förare brukar göra, upp som en sol, ner som en pannkaka är ryssens melodi.
 
Hos Force India visade Perez att gammal är äldst ännu så länge, Ocon har fortfarande en hel del att lära som den rookie han är, men jag är övertygad om att farten finns där, och kommer att visa sig även på startgridden lite längre in i årets säsong.
 
Hulkenberg körde som han brukar göra när han inte är utsatt för press, dvs säga bra, synd att han inte klarar av att göra samma sak när det förväntas av honom, det kan mycket väl bli så, att han aldrig kommer att få kliva upp på prispallen i F1,.vad jag tycker om Palmers insats låter jag vara osagt.
 
Alonso gjorde vad han kunde i sin motorsvaga McLaren, den ack så hajpade Vandoorne levde inte alls upp till förväntningar, och skyllde på Alonso för det som enligt honom blockerade hans framfart ute på banan.
 
Marcus Ericsson, som dagen till ära hade fått en ny stallkompis i Giovinazzi, kan skatta sig lyckligt för att han med nöd och näppe kunde hålla sig före italianaren under kvalet, om Giovanazzi inte hade missat lite i sista kurvan så hade Marcus fått se sig slagen av sin nya, oerfarna stallkompis, vad det gäller Wehrlein så gör man klokt i att avstå om man känner att formen inte riktigt finns där.
 
I morgon blir det premiär för den "nya" kopplingen när de röda lamporna släcks, blir intressant att se huruvida förarna har lärt sig att bemästra nymodigheten, missar några stycken starten kan det innebära en riktig "demolation derby" ala F1, kolfiber thunder from down under.
 
Dagens grid girls är extra betydelsefulla för ögat, eftersom arrangören i Australien har bestämt sig att förse årets grid girls med tantkläder från 20 talet, men hänger man upp och ner samt dricker ur svettiga dojor, så är det lätt hänt att man fattar mer eller mindre virriga och dubbelmoralistiska beslut. Jag har aldrig begripit varför min brorsa flyttade från L.A till Barossa Valley i Australien, ett land  som enligt mig är inte mycket annat än en unken armhåla för efterblivna, hycklande  bönder.
 
Amen,.må djävulen ta OZ grid girls.     
 
         
 
   

START YOUR ENGINES

 
Spänningen och förhoppningar stiger som en helium ballong inför årets F1 premiär i Australien, blir årets första race en höjdare det slår gnistor om mot himlavalvet, eller går luften ur direkt med ett platt fall som slutresultat.
 
Albert Park är inte på något sätt utslagsgivande på lite längre sikt i frågan om styrkeförhållanden mellan stallen, utan den sanna bilden av bilarnas prestanda kommer utkristalliseras först en bit in i årets säsong.  Albert Park brukar av tradition bjuda på oväntade namn bland poäng tagarna, så troligtvis finns det även i år chansen för förare från mittfältet att slå sig in på en poängplats, om några av bilarna på den övre halvan av startfältet drabbas av tekniska problem.
 
Det har skrivits många spalt millimeter på diverse håll om hur det ena eller det andra stallet mörkade sin verkliga prestanda under testveckorna i Barcelona, och till en viss mån är det givetvis så. Man kan variera bränslemängden, laborera med ballasten ,trixa med motormappning osv, man kan till och med göra som Sebastian och KImi som lyfte av efter sista kurvan innan mållinjen för att maskera bilens verkliga prestanda, men man kan inte dölja sättet hur bilen hanterar lastförskjutningar, hur välbalanserad den är, hur mycket den rollar genom kurvpartier, om den under eller överstyr osv. 
Så, jag upprepar vad jag har sagt tidigare, årets titel race kommer avgöras på PU prestanda mellan toppstallen, och det även om man tar hänsyn till hur olika design filosofier toppstallens bilar bygger på.
 
Så här års är det inte enbart förarna som bröstar upp sig mentalt likt stridstuppar, utan även diverse stallchefer och andra höjdare som gör sitt yttersta, för att psyka sina konkurrenter efter bästa förmåga.
RBR duon M&M gjorde gällande, att varken Räikkönen eller Bottas räcker till för att vara med i titel racet, och hos Mercedes säger Lauda, att man är inte alls intresserade av Vettels tjänster när tyskens Ferrari kontrakt går ut efter årets säsong, samtidigt som Wolff säger rena motsatsen, med andra ord,det sedvanliga psykkriget pågår redan med full styrka.
 
Väder  prognoserna siar om typisk Albert Park väder, dvs, hyggliga temperaturer med halvklart väder där risken för regnskurar som driver in från havet även i år finns med i bilden, så det kan hända att förarna får testa årets regndäck redan i första racet.
 
Så här innan första racet kan det vara på sin plats, att titta på lite närmare hur det ser ut inför den kommande interna kampen, vi börjar med Mercedes.
 
Lewis har i Valtteri en stall kompis som inte bryr sig om att blanda sig i det stallpolitiska, och är inte alls lika lätt att störa med psykologisk krigsföring  som Nico var. Bottas är väl så snabb som Nico var, enligt min personliga åsikt faktiskt till och med snabbare, så Lewis måste prestera på topp för att kunna hålla Valtteri bakom sig som även han har det lilla extra som krävs för att ta en VM titel i rätt bil
 
Årets Ferrari ser ut att passa både Kimi och Sebastian, så det lär bli en jämn kamp mellan Ferrari förarna om vem som är bäst hos stegrande hästen i år, om Ferraris PU levererar i nivå med Mercedes kraftkälla så kan båda två utmana om årets VM titel både på förare och på konstruktörs sidan.
 
Hos RBR ser jag Verstappen som den något snabbare föraren av de två, Ricciardo är i mina ögon en Webber kopia, snabb nog att vinna race ibland, men saknar det lilla extra för att kunna på allvar blanda sig i striden om en VM titel, huruvida Verstappen har den mentala styrkan som krävs återstår att se, det finns inte många förare som pallar för trycket om man sitter i en vinnarbil, och stall ledningen kräver att man levererar titeln på en silverfat.
 
Massa har aldrig varit i nivå med de allra bästa, men bör inte ha några problem att hålla Stroll bakom sig. Lance tog F3 titeln delvis med hjälp av ett omkörnings förbud som gällde för hans team kompisar hos Prema, hos Williams gäller inget sådant oavsett hur mycket pengar Stroll senior pumpar in i stallet, Lance är en medioker förare med köpt karriär som inte kommer att nå några större höjder i F1.
 
Perez kan under vissa förhållanden vara riktigt snabb och är erkänt duktig att ta hand om däcken, men någon toppförare som de stora stallen suktar efter är han inte, jag tror att Ocon har mer talang och kommer på lite sikt att vara den snabbare av de två.
 
Hulkenberg är det eviga löftet som aldrig har lyckats infria de förväntningar som har ställts på honom, dock bör han inte ha några som helst problem att hålla en dussinförare av Palmers kaliber bakom sig, Joylon hamnade i F1 enbart tack vare pappans pengar och kontakter.
 
Sainz har utan tvekan talang, om det räcker att ta honom till RBR eller något annat toppstall är jag tveksam till, för det krävs talang utöver det vanliga som Carlos saknar i mina ögon, Kvyat är en medelmåtta som fick behålla sin TR sits enbart på grund av sin nationalitet, bilfabrikanter i F1 uppskattar den ryska marknaden, Kvyat är ingen match för Sainz.
 
Magnussen är en duktig förare men inte mer än så, Grosjean i sin tur kan vara riktig snabb i en bil som passar honom, men tycks samtidigt sakna förmågan att ge vettig feed back till sina ingenjörer, hos Lotus fick han mycket gratis  tack vare Kimi som har förmågan att lämna vettig feed back, det blir en jämn kamp mellan Haas duon.
 
Alonso är den självklara förste föraren hos Mclaren, och bör inte ha några problem att slå Vandoorne i den interna kampen, att slå några fler än så i början av säsongen innan Honda får ordning på sin motor lär bli problematisk för den gode spanjoren,.jag undrar om inte Fernando saknar de gamla goda tiderna hos Ferrari.
 
Det blir intressant att se om den så upphaussade Wehrlein klarar av att hålla jämna steg eller slå Marcus, jag är inte så övertygad om det, i mina ögon är inte en DTM titel mycket att skriva hem om, Wehrlein kan bli en ny Sutil i F1.
 
För dem som kan språket kan det vara värt att lyssna vad Saari och Nieminen har att säga i sin formulacast, där även engelska förekommer i intervjuer.
 
Det om F1 relaterad, jag kunde inte låta bli att skratta när jag såg bilden här ovan, en ny Toyota som ser ut som en grinig småglin, rynkar med pannan och kisar med ögonen, mungiporna åker ner när den väser: "Jag vill inte vara en Toyota, jag vill bli en Lamborghini Huracan när jag blir stor"...
 
...hur många av er skulle välja en C-HR före Huracan?
 
 
Amen,..må dagens grid girl vara med er.