WHAT´S NEXT?

 
Liberty Medias målsättning har varit att locka yngre publik  till F1, hur har dem lyckats med den uppgiften fram till dagens datum?
Tja, ärligt talat inget vidare, snittåldern för F1 fansen är 40 år, bara 14% av publiken är under 25 år och 17% är över 55 år, så frågan lyder: Vem dör ut först, F1 eller publiken?
 
I Finland vågar man fortfarande satsa på motorsporten som en livskraftig publikmagnet, Kymiring är till 80% klar vad det gäller bansträckningen, i slutet av sommaren ska den vara helt klar när Moto GP gänget kommer till Finland att testa på banan, från 2020 och fyra år framåt kör man Moto GP på Kymiring.  Så, finns det en realistisk chans att även F1 landar i Finland och Kymiring inom några år?  Absolut, det kan bli verklighet redan till 2021, banan kommer att ha den högsta klassificeringen från FIA, dem ansvariga inom F1 cirkusen säger sig vara redo att ta F1 till Finland och Kymiring när  allt är färdigbyggt, kan bli läge för Kimi att förlänga med Sauber ett år till för att kunna ta del av Finlands F1 GP.
 
Bottas vara eller icke vara i F1 har lyfts fram av diverse hobbyjournalister sedan hans mångåriga sponsor Wihuri hoppade av, ett avhopp som inte betyder något alls för Valtteris framtid i F1, han är en etablerad toppförare som inte behöver betala för sin sits i F1, och nya samarbetspartners som vill synas i F1 är redan på väg. För Valtteris  del vore Finlands F1 GP ur PR synpunkt en riktig fullträff, eftersom man skruvar ihop både Mercedes A serie och stadsjeepen GLC  hos Valmet Automotive i Uusikaupunki.  Just nu är det sisådär fyra  veckor kvar innan F1 testerna kör i gång i Barcelona, så Valtteri passar på att testa lite rally istället, det blir spännande att se hur han klarar sig i en WRC bil på snöiga skogsvägar.
 
Även Niko Kari blev av med sin huvudsponsor när Wihuri tackade för sig, men har hittat en ny finansiär i finansmannen Veikko Lesonen som tror på Niko, något som även jag gör, i rätt material är Kari en vinnare, i vilken serie och hos vilket stall han dyker upp i år är ännu så länge oklart, men F2 är inte en alltför vågad gissning.
 
Det har skrivits en hel del om Mick Schumacher, son till Michael som nu har tagits in i Ferraris juniorprogram och har Todt Jr som manager, många ser likheter mellan Mick och hans far prestandamässigt, jag för min del ser en "Stroll kopia" som inte kom någonvart innan han fick tillgång till överlägset material, sådan far sådan son. Det är namnet som intresserar F1 cirkusen ur PR synpunkt,dock kan bli ett magplask för Schumi Jr i F2 om Prema inte får fram en vinnarbil i år, ett berömd namn är ingen garanti för framgångar om materialet och föraren inte håller måttet.
 
Apropå vintertester, det finns en hel del varianter av det, snökedjor i en slalombacke fungerar det med, om aerodynamiken gör det låter jag vara osagt när typisk RBR rake lyser med sin frånvaro.
 
Dagens grid girls övar catwalk inför det som komma skall, dock ej i F1 utan i MotoGP.
 
Amen,..må rattmuffen vara med er.          
 
 
       
 
 
     
 
 
        
 
 
      

DEAD MAN´S KINGDOM COME

 
Scuderia Ferrari 2109 blir ett stall som styrs av en död mans drömmar och visioner, det är John Elkann som talar men orden är Sergio Marchionnes från andra sidan av graven.
 
Mattia Binotto som ersätter Maurizio Arrivabene som stallchef 2019 är Ferraris fjärde stallchef på fem år, Domenicali, Mattiacci och Arrivabene hamnade alla ute i kylan, i år tar den tekniska chefen Binotto över för förverkliga arvet efter Marchionnes visioner, frågan är om han är den rätta mannen för uppgiften.
 
Personalomsättningen hos Ferrari har varit anmärkningsvärt hög under de senaste fem åren, en andra chans existerar inte i Maranello, en omedelbar succé har varit  kravet för att få stanna. Någon form av långsiktig planering tycks inte existera överhuvudtaget i Maranello, utan man tar snabba, illa genomtänkta beslut på nordamerikanskt maner både vad det gäller manskapet och riktningen av den tekniska utvecklingen ute i fabriken.
 
Jobbet som stallchef handlar i första hand om människor, att motivera och vårda om relationer mellan de anställda utan att det stallpolitiska sätter käppar i hjulen för det tekniska. Arrivabene lyckades med att skapa lugn och ro i stallet, något som inte hör till vanligheter hos Ferrari, där rädslan att förlora sitt jobb regerade år efter år i Marchionnes skugga. Stallchefer byttes ut i ett rasande tempo, toppingenjörer sparkades eller sökte sig till konkurrenter när de inte orkade leva upp till Marchionnes krav i en skoningslös arbetsmiljö, och förare fick utstå osaklig kritik när det var stallets taktiker och teknisk personal som gjorde misstagen. 
 
Binotto må vara en duktig tekniker, men någon ledargestalt som kan hantera manskapet på rätt sätt är han inte. Binotto tillsammans med Leclerc ingick i Marchionnes vision om det "nya" Ferrari, där framgångarna skulle komma inom kort, kanske var det Marchionnes eget hälsotillstånd som var den drivande kraften bakom hans iver att driva genom sin vilja. Elkann i sin tur tycks helt sakna egna intiativ, och försöker dölja det genom att slavisk följa den döda mannens vision om det "nya" Ferrari, två "nordamerikanska italianare" som har rört om den redan röriga grytan i Maranello på ett sätt som kan visa sig vara den sista spiken i kistan för drömmen om en VM titel.
 
 
 
 
Kimi har bara gott att säga om Arrivabene, och jag personligen har lätt att förstå varför, Arrivabene har ett egenskap som är ytterst ovanlig bland F1 chefer, nämligen ett stort och varmt hjärta, något som också ledde till hans fall. I F1 regerar skitstövlar som Briatore, Dennis och Wolff, vinst till varje pris oavsett hur många människor man trampar på för att nå sin målsättning, stora egon och små hjärtan i en "sport" där allt har sitt pris och där allt mäts i pengar.
 
Det om döda mannes rike, Honda har avslutat samarbetet med AVL, hybridspecialisten som har så framgångsrikt hjälpt både Mercedes och Ferrari med deras PU projekt, ett väldigt konstigt beslut i mina ögon med tanke på hur svårt Honda har haft att få ordning på  sin PU.  Även samarbetet med Mario Illien som tidigare jobbade med Mercedes motorer har lagts på is, Mario försökte hjälpa Honda med deras problem med förbränningsmotorn som drabbades av vibrationer när man försökte skruva upp effekten, ambitionen med den låga tyngdpunkten kan vara en del av problematiken när man jagar efter effekt för "party mode",.2019 kan bli ett jobbig år för RBR och TR.
 
 
Herr Hamilton passade på att testa en WSBK hoj på Jerez, en Yamaha YZF-R1, hade skapligt med fart men även en vurpa,.jag hoppas innerligt att han inte får samma dumma idé som Schumacher en gång i tiden, nämligen att han skulle kunna bli en höjdare även på två hjul, för Schumis del slutade det med en bruten nacke, vill man bli bra på en hoj så bör man börja i 5-6 års ålder, inte när man är 34.
 
Dagens grid girls vänder ryggen till, MOTO är ordet för dagen.
 
Amen,..må våren anlända okristligt tidigt, helst redan igår.    
 
     
 
 

COOPERATIVE F1 ISSUES 2019

2018 har blivit 2019, jag har firat jul-nyår i tre länder, Italien, Tunisien och Tyskland, imorgon är det dags att återvända till Sverige. Så, vad har vi att se framemot 2019 ur racing synpunkt, mer följa John trivialiteter och stallorder direkt från start, eller finns det en liten chans  att F1 cirkusen skärper sig och levererar något sevärd?  Det återstår att se, jag personligen låter det vara osagt tills testveckorna i Barcelona har genomförts, om det visar sig redan då att Mercedes även i år har samma försprång gentemot sina närmaste konkurrenter som ifjol, så får bloggandet vara för min del, det är föga inspirerande att blogga om något som saknar all spänning.
 
 
Apropå rubriken, 2019 ser ut att bli ett rekordår i det avseendet, hos Toro Rosso har James Key lämnat skeppet ,och den direkt design ansvarige är Adrian Newey. F ettans design snille  kommer att bjuda på en riktig smällkaramel, en Kinder överraskning tre i ett, RBR, TR och Honda. RBR har en stark förarduo i Verstappen och Gasly, TR en svag sådan i Kvyat och Albon, de förstnämnda kan leverera om Honda spisen håller måttet, de sistnämnda lär i första hand få agera som testförare åt moderteamet, med andra ord, två team har blivit ett även om de på pappret är fristående från varandra, samma design ansvarige, samma chassi, samma motor, samma aeropaket osv, lite som i förr i tiden när alla team hade separata test enhet.
 
Jag har varit i kontakt med diverse källor för att ta reda på hur djupgående blir samarbetet mellan Ferrari och Sauber i år, de är utan tvekan inne på samma linje som RBR-TR, på pappret är de två separata team, men i praktiken är samarbetet milt uttryckt omfattande inte minst på den tekniska sidan. Både Resta och Monchaux hos Sauber har jobbat för Ferrari tidigare, och lär ha ett intimt samarbete med Maranello gänget i år angående bilens design, Kimi har med sig mycket värdefull knowhow och är duktig på att lämna vettig feedback till ingenjörer, och Giovinazzi i sin tur har kört tiotusentals kilometer med Ferraris simulator. Sauber har ett komplett personalpaket som tillsammans med det nära samarbetet med Ferrari lär kunna åstadkomma  en konkurrenskraftig bil nu när de äntligen har råd med att utnyttja sin avancerade vindtunnel fullt ut, att moderteamet Ferrari gör det samma tar jag för givet, allt annat vore ett misslyckande med tanke på vilka resurser de inblandade har till sitt förfogande.
 
Mercedes och Williams är det tredje hjulet inom F1 i kategorin "samarbeta utan att synas", deras cooperation är inte lika omfattande som mellan RBR-TR och Ferrari-Sauber, men den finns där. När Mercedes inte kunde knyta till sig FI fick det duga med Williams, givetvis nekar båda parter att någon form av samarbete överhuvudtaget existerar, men enligt mina källor finns den där och kommer att fördjupas framöver, Mercedes behöver ett utvecklingsverktyg och Williams i sin tur all hjälp de kan få både tekniskt och finansiellt. 
 
 
Det om "cooperative issues" i F1, Kimis vara eller icke vara i F1 har varit en kär följetong bland både fansen och sk F1 journalisterna år efter år, sanningen är den att Kimi har kunnat välja mellan 4-5 stall varje år. När Kimi fick lämna Ferrari ville McLaren ha honom tillbaka, hos RBR var Kimi deras förstaval att ersätta Webber men de fick nöja sig med Ricciardo osv, det har varit mer en roande att ta del av alla "expert" utlåtanden genom åren hur illa till Iceman har legat, listan av tilltänkta ersättare har varit lång hos dessa "experter". Stallchefer och de som verkligen kan något om F1 vet bättre liksom Kimi själv, även om han inte har haft något behov av att basunera ut det, i F1 finns det redan alltför många förare som år efter år berättar rövarhistorier om hur eftertraktade de är hos diverse toppstall,.det konstiga i sammanhanget är att de aldrig har hamnat hos dessa lika eftertraktade arbetsgivare, som av någon anledning har valt att anlita helt andra förare istället.
 
Dagens grid girls är många och långa,. high heels bring you closer to heaven.
 
Amen,..må det nya året vara med er.