SINGAPORE SLEEPING PILLS

 
 
2024 Singapore GP blev en sömnpiller av rang, först hände ingenting, sedan ingenting, och det hela avslutades med mer av ingenting. Stadsbanor borde inte existera, vill man se trafikstockningar så hittar man såna överallt i hela världen, "håll avståndet"  sightseeing genom Singapores gator saknar relevans ur racing synpunkt, årets bottennapp utan konkurrens. Tajt racing från start till mål med många närkamper är att prioritera, TV bilder av en förare i majestetisk ensamhet kastrerar underhållningsvärdet utan bedövning när ögonen blöder av det monotona malandet runt raggarrundan i glädjekvarteret röda lyktan. Det blinkar frenetiskt rött från bakvingen när turboaggregatet brottas med hybridsystemet i sin ensamhet,någon bil passerar start-målrakan lite då och då, att kalla sånt här pajaseri för racing är ett dåligt skämt, man ska kalla spektaklet för vad det är, pengasamlande för pengarnas skull, brutal prostitution där mammona våldtar det sportsliga. 
 
Givetvis har F1 alltid handlat om pengar som all annan proffsidrott, men LM i maskopi med FIA har verkligen lyft pengasamlandet till en helt ny nivå. Man har slaktat anrika banor som till exempel Nurburgring till förmån för sightseeing i Saudiarabien där blodspengarna finns, USA har tilldelats flera race i jakten på ännu mer pengar, Aramco har dykt upp som en huvudsponsor och så vidare. LM och FIA har sålt F ettans hjärta och själ för 30 silverslantar för de nya F1 "fansen", Netflix gänget med rökfacklor som hör hemma på fotbollsläktaren, och barnfamiljer i jakt efter en "cool upplevelse", samtliga utrustade men nyinköpta keps och tröjor från nätbutiken för markera sekttillhörighet när man vinkar till kameran och gör vågen. Att man sedan inte begriper ett dugg om det som pågår ute på banan räknas inte som ett handikapp, man har ju en fin papaya keps som matchar papaya nyansen på tröjan, ett kännetecken för expertis, när man sedan gratulerar varandra för  att "vi vann" känner tillhörigheten inga gränser, "vi visste" ju att vår förare är den bästa av alla.
 
Den nionde december fyller grandprixracing.blogg.se 10 år, under de tio åren har F1 utvecklats i en riktning som är föga tilltalande för mig personligen. Att spänna PK ringmuskeln hindrar inte utsläppet av skitlukten från egocentriska aktörer som enbart drivs av egennyttan, det hysteriska tvångsmatandet av eldrift som det enda rätta alternativet gör mig illamående liksom avsaknaden av sakkunniga fans och så vidare. Allt var inte bättre förr men en hel var det, man kan inte skruva tiden tillbaka till gamla goda tider, men man kan sätta en punkt för engagemanget när den rätta känslan för sporten är på väg att dö ut, huruvida det blir aktuellt redan till bloggens tioårsdag återstår att se, Taliban Disneyland F1 suger härifrån till evigheten.
 
Dagens grid girls är klädda i ett icke PK material, RIZLA hör till det förflutna, det är mer modernt att dra en lina, helt PK även för dagens idrottsman, att pudra näsan på insidan är hälsofrämjande på samma sätt som eldrift på bilar.
 
Amen,..må den nya tiden vara med er på brist på den gamla.       
 
         
 
   
 
 
 
   

NEWEY WORKS MYSTERIOUS WAYS

 
 
 
Norris-Verstappen i första ledet, hur kommer det sluta, med tårar eller med delad glädje? De två är kompisar, men bara utanför banan, när man tar på sig hjälmen tar vänskapet slut i F1, det blir en tjurrusning till första kurvan, ingen vill ge sig även om båda två har allt att förlora. Nu är ju inte Norris den vassaste föraren av linjen, något spökar mellan öronen när han är i slagläge, hur det blir idag återstår att se. Max i sin tur tycks sakna nerver i pressade situationer och har fortfarande en stabil ledning i förarmästerskapet, han behöver inte vinna men kommer ta chansen om det dyker upp, om nu inte Russel chansar med en dykning in i första kurvan. 
 
Kvalet blev ett skolboks exempel av hur en varierande bantemperaturer och olika set av däck samt olika set up påverkar prestandan. Bilar som var snabba under fria träningen kom ingenvart under kvalet som till exempel Ferrari, Hamilton hittade helt plötsligt fart till en tredje ruta samtidigt som Russel tappade fart, Verstappen slog till med en andra plats samtidigt som Perez blev inte bättre än trettonde och så vidare. Leclercs förklarning för det misslyckade kvalet var dåligt fungerande däckvärmare, Sainz närkontakt med muren kan ha haft samband med kalla däck, så kanske det var som Leclerc påpekade, dåligt fungerande däckvärmare. Piastri hängde inte alls med i Norris tempo, Hulkenberg visade åter igen upp sina kvalfärdigheter, gamle Alonso spöade skiten ur Stroll och Tsunoda satte förmodligen med sin tionde ruta den sista spiken i Ricciardos kista, så Lawson lär dyka upp i en RB till nästa race.
 
Den överskattade Albon klarade av att hålla Colapinto bakom sig, Perez gjorde sin sedvanliga upp som en sol, ner som en pannkaka föreställning, och Magnussen firade sin kommande pension. Ocon klarade sig vidare från kval ett men mer än så mäktade han inte med, Ricciardo gjorde förmodligen sitt sista kval, Stroll fick storstryk av Alonso och Gasly av Ocon, i det sista ledet hittar man Sauber duon, i F1 är man så bra som bilen man kör.
 
Det om kvalet, McLarens "mini DRS" är borta, det var många som uppfattade den lilla glipan som grejen med deras bakvinge, men så var det inte utan hur vingspetsarna böjdes bakåt så att den delen av vingen fick en "bananböjning", det är så man stallar vingen. Samma fenomen med Mackens framvinge, alla använder sig av samma trick, men i fallet McLaren är det extremt hur mycket framvingen flexar, det blir intressant att se hur länge FIA tillåter Mackens trixande. 
 
 
Så här sent av säsongen börjar slantarna sina hos samtliga i F1, då får man göra som RBR, man bygger inte en ny diffuser utan bara skarvar dit nya bitar, ser lite amatörmässigt ut, men vad gör man när budgettaket faller ner över skaparglädjen och Newey är borta. Adrians fru blev förbannad när det dök upp ett rykte om att redan 2019 års RBR var designad av Waché, inte av Newey, hon avfärdade påståendet som "absolute bullshit", "salty language" av Mrs Newey som kan orsaka moralisk skada för F1 cirkusen. Sprattelgubben Ben Suleyin har ju förbjudit förarna att använda svärsord som kan skada F ettans "moraliska värderingar", skrattretande svammel av en snubbe som kommer från ett land där folk hängs och blir halshuggna inför allmänheten,men vem vet, det kan hända att barn i Saudiarabien blundar när blodet sprutar och huvuden rullar, slutet gott, allting gott. I och med Liberty Medias och FIAs hycklande där F1 familjeunderhållning av Disneyland karaktär rövknullas av Saudi slantar tappar man alltmer intresset att följa F1 som sport.  Om alla dessa Netflix-Facebook familjer silar mygg men sväljer Saudi kameler utan att ifrågasätta det moraliska i all sportwashing, så borde de undersöka om det yttre skiktet av storhjärnan är intakt, det blir hål i huvudet om cortex läcker när man blundar för verkligheten och ser vad man vill se.
 
Dagens grid girls ser det som finns utan att blunda, dock blev det för svårt för LM och FIA att se vilka dem var så de bestämde sig att byta ut grid girls mot grid kids, slutet gott, allting gott  i F ettans Taliban Disneyland. 
 
Amen,..må LMs och FIAs "moraliska värderingar" vara med er.  
 
      

TWISTS AND TURNS OF SINGAPORE

 
 
Från Baku till Singapore, från Kaspiska havet till Sydkinesiska havet, från en stadsbana till en annan, dock är Singapore en mer tradtionell stadsbana än Baku, det vill säga, en mycket långsammare bana med många långsamma kurvor, en bana där ett lyckat kval betyder allt eftersom det i stort sett är omöjligt att köra om i Singapore. Till i år har man asfalterat om delar av banan, så greppnivån varierar på sina ställen, man har också lagt till ytterligare en DRS zon, nu är de fyra stycken, men det lär hjälpa föga angående omkörningsstatistik, Singapore är en typisk DRS tåg bana. Av de hittils 15 körda race har 9 vunnits från pole, det är bara ett ingripande från en SC som kan ställa till det för pole innehavaren, eller ett misslyckat start. Ett stopp är det vanliga utan SC inblandning, man startar med mediums och byter sedan till hårda, dock har det hänt att man chansar och startar med mjuka istället. Belastningen av däcken är låg förutom värmerelaterad sådant, dock inte på slitytan utan i själva stommen, hur högt temperaturen blir beror på downforce, set up och greppnivån bil för bil. Man kör med max downforce, traction är förarens bästa vän liksom bromsar som inte överhettar, och som på alla stadsbanor är murar nära och marginalerna obefintliga, gör man ett misstag är racet över. 
 
Singapore är lika med höga temperaturer dygnet runt och hög luftfuktighet, regn-åskskurar hör till, så även i år, regnskurar på fredag-lördag, åska på söndag, en väderlek som suger musten ur förarna och tvingar PU att bekänna färg, så här långt inne i säsongen är det många PU som har gått alltför många mil. Pirelli har valt samma gummiblandningar som senast i Baku, mjuka brukar man endast använda under kvalet eller i händelse av SC om det är inte kvar för många varv, Singapore är en tuff utmaning för nykomlingar som inte alltför sällan hamnar i muren vid någon tidpunkt under racehelgen. 
 
Ferrari får gälla som en förhandsfavorit i Singapore, de har den bästa bilen genom långsamma kurvor och en snabb kvalspecialist i Leclerc, huruvida McLaren duon mäktar med att svara på den utmaningen återstår att se. Om Leclerc tar pole och gör en bra start  lär Norris-Piastri inte få allför många chanser att ta sig förbi, Singapore är en perfekt bana för att "backa in" i motståndaren, och därmed blockera alla omkörningsförsök. Varken RBR eller Mercedes har kapacitet att blanda sig i kampen om podiums om inget oförmodat inträffar, RBR har aldrig varit bra i Singapore, och årets Mercedes har en bit kvar till toppformen. 
 
Det om Singapore, i samband med racet i Baku lyftes det upp på sina håll McLarens trixande med bakvingen som inte är regelvidrig i ordets bemärkelse,  men strider mot "sportens anda", jag skulle kalla anordningen för en "anti DRS", alltså en anordning som sätter motståndarens DRS delvis ur funktion. RBR hade sin "trippel DRS", men den användes för att passera, inte för att sätta ur spel motståndarens DRS, så på så sätt är Mackens påhitt mer utanför ramen av det sportsliga. Det som är märkligt med det hela är faktum att FIA har under hela säsongen pratat om att begränsa möjligheten för att utnyttja flexaero, Mackens bil flexar som en höstlöv i stormen precis överallt, jag får lite Mercedes vibbar av det hela, FIA tittar genom fingrarna för att få till ett byte av herren på täppan, ni minns väl Mercans trixande med styrning och deras privata däcktester. Nu är det ju inte omöjligt att FIA täpper till Mackens extra "draghål" vid en senare tidpunkt, men som sagt var, för mig luktar det hela om att möblera om rangordningen från FIAs sida för utöka publikintresset och utöka inkomsterna, en alltför lång tidsperiod med ett stall som dominerar sänker publikintresset och därmed även inkomsterna.
 
Dagens grid girls vandrar längs motorsportens svartvita catwalk, vem tror ni kommer korsa den som vinnare på söndag?
 
Amen,..må FIAs "matchfixning" vara med er.