SAME OLD STORY

 
Bilden här ovan talar för sig, inga Mercedes med på den, även om Vettel inte var långt efter Rosberg i mål, så var han aldrig ens i närheten av att utmana om segern, eller om andra platsen, Ferraris fartresurser räckte inte till helt enkelt, en förväntad slutresultat med andra ord.
 
Hamilton fick en enkel resa till målflaggan efter det, att Rosberg gav upp kampen redan i andra kurvan när han Hamilton tryckte sig förbi på insidan, lite vekt av Nico att ge sig så lätt kan man tycka, men det finns säkert stallorder som tas i bruk vid behov, Nicos möjligheter för att kunna  utmana Lewis på riktigt är nog rätt så begränsade av ovannämnda skäl.
 
Samma gäller för Kimi, det kvittar om han ligger 1 sekund eller 15 sekunder efter Vettel på banan, det råder omkörningsförbud för Kimis del resten av säsongen, något som han mer eller mindre har accepterat.  Bottas krigade på bra, men slutade som femma,och var inte direkt nöjd med stallets strategiska beslut efter loppet. Det verkar som så, att det hos Williams regerar någon slags "born looser" mentalitet, att man redan i förväg ger upp kampen om framskjutna placeringar med alltför konservativ strategitänkande. Siktar man sig in på ,och nöjer sig med att vara best of the rest efter Mercedes och Ferrari, så bör man tänka om, Bottas är en förare med vinnarskalle som hatar att förlora på grund av en alltför försiktig strategi, och på grund av de ständiga misslyckanden från depåpersonalens sida  under depåbesöken, om Williams vill behålla honom, så måste de rycka upp sig och börja agera som vinnare, utan vinnarmentalitet når man aldrig ända fram.
 
Hulkenberg tog sin "normplacering" som sexa följt av Lotus duon, där Grosjean tog målflaggan före Maldonado, även hos Toro Rosso gavs det stallorder, Sainz fick snällt släppa förbi Verstappen, det råder inga tvetydligheter om vilken förare den är som har förstaförare status hos Toro Rosso, Sainz fick nöja sig med att bli tia efter Verstappen som knep nionde platsen.
 
Alonso var ingen glad elva i mål, han klagade högljutt om en "GP2 motor" i sin bil, jag kan förstå hans frustation, men om Honda folket gjorde det är en helt annan sak, även om Alonso hade rätt i sakfrågan, man tävlade ju trotts allt i Japan  och på Hondas egen bana, ingen är oersättlig, inte ens Alonso.
 
Några förare fick sina race förstörda redan under första varvet av raceincidents, däribland Ricciardo, Massa och Perez, Marcus klantade till det på egen hand, att göra samma enkla misstag både under kval och i race är inte godtagbart, speciellt från en förare med så bra bankännedom som Marcus har, han tycks inte alltid inse materialets begränsningar, och det faktum, att man måste anpassa sin körning efter materialet.
 
Ett rätt så ordinarie race utan några större sensationer, där Pirellis beslut om en höjning av däcktrycket av säkerhetsskäl även det gjorde sitt för att sänka underhållningsvärdet när greppet blev sämre, det är inte många race i år som har fått pulsen att rusa iväg, och Suzuka blev inte en till. Det krävs radikala förändringar av regelverket för skapa racing värt namnet, om FIA är kapabel att skapa såna är dock ytterst tveksamt, inte minst med tanke på, att själva racingen tycks alltid komma i andra hand efter de kommersiella intressen.
 
Amen,.må framtiden föra med sig bättre racing än det vi fick ta del av i dag.  

Kommentarer :

#1: Bill

Tänker vara lite off topic,Ett stort jävla grattis till F3 Champion Felix Rosenqvist.

Svar: Jag har alltid gillat Felix som förare, och har velat se honom klara hela vägen till F1, men jag har en känsla av, att F3 titeln är too little, too late, samt att han saknar ordentlig sponsorstöd, kan bli svårt för honom att stanna kvar i formel bil racing.
Brandon Lee

skriven
#2: Reijo Turunen

Alonso gnäller medvetet han vill lämna men är säkert för låst i sitt eget kontrakt.

Svar: Han kan köpa sig ut ur sitt kontrakt, men det skulle kosta honom några hundra miljoner, dvs nästan hela årslöningen.
Brandon Lee

skriven
#3: Albin

Vilket av dom återstående racen tror du Ferrari har störst chans att vinna på?

Svar: Kanske den nästkommande i Ryssland, där den biten av down force som skapas under bilen betyder inte så mycket.
Brandon Lee

skriven
#4: Ironman

Det ryktas lite att Alonso vill gå över till red bull om de blir kvar nästa år. Daniil Kvyat tror jag får lämna, har gjort några större grodor och verkar ogärna följa instruktioner från stallet.

Svar: Alonso försöker slingra sig ur sitt kontrakt på alla sätt, han kan även köpa sig ur sitt kontrakt, dock skulle det kosta honom ett par hundra miljoner. Brittisk media spekulerar i, att även det är möjligt att Alonso slutar efter årets säsong, så missnöjd lär han vara med Mackens satsning,.återstår att se hur det hela slutar.
Brandon Lee

skriven
#5: Flying finn

Jag undrar på en sak,vart är alla sponsorer?
förr var ju bilarna och förarna fulla med sponsorloggor, eller är det inga företag som är intresserade längre.

Svar: Bernie&co har ju flyttat alla TV sändningar till betalkanaler= färre tittare= färre sponsorer.
Brandon Lee

skriven
#6: Staffan

Alonsos gnäll var fan tävlingens höjdpunkt.

Svar: Ja, han är kul matadoren när han blir sur,.om han nu inte pratar en massa skit om Honda bara för att komma ur sitt kontrakt.
Brandon Lee

skriven
#7: Mika-fan

-GÄÄÄÄÄÄSP-
Go afton. Efter senaste tidens sömnpiller/följa john, tänkte jag påminna er om hur ett kval kunde se ut förr. Detta klippet är från 2000, samma bana, Suzuka. Btw. Tyckte först det gick så jävla fort i detta klipp, så trodde dom speedat den, men kolla klockan. Allt är i originalskick. Man har visst vant sig med dagens epatraktorer dom kallar F1-bilar. Skruva gärna upp volymen också om ni tittar ;) https://www.youtube.com/watch?v=lIfxO4-oh50

skriven
#8: Reijo Turunen

Klart Alonso gnäller som fan offentligt mitt i Hondas hemma-arena. Allt för att göra atmosfären så dryg som fan för alla parter. Är det någe han är bra på så är det att samma atmosfären i ett stall. Själv reta jag upp folk på Viasat nyss, fan JB blogg är en blogg om Marcus lite drygt att läsa om bara han. JB skulle kunna skriva om typ vad dom får höra om på plats typ första parkett till allt, men man sätter fokus på en enda och hans fajt med stallkompisen. Har slutat kolla på Viasat då var och varannan mening är om Marcus. Får flytta till Suomi och följa skiten där ;)

skriven
#9: Patrik

Jaha ännu ett lopp som var som ett sömnpiller. Visserligen nån omkörning längre ner i fältet men inget lopp man kommer att komma ihåg.
Hur länge ska det behöva fortsätta så här?
Vad jag förstår så gäller samma motorreglemente nästa år, utan uppgraderingar som man fått göra i år.
Kommer däcken också vara samma lika nästa år?
Är det bestämt hur reglementet kommer att vara 2017?
Många frågor på en gång ☺

skriven
#10: Janne

Mika-Fan Tack för youtube klippet, det var verkligen bättre förr. Dom måste ändra på däckreglementet,
puckarna dom använder nu är bara skit.
Efter sommaren 2013 har det bara blivit sämre däck hela tiden, skittråkiga race blir resultatet.
Får RB och TR Ferrari motorer blir det jobbigt för de andra, vi får se hur det slutar.

skriven
#11: Mika-fan

Jag har funderat lite djupare, igen,haha. Vad säger kontraktet mellan Mclaren och Honda? Får Mclaren lämna skeppet innan dom är i konkurs? Tankarna spånade vidare. Inte så himla många år sedan, Mercedes levererade motorer till Mclaren. Hur skulle det se ut med en merca-spis under kåpan? Även om det skulle vara en "kundmotor" som williams har, så ser det ju tämligen ut som Mclaren har mer valmöjligheter gällande aeron på bilen. Den är mer fulländad, det ser t o m en glad amatör som jag själv. Eller är merca motorn npn slags "454 bigblock" historia, som skulle ta upp hela bakpartiet? Kul att leka med tanken. Det är typ det roligaste man får ut av F1 idag, sina egna fantasier. Slutligen, tveksamt om Mclaren ens skulle välja mercamotorer om dom nu kunde och fick. Iaf med Ronald McHonda vid rodret. Dom håller väl sin vana trogen, att vara första stall till den motorleverantör dom nu väljer. Dom skulle inte finna sig i att endast få tillgång till "kundmotorer". Korkat! Sen är det väl tveksamt, om merca skulle våga släppa några såna till mclaren. Det stallet har ju betydligt bättre rutin och resurser än dom som är kunder just nu hos dom. Jag tror faktiskt att williams är typ det högsta/bästa stallet dom törs sälja rovor till. Plus att dom vet att Claire W är lika bra på racestrategi, som jag är på att tala indonesiska(kan inte ett ord) Resten är ju rena kalle anka bilar. Dom skulle inte vinna ens om dom fick raketmotorer bakom ryggen. Nåja.. Fantasierna går vidare. Tack igen Brandon, för att vi får ta del av denna bloggen. Du har ju nämnt några ggr att börja köra på engelska istället. Testa ett inlägg vettja, se hur det känns =) Inte mig emot iaf, och inte speciellt många av dom andra skulle gnälla kan jag tänka mig. Vi är bara glada sålänge du förgyller vår för övrigt händelsefattiga F1vardag med nåt riktigt läsbart. Tror t o m du överträffar dom Aktuell Rapport pocket man läste som tonåring,haha (menar i rent upphetsningsvärde alltså) :D

skriven
#12: Ayhan

Har inget att tillägga, men dock skulle jag vilja ha en analys från dig Brandon gällande Felix R. Her ser du på honom som förare, hur mycket är hans prestation värd, hur mycket syns han inom formelracing, vad tycker stallcheferna i F1 om honom etc......... - ja, du förstår nog vad jag menar. En Brandon-krönika om Felix Rosenqvist!

skriven
#13: Daniel

Hej..
Tycker nästan de är trevligare att läsa bloggen än se på f1,är en frekvent lösare dagligen av bloggen kul att se alla inlägg. Motogp har mycket större underhållnings värde och bara hålla tummarna nu för att Rossi kniper ytterligare en titel.
2016 års nya reglemente i F1, vad är det som kommer förändras?

skriven
#14: Mårten

Jag tycker red bull är som små barn gällande deras motorproblem. Även om Renault har haft mest problem så kan man inte bara gnälla och säga får vi ingen motor av någon annan så slutar vi. För dom hade ju trots allt ett kontrakt med Renault över 2016 som dom sa upp. Man kanske ska en ny motorleverantör innan man säger upp den man har. Min åsikt :)

skriven
#15: Svenn

Missade loppet och träningen. Men bloggen är som vanligt otroligt välskriven och inläggen så fylliga att det känns som om man att jag har sett det tillsammans med några vänner. Tack.
Alonso är bara så osportslig i sitt agerande (Briatore dikterar väl vad han ska säga och när) att föudmjuka japaner på hemma plan är att utnyttja deras kultur på ett fult sätt tycker jag. De valde ju trots allt honom och han kunde nästan diktera villkoren. Att ändå vara missnöjd är ok men sitta skrika inför publik och sponsorer att en organisation som kämpar och förfördelat hans åsikter framför Button är så löjligt. Lite som att han ( och Briatore) inte kommit ur trotsåldern ännu. Arrrgh nu slutar jag skriva innan jag blir lika barnslig. Ha det gott!

skriven
#16: Tomi

Ang det här med förre sponsorer nuförtiden, "smart" av Bearnie att bestraffa teamens sponsorer nu i Japan genom att inte tillåta filmande inne hos stallen. Bearnie verkar nuförtiden vara lika bra för F1 som Blatter är för fotbollen med den skillnaden att fotbollen har så bred förankring på gräsrotsnivå där det inte behövs miljarder kronor för att överleva till skillnad från F1, så att fotbollen kommer att överleva.
F1 är illa ute, skitracing,dyra motorer,ingen fart,dåligt med sponsorer, förare som skriker ut sin desperation över hur långsamt det är, däck som är skit, förare som är pk istället för att säga som det är osv osv
Tänk om Schumi kom tillbaka till sina sinnen, han skulle inte tro att det var sant....mycket gnäll nu men när man har en sån bana som i helgen och det bara blir sömnigt, ja då kan arrangörerna skatta sig lyckliga över den publik som fortfarande finns kvar....

skriven
#17: ken

Trist race som vanligt tyvärr. Förstår Alonso inte kul att ratta en bil med med den usla effekten Honda motorn ger, hade nog gjort vem som helst frustrerad.

Kollade lite på DTM idag för första gången på länge, och kom snabt på varför jag slutade kolla för några år sen, maken till serie med Märkes order har jag nog aldrig sett. Riktigt jävla tråkigt.

Kikade sen på MotoGP vet att du Brandon tycker att cykla inte tilltalar riktigt men jävligt bra racing iallafall i mitt tycke.

Tyvärr så känns det som om F1 bara blir sämre och sämre, Hur fan kan en person som Bernie kunna styra så mycket ?? helt obegripligt, och riktigt tragiskt.

Ken!

skriven
#18: Mortimer Max

Så, tack och hej för i år. Nu skiter jag i resten av säsongen och nöjer mig med att läsa denna blogg.
Kommer inte att ödsla fler minuter på denna sörja.
Underhållningsvärdet är ju noll. Så även i Singapore oavsett Vettels vinst.
Jävla skitsport! :(

skriven
#19: Marcus

Tog sovmorgon och kollade på sammandraget istället och jag hade nog kunnat struntat i den också. Trist att att det är så. Jag ser nästan fram emot när Kimi slutar med F1 så man kan följa honom i någon annan motorklass. Tror nog inte han känner för att lägga av helt ännu.

skriven
#20: Nico

Jag satte mig faktiskt och kollade på loppet för att... för att... för att - jo just det Suzuka är en riktigt fin bana. Med lite hatkärlek över det faktum att banan är smal och gör omkörningar svåra. Så gillar jag att banan har sin givna omkörningsplats (chikanen). Jag gillar gruset - och förlåt jag gillar att väggarna inte står så långt bort. Så med det sagt så satte jag mig och gluggade ett helt lopp. Det är sannerligen en kanonbana!
Alonso var ju lite lattjo där *giggle*
Men som jag skrev annorstädes - hur mycket jag än inser att närvaron av förare som Kimi/Fernando/Jenson är bra för sporten, så blir jag ibland förbannad. Att bli *host* gammal inom F1, dvs +32-ish är på något sett förknippat med mänskligt förfall. Sign the dotted line, take the money aaaand the crappy car and run in circles for the boss... Alltså grabbarna som jag har nämnt ovan är för sin egen räkning värda något mer, något roligt. Jag vägrar att tro att pengarna styr deras val. Deras management som pumpar upp löner i kontraktsförhandlingar gör sitt jobb bra, så långt är jag med. Hell - they'd be idiots if they didn't! Men sen då... nytt kontrakt, boyarder på banken.
Har dom roligt sen? Näe...
Finns det ens en chans att de kommer vinna och pusha för titeln igen? Näe...
Fattar dom det själva? Hmm...

Mark Webber var lite som David Coulthard, en gubbe som var på väg att sitta för länge. Men någonstans insåg han att den chans han hade på pojkrumsdrömmen (F1 wdc) låg hos RedBull - och chansen var galet förbrukad eftersom killen i andra bilen hade mer killerinstinct och var stallets guldkalv. Vad gör man? Äh låt oss ha lite roligt - med i praktiken ett kontrakt liggande på bordet moonwalk'ar han ut och kör i en annan rädda-planeten-serie och har skitkul och vinner här och där. Respect!
Allt detta dravel - jo det jag vill säga är att fler borde skita i F1 och fylla på i andra sporter som ger dom mer, ger publiken mer och framför allt ge upp platsen för yngre förmågor. Dom är ju idioter om dom inte förstår att stallen hela tiden fyller på med nytt blod så fort chansen ges. Ricciardo & Kvyat t ex lär ju undra om det inte är Verstappens stol dom råkat stoppa in om det känns lite knöligt en fredag morgon när FP1 ska börja.

Om Renault löser ut Lotus - vad tror du approachen blir? Ett år till som Lotus-Mercedes, eller som det verkar att de kan skjuta ut sig från RBR och endast premiera sina egna fabriksmotorer?
Och isf hur säkert sitter Maldonado med sitt kontrakt. Jag har försökt att söka lite info kring hans kontrakt. Det man hade hittat hade med all sannolikhet inte varit = fakta. Men man kan inte låta bli att tänka att Vergne+anybody borde vara mer intressant än Maldonado. (utöver stålarna)
Sjukt jobbigt med Maldonado på marknaden, han har så mycket stålar att t o m Ecclestone blir lite blöt i blicken när han ser honom i paddocken. Grejen är ju lite som så - skulle Maldonado knäckas bort från Lotus/Renault med en kofot så sitter fan ingen köpeförare säkert i mittfältet. Sauber/Force India/Haas/Manor alla är nog redo att släppa en förare för att få hans stålar. Det blir sillyseason parte deux.

Väntar fortfarande på Grandprixbloggen 2.0 ska kicka igång på Engelska ;-)

skriven
#21: ThomasF

Är det som jag hörde att Bernie med konsortium styr tv- kameror att filma specifik reklam runt banan ,såld tid per lopp,så att teamen har svårt att få sponsorer?Han har inte mkt intresse av racingen isåfall.Kan ingen ge gubben en egen tv-show istället så han försvinner från F1?

skriven
#22: Captain Hindsight

Inget mer att tillägga. Det bara rullar på nu för tiden. Mercedes i topp och resten krigar på med dåliga däckstrategier osv.

Mercedes är sura över att de inte visas tillräckligt mycket i tv. Kan iofs hålla med här, inte att jag vill se mer Mercedes, men man vill kanske se något annat än kampen om sista poängplatsen.

Kimi kommer till jobbet, tar en kopp kaffe och läser några mail, motvilligt går han sen vidare och stämplar in på klockan och sen kör han på i 1,5h utan desto större besvär. Snackar sen med media, men får anstränga sig för att inte spy ner hela stället. Så less är han på frågorna idioterna ställer. Efter debaklet i presszonen sätter han sig med en bira och lyssnar på Vettel och hans macgyver analys av bilens prestanda. Efter 10 minuter med Vettel får han ont i nacken efter allt "nicka instämmande" så går han på toa och surfar på mobilen. Kanske spenderar han pengar på blocket. Köper kanske en tv till sovrummet på sommarstugan eller någon fin pläd till frugan som hon kan ha i samband med att de tittar på netflix i den AC kylda boeing flyget hem till ägorna.

Ungefär så tror jag Kimi har det. Man tittar varje race i önskan om att något kul inträffar, men varje gång blir man besviken. Nu har det gått så långt att man på gränsen till frustration.

Det är inte det att det inte finns kapabla förare utan det som stör mig är att hälften av lirarna inte borde vara där och sen att bilarna är så sjukt tråkiga och alla åker runt som zombies. De kan lika bra skippa förarna och styra bilarna helt från depån.

Nej nu ska jag inte va allt för negativ, men jag förstår alonso. Det är ingen underhållning nu för tiden. Anledningen jag tittar är för att jag alltid följt F1, men fortsätter det såhär får man kanske börja söka något nytt att följa. Typ bonde söker fru eller något..

skriven
#23: Freddie

Kan vi inte skramla ihop till världens bästa ligg till trädgårdstomten. ...
Förhoppningsvis får han en infarkt och vi kanske räddar F1...

Svar: Den kvinnan finns inte som kan ge stackars Bernie en resning om han så käkar en hel burk Viagra, hans utrustning har torkat ut för länge sedan.
Brandon Lee

skriven
#24: Flying finn

Fredde: Det va längesedan den slapp kuken gökade så det kan du glömma,lägg hellre upp en stor bunt med falska sedlar så snöper han nog...;-)

skriven

Kommentera inlägget här :