MCLAREN MOUSETRAP

 
Leclerc gjorde det igen, kastade bort en seger med ett försvarsmisstag, in i första kurvan bör man ligga på insidan, inte öppna dörren för en "varsågod passera" artighet. Det egentliga misstaget gjorde man dock med inställningar när man inte optimerade för hårda däck, märkligt val med tanke på att man började racet med medium från pole, men hos Ferrari gör fattar man ofta märkliga taktiska beslut. Nu är det inte enbart misstaget med set up som blev den avgörande faktorn, utan även det att Leclerc fegade ur när han hade chansen att återta ledningen, att ligga under sekunden bakom varv efter varv sliter däck liksom en set up optimerat för medium när man kör med hårda. 
 
När två rutinerade F1 rävar i form av Sainz och Perez klantade till det i helt onödan under sista varvet ,så tackade Russel och tog emot, det fanns gott om plats på bredden, men Sainz och Perez envisades med att vara på samma plats samtidigt, sammanstötningen kan väl beskrivas som en raceincident som slutade med tårar. 
 
Norris tog in några poäng på Verstappen, McLaren tog ledningen i konstruktörsmästerskapet, och båda nykomlingar tog poäng efter en mogen insats, Colapinto som åtta och Bearman som tia, något att ta efter för Perez och Sainz. 
 
Efter kvalet och racet dök åter igen upp det sedvanliga tugget om "asymmetriska bromsar" på sina håll, jag har lite svårt att begripa varför dessa "soffaexperter" orkar tjata om ett journalist påhitt helt utan verklighetsförankring. Nu är det tydligen enbart Verstappen som har haft tillgång till dessa fantastiska "asymmetriska bromsar", nu när de är borta enligt "soffaexperter" så har RBR blivit långsam genom kurvor. Vilka fantastiska slutsatser dessa "soffaexperter" drar om bilar som blir långsamma genom kurvor på grund av bromsar, häpnadsväckande expertis, de borde söka jobb hos RBR och berätta vad de borde göra för att få fart på bilen genom kurvor. Hos RBR har klåparna försökt rätta till problemet genom kurvor genom att modifiera golvet och diffusern, rideheight ökar ju genom långsamma kurvor som leder till att luften under golvet läcker ut när man inte kan stänga in den när den expanderar och man tappar downforce=dålig grepp genom kurvor. Mer downforce kan man skapa genom att öka hastigheten i luftflödet genom Venturi tunnlarna och ut genom diffusern, men ökningen av downforce leder till en lägre rideheight som i sin tur leder till porpoising som instabiliserar luftflödet under golvet=RBR idag, med andra ord, RBRs problem genom kurvor är till 100% aerobalans relaterade och har absolut ingenting att göra med "asymmetriska bromsar". Om man lyssnade Verstappens radiotrafik idag så klagade han just över en hoppande bakvagn och för mycket överstyrt, ett problem som dyker upp när den expanderande luftflödet under golvet blir instabil och skapar balansproblem som i sin tur även leder till förlust av traction. Mannen som skulle kunna lösa problemet är numera friställt som ni redan vet, så den gode Adrian har roat sig med att kritisra Sky gänget för en överdriven nationalism under F1 racehelger. Jag kan bara hålla med, brittiska journalisters  självgodhet känner inga gränser mellan varven när de heligförklarar sina landsmän ute på banan, att några andra som till exempel Vettel och Verstappen har råkat vinna några titlar nonchaleras fullständigt som orättfärdigheter, den moraliska vinnaren var givetvis en britt som blev bestulen en tittel genom ren fusk. 
 
Dagens grid girls har inga problem med porpoising tack vare ett välfungerande aeropaket och asymmetriska klädesplagg.
 
Amen,..må asymmetriska funderingar vara med er.       
        
 
   
 
      
 
   
 

UNSAFE RELEASE

 
 
Leclerc gjorde det igen, tog pole i Baku, nu gäller det bara att förvalta chansen och ta första segern, något som är lättare sagt än gjort med tanke på Leclercs alla armco tester på stadsbanan under åren. Ferrari hade inte de snabbaste varvtiderna under race simulationer, men har man däckslitaget under kontrol, så kan det räcka ända fram till målflaggan om man är snabba nog på den 2 kilometer långa start-målrakan. Piastri klämde sig mellan Ferrari duon, och Perez slog Verstappen för första gången i år och startar racet från fjärde rutan bredvid Sainz. Russel var snabbast hos Mercedes med sin femte ruta, bredvid honom i ruta sex står Verstappen vars RBR inte riktig klarar av att få upp däcktemperaturen inom fönstret, ett fönster som just i fallet RBR är extremt smal, något som gör bilen svårkörd, en vanlig företeelse i Newey ritade bilar. Har man en förare som kan hantera problemet är bilen riktigt snabb, nu när aerobalansen inte riktigt vill infinna sig har även Max problem med årets bil, det är bara Newey som skulle vara kapabel att lösa problemet, men i och med hans presentation som ny teknisk chef hos AM har han blivit utfryst från all F1 reletarat hos RBR. Hamilton fick stryk av Russel med halvsekunden och fick nöja sig med ruta sju, bredvid honom i ruta åtta står en annan veteran i form av Alonso som tvålade till sin stallkompis med en hel sekund. Från ruta nio startar kvalets utropstecken Colapinto som i sitt andra kval slog sin mer meriterade stallkompis Albon, inte illa pinkat av en förare som saknar helt stora meriter från matarserier, enda titeln kom från spanska F4 serien, i F Regional blev han sexa och i F3 fyra, i F2 har han i år haft tre podiums, en vinst och två andra platser. I och med Colapintos framgångar väcks frågan hur bra Albon är egentligen, han hade det lätt med Jänkaren, argentinaren tycks bli mycket hårdare nöt att knäcka. Jag har alltid tyckt att Albon har varit överskattad, Williams har en bil som är snabb på vissa typer av banor, brist på downforce minskar drag, något som man kan dra nytta av på viss typ av banor.
 
Även den andra nykomlingen i form av Bearman slog sin mer meriterade stallkompisen Hulkenberg som anses vara snabb över ett varv, Tsunoda kvalade ut Ricciardo och Gasly Ocon som klantade till det själv när han kysste muren lite väl passionerat. Kvalets stora förlorare blev Norris med sin sjuttonde ruta, han gjorde bara ett försök och föll offer för en gulflagg, dumt av Macken att han inte skickades ut tidigare att sätta ett "säkerhetsvarv", där rök nog Landos chans att ge Verstappen en match om titeln. Bottas slog Zhou i vanlig ordning och sista platsen gick till Ocon som klantade till det själv som sagt var.
 
 
På bilden här ovan hittar man den största klantskallen för dagen, nämligen mannen som håller i den knallgula kylfläktkåpan med kolsyreis som ska tas bort innan man skickar ut bilen på banan. Nu gjorde han inte det, Albon stannade vid utfarten från depån och slet bort den själv, det lär innebära ett straff för "unsafe release" med nedflyttning på startgridden.
 
Det om kvalet, ibland blir man fundersam över vissa förare, några presterar på topp i matarserier men floppar i F1 som Scumacher Jr, andra gör inte mycket väsen av sig i matarserier men lyckas i F1 som Colapinto även om det hittills bara handlar om två racehelger. Jag kikade lite siffror på några unga förare av Nordisk intresse och fick fram följande siffror.
 
Beganovic  135 race  10 vinster  8 poles  14 snabbaste varv  48 podiums mellan 20-24.
Lindblad      84 race   15 vinster  8 poles    9 snabbaste varv  25 podiums mellan 22-24.
Taponen      78 race   14 vinster 11 poles  11 snabbaste varv  31 podiums mellan 23-24.
 
Samtliga har kört för Prema, Taponen dock bara under sitt första år, i år kör han för R-ace GP, Tuukka har kört F4 och FR, Dino F4, FR och F3, Arvid F4 och F3. Så, vilka slutsatser om nu några överhuvudtaget kan man dra av ovanstående siffror angående deras chanser att hamna i F1 och väl där bli framgångsrika? Tja, några tycker att Piastri är riktig duktig, han tog ju både F3 och F2 titeln i första försöket. Det som många inte vet att Sargeant som fick sparken av Williams hamnade på tredje plats i F3 samma år när Piastri vann, Piastri hade 164 poäng, Sargeant 160 poäng, Piastri lyckades i F1, Sargeant misslyckades. När Piastri vann titeln i F2 hade han sex segrar, killen som kom trea hette Zhou som tog fyra segrar, Piastri har lyckats rätt så bra i F1, Zhou mindre bra. Samma år som Piastri vann i F3 kom Pourchaire tvåa med 161 poäng, och vann senare F2 titeln, han har inte fått chansen i F1 men däremot Doohan som hamnade på en tjugosjätte plats i F3 med noll poäng när Piastri vann före Pourchaire.  Årets F3 mästare Fornaroli har kört 118 race, vunnit två, i F3 inga alls, nästa säsong kör han F2 hos Invicta där Bortoleto har chansen att ta titeln i år. Så, vad är det som avgör huruvida man kommer att lyckas i F1 om man får chansen? I första hand ska man hamna i rätt stall vid rätt tidpunkt med starka sponsorer med sig, i andra hand ska man förfoga över ett starkt psyke och i tredje hand ska man slå sin stallkompis, mer eller mindre snabba är alla som hamnar i F1, men det är bara ett fåtal som har det lilla extra som gör skillnaden, vinnarskallen. 
 
 
Dagens grid girls är redo för att ta hand om syndare för "unsafe release",.någon av er som vill bli omhändertagen?
 
Amen,.må dagens polisstyrka vara med er.   
 
      
 
    
 
      
 
 

BAKU BACKFIRE

 
Azerbajdzjan och Baku nästa, "Formula 1 Qatar Airways Azerbaijan Grand Prix 2024", två demokratier i ett fruktsamt samarbete, Azerbaidzjan och Qatar, två länder där motorsporten har blommat under årtionden, Rwanda nästa sägs det, Liberty Media flaggar för friheten världen över...
 
...men hur blir det med grisfesten bland muslimer om galten på bilden här ovan tar över kommandot i LM landet? 
 
Baku är lika med minimalt vinge och maximalt traction på en stadsbana där greppnivån varierar beronde på vilken del av banan man befinner sig, en del ligger i skuggan, en del badar i solsken så det gäller att vara vaken under hela varvet. Nu är det inte enbart den varierande bantemperaturen som kräver vaksamhet, utan även den varierande vindriktningen genom de bitvis smala gatorna med tanke på bromspunkter när däckslitaget sätter sina spår på greppnivån. Det är lätt hänt att man hamnar på avåkningszonen i första kurvan när man tvärnitar i slutet av den 2 kilometer långa DRS start-mål "rakan", Bottas nådde 378km/h under kvalet 2016. Just DRS lär komma till flitig användning i Baku med tanke på hur jämt det är tidsmässigt mellan de fyra toppstallen, slipstreaming effekten mer eller mindre försvann i och med ground effect konceptet, men även om man kör med lite vinge, så finns det skapligt med downforce från ground effect fenomenet, något som behövs för att skapa mer traction genom alla långsamma kurvor i den gamla delen av Baku. 
 
Ferrari har varit snabba under kvalet i Baku, fyra poles men ingen seger, för RBR har det varit tvärt om, fyra segrar men ingen pole, Perez har varit kungen av Baku med två vinster och även en sprint sådan, vem tar pole i år återstår att se nu när även McLaren och Mercedes är med i leken, men jag tippar att Leclerc kommer starta från pole. Någon eller några SC ingripanden hör till när F1 gästar Baku, överhettande bromsar och slitna däck är en giftig kombination på en stadsbana med små marginaler, ett stopp är det normala i Baku, man startar med medium och avslutar med hårda, men som sagt var, ett SC ingripande kan ställa till det, på ett bra sätt för vissa, på ett mindre bra sätt för några andra. 
 
Pirelli har valt de mjukaste gummiblandningar till Baku, racehelgen bjuder på sol och temperaturer mellan 25-27 grader, greppnivån förbättras undan för undan när mer gummi läggs på banan men når aldrig samma nivå som på en riktig bana. Så, vilka kommer kliva upp på podium i Baku? Tja, vad sägs om Leclerc som vinnare före Norris och Hamilton? 
 
Det om Baku, under den här veckan lär det bli officiellt med Neweys flytt till AM, i början var det Ferrari som det ryktades om, men Ferrari gänget ville inte gå med på Neweys krav om helt fria händer utan poängterade vikten av grupparbete, dumt av de enligt mig, det var deras sista chans att anknyta Newey till sig.  I matarserier är de inne på dem sista racen eller redan klara som i F3, vad blir nästa steget för Beganovic och Lindblad återstår att se. Den förstnämnda lär sitta löst i Ferraris juniorverksamhet efter två säsonger i F3 med bästa stallet utan att hamna bland topp tre, den sistnämnda har ett starkt stöd från Red Bull, huruvida det blir ett år till i F3 eller F2 lär bli klart inom kort. Tuukka Taponen ligger på en andra plats i Formula Regional, nästa säsong blir det F3 eller F2 för hans del. Tuukka har många erbjudanden från både F3 och även från F2, i F3 blir det nya bilar till nästa år så det är svårt att i förväg veta vilket stall kommer att ligga i topp, men Prema brukar sköta sig i matarserier. Nu är ju inte titlar i matarserier någon garanti för att man kommer lyckas i F1, det är ett antal förare som har misslyckats kapitalt i F1, som i all racing gäller det att hamna i rätt stall vid rätt tidpunkt och planera i förväg när man ska sikta sig in på en F1 sits, att hänga på F1 depån som en reserv-utvecklingsförare är en karriärdödare av rang, titlar i matarserier faller i glömska snabbare än snabbt om man inte får chansen i F1. 
 
Dagens grid girls är inte det minsta sugna att åka till Baku, inte jag heller, det finns bättre ställen att besöka om man vill se F1.
 
Amen,..må grisfesten vara med er.