DEVIL´S PLAYGROUND

 
 
Det sägs att F1 är djävulens sandlåda, där förarkontrakt är skrivna med osynlig bläck i stillastående vatten, och djävulen på den tekniska sidan sitter i detaljerna, något som Honda har haft problem med att både förstå och erkänna.
 
Alonso hade inget vackert att säga om kvalitéen i McLarens detalj arbete efter Australiens GP, enligt honom kom kampen om en poäng plats enbart ur föraren, bilen var helt klart den sämsta i startfältet. Starka ord från Alonso men inte helt tagna ur luften, frågan är hur länge han orkar harva runt i den nedre halvan av starfältet innan motivationen tryter helt.
 
Rykten gör gällande att McLaren nu gör allt för att avsluta samarbetet med Honda, och  vill istället på nytt inleda ett samarbete med Mercedes som motor leverantör.  Även om samarbetet med Honda för tillfället inte fungerar tillfredställande, så bör man ta diverse rykten för vad de är, McLaren har ett långtids kontrakt med Honda som löper till 2022, och det är inte enbart gratis motorer som ingår i avtalet, utan även ekonomisk stöd från Honda som Mclaren så väl behöver.
 
Även Saubers namn har dykt upp i sammanhanget, ett rykte som går ut på att om McLaren skulle avsluta samarbetet med Honda, så skulle Sauber kunna vara ett alternativ för Honda  för en fortsatt F1 satsning, ett rykte som jag personligen inte alls tror på, det finns ingen som helst anledning för Hondas del att satsa på ett botten stall av Saubers kaliber.
 
Så, djävulen sitter i detaljerna, var detaljerna i sin tur sitter varierar, men djävulen själv vet givetvis var detaljerna i form av dekaler ska sitta.
 
 
Hos RBR har inte allla detaljer ännu så länge hittat helt rätt, utan deras bil sägs vara mycket känslig för justeringar av set up, något som förekommer med Newey designade bilar innan Adrian blir klar med detaljarbetet, så det lär ta några race till innan RBR duon kan ta upp kampen om VM titlar med Mercedes och Ferrari.
 
 
Apropå Sauber, det räckte med att Giovinazzi lyckades ta sin Sauber i mål två varv efter vinnaren för att starta rykten om en ljuv framtid för honom som en blivande Ferrari förare.  Det är märkligt hur svårt folk har att begripa ,vilka krav det ställs på en förare för att han ska lyckas i ett topp stall.Det är bara topp förare med ett järnpsyke som klarar av att hantere pressen hos ett topp stall, klarar av att leverera topp resultat när det förväntas av dem, det är en sak att köra för ett botten stall som Sauber utan att ha pressen på sig att leverera topp resultat, något helt annat köra för ett stall som Ferrari där det alltid finns kravet att leverera på hög nivå.
 
Det blev ett ramaskri på sina håll efter Australiens GP, för få omkörningar, årets designkoncept är ett misslyckande åter igen och så vidare. Jag håller inte alls med om detta, det har varit för lätt att göra en omkörning med hjälp av DRS i slutet av rakan, i år är det mycket svårare på grund av turbulensen bakom bilarna som årets designkoncept skapar, och på grund av de kortare bromssträckorna, vill man se fler omkörningar så bör man helt förbjuda användningen av DRS, håll brevlådan stängt så kommer fler omkörningar som ett brev med posten,..om det nu inte är frågan om Post Nord, då kommer ingenting alls.
 
Som brukligt är, så har diverse "experter" hos diverse media hus delat ut förarbetyg efter årets första race, bla har de brittiska cricket experterna hos Autosport och Sky varit i farten som F1 experter, och betygsättningen blev därefter, tex sågades Kimi på sedvanlig brittisk maner längs fotknölarna.  Jag blev lite nyfiken på vad de svenska "experterna" hade att säga om de olika förarnas prestationer, och kikade in hos min gamla vän Blomman, något som inte direkt händer varje dag, och hittade följande text om Bottas efter kvalet, jag citerar: " Att det krävs att bilen körs perfekt blev också tydligt då Valtteri Bottas inte nått Lewis Hamiltons nivå någon gång under helgen så här långt, bilen körs som tur är inte av sig själv",..slut citat.
 
Lite lagom spydigt av den gode Blomman om Bottas nivå som förare kan det tyckas, efter racet hade han inget att säga om Bottas prestation i en bil som inte körs av sig själv, något som kan bero på att Bottas var betydligt snabbare än Hamilton under den andra halvan av racet, och hade inga som helst problem med att hänga med på brittens tempo. Nu kan jag inte låta bli att fundera, huruvida det inte ligger lite redig, gammaldags avundsjuka bakom Blomman spydighet, kan det vara så, att han är lite bitter för att hans polare Marcus inte väcker något som helst intresse bland stallcheferna,  när de söker ersättare till eftertraktade sitsar hos toppstallen.
 
Om så är fallet, så vill jag påpeka följande till Blomman, hos toppstallen hamnar man enbart på merit, inte med hjälp av en fet plånbok, cheferna hos toppstallen vet vilka förare klarar av att leverera när det förväntas av dem, och vilka inte klarar av det, så enkelt fungerar det hela,.och det även i bilar som inte körs av sig själv. Jag vill även påpeka, att jag själv har vid ett flertal tillfällen kommit med önskemål att Marcus skulle få chansen att visa vad han kan i en bättre bil, men den chansen har tyvärr inte dykt upp av någon anledning, vi får väl hoppas på att den chansen dyker upp 2018 när många förarkontrakt går ut.
 
Dagens grid girls har känsliga ögon, och döljer sina djupa sängkammare blickar bakom solisar...
 
Amen,..må samtliga nordiska förare hamna hos ett toppstall. 
 
PS. En av mina läsare har startat eget, kika gärna in hos zenkertaahl.blogspot.se för att ta del av hans visdom.DS   
 
       
 
                
 
            
 
      
 
    
 

IT´S IN THE BAG

 
Packat och klart, årets F1 premiär är avklarad, Kina nästa på en riktig bana istället för en stilla promenad på Albert Park.
 
1     Vettel                Ferrari
2     Hamilton          Mercedes
3     Bottas              Mercedes
4     Räikkönen       Ferrari
5     Verstappen      RBR
6     Massa               Williams
7     Perez                 FI
8     Sainz                 TR
9     Kvyat                 TR
10   Ocon                  FI
11   Hulkenberg       Renault
12   Giovinazzi         Sauber
13   Vandoorne        McLaren
       Alonso, Magnussen, Stroll, Ricciardo, Ericsson, Palmer och Grosjean tvingades bryta racet av olika  
       skäl.
 
Jag har lite kort med tid för att blogga av olika anledningar, men lite snabbt om dagens race.
 
Vettel gjorde ett stark race, och hade för en gångs skull med sig någorlunda vakna strateger hos Ferrari, samt lite hjälp från Verstappen för  att knäcka Mercedes duon när han återvände till banan efter depåstoppet precis framför Verstappen och Hamilton, som hade fastnat bakom holländaren efter sitt depåstopp.
 
Hamilton var tvungen att komma in tidigt på grund av Mercans aptit för ultra mjuka däck, det tycks som så, att de lite hårdare gummiblandningarna även i år är Mercans melodi, Ferrari verkar vara lite mer varsam med de allra mjukaste gummiblandningar, vilket gav Vettel chansen att stanna ute längre än Hamilton.
 
Bottas skötte sig utmärkt i sitt första race för Mercedes, han skuggade Hamilton under hela racet på behörig avstånd utan att ge sig in på några omkörnings försök.  Toto hade bara bra saker att säga om Valtteris debut, men nämnde också ,att man i slutet av racet när Valtteri kom riktigt nära Lewis hade  skruvat ner effekten hos britten, jag för min del undrar om man inte gjorde samma sak med Bottas PU, Lewis ska ju vara den ohotade första föraren hos Mercedes.
 
Kimis bil plågades av understyrning med ultramjuka däck i början av racet ,som i sin tur ledde till att han halkade efter, med supermjuka fungerade bilen utmärkt, men då var det redan för sent att försöka komma i kapp, dock satte Kimi loppets snabbaste varv, nummer 44 i ordningen för Kimi, bara Schumi har fler.  Till nästa race i Kina lär problemet med understyrning vara löst för Kimis del, och då kan den sanna Iceman träda fram och kriga om podiums.
 
Verstappen gjorde några halvhjärtade försök att ta sig förbi Kimi, men det tycks sakna ett antal hästar hos hovleverantören Renault, alla hästar är inte hemma så att säga, och Adrians "flex aero" är inte riktig än i balans till 100%, men det kommer om några race, och då lär RBR hänga med duon Mercedes/Ferrari om Renault kan hitta de försvunna hästarna från grönbetet utanför fabrikens väggar.
 
Massa gjorde en bra insats med sin sjätte plats liksom Perez med sin sjunde skuggade av Toro Rosso tvillingarna Sainz-Kvyat som åtta och nia, och Ocon knep den sista poängen i sin debut för Force India.
 
Hulken orkade inte ta sin Renault till en poäng plats, de två sista som genomförde racedistansen var Giovinazzi i en hopplöst långsam Sauber, och Vandoorne i en kanske inte helt lika långsam McLaren, eftersom Alonso krigade om den sista poängen innan hans bil gav upp, det är den ene föraren som gör hela skillnaden hos Macken.
 
Nu finns det många som vill göra gällande, att Ferrari i och med vinsten i Australien är både ikapp och förbi Mercedes, men man bör nog vänta med att kröna årets bil alltför lättvindigt, Mercedes kommer att komma igen även om Ferrari i år tycks ha både utmärkt aero/chassi ,och en PU som kan mäta sig med Mercedes dito, Albert Park är en speciell bana vars race resultat kan till en viss del vara vilseledande, när F1 cirkusen återvänder till Europa vet vi lite mer om de riktiga styrkeförhållanden mellan topp stallen .
 
De två vikingar från kalla Norden kramades lite ömt alldeles i början av racet, dock är jag inte helt säkert på om det uppstod någom ljuv musik ur den björnkramen, utan det var nog några svavelhaltiga svordomar som utbyttes i stället mellan de nordiska bröderna i en sann viking anda.
 
Det om dagens race, nu är det åter igen dags att välja dagens grid girl, här ovan har vi,..vad fan,.varifrån kom de här tanterna i sina illasittande shorts och halmhattar,..var är ni raringar,...
 
,...där är ni ju, fy på er, inte ska ni skoja med mig och mina läsare, jag började kallsvettas när jag möttes av en bild med tanter försedda med knotiga knän och fyrkantig feminist attityd.
 
Amen,..må alla läskiga tantshorts brinna i helvetet.    
 
    
      

QUALIFYING PACE VS RACE PACE

 
 
Mercedes-Ferrari-Mercedes-Ferrari i kval form, men hur blir det i race form i morgondagens race?  Utan att ha kunskap om bränslemängder och motormappning under race simulationer, så visade kalla siffror att Mercedes var i det närmaste en sekund per varv snabbare än Ferrari under sina race simulationer, men det är först i morgon vi får veta om och i så fall hur mycket Ferrari mörkade sin race pace under den fria träningen, att Mercedes skulle vara en sekund snabbare per varv tror jag inte riktigt på.
 
Hos Mercedes var det Lewis som drog det längsta strået med ett felfritt varv, Bottas tog i för mycket och körde Mercan på samma sätt som han körde sin Williams. Valtteri bör låta bilen sköta sig själv istället, den är bra nog för det, man behöver inte försöka piska ut snabba varvtider ur Mercan på samma sätt som ur en Williams, eftersom den är mycket bättre balanserad och mer följsam genom kurvpartier, det krävs två att dansa race tango, men ibland kan det vara klokt att låta bilen föra.
 
Vettel satte ett bra kvalvarv, inte helt perfekt men bra nog att komma preecis före Bottas, Kimis insats beskrivs bäst av honom själv, hans kommentar över radion till depån säger allt: "Mina kvalvarv i dag var skit, förlåt",.få förare är lika ärliga och självkritiska om sina insatser som Kimi.
 
RBR duon har ägnat sig åt att testa hållbarheten av armco räcket, först Verstappen under den fria trän ingen, sedan Daniel "the shoeman"Ricciardo under kvalet. Newey designar sina bilar på det gamla sättet vid ritbordet, så det tar sin tid att sortera ut bilen, det pratas om, att RBR lider i första hand av den påtvingade modifieringen av sitt "semi FRIC" system. Det kan vara så, men bara till en viss del, Neweys design koncept skiljer sig fundamentalt från Mercedes dito, vars prestanda på banan står och faller med att "semi FRIC" fungerar optimalt, för Adrian del gäller att åter igen hitta balansen i hans "flex aero", det kan ta några race, men det kommer lika säkert som amen i kyrkan en bit in i årets säsong.
 
Grosjean visade åter igen hur snabb han kan vara när han har en bra dag med sin sjätte plats, Magnussen hade en mindre lyckad kval, gjorde samma misstag i samma kurva två gånger om under sina snabba varv, då hamnar långt ner i startfältet.
 
Massa kramade ur det mesta som finns att ta ur årets Williams, som tycks ligga på ungefär samma nivå som fjolårets bil prestanda mässigt, Stroll i sin tur gjorde ingen glad med sin insats, är man medioker som förare så är man det.
 
Toro Rosso duon skuggade varandra som åtta och nia, skillnaden mellan de två är att Sainz brukar hålla en jämn nivå, medan Kvyat presterar väldigt ojämt som ryska förare brukar göra, upp som en sol, ner som en pannkaka är ryssens melodi.
 
Hos Force India visade Perez att gammal är äldst ännu så länge, Ocon har fortfarande en hel del att lära som den rookie han är, men jag är övertygad om att farten finns där, och kommer att visa sig även på startgridden lite längre in i årets säsong.
 
Hulkenberg körde som han brukar göra när han inte är utsatt för press, dvs säga bra, synd att han inte klarar av att göra samma sak när det förväntas av honom, det kan mycket väl bli så, att han aldrig kommer att få kliva upp på prispallen i F1,.vad jag tycker om Palmers insats låter jag vara osagt.
 
Alonso gjorde vad han kunde i sin motorsvaga McLaren, den ack så hajpade Vandoorne levde inte alls upp till förväntningar, och skyllde på Alonso för det som enligt honom blockerade hans framfart ute på banan.
 
Marcus Ericsson, som dagen till ära hade fått en ny stallkompis i Giovinazzi, kan skatta sig lyckligt för att han med nöd och näppe kunde hålla sig före italianaren under kvalet, om Giovanazzi inte hade missat lite i sista kurvan så hade Marcus fått se sig slagen av sin nya, oerfarna stallkompis, vad det gäller Wehrlein så gör man klokt i att avstå om man känner att formen inte riktigt finns där.
 
I morgon blir det premiär för den "nya" kopplingen när de röda lamporna släcks, blir intressant att se huruvida förarna har lärt sig att bemästra nymodigheten, missar några stycken starten kan det innebära en riktig "demolation derby" ala F1, kolfiber thunder from down under.
 
Dagens grid girls är extra betydelsefulla för ögat, eftersom arrangören i Australien har bestämt sig att förse årets grid girls med tantkläder från 20 talet, men hänger man upp och ner samt dricker ur svettiga dojor, så är det lätt hänt att man fattar mer eller mindre virriga och dubbelmoralistiska beslut. Jag har aldrig begripit varför min brorsa flyttade från L.A till Barossa Valley i Australien, ett land  som enligt mig är inte mycket annat än en unken armhåla för efterblivna, hycklande  bönder.
 
Amen,.må djävulen ta OZ grid girls.