REFLECTIONS FROM DOWN UNDER

 
I dag kan det vara på sin plats att titta lite närmare på,  vad förarna hos respektive stall hade att säga om sitt arbetsredskap efter Australiens GP.
 
Hos Mercedes tog båda förarna upp problemet med överhettning, något som lär vara ett resultat av en tajtare paketering med bland annat smalare sidepods, och mindre luftintag för snabbare  luftflöde genom sidepodsen, Allisons "inre aero" har sitt pris i form av mindre effektiv kylning, om kylarnas placering och lutning gentemot luftflödet inte är optimal.
 
 
I Ferrari lägret var det delade meningar hos förarna om årets bil, Kimi tycks vara relativt nöjd med bilens balans och körbarhet, Sebastian klagar på brist av grepp bak.  Årets Ferrari har ju längre hjulbas, och man har flyttat  motor-växellåda paketet framåt, det tillsammans med ett nytt aeropaket har gjort bilen mer "framtung", dvs, "aerobalans punkten" ligger längre fram än i fjolårets bil, något som innebär att bilen styr in bättre men har samtidigt en "lösare" bakända, den är mer överstyrd än 2017 års bil.
 
Det ovannämnda resulterar till att bilen just nu passar bättre för Kimis körstil än Sebastians, Kimi har inga problem med överstyrning, och vill ha en bil som styr in bra, Sebastian gillar inte överstyrning, och vill ha en bil med mycket grepp bak.  Man kan givetvis till en viss del förändra bilens beteende med nya aerodelar, men om bilen har ett grundkoncept som utgår från en stabil och följsam framända, och en "lös" bakända så blir det genast svårare att göra något åt det, det vore ödets ironi om Ferrari har byggt en bil som passar bättre Kimi än Sebastian.
 
RBR:s utmanare är inte riktigt helt utsorterad ännu så länge, aerobalansen är inte 100% än när man kör med max rake, utan det blir för mycket överstyrd. Verstappen i sin tur säger, att felet ligger på hur årets bilar är designade på aero sidan, ett design som försvårar eller rent av omöjliggör omkörningsförsök. Det ligger något i det han säger, FIA:s direktiv till årets bilar var illa genomtänkta nödlösningar ur aeroaspekt, där man enbart koncentrerade sig på att öka kurvhastigheterna med hjälp av mer down force, och glömde bort hur mycket kortare bromssträckor försvårar omkörningsförsök, fem omkörningar under ett race är inte mycket att skryta om. Max sa efter racet, att om han hade tittat på racet i TV, så skulle han har stängt av dumburken, så tråkig blev racet med årets bilkoncept.
 
Ross Brawn, som var med och tog fram årets direktiv tillsammans med FIA säger nu, att till nästa generation ska man minsann fixa fram ett koncept som tillåter bilarna ligga nära varandra, hjul mot hjul fajter blir vardagsmat osv, man ska testa fram ett vinnande koncept i vindtunnel och med hjälp av CFD,.hur många gånger har man inte sagt liknande saker tidigare, bara för att sedan upprepa alla tidigare misstag, FIA i nötskal.  Jag har sagt det förr, och jag säger det igen, ta i bruk ground effect bil med active ride, bort med framvingen så att man kan ligga nära den framförvarande, ibland måste man ta ett steg bakåt för att kunna ta två framåt.
 
HAAS förarna tycks vara relativt nöjda med bilens balans och motorns prestanda, hos Renault och McLaren var det liknande tongångar i fråga om bilens balans, men det efterlystes mer kraft från motorn.
 
Force India piloterna var inte alls nöjda med bilens balans och greppnivå, Toro Rosso duon saknade en hel del hästkrafter. Hos Williams säger Stroll,  att i år gäller det för Williams del att bara försöka överleva, bilen saknar balans, den vill inte heller styra in som chauffören vill osv. Williams hade i Massa och Bottas två duktiga testförare, som lämnade värdefull feed back och klarade av att sortera ut bilen, Stroll och Sirotkin saknar helt dessa egenskaper,.ibland kan betalförare med feta plånböcker kosta mer än de smakar.
 
Ericssons och Leclercs reaktioner var liknande som efter testkörningen i Barcelona, bilen saknar balans och kommunicerar inte med föraren på ett förtroendegivande sätt, lite "power is nothing without control" vibbar hos Sauber, de får jobba vidare för att hitta rätt med hjälp av nya uppdateringar.
 
 
Dagens grid girls har solglasögonen  på som sig bör när våren är på väg, jag ska följa deras exempel, temperaturerna är på väg mot 20 strecket lagom till påskhelgen, jag har tillgång till en Ducati Panigale V4 Speciale med 214 ystra hästar,.bättre än så blir det inte,.life is good.
 
Amen,..må påskfirandet vara med er.      
 
         
 
       
 
       

DID YOU SLEEP WELL

 
1         Vettel
2         Hamilton
3         Räikkönen
4         Ricciardo
5         Alonso
6         Verstappen
7         Hulkenberg
8         Bottas
9         Vandoorne
10       Sainz
11       Perez
12       Ocon
13       Leclerc
14       Stroll
15       Hartley
           Gasly, Ericsson och Sirotkin bröt pga tekniska problem, Magnussen och Grosjean pga 
           problem med manskap som inte sköter sitt jobb.
 
Antiklimax är ordet som beskriver årets första race på bästa sättet, först hände ingenting, sen ingenting, och där någonstans somnade jag framför TV efter halva så kallade racet, och väcktes efter målgång av Baronens "did you sleep well"?
 
Att kalla Australiens GP för en sömnpiller är det enda rätta, bedrövligt dålig reklam för F ettans underhållningsvärde med andra ord, följa John när det är som allra värst. Jag förstår inte varför man envisas med, att köra på en så in i helvete tråkig bana som Albert Park, det finns ju trots allt banor som det går att köra om på, bort med sånt här skräp, snacka om att skjuta sig själv i gasfoten.
 
Vettel vann med tur, man borde förbjuda depåbesök när säkerhetsbilen är ute, gäller både den virtuella och fysiska, racet ska vinnas ute på banan, inte på depån. Ferrari fick två man på podium, men Mercan är fortfarande lite snabbare, nästa racet om två veckor kommer  att ge en lite klarare bild om de verkliga styrkeförhållanden mellan toppstallen.
 
RBR:s annorlunda däckstrategi var ett misslyckande, HAAS kastade bort många värdefulla poäng när stallets mekaniker lekte dum dummare i samband med depåstopp, hur svårt kan det vara att skruva dit en hjulmutter, jag har inga problem med fem stycken.  McLaren fick en bra utdelning av poäng när HAAS klantade till det, Hulkenberg slog Sainz när båda Renault piloter tog poäng, Force India duon såg tama ut i en medelmåttlig bil, Leclerc tog sig i mål i sitt första race som trettonde man, något som kan ses som en godkänd insats osv.
 
Nu finns det säkert folk som tror, att köbildning på Albert Park är lika med att teamen i toppskiktet eller på mittfältet ligger närmare varandra i år än ifjol, men så är inte fallet, utan det är banans karaktär som ger en felaktig bild om styrkeförhållanden, som sagt var så kommer årets andra race i Bahrain fungera som en bättre värdemätare i fråga om bilarnas verkliga prestandanivå. 
 
Steiner var inte direkt imponerad av sin depåpersonals agerande, den gröna lampan tändes innan hjulmuttern hade skruvats på plats två gånger om, måste vara något slags rekord av klantighet, när den egna personalen saboterar racet för båda av stallets förare i ett och samma race när de ligger på poängplats.
 
Två Mercedes PU i topp tio, två Ferrari dito, och hela sex Renault PU, en väl fungerande aero-chassi kombination räcker långt även då när det saknas ett antal hk, Force India, Sauber och Williams får jobba vidare med den biten, en Mercedes eller en Ferrari PU i ett halvtaskig chassi-aero är inte bra nog att hamna på en poängplats.
 
Dagens grid girls skickar slängkyssar till Moto GP, och tummen ner  till F1, hur svårt kan det vara för FIA:s zombier för att få tummen ur röven, och skapa ett fungerande koncept för F1?
 
Amen,..må varma vårvindar vara med er.    
 
     

GIVE IT A BURL MATE

 
Party Prinsen gjorde det igen, skruvade på party mappningen och blåste ifrån Ferrari duon, Kimi kvalade ut Sebastian, som i vanlig ordning berättade om exakt var han förlorade tid, mannen med pottfrisyren erkänner sällan eller aldrig att någon annan har varit snabbare.
 
När startljuset slocknar i morgon, så måste Ferrari piloter försöka  ta Lewis i starten, annars finns risken att han bara försvinner utom räckhåll efter några få varv. Det gäller även att ha ögon i nacken i starten, Verstappen, Magnussen, Grosjean och Ricciardo är "chargers" som gärna chansar när startfältet rusar mot första och andra kurvan.
Ricciardo fick tre platsers nedflyttning för en bagatellartad förseelse under en rödflagg situation, och startar från åttonde rutan, Bottas fick fem platsers nedflyttning för ett växellådsbyte, chassit klarade sig ,så det bör inte bli några problem att reparera bilen till morgondagens race, det är möjligt att Bottas väljer att starta från depån, då får man chansen att fila på set up  och racestrategin så att Valtteri kan avancera till en poängplats i morgon.
 
Inga större överraskningar inträffade under kvalet, de tre stora stallen kan ingen röra, sedan är det jämt värre precis som förväntad mellan HAAS, Renault och McLaren, även TR kommer att finnas med i kampen om poängplatser när Honda vågar skruva upp effekten i deras PU.
 
Force India, Williams och Sauber har fortfarande en hel del att jobba med om de vill vara med och fajtas om poäng, glappet  till det övre halvan av mittfältet är nog större än vad siffrorna skvallrar om, Albert Park är en bana som inte berättar hela sanningen om inbördes styrkeförhållanden.
 
Av de fyra nordiska förare lyckades tre med konststycket att kvala ut sin stallkompis, Kimi, Kevin och Marcus gjorde ett bra jobb, Valtteri får bita ihop och visa vad han kan i racet i morgon.
 
Racing är glädje,..
 
...och besvikelse, det räcker med att sätta ett hjul för högt på kerbsen så är dagen förstört, men Bottas är stark och kommer igen, shit happens, ibland oförtjänt, ibland välförtjänt, sånt är livet och racing.
 
Dagens grid girl föredrar tvåhjulingar, det gör jag med för det mesta, ingenting slår känslan i maggropen när bakhjulet hamnar i en blöt fläck i 280 knyck på irländska vägar, och man får fajtas att hämta hem hojen, inga marginaler är lika med ståpäls hela vägen till målflaggan. 
 
Amen,..må morgondagen bjuda på bra racing från down under,.hooroo mates.