THE SANDSTORM

 
The Sandstorm nästa på Lusail, en bana som MotoGP har använt under många år, F1 dök upp först 2021, man hoppade över 2022 för att sedan återvända 2023 till en nyasfalterad bana med nya kerbs och sandfållor. Kerbsen visade sig vara tok för höga och vassa, något som ledde till skador på däckens sidoväggar och ett extra depåstopp för samtliga när Pirelli befarade att däcken skulle explodera på grund av skador orsakade av de pyramidformade kerbsen. Till i år har man slipat ner kerbsen samtidigt som man har byggt ut sandfållorna utanför kerbsen för att förhindra förarna att gena alltför högt på kerbsen, att plöja genom eller i värsta fall fastna i sanden är ett effektivt sätt att få förarna respektera den heliga vita linjen. Lusail är lika med medelsnabba-snabba kurvor, och även om racet körs sent på kvällen ligger bantemperaturen högt, i Las Vegas blev det graining på grund av kylan, i Losail kan det bli graining på grund av värmen när däcken överhettar. Lusail kräver en välbalanserad bil, man kör med relativt mycket vinge, och trots det att banan saknar långsamma kurvor är en skaplig portion traction en nödvändigt ingrediens på grund av den höga belastningen av däcken, det är bara Silverstone och Suzuka som skapar lika höga belastningar på däcken. 
 
Mercedes vann senast i Las Vegas, i Lusail lär de inte göra det, utan det blir nog en fajt om segerpucklan mellan Verstappen och Norris om nu inte Leclerc eller Sainz vill annat, det är lite svårt att sia om styrkeföhållanden med tanke på de höga belastningar av däcken i värmen.
 
Pirelli har med sig de hårdaste gummiblandningar till Lusail, tvåstoppare är det vanliga men i och med att det är en sprinthelg kan någon chansa med ett eller tre, man har ju bara en fri träning på sig för att ta ett beslut om strategin. Kampen om konstruktörsmästerskapet fortsätter i Lusail liksom kampen om pengar lite längre ner i startfältet, McLaren leder  konstruktörsracet, men Ferrari ligger inte långt efter, på mittfältet har HAAS 50 poäng, Alpine 49 och RB 46, jämt värre med andra ord i kampen om några hundra miljoner. Så här i slutet av säsongen börjar slantarna sina hos samtliga, och inte minst hos Williams där tre olika förare har lyckats skrota elva bilar till dagens datum, nu återstår det att se om de kan skrapa ihop två bilar till Lusail, snacka om förare som är dyra i drift. Hos RBR har Perez varit dyr i drift på två olika sätt, han har dels skrotat rätt så friskt, och delas klarat inte av att leverera poäng, men om Perez sponsorpengar täcker förlusterna kan RBR tjäna på det genom mer vindtunnel tid på grund av en sämre placering i konstruktörsmästerskapet, slanten har alltid två sidor.
 
Som ni säkert redan vet, så har Cadillac-GM fått klartecken att vara med i F1 cirkusen från 2026 och framåt, fram till 2028 kör de med Ferrari spisar, chassi lär bli ett Dallara bygge, vem ska stå för designen av bilen återstår att se. Det finns inte så många duktiga ingenjörer lediga på F1 marknaden, det blir ett styvt jobb för GM att skrapa ihop kunnig personal och hitta faciliteter bra nog att kunna bygga upp en vettig verksamhet, det vimlar inte heller vindtunnlar av klass bakom varje hörn. På förarsidan behöver de i första hand en erfaren förare som kan hjälpa till att utveckla bilen åt rätt håll, helst en förare med erfarenhet från ett toppstall, såna finns inte lediga alltför många, men Bottas och Ricciardo kan väl räknas dit även om den sistnämnda tycks har tappat sin mojo. Med tanke på att det är GM som står för fiolerna lär de vilja ha en ung jänkare i den andra bilen, det finns ju några skapliga, dock inte av F1 nivå, men det kanske duger med en halvfigur bara för att få in en jänkare.  
 
Det om Lusail och Cadillac-GM, nu till den riktigt stora nyheten inför 2026, ingenjörer från Volvo i samarbete med ex SAAB ingenjörer har i hemlighet tagit fram en svensk F1 bil som ska vara med från 2026 att kämpa om VM titlar. Bilen kallas för Volvo Sonet, den har sex förgasare och är en vidareutveckling av Brabhams fläktbil. En jättedamsugare skapar vakuum under golvet samtidigt som den håller banan ren under bilen, något som i sin tur ger bättre grepp för däcken, ingen annan kommer ha så mycket traction och downforce som Volvo Sonet. Huvudsponsoren blir givetvis Electrolux, motorn kommer drivas med miljövänlig torskleverolja framtagen av Statoil, som förstaförare ryktas det om motorprinsen brum brum, även kallad Carl Philip, vem blir andraföraren är inte bestämt ännu så länge, men F1 experten Janne Blomqvist lär ligga bra till eftersom bilen blir tvåsitsig och har rymliga säten. 
 
 
Dagens grid girl ser framemot 2026 och den svenska satsningen i F1, må den bära frukt och sopa rent på F1 banor.
 
Amen,..må Volvo Sonet med sex förgasare vara med er.     
       
 
    
 
    

THE WINNING HAND

 
Verstappen tog sin fjärde VM titel...
Russel tog starten och ledde loppet från start till mål och till sin tredje racevinst...
 
Ferrari knappade in på McLaren i konstruktörs VM och ligger nu bara 24 poäng efter med två racehelger kvar inklusive sprint...
 
Russels racevinst i all ära men det var Hamilton som stod för racets prestation när han körde upp sig från tionde till en andra plats i mål, än kan han, den gamle. Nu var det kanske inte så svårt för Russel att vinna racet, eller för Hamilton att köra upp sig till en andra plats i mål med tanke på hur bra Mercedes på-av bil fungerade i ökenkylan, allt som Mercedes behöver göra nu är att ta reda på hur de får bilen att fungera även under varma förhållanden, något som kan visa sig bli rätt så svårt eftersom de har ingen aning om varför deras bil beter sig som den gör.  För Ferrari var de låga bantemperaturer en negativ ingrediens som tog ett skamgrepp om däcken, samma sak för RBR som blev vingklippt av kylan, dock stretade Max inte emot alltför energisk när Ferrari duon satte in stöten och tog sig förbi, han hade sin värsta konkurrent på ett betryggande avstånd. McLaren duon hade inget att komma med när det verkligen gällde, även om Norris knep extrapoängen för snabbaste varvet när han dök in i depån på näst sista och tog mjuka däck, att bli sexa och sjua i mål var ett underbetyg, nu måste de skärpa sig och se till att de kammar hem konstruktörstiteln. Hulkenberg lyckades ta sig förbi Tsunoda i kampen om viktiga poäng i konstruktörsracet, för Alpine blev det inga poäng alls när Gasly tvingades bryta och Ocon hittade ingen fart alls, Alpine, HAAS och RB fajtas om prispengar mellan 200-300 miljoner, den sista poängen gick till Perez som svarade för racets bästa omkörning när han tog sig förbi Lawson och Magnussen genom samma kurva. Av Perez tilltänkta ersättare såg man inte mycket av bortsett från Tsunoda som skötte sig, Colapinto klantade till det redan under kvalet, och Lawson var mer eller mindre osynlig genom hela racehelgen, den gemensamma nämnaren för de två är att de kör på chans,fult och aggressivt för att dölja bristen på talang.
 
Racet som sådan blev inte det bästa man har sett men inte det sämsta heller, stadsbanor är som de är, dock är Las Vegas bättre på alla sätt än till exempel Monaco där det inte går att köra om överhuvudtaget, men personligen föredrar jag race på riktiga banor som Spa eller Silverstone, stadsbanor är i första hand bara pengamaskiner för LM och FIA. Just Las Vegas är den mest renodlade sinnebilden av pengasamlandet, plastig och ytlig till 100%, en stad helt utan själ där Elvis imitatörer är fler än hundskit i Kiruna under våren när snön smälter, huruvida pengar luktar eller inte är upp till var och en att avgöra.
 
Så, Max lyckades kamma hem förartiteln åt RBR, hur stor chans har han att göra om det nästa år? Tja, Newey jobbar kvar till mars i nästa år, ger stallet honom chansen att vidareutveckla sin design så är det fullt möjligt för Max att ta en femte titel nästa år, bestämmer de sig att lita på Wachés förmåga att ta fram en vinnarbil så blir det ingen femte titel för Max hos RBR.
 
 
Dagens grid girls är nattens grid girls som vandrar vidare i Las Vegas nattkylan, det finns en Elvis för var och en av dem även om orginalet har lämnat rummet.
 
Amen,..må Viva Las Vegas vara med er.  
 
 
   
 
 

HIGH ROLLER IN VEGAS

 
 
Det blev Russel som rensade bordet i Las Vegas under kvalet i en Mercedes som gillar låga bantemperaturer, i högre bantemperaturer käkar den däck och greppet försvinner, alla deras framgångar i år har kommit i låga luft och bantemperaturer. Som jag skrev tidigare är deras bil en på-av fenomen, fungerar perfekt ibland eller inte alls, kan beror på att deras koncept alstrar för mycket downforce i höga temperaturer och däcktemperaturen hamnar "utanför fönstret", i låga temperaturer håller den sig "inom fönstret" bättre än hos deras konkurrenter tack vare all downforce som bygger upp däcktemperaturen. Tvåan Sainz var inte långt efter i en Ferrari, sedan blev det ett hopp med tre tiondelar till kvalets överraskning i form av Gasly i en Alpine, bra gjort av Gasly men jag tror inte att han kan hålla undan för toppbilarna i racet. Leclerc som körde med lite mer vinge än stallkompisen Sainz blev fyra före Verstappen som i sin tur slog sin argaste konkurrent Norris med två tiondelar, mycket drag för Max på rakorna med den stora bakvingen som kostade toppfart, men hjälpte till genom kurvpartier. Tsunoda gjorde åter igen ett starkt kval, och visade att han förtjänar en chans som Verstappens stallkompis nästa år innan Honda tackar för sig och tar sina motorer med sig till AM. Piastri fick stryk av Norris och blev bara åtta, kvalspecialisten Hulkenberg nia, och Hamilton som låste bromsarna i sitt sista försök och tappade greppet bak tia. 
 
Ocon blev utkvalat av Gasly med tre tiondelar och hamnade i ruta elva, Magnussen fick stryk av Hulken med samma siffror och startar bredvid fransosen från ruta tolv. Zhou fick draghjälp av Bottas och mäktade med en ruta tretton, Colapinto fortsatte med det han började med i Brasilien, det vill säga satte sin bil i muren igen...
 
...argentinarens klanterier börjar bli en dyr affär för Williams, jag begrep aldrig alla överord som han överöstes med av media och av fansen, det är inte svårt att prestera i en hygglig bil om man har ingen press på sig. Får man beröm och förväntningar skruvas upp blir det svårare, då är det bara de mentalt starka förare som klarar av att leverera, snubbens bästa merit är en första plats i spansk F4, inte mycket att skriva hem om. Däremot har jag förståelse för att den så marknadsinriktade LM suckar efter mellan och sydamerikanska förare, Argentina med sina 46 miljoner invånare, Brasilien med sina 216 och Mexico med sina 128 är en lukrativ marknad för LM och hela F1 cirkusen. Men att försöka kvotera in medelmåttor som Colapinto eller för den delen Bortoleto som redan är klar för Audi enbart på kommersiella grunder suger getpung i mina papper, så åter igen, vad är poängen med stallens juniorsatsningar om medelmåttor med feta plånböcker har företräde. Det har varit alltför många halvtaskiga syd-mellanamerikanska förare i F1 genom åren tack vare starka sponsorer från hemlandet, man blir ingen Reuterman eller Senna bara för att man har sina rötter i samma länder. Lawson fick spö av Tsunoda igen, kiwin är även han bara en medelmåtta, bredvid honom från ruta sexton startar Perez...
 
...som här ovan ger tummen ner för sin dagsform i jätteollonet, det är dags för Perez att lämna över sin sits till Tsunoda inför 2025, så pinsamt dåligt som han har kört i år så förtjänar han ingen F1 sits hur lukrativ den mexikanska marknaden än är för LM och Red Bull.  Alonso i sin AM hittade ingen fart alls, Albon fick sitt snabbaste varv struken när han hamnade utanför den vita linjen, Bottas offrade sitt kval för att hjälpa Zhou, Valtteri har en fem platsers nedflyttning på grund av batteri byte, sist i kvalet hamnade paydrivern Stroll som är sinnesbilden för att allt är till salu i F1. 
 
Det om Las Vegas och paydrivers, jag skrev tidigare om Kalle Rovanperäs testkörning  med formelbilar där han bland annat fick ratta Vettels VM vinnare från 2012, RB8. 2012 körde man inte F1 på Red Bull Ring men det gjorde man 2014, då var Vettels snabbaste varv 1.14.254. Kalle körde i början av november på kylig Red Bull Ring med RB8, och hade som bäst 1.15.680, inte så pjåkigt av en rallyförare som aldrig tidigare hade kört någon form av formelbil, har man talangen är man snabb i alla typer av racekärror.
 
Dagens grid girls är snabba i alla typer av högklackat, i högklackat är man närmare himmeln.
 
Amen,..må grid girls i högklackat föra er närmare himmeln.