THE THING

 Ibland kan man "vara ute och segla", bokstavligen, och så var det för min del idag.  Hur jag hamnade där?
Jo, tog ett nattdopp på en mina ögon öde strand, badbrallor är bara i vägen så jag lämnade dem på torra land.  Så, där flyter man och njuter av svalkan och tystnaden, studerar den annorlunda stjärnhimmeln i lugn och ro, när det dyker upp två brudar ur det tomma intet.
 
Jag är ju inte direkt blyg av mig, så jag nonchalerar damerna och låter saker och t(h)ing flyta helt synliga.
Tjejerna verkade mer eller mindre roade av min situation, och den ena frågar om jag kan tänka mig att dela havet med några badgäster.   Jag replikerar med, att jag har absolut ingenting emot några trevliga badgäster, men påpekar, att just den här strandavsnittet är reserverat för nakenbadare,..det blev ett mycket trevlig nattdopp ,som varade något längre än jag hade tänkt mig.
 
Det visade sig, att tjejerna var en del av manskapet i en deep sea  katamaran, en charterbåt på väg till Singapore, som gjorde ett stopp vid ön, och testade lite ny utrustning med korta turer runt ön. 
Jag fick inbjudan att följa med, tackade givetvis ja, jävlar vilken välutrustad och snabb båt, var en riktig rolig dag ute på havs,.ikväll blir det en liten tillställning ombord där jag förväntas dyka upp, och det kommer jag att göra, tjejerna och båten ska segla vidare redan i morgon.
 
Ja ja, det om turistandet, pratade i går kväll med en brittisk motorsport journalist som stannade på Tioman Island för några semesterdagar efter Malaysias GP.  Vi snackade lite kring F1, om racet, och Alonsos nya jobb hos McLaren. 
 
Allt tycks inte vara lugn och ro hos Macken, det tycks redan nu skära sig mellan Matadoren och stallet.  Alla konstiga utlåtanden från stallets sida efter Alonsos avåkning i Barcelona framstår än mer konstiga efter Alonsos utlåtande om en trög styrning, när man från Mackens sida har systematisk förnekat förekomsten av tekniska fel, och pratat om vindpustar. 
Det är uppenbart ,att någon av de inblandade, möjligen båda två, håller sig inte till sanningen, vilken den nu må vara. Sådant är aldrig nyttigt med tanke på, hur viktigt det är med en positiv och konstruktiv samarbetsanda inom verksamheten i stallet, kan hända, att det här andra äktenskapet mellan Alonso och McLaren även det slutar med en skilsmässa redan under smekmånaden.
 
På sina håll inom media börjar man redan diskutera om förarnas "pecking order" , så även i fallet Ferrari. Lite onödigt tidigt för det enligt min åsikt, man ska inte stirra sig blind på resultat efter två ynka race, utan även ta hänsyn till förarnas racepace, dvs, vad kan man förvänta sig av Sebastian och Kimi framöver, den förstnämndas podiumplatser är inte direkt ett resultat av omkörningsorgier, utan snarare av behaglig cruising med en tom bana framför sig.
 
Apropå fajten mellan Mercedes och Ferrari, det blir intressant att se vilket koncept blir vinnaren i slutändan, Mercedes råstyrka som tillåter körning med mycket vinge som alstrar mycket down force, men även orsakar däckslitage under vissa förhållanden, eller Ferraris förträffliga balans som ger en bil som är varsam med däcken ,och klarar sig med mindre down force som ger en högre toppfart, och för att inte förglömma, valet av utväxling.
 
Till sist, jag skulle vilja se en mer synlig svensk sponsor hos Sauber, man pratar ju jämt så mycket om "den svenska synden", så varför inte ta RFSU som sponsor med slogan, "onani, att ta saken i egna händer", dvs att ta the thing i egna händer, sex på egen hand.
 
Vi avslutar med lite musik, pampigt, filmisk opera metal av en vacker sångerska med röstresurser utöver det vanliga, någon spelade den i går kväll efter Stones låten Humping,.ursäkta Jumping Jack Flash.
 
Amen,.må den svenska synden vara med er, på egen hand eller i sällskap.
 
 
 
 

TIOMAN ISLAND

 
Life is a journey, not destination, så nu har man hamnat på Tioman Island, lite drygt tre mil från kusten. Agendan består av lazy days, exakt hur många dagar återstår att se, innan det blir en båtresa till Singapore, och sedan flyg vidare till Hong Kong, jag lever för stunden, det är ju faktiskt det enda man kan göra.
 
Jag har läst på lite hos diverse nätupplagor angående de svenska reaktioner på gårdagens race, och då i synnerhet Marcus insats.   Den allmänna opinionen tycks vara, att det är bra att Marcus "tar för sig", och "satsar",.visst, jag håller med om det, men det avgörande är att man tar för sig och satsar vid rätt tillfälle och vid rätt tidpunkt.
 
För Marcus del brister det i omdöme lite väl ofta, han överskattar sin och bilens förmåga på samma sätt som han gjorde i GP2, att försöka sig på en omkörning på Hulken på utsidan med en bil som saknar en hel del down force, och därmed grepp bak är dömt att misslyckas, alla är medvetna om  hur svårt det är att ta sig förbi den rörliga chikanen Hulkenberg.
 
Nu finns det säkert en hel del människor som vill göra gällande, att även andra förare försökte bromsa sig förbi på samma ställe, och lyckades med det.  Så sant, men med bilar som har betydligt mer down force och grepp.
Marcus är snabb under sina bästa stunder, men överkör rätt så brutalt mellan varven i sin jakt på resultat som rättfärdigar hans status som en F1 förare att räkna med, och när man sitter i en Sauber under kvalet, så behöver man inte en lucka på 7-8 sekunder till framförvarande, det är jävligt onödigt att gubbköra och blockera så att det bildas en kö bakom ens bil, man är inte ensam på banan, 2-3 sekunders lucka räcker mer än väl.
 
Apropå Ferraris framfart, en sak som man ska hålla i minnet är, att Ferrari är en typisk Allison bil, dvs en som går desto bättre ju högre bantemperaturen är ,och tar hand om däcken på ett bra sätt.
Nästa race i Kina kommer inte bjuda på lika höga bantemperaturer, Mercedes kommer inte att göra samma taktisk misstag en gång till angående depåbesök, och Ferrari piloter kan inte räkna med att få köra i spetsen med en tom bana framför sig.
 
Visst gick Ferrari bra även under betydlig kyligare förhållanden under testerna, och tycks numera trivas även i regn, men på PU sidan ligger man fortfarande en liten bit efter Mercedes, även om man på aero/chassi området tycks vara i kapp och tom förbi.
Kimis insats var rätt så imponerande med tanke på, att golvet skadades när han körde ett helt varv med punktering bak, det försvann en hel del down force på grund av det skadade golvet som medförde ökad däckslitage och sämre grepp.
 
Det blir intressant att se hur Mercedes kommer att reagera på Ferraris framfart, om de även fortsättningsvist vågar köra med mycket vinge för bättre kurvhastigheter på toppfartens bekostnad, eller om de kör med mindre vinge för att inte riskera bli omkörda efter DRS rakor, och tappar sedan tid genom nästföljande kurvsektion, en delikat uppgift för Mercedes taktiker att lösa på ett framgångsrikt sätt.
 
Amen,.må påskkärringen och ett någorlunda hygglig vårväder vara med er, för mig är det dags att ta ett dopp.     
 
 

MALAYSIA SHOOTOUT

 
Årets andra race är avverkat, slutresultatet kom som en överraskning för vissa, dock inte för mig, årets Ferrari är en riktig bra bil med förnämlig balans, bra aeropaket och besitter även för en Ferrari ett ovanligt egenskap, nämligen att den har gott om mekanisk grepp.
 
Bra race av Vettel, som kom till ett dukad bord hos Ferrari tack vare Allisons och Kimis samarbete under sista halvan av 2014 ,att ta fram ett balanserad och lättkörd bil som är snäll mot däcken, Sebastian bör nog skänka några tacksamhetens  ord till den ovannämnda duon för sin succédebut hos Ferrari.
 
Mercedes duon fick en välbehövlig påminnelse om sin dödlighet, ingen är bättre än vad materialet tillåter en att vara, även om en del förare givetvis håller en högre nivå än några andra.
 
För Kimis del var det synd, att några hobbyförare saboterade hans racehelg, Nasr samlar inga popularitets poäng varken hos Ferrari eller Kimi, en hel del Grosjean vibbar över brassens agerande.
Marcus bökande under kvalet var amatörmässigt, liksom hans avåkning i racet, riktig nybörjartabbe av en  rutinerad förare. Sauber duon imponerar mig inte det minsta, mycket GP2 körning som sitter kvar hos dem, och det är där någonstans deras nivå som förare ligger, de är ok, men inte mer än så.
 
Det var kul att konstatera, att det mesta av mina försäsong förutspåelser håller måttet.   Jag påpekade efter Jerez och Barcelona tester, att Mercedes käkar däck, vilket den gjorde idag.  På samma sätt påpekade jag att Ferrari är snäll mot däcken, och har en fin balans som märktes tydligt idag.   Angående RBR så nämnde jag ,att den understyr och saknar grepp fram, har en direkt svag framända, som märktes idag mycket tydligt, även om en del av deras problem kom från bromsar, de hade valt fel  bromsmaterial.   Jag tippade efter Barcelona, att Toro Rosso skulle vara best of the rest, som även det märktes väl idag, dock skulle de har hamnat bakom RBR om de inte hade haft så uttalade bromsproblem,.Newey kanske borde göra som jag föreslog efter Barcelona, titta på Toro Rossos lösning angående nosdesign.
 
Williams saknar en del down force och körde med för lite vinge, snygg omkörning av Valle när han tog grabbhalvan.Toro Rosso juniorer är rätt så jämna, Verstappen håller sig borta från dumheter, men är fortfarande inte så märkvärdig enligt min mening som så många andra tycker att han är.  Ricciardo är precis som jag har sagt tidigare en Webber kopia utan titelaspirant egenskaper, Kvyat ligger på samma nivå när han inte gör dumma missar som händer då och då.   Hulken är skönt att slippa när han försvinner till sportvagnsracing, det enda han gör är att agera bromskloss, en medelmåtta som har alltid varit groteskt överskattad bland sk "experter", inte minst av de hos Viasat motor.
 
För övrigt så skulle jag gärna vilja ställa Alonso frågan vad han tycker om årets Ferrari, en bil som den stora bilutvecklaren inte har haft något som helst inflytande på under utvecklingsarbetet, ni för eran del kan ställa den frågan till Viasat motors experter, de om några vet allt om förarnas förmåga att lämna användbar feed back till designteamet.
 
Allt som allt ett ovanligt bra och händelserik race, nästa anhalt Kina, där jag verkligen hoppas att Kimi slipper alla klantskallar till hobbyförare, så att han kan ta årets första vinst som inte kommer att vara den sista, Kimi är snabbare än Vettel när han får en ärlig chans att visa det.
 
Till sist, inte kivas här hos mig grabbar, min blogg ska vara ett ställe där alla F1 fans känner sig välkomna, och ska behandlas därefter,dvs med respekt.  Den här bloggen är inte ett ställe med AB vibbar för folk som vill kasta skit på varandra, utan stämningen ska vara lite brutalt grabbig men samtidigt hjärtlig. Jag är inte alls road av en utveckling som skulle tvinga mig att börja radera kommentarer ,eller använda mig av moderator verktyget och möjligheten att blockera oönskade besökarnas IP adresser.  Samma gäller angående folk som tror sig veta bättre än jag vad jag ska skriva om, här är det bara jag som bestämmer över innehållet i mina inlägg, om man inte gillar det som jag skriver, så bör man läsa på annat håll.
 
Det var allt för tillfället, i morgon ska jag åka till ett mindre ställe vid havet för några dagar, sedan bär det av till Hong Kong, jag ska kinesa hos min journalistpolare, vi ska göra sällskap till Kinas GP helg för att ta del av Icemans första racevinst för året,.Forza Iceman, Forza Ferrari.    Amen,..må det brutalt grabbiga med glimten i ögat vara med er, peace over and out.