SEPANG SUBSTITUTES

 
Ett italiensk företag har enligt banägarens önskemål gjort en hel del förändringar på Sepang, delvis i syfte att skapa bättre möjligheter för omkörningar, delvis för att förbättra dräneringen av banan.  Man har asfalterat om för att bli av med vissa ojämnheter på kritiska delar av banan, höjt mittsektionen av banan på vissa avsnitt för bättre avrinning, samt förändrad bankningen av kurvor, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 12, 13 och kurva 15 har byggts om, där just ombyggnaden av kurva 15, den sista kurvan innan start-mål rakan  är den mest spektakulära, man har gått från plus 2 till minus 4, dvs från positiv bankning till negativ bankning genom att höja innerkanten med en meter.
 
Så, vad innebär ombyggnaden av banan ur förarens synpunkt?  Negativ bankning som ger bättre avrinning är lika med senare apex och sämre grepp genom kurvan, risken för att man gör kurvan för bred och hamnar utanför banan ökar, liksom risken att den som ligger på insidan tvingar den som ligger på utsidan av banan, på plussidan kan räknas att man slipper vattensamlingar vid kurvans innerkant, samt att en kurva med negativ bankning erbjuder alternativa spår val genom kurvan, speciellt under blöta förhållanden.
 
Under den här årstiden är eftermiddags skurar på Sepang snarare en regel än ett undantag, så även i år lär det dyka upp häftiga åskskurar under hela racehelgen, något som kan gynna stallen vars bilar skapar mycket down force. Sepang är en bana som kräver både down force, bra aero balans och en kraftfull PU, Mercedes och RBR kommer att vara starka på Sepang även om de sistnämnda saknar en del hästkrafter, huruvida Ferraris senaste uppdateringar kan ge dem chansen att kriga om podiums återstår att se, de har saknat en del down force jämfört med Mercedes och RBR, en brist som blir mer framträdande på en blöt bana.
 
Chansen att några andra än de tre ovannämnda skulle kunna blanda sig i striden om podium platser är i det närmaste obefintlig, Williams brottas med däckrelaterade problem, Force India saknar en hel del down force osv. Kanske kan TR och McLaren dra nytta av sina bra chassier på Sepang om det blir ett regn race för att nå framskjutna placeringar, men man ska inte heller helt avskriva möjligheten för oväntade namn bland poängtagare, med lyckad strategi och lite tur när säkerhets bilen är  på banan  kan allt hända på en hal bana inklusive det, att någon av toppförarna  hamnar i grusfållan där grus har ersatt asfalt i år med tanke på hojåkarnas säkerhet.
 
Det om ombyggnadsarbetet på Sepang, Robert Kubica gjorde ett besök hos Renault och provade deras simulator, något som omedelbart startade en våg av spekulationer bland journalister om möjligheten att hans skulle göra come back i F1.  Jag personligen ser det som helt uteslutet, han har inte alls kvar den finmotoriken i ena handen som krävs att köra en F1 bil, inte heller fysiken som krävs att ratta nästa års bil, utan hans besök hos Renault är nog mer en tecken av desperation hos fransmannen, som med lykta och ljus söker efter en förare av rang som skulle kunna  hjälpa stallet att sortera ut nästa års bil.
 
Jimmy Erikssons GP2 säsong är över, och därmed högst troligt även hans formel bils karriär, om det var pengarna som tog slut eller motivationen låter jag vara osagt, men farten fanns inte riktigt där, så kanske valde pappa Eriksson att satsa allt på lillbrorsan Joel och hans F3 karriär istället, vi får väl hoppas på, att det går bättre för Joel.
 
Det var allt för idag, vi avslutar med lite blogg statistik.  Cirka 40% av er kikar in med hjälp av mobilen, ca 2% gör sig besväret att lämna en kommentar någon gång, några få procent fler tycks gilla vad de läser, den stora majoriten har varken något att säga eller förefaller inte ens gilla vad de läser,..inspirerande för min del? Inte det minsta.
 
Amen,..må den stora tystnaden vara med er.    
 
      

WATER COOLER SMALL TALK

 
 
 
Den mjuka linjen av gummiblandningar dominerar inför kommande Kuala Lumpurs GP, även om till exempel Kimi har något överraskande valt tre set hårda, men med tanke på de höga luft och bantemperaturer som är brukliga på Sepang, så lär de inte bli några problem att få upp däckstemperaturen till rätt nivå även med den hårdaste gummiblandningen. Det blir intressant att se huruvida Kimi kan behålla det lilla övertaget tidsmässigt som han har haft på Vettel under de senaste racen, och om Hamilton kan hitta det rätta flytet i sin körning igen, han var ovanligt blek i Singapore samtidigt som Rosberg tycktes åter igen hittat den rätta motivationen och självförtroendet  som kan räcka hela vägen till en VM titel.
 
Nu är det givetvis så, att det inte enbart beror på förarens  motivationsnivå hur han presterar under en hel säsong, utan även riktningen av uppdateringsarbetet spelar en viktig roll i sammanhanget. Ibland spelar vissa uppdateringar i händerna på den ena föraren, ibland den andra, fartmässigt skiljer det bara några enstaka hundra eller tiondelar mellan förarna i ren "råspeed". Ibland fäller Pirellis ständiga trixandet med däckstrycket avgörandet, en sänkning eller höjning bak eller fram påverkar olika sätt på förarnas förmåga att prestera på toppnivå, och försvårar arbetet med att hitta den rätta balansen i bilen när man jobbar med inställningar. Det är inte bara föraren som påverkas av trixandet med däckstrycket, utan även bilarna, vissa bilar har lättare att nå rätt däckstemperatur och optimal greppnivå  med hög däckstryck, några andra svårare beroende på designfilosofin bakom bilens grundkonstruktion, något som man bör tänka på innan man sågar förarnas prestationer efter några enstaka race.
 
Ni har säkert tagit del av rykten som gör gällande, att Apple skulle vara på väg att köpa upp McLaren, men det är ett rykte man ska ta med en stor nypa salt. Att Ron Dennis skulle sälja sitt livsverk till Apple är helt otänkbart, däremot är det fullt möjligt, att de två företagen skulle kunna inleda någon form av teknisk samarbete, där McLaren Technology Group förser Apple med teknisk know how till deras elbil projekt i utbyte mot sponsring av McLarens F1 projekt.
 Chase Carey fortsätter med sitt säljare snack, det nya F1 ska lanseras genom både det ena och andra teknologin, och även ännu fler race årligen ingår i hans agenda liksom faktum, att flera av dem ska köras på amerikansk mark, han nämner bland annat N.Y.C, L.A och Miami som tänkbara destinationer. Jag för min del undrar, om ännu fler dötrista stadsbanor verkligen är den rätta vägen för att öka intresset kring F1, mister CC är en säljare som är i första hand ute efter större inkomster på sportens bekostnad, kan hända att CC i framtiden även vill se F1 förare som skålar med mjölkflaskor efter ett ovalrace på 296 varv.
 
 
 
Silly Season fortsätter att vara silly i allra högsta grad, när ett antal förare påstår sig förhandla om en sits till 2017 med ett flertal olika stall, däribland herrarna Gutierrez och Ericsson.  Nu är det ju som så, att stallen som förarana påstår sig förhandla med inte nödvändigtvis är intresserade av förarnars tjänster, utan det hör till att managers jämt och ständigt springer in och ut hos diverse stallens faciliteter, och försöker övertyga stall ledningen om sin förares oerhörda talang, och likväl om hans värdefulla ekonomiska uppbackning, och märk väl, det gäller även förare som är under kontrakt.
 
Managers agerar efter en viss mönster med tanke på möjliga öppningar på lite längre perspektiv när de jagar sin del av kakan, en viss procentsats av förarens inkomster. En del toppmanagers har blivit stormrika på sina kunders kontrakter med toppstallen, dock väljer några förare att sköta sina kontraks förhandlingar själv som till exempel Nico Rosberg, även Kimi förhandlade fram sitt senaste kontrakt med Ferrari utan manager assistans, familjen Robertsons har tjänat ett antal miljoner ur Kimis kontrakt genom åren, så han kanske tänkte att det fick räcka med det.  Blir 2017 Kimis sista år i F1?  Jag säger så här,.never say never, sedan får ni själv räkna ut vad det innebär.
 
En del etablerade förare som till exempel Bottas och Perez försöker undvika fler års kontrakter med stallen bakom toppstallen där de hoppas hamna inom en inte alltför avlägsen framtid, en något riskfyllt taktik med tanke på hur sällan toppstallen byter ut sitt manskap, och med tanke på hur ovilliga de mindre stallen är att enbart skriva korttids kontrakter med lovande förare, man kan ju tjäna pengar på genom att sälja en kontrakterad förare till ett toppstall istället.
 
Force India säger sig ha Perez under kontrakt, Perez i sin tur fortsätter att prata om hur gärna han skulle vilja köra för Ferrari, samtidigt som han förknippas med en flytt till Renault, det skulle vara ödets ironi om han hamnade hos Renault och ersatte Magnussen som ersatte honom hos McLaren.  Sainz är en annan förare som nämns i Renault sammanhang, det ryktas om att Renault skulle vara villig att köpa ut honom ur hans TR kontrakt.  För Sainz del skulle det nog vara ett steg i rätt riktning med tanke på, att hos RBR är dörren stängt för hans del ett antal år framåt, hur mycket av Sainz bra prestationer kommer ut ur TRs utmärkta chassi låter jag vara osagt, men jag tycker nog att han är lite överskattad som förare, även en medioker förare ser bra ut i en bra bil.
 
Ocon har nog "halva inne" hos Renault som en lovande nykomling från stallets hemland, vem som blir stallets försteförare återstår att se. De svenska F1 fansen skulle gärna se Marcus i den rollen, jag tror att han blir kvar hos Sauber, hans sponsorstöd räcker inte till för att täcka bristen på meriter varken hos Renault, Williams eller Force India,  samma gäller även för hans nuvarande stallkompis Nasr, bra förare utan det lilla extra som väcker intresset hos stallcheferna.
 
Hos Williams tar Lance Stroll andrasitsen, Bottas spelar ett farligt spel i sin iver att hamna hos ett toppstall 2018, ett års kontrakt med Williams med sikte på en Ferrari eller Mercedes sits 2018, eller ett fler års kontrakt med Renault som kan bli ett framtida toppstall, vara eller icke vara, det är frågan för Bottas del.  
 
För min del börjar dagarna här i Sverige vara räknade, jag ska lämna landet om 12 dagar, USA nästa, kanske återvänder  jag till Europa lagom till starten av F1 testerna i Barcelona i slutet av februari, kanske inte, vi får se hur det blir, det känns lite onödigt att ha en lägenhet i Sverige som man så sällan vistas i, ibland kan borta bäst slå hemma bra.
 
Amen,..må höstmörkret vara med er.  
 
         
 

DID YOU SLEEP WELL

 
Om man har problem med att somna, så finns det alltid stadsrace i F1 att ta till som en sömngivande medicin, årets upplaga av Singapores GP med sitt strategibetonade upplägg var ytterst rogivande, lite som köbildning i ett trängselavgift rally  på Stockholms gator i slowmotion, vi gav upp efter 20 varv och började spela biljard istället för att undvika ett komaliknande tillstånd i TV soffan.
 
1       Rosberg
2       Ricciardo
3       Hamilton
4       Räikkönen
5       Vettel
6       Verstappen
7       Alonso
8       Perez
9       Kvyat
10     Magnussen
11     Gutierrez
12     Massa
13     Nasr
14     Sainz
15     Palmer
16     Wehrlein
17     Ericsson
18     Ocon
Button, Bottas, Hulkenberg och Grosjean bröt.
 
För våran del blev det F1 med Viasat Motor för en gångs skull, eftersom garagegänget har varit upptagna med att skruva ihop en gammal jänkare i Sörmland åt en snubbe, som upptäckte, att han saknade såväl kunskap som utrustning att göra det själv, det är lätt att skruva isär en bil, något lite svårare att skruva ihop den igen om man är en glad amatör.
 
På tal om amatörer, F1 helgens höjdare var Blommans F1 repa, det är fullständigt häpnadsväckande att man lyckades med konststycket att klämma in herr Blomqvist med alla trivselkilon i en gammal Williams, eller som Micke uttryckte sig i frågan: "Det var som fan, det där gick lika smidigt som att trycka ner en flodhäst i ett badkar, snacka om ballast, de måste ha passerat minimivikten med ett antal kilon".
 
F1 racet i Singapore är en svettdrypande tillställning för förarna på grund av den höga luftfuktigheten och den relativt höga temperaturen, även om det var F1 novisen Blomqvist som svettades mest av den fysiska ansträngningen att hålla en mikrofon och prata lite nonsens, några gymbesök och lite vettig mathållning för Blommans del skulle inte skada, den gamle filuren Eje E verkade tåla den mediala ansträngningen betydlig bättre än sin yngre kollega.
 
Om själva racet finns inte så mycket att säga om, omkörningar sker inom det strategiska delen av det hela, man vinner placeringar med rätt depåstrategi och förlorar placeringar med fel depåstrategi.  Det mest uppseendeväckande misstaget gjordes i vanlig ordning av Ferrari, när de skänkte bort Kimis podium till Hamilton, jag har räknat fram, att alla Ferraris strategiska misstag har kostat Kimi cirka tio till tolv förlorade podium platser inklusive några vinster under hans Ferrari år,..bra jobbat Ferrari.
Hos Lotus gällde det motsatta för Kimis del, stallet fattade de rätta strategiska besluten vid rätta tillfällen, det är tragisk att ett stall med Ferraris resurser aldrig tycks lära sig av sina misstag, utan upprepar dem om och om igen år in och år ut,  de borde ha spolat strategigruppen hemma i Maranello för länge sedan.
 
I svensk media och bland de svenska fansen har man i hårda ordalag kritiserat Saubers till synes misslyckade depåstrategi för Marcus del, jag för min del vill påpeka följande: Ligger man i trafik så måste stallets strateger försöka räkna ut inte bara vad skulle fungera bäst för Mackans del, utan även försöka räkna ut vad andra kommer att göra och när de kommer att göra det, det är många faktorer att ta hänsyn till och därmed lätt hänt att man fattar ett felaktig beslut i ett pressad läge.
 
På diverse håll har det i vanlig ordning delats ut förarbetyg av diverse "experter", så även hos Sky Sports, som gav Rosberg och Vettel 9,5, Ricciardo och Alonso 9, Magnussen 8,5, Perez och Kvyat 8 osv.
Så, vad fick deras favorit hatobjekt Kimi för ett betyg för sin insats i Singapore?  Jo, samma som Gutierrez och Nasr, 7,5, jag tycker lite synd om dessa "experter", vem ska de hata när Kimi slutar i F1, kan det bli Bottas? Marcus i sin tur fick en 6 som betyg, så enligt Sky var hans näst sista placering i mål tydligen ett resultat av en svag insats av honom personligen, inte av stallet,..vad dem kan hos Sky, vad vore världen utan deras expertis, det är bara att tacka och ta emot.
 
Vi avslutar med en bild av 20 män, vars uppgift är att göra det enda rätta för en man efter order från Ferraris strategigrupp i Maranello,..nämligen att se till att mannen i fråga inte kan behålla den placeringen ute på banan som han har krigat sig fram till,..Forza Ferrari.
 
Amen,..må alla överbegåvade F1 strateger vara med er.