NEXT TO NOTHING

 
COTA nästa, en pyttipanna bana av Tilke, lite Suzuka, Hockenheim och Silverstone med turkisk krydda, borde vara en höjdare men är platt som en pannkaka för formelbilar, dock rätt så bra för hojracing. Två hyggliga ställen för ett omkörningsförsök hittar man dels in i första kurvan där man kan ta lite alternativa spår, och dels i slutet av bakrakan om man har en stabil bil under inbromsning. Tilkes Suzuka-Silverstone-Hockenheim kurvkombinationer kräver en välbalanserad bil som visar inga tendenser att "rolla" genom kurvor och är samtidigt snabb på bakrakan, en rätt så svår kombination ur set up aspekt med ground effect bilar. Belastningen av däcken är i första hand värmerelaterad, bandesignen sätter höga krav på både downforce och traction, saknar man någon av de har man problem, COTA är en bana för allround bilen, här fungerar inte att vara enbart snabb genom kurvor eller att vara enbart snabb på raksträckor. Väderprognoser siar om temperaturer mellan 17-32 grader och klart till halvklart väder, i och med att det är en sprinthelg har stallen bara en fri träning att hitta rätt med inställningar, något som gör set up arbetet ännu svårare på en bana där det är svårt att pricka rätt med inställningar. 
 
För nuvarande är det McLaren som har den bästa allround bilen och Sauber som har den sämsta, hos den sistnämnda tvingas man köra bilen för högt för att undvika porpoising, något som i sin tur leder till förlust av downforce, Sauber har hamnat i en ond cirkel utan utväg, kör man bilen lågt tappar man grepp på grund av porpoising, kör man bilen högt tappar man grepp på grund av brist på downforce. Saubers problem är aerorelaterade, den dynamiska duon James Key-James Eddison är helt vilse i aerodynamik djungeln, i början av 2024 sade Key sig vara "pleased with the numbers", men fina siffror från vindtunneln innebär inte per automatik att bilen fungerar ute på banan. Jag har sagt det förr och säger det igen, för att lyckas med uppgiften att göra Sauber-Audi till en utmanare att räkna med behöver de en designer-aerodynamiker av rang, Key och Eddison är dussinvara som inte är kapabla att ta fram ett vinnande koncept, Saubers ökenvandring kommer att fortsätta tills de anställer en designer av rang. Nu är det inte enbart Sauber som har problem med ground effect konceptet, även förmodade toppstallen har problem med att hitta en konstant hög prestationsnivå, ibland fungerar bilen helt perfekt, ibland inte alls. Till exempel hos Mercedes är det så utan att de vet vad det beror på, det kan till och med bli så att olika set av samma gummiblandning ger helt olika resultat i varvtider, ground effect bilen är en svår nöt att knäcka ur aerobalans aspekt.
 
Hos Sauber är det fortfarande inte klart vem som ska ta den lediga sitsen, stalledningen tycks ha svårt att bestämma sig, ska man satsa på erfarenhet eller på ungdomlig glöd. Jag kikade in hos svenska bloggare, blir inte ofta men några gånger per år. Hos ABs Andersson var det den vanliga visan med en Schumi Jr snyftare om hur pojken är värt en sits hos Sauber, hos hennes följare var det också den vanliga visan med några få undantag hur värdelös Bottas är och borde ersättas med både den ena och med den andra föraren. Nu är ju inte kunskapsnivån särskilt hög hos Anderssons följare som för till en stor del tycks bestå av anglofiler och tyskälskare, men lite hum om hur det hela fungerar borde man ändå ha. Anderssons sekt tycks inte ha några som helst problem med att se den erfarna Hulkenberg som en framtidsman för Audis F1 satsning, en förare med 224 F1 racehelger utan en endaste podium, en förare som har kört för Williams, Force India, Renault, Racing Point, Aston Martin och nu Sauber för andra gången utan att åstadkomma något vettigt, en förare vars senaste podium i en formelbil är från 2009 i en ART bil i GP2. Schumi Jr är byggt av samma virke, gjorde bra ifrån sig i matarserier men har inte alls den psykiska styrkan som krävs att lyckas i F1, vilken dynamisk duo det skulle bli, en som inte klarar av att ta en podium oavsett material och en som skrotar bilen oavsett material. Bottas då? Tja, kikar man på hans meriter i F1 ligger de på en helt annan nivå än hos den dynamiska tyskduon, han vet hur man vinner race, han vet hur allt fungerar i ett vinnarstall, han har kunskap om vinnarkonceptet för PU och så vidare. De är kunskaper som är viktiga när man försöker bygga upp ett toppstall av ett bottenstall, huruvida Audi folket begriper värdet av det låter jag vara osagt, men jag har lite svårt att ta deras satsning på allvar. 
 
Det om Audis F1 drömmar, COTA har fått ny asfalt på sina ställen som gör det ännu svårare för stallen att hitta rätt med inställningar, höga bantemperaturer gör det ännu svårare att hålla nere det värmerelaterade däckslitaget, och sprint pajaseriet ställer till det ännu mer, med andra ord, en svår racehelg att vänta om man redan i förväg har problem med bilens aerobalans. Tvåstoppare är det vanliga, McLaren har en bra chans att ta en dubbel om Piastri kan hantera däckslitaget, jag tippar Norris som vinnare, Piastri som tvåa och Verstappen som trea.
 
 
Dagens grid girls från Jim Beam landet ser framemot racehelgen, jag för min del har inte alltför stora förväntningar om en spännande racehelg med tanke på hur det brukar bli på COTA, men kanske är det dags för ett spännande race i Texas hettan.
 
Amen,..må höstmörkret vara med er.   
 
  

STOP WHINING

 
F1 cirkusen har ett antal clowner med Ben Sulayem i spetsen, mannen som silar svårdomar och blundar för halshuggningar,gnäller om bagateller och får inget vettigt gjort, det är dags för Ben att återvända till armhålan Saudiarabien och stanna där.
 
Gaphalsen Wolff har ömma känslor för Schumi Jr, men är inte beredd på att ge honom en racesits hos Mercedes utan försöker hitta en sits åt honom hos Audi...
 
 
..liksom skitstöveln Marko som inte kan förstå varför Audi skulle vilja ha Bottas istället för stortalangen Schumi Jr...
 
...vars mästerliga manövrar ute på banan han uppskattar, dock inte så mycket att han skulle vilja ge en sits åt lill Schumi hos RBR, han väljer istället att behålla Perez som enligt Marko är mycket bättre förare än Bottas. Mästarchauffören från Mexiko har till dagens datum skrapat ihop 6 racevinster, 3 poles, 12 snabbaste varv och 39 podiums, och den i Markos ögon så värdelösa Bottas 10 vinster, 20 poles, 19 snabbaste varv och 67 podiums. Det kan hända att plånboken innehållande mellan 300-400 miljoner per år som Perez släpar med sig gör den enögda Marko ännu mer enögt, det är dags för Marko att återvända till Österrike tillsammans med Wolff och stanna där bland liksinnade som firar nazisternas valseger i armhålan Österrike. 
 
 
Horny Horner med clown näsan har i sin tur haft ömma känslor för sin skrattpåse Ricciardo...
 
 
...vars karriär tog slut för några år sedan utan att Horner märkte det, vad gör man inte för en kompis. Horner har även lyckats med konststycket att göra sig av med sina mest värdefulla medarbetare i form av Newey, Wheatley och Courtenay, bra jobbat av Horny som nu lägger skulden för stallets tappade form på Newey. Enligt Horner är hans bilar så svårkörda, att Verstappen bara med nöd och näppe klarade av att "köra runt" problemet med bilen under 2023 och i början av 2024. Jag för min del tycker att Horny borde åka hem till brittiska öarna och stanna där, han som stallchef bär helt och hållet skulden för RBRs svanesång, Newey slutade allt jobb med årets bil i mitten av april när Waché tog över, reslutatet av det har vi sett, ett magplask utan dess like. Nu försöker man hos RBR desperat backa tillbaka till specs där bilen fungerade i början av året, det vill säga till Newey specs, alla Wachés "uppdateringar" är kastrerade, "uppdateringar" som Newey i förväg varnade för som icke fungerande med designkonceptet, bra jobbat av Horny.
 
Så, det gnälls som aldrig förr i F1, pajasen Sulayem gnäller på förarnas ordval, förarna gnäller på hans gnällande, Alpine anställda gnäller på Renault som inte längre vill bygga motorer eftersom det icke är ekonomiskt försvarsbart, Marko gnäller på Bottas, Horner på Newey, Jos Verstappen samtliga inblandade hos RBR och så vidare, gnäll, gnäll och mer gnäll.
 
Här någonstans börjar man sakna Icemans enkla sanningar om livet i F1 och om livet stort...
"In F1 too many things overshadow the racing, there is too much politics".
 
Intervjuer med journalister som Kimi ogillade gav bland annat följande resultat.
 
"Kimi, what are the kind of things that make you angry in normal life, as you say?"
"If you keep asking questions like those".
 
"Kimi, Lewis Hamilton said that winning his first race felt better than having sex".
"Maybe he never had sex".
 
"Kimi, the helmet has a special meanings for many drivers, how important is it to you?"
"It protects my head".
 
Allt var inte bättre förr men en del var det, det gnälls så mycket i F1 att jag har blivit smittad av det och gnäller om allt gnällande, det enkla har blivit så komplicerat att själva andemeningen med racingen har gått förlorad. En cirkus ska ha clowner, men inte i ledande positioner, show must go on, men inte till varje pris, om racingen blir lidande av maktspel och marknadskrafternas pengahunger är man på fel spår som leder till F ettans svanesång som sport.  
 
 
Dagens grid girls vänder ryggen till all onödig cirkusverksamhet i F1, mer racing och mindre gnällande är den rätta vägen för F1, bort med all dödkött från ledande positioner och in med folk som sätter sporten som nummer ett, Formel 1.
 
Amen,..må den gnällfria lördagen vara med er.