BRAZILIAN BUTT LIFT

 
Autódromo José Carlos Pace nästa, en riktig klassiker bland F1 banor som fortfarande levererar riktig racing, även under en sprintrace helg. Sprintrace helg i sin tur är lika med bara en fri träning, något som i år kan verkligen sätta käppar i hjulen för samtliga inblandade eftersom banan till i år har fått ny asfalt. I och med den nya brazilian butt lift beläggningen är fjolårets data inaktuell, det blir ett styvt jobb för stallen att samla ihop ny data för att bilda en uppfattning om greppnivån och däckslitaget under den enda fria träningen. Att racet körs i vänstervarv sätter även det sina spår, i första hand i förarnas nackmuskler, lägger man dit den höga luftfuktigheten och temperaturen hamnar man kategorin finsk sauna med kläderna på, en kombination som driver musten ur förarna. 
 
Den nya banbeläggningen bör vara lika med snabbare varvtider än ifjol även om det kommer ta ett antal varv innan man har lagt tillräckligt med gummi på den nya asfalten. Den bästa omkörningstillfället yppar sig i slutet av start-målrakan och in i Senna S kurvkombinationen, dock är det lätt hänt att man hamnar utanför banan om man bromsar alltför sent i nerförsbacken. AJCP kräver en välbalanserad bil med en hygglig portion av traction, man kör med relativt mycket vinge så extraknuffen från batteriet kommer väl till hands på start-mål rakan, både för att försvara sig och i syfte att sätta in ett omkörningsförsök.
 
AJCP är en bana som borde passa bättre för McLaren än Ferrari, huruvida RBR kan vara med om kampen av en racevinst återstår att se. De har haft problem med både balansen och däcktemperaturen som går hand i hand, finns inte balansen där hamnar inte däcktemperaturen "inom fönstret" och däckslitaget blir därefter. Den numera rätt så giftiga kampen om förartiteln mellan Verstappen och Norris blir intressant att följa, vem har nerverna bäst under kontrol angående vilka risker man har råd med att ta, jag sätter en slant på Verstappen som nu bör veta var gränsen går ute på banan. Det blir också intressant att följa domarnas arbete på AJCP, och huruvida McLaren grundarens son Tim Mayer finns med igen som en av dem, det är skaplig jävsituation om en med så stark McLaren anknytning delar ut straffar till McLarens argaste konkurrent.
 
Ungtupparna Colapinto och Lawson har väckt ond blod hos de etablerade förarna, för mycket armbågar enligt det gamla gardet. Det ligger något i det, försöker man köra fortare än man klarar av så tar man dumma risker på andras bekostnad, båda två borde lugna ner sig, skapligt duktiga förare men knappast några blivande toppförare, för det krävs mer än dessa två har att komma med.
 
På bilden här ovan hittar ni all nödvändig information, Pirelli har till i år valt ett steg mjukare gummiblandningar, två stopp är det vanliga, men mjukare gummiblandningar kan öppna upp för flera även om den nya asfalten bör vara mer skonsam för däcken.
 
 
 
 
Dagens grid girls skulle gärna vilja vara på plats i Sao Paulo, så även jag, men allt har sin tid, så är det med livet.
 
Amen,..må brazilian butt lift vara med er.  
 
    
 
       

SPANISH DELIVERY

 
 
 
Mexikos GP blev en spansk fest när Sainz levererade och Perez havererade, Verstappen fick låna förstaplatsen under några varv innan Sainz blåste förbi in i första kurvan. I starten av racet gjorde Gasly en mindre begåvad sidoförfyttning som orsakade en kedjereaktion med Albon och Tsunoda i huvudrollerna, Gasly flyttade sig till vänster, där fanns redan Albon och Tsunoda som hakade i varandra, kolfiber slakt och båda två tvingades bryta racet, SC kom ut. Verstappen behöll förstaplatsen i omstarten men som sagt var tog sig Sainz förbi efter några varv...
  
...sen startade Verstappen-Norris show om andra platsen där den sistnämnda gjorde ett par fotbolls dykningar för att locka fram ett straff. Norris taktik fungerade, domarna köpte hans dykningar med hull och hår, Norris visste ju att Verstappen redan låg pyrt till hos domarna efter det föregående racet, så han satsade på ett par omkörningsförsök på ställen där de var dömda att misslyckas. Nu var det ju inte meningen heller att de skulle lyckas utan meningen var att lura in Verstappen i en fälla, något som gick hem, lite klantigt av Max, men han tänkte väl att det som fungerade i det föregående racet skulle fungera igen i Mexiko. Det gjorde det inte, Max åkte på 10+10, och när den dynamiska duon lekte med varandra passade Leclerc på att smita förbi precis på samma sätt som i föregående racet. Ferrari 1-2, Norris jagade ikapp Leclerc och pressade på tills Leclerc gjorde ett misstag och hamnade utanför banan. Han har lite skakiga nerver,monegasken, när han vann senast så kontaktade han depån innan depåbesöket att sa att han inte ville vara ute för länge för att inte bli pressad i slutet av racet, Leclerc är en känslig blomma som aldrig kommer vinna förarmästerskapet. 
 
Sainz vann, Norris blev tvåa och knappade in ett antal poäng av Verstappens försprång,  Leclerc kallades in i depån innan sista varvet, bytte däck och passade på att ta poängen för det snabbaste varvet med mjuka däck. Även Perez kallades in före sista varvet av RBR för ett byte till mjuka däck för att försöka ta poängen för snabbaste varvet, gick sisådär, Perez krönte sin totalt misslyckade racehelg genom att misslyckas även med det, Slim måste öka sin sponsring av Perez med några hundra miljoner per år för att han ska kunna stanna kvar i F1. 
 
Bakom tättrion på behörig avstånd hade Hamilton och Russel en fajt om fjärde  platsen, Lewis vann den kampen, Verstappen tog sjätte platsen i mål, Piastri blev köttbiten i en HAAS hamburgare, den sista poängen gick till Gasly. Det har varit roande att läsa de svenska anglofilernas reaktioner om fajten mellan Verstappen och Norris, de köpte Norris fotbolls dykningar utan att blinka, visst körde Verstappen tufft mot Norris, men samtidigt gick han i fällan som McLaren och  Norris la ut. Anglofilerna jublade och gruppkramade, Verstappen fick några nya, fula namn, slutet gott, allting gott i landet Anglofilien. Ibland misstänker jag att det finns två F1 serier med förare som har samma namn eftersom jag ibland har lite problem med att förstå hur dessa anglofiler resonerar om lipsillen Norris, jag antar att man ser det man vill se när man inte riktigt begriper sig på det taktiska spelet ute på banan, hur stallen och förarna agerar för att få domarna på sin sida. 
Dagens grid girls är relativt nöjda med cirkus Mexico city, clown duon Verstappen-Norris bjöd på underhållning  för mindrevetande, Brasilien nästa, mer av samma, vem kommer vinna domarnas gunst?
 
Amen,..må fotbolls dykningar vara med er.   
 
    PS. Angående Verstappens 10+10 straff, fyra domare, en av dem var Johnny Herbert,  engelsman och  ex F1 förare, en annan Tim Mayer, son till Teddy Mayer som tillsammans med Bruce McLaren grundade McLaren F1 stallet,.behöver man säga så mycket mer angående partiskhet i Verstappens 10+10 straff?DS.  
 
     

FORZA SAINZ

 
 
Kvalet till Mexikos GP bjöd några smällkarameller, jag kan tänka mig att till exempel Bottas kände en viss tillfredsställelse i att ha kvalat ut Piastri i en McLaren, och Perez i en RBR för att inte snacka om Pina Colada,.ursäkta, Colapinto i en Williams, som enligt vissa "soffaexperter" bör ersätta honom hos Sauber-Audi. Piastri har marknadsförts som en blivande världsmästare av vissa i Anna Anderssons sekt, men Oscar tycks ha skakiga nerver när han är pressad på grund av att ha fått sitt snabbaste varv struken. Där märktes skillnaden mellan Verstappen som även han blev av med sin snabbaste tid, och Piastri, Max var iskall och fixade andra rutan, Oscar fick den stora darren och hamnade i ruta sjutton. Att Perez hamnade i ruta arton kom inte som någon större överraskning, Sergio har varit helt vilse i årets RBR, agerar helt utan självförtroende, och har utvecklad en ful ovana att åka ut redan i kval ett. Andersson sekten har genom åren gjort gällande att Perez skulle vara en bättre förare än Bottas, men kikar man till exempel kvalstatistiken har inte Perez mycket att komma med jämfört med Bottas. Båda två har agerat andraförare i ett toppstall när de har varit som bäst, båda två har haft en världsmästare som stallkamrat, något som sätter press på andraföraren. Perez statistik är inte mycket att skriva hem om under hans RBR år, Bottas klarade sig rätt så hyggligt hos Mercedes. Valtteri var aldrig utanför topp tio i kvalet, hade 89 topp 5 placeringar, 71 topp 3, 44 topp 2 och tio pole, inte många som slår de siffror bland andraförare i ett toppstall genom åren. I en dålig bil är det svårt att glänsa, men även i årets genomrutten Sauber har Valtteri gjort bra ifrån sig. Det finns inte många förare i årets startfält som skulle kunna göra bättre resultat i årets Sauber, något som de som verkligen begriper något om F1 vet, Sauber är en genomrutten bil i kval och ännu sämre i race, den tuggar i sig däcken på nolltid. 
 
Det om smällkarameller i slutet av startfältet under kval ett, när dammet hade lagt sig efter sista försöket i kval tre stod Sainz  som segrare, bra jobbat av spanjoren, idag har han chansen att ta en seger till, kanske den sista under hans F1 karriär, några fler vinstchanser lär han inte få när han flyttar till Williams. Max prestation var av den högre skolan med tanke på att han fick sitt snabbaste varv struken i kval tre, Norris i sin tur vek ner sig i vanlig ordning när det verkligen gällde. Dock kan tredje rutan vara guld värt under rusningen till första kurvan om han inte missar starten, även om slipstreaming effekten inte alls är lika slående med ground effect bilarna så finns den där om man har bra häng på den framför sig, pole är ingen nödvändighet i Mexiko för att kunna vinna racet. Leclerc var lite blek under kvalet men lär ha en bra bil i racetrim liksom Sainz, Ferrari har för tillfället den bästa bilen ur däckhanterings synpunkt. Russel som femma och Hamilton som sexa har haft det jobbigt med en Mercedes som tycks ha ett extremt smal fönster där däcken fungerar, hittar man rätt så krigar man om pole, hittar man inte rätt så hamnar man i muren. HAAS enkla bygge designat av en ex Ferrari snubbe fortsätter att leverera, det är lite imponerande att HAAS ligger före RB,Alpine och Williams i konstruktörs mästerskapet. Gasly har fått en nytändning för året hos Alpine, bra kvalat av honom men jag tvivlar på att Alpine har racepace bra nog för en poängplats. Albons skakiga nerver höll under kvalet, hans dumma misstag under den första fria träningen när han tappade bilen och körde in i Bearmans Ferrari var en pinsam historia, och då inte minst med tanke på att han kallade Bearman idiot, den enda idioten i det sammanhanget var Albon själv. 
 
 
Tsunoda såg till att varken han eller stallkompisen Lawson fick chansen att hamna i topp tio när han under sitt sista försök i kval tre satte sin bil i muren, Alonso kvalade ut Stroll, Bottas gjorde det samma med Zhou, Colapinto fick stryk av Albon, Piastri och Perez av alla andra förutom Ocon som tycks ha helt tappat farten och Zhou som är chanslös mot den kvalsnabba Bottas.
 
Det om kvalet, hur det går i racet för var och en beror på däckhanteringen, en liten förändring i bantemperatur kan bli helt avgörande, vissa tjänar på i en lägre bantemperatur, några andra i en högre, de inställningar som var perfekta i kvalet kan fälla en i racet och vice versa. Att någon av Ferrari förarna tar segerpucklan är tämligen säkert och samtidigt  inget som stör Verstappen så länge han har Norris bakom sig, Ferraris nyhittade form öppnar även upp för de röda att ta hem konstruktörsmästerskapet, det blir inte lätt för McLarens nervskakiga duo att hålla undan för den stegrande hingsten med Leclerc och Sainz i sadeln.
 
Blondies have more fun sägs det, är de två har de dubbelt så roligt, vem kommer ha mest roligt efter målgången återstår att se.
 
Amen,..må blondiner vara med er.