MCLAREN GIVES YOU WINGS

 
 
Red Bull gives you wings finns inte längre, mer vingklippt än RB duon blev idag kan man knappast bli, Verstappen sjua, Perez åtta, jag upprepar igen den gamla sanningen om F1, det är bilen som gör föraren, inte föraren som gör bilen. Mellan ettan och sexan var det jämt ,inte mer än två tiondelar, sedan ett hopp med sju tiondelar till RB duon, och ytterligare tre tiondelar till nian Albon och tian Hulkenberg. Redan i kval ett hände det saker när den danske falskspelaren Magnussen var i farten, Kevin lät bilen driva ut genom Albereto kurvan, ett fult tilltag som orsakade en gulflagg situation som vingklippte resten av startfältet på sina sista kvalvarv, han är en ful fisk dansken som knappast blir saknad av någon när han försvinner från F1. 
 
McLaren duon gjorde vad som förväntades av dem, tog första ledet, Russel slog Ferrari duon med några hundradelar, mellan Russel som trea och Hamilton som sexa var gapet 73 hundradelar, snacka om små marginaler. Max snabbaste varv kom i kval två, men den tiden skulle inte har räckt mer än till en sjunde plats i kval tre, jag kan inte minnas när man senast såg en RBR med så dålig balans genom medelsnabba-snabba kurvor, det blir alltmer tydligt att RBRs framgångssaga är över, det är bara svansången som återstår, det blir intressant att följa hur Verstappen klanen reagerar på det.
 
Antonelli, som idag förklarades offentligt som Mercedes förare till 2025, fick sina första testvarv med årets bil under den första fria träningen. Dock blev de inte många innan han hamnade i muren genom Alboreto kurvan, han visar samma tecken på övermod och brist på rumpkänsla som Leclerc, snabb men har ingen känsla för hur mycket man kan pressa bilen innan greppet försvinner. Wolff var snabb med att säga "det är ok, det är ok", fattas bara annat med tanke på hur han har hajpat Antonelli, vad det blir av Kimi i slutändan återstår att se, som jag har påpekat tidigare så krävs det mycket mer än att bara vara snabb för att bli framgångsrik i F1. Racehelgens andra nykomling hos Williams i form av Colapinto gjorde ett helt ok intryck i sitt första kval med tanke på han ringa erfarenhet med en F1 bil, han har inte tusentals kilometer i privata tester med några år gammal F1 bil som Antonelli, Franco tycks vara en helt ok ersättare för klantskallen Sargeant. Nu kommer han ju inte bli en ordinarie förare i F1, det är bara resten av årets race som gäller, F1 är en grym värld om man saknar tillräckligt starka sponsorer, Williams chefen beskrev Colapinto som en förare av samma nivå som Schumacher , bra men inget specielt, 2024 blir hans första och sista säsong i F1.
 
Racet imorgon lär bli en McLaren uppvisning om de lyckas hålla sina startpositioner in i och genom första kurvan, Monza är inte specielt omkörningsvänlig bana, det är i stort sett vid inbromsning in i första kurvan man får en skaplig chans att ta sig förbi. Russel lyckades klämma sig före Ferrari duon i kvalet, men Ferrari tycktes ha något bättre racepace än Mercedes under racesimulationer så de lär vara med om kampen av podiums, huruvida Verstappen kan resa sig till racet återstår att se. 
 
Dagens grid girls hejar på Perez och Colapinto, fattas bara när den ena har ett namn som en Cuba Libre. 
 
Amen,.må lördagsdrinken vara med er.     
 
        
 
    

WHEN SPEED IS EVERYTHING

 
 
Monza nästa, lika med minimalt vinge, minimalt med drag, här gäller det att kunna stalla golvet och diffusern, något som RBR brukade vara bra på, numera är de desperata i sina försök att hitta rätt med sina uppdateringar. Hur desperata visade de prov på senast i Zandvoort, Verstappen körde med ett gammalt golv från den tiden när bilen fungerade, Perez med det senaste, Perez varvtider var faktiskt lite snabbare, men RBR sliter däck på grund av att den rätta däcktemperaturen vill inte infinna sig inom fönstret. På Zandvoort kunde Verstappen hålla Norris bakom sig tills däcken tog slut relativt snabbt, hur det blir på Monza återstår att se, fungerar golvet så minskar slitaget om aerobalansen finns där, om inte, tja, då blir det svårt att nå en podium. Dock är Monza en bana där aerobalansen är inte lika viktig som på vissa andra banor, har man en bil som är snabb på rakor kan det räcka långt om man har en någorlunda fräsch PU, det mesta av varvet går ju med plattan i mattan, så en PU med många mil kan säga upp kontraktet när man minst anar det. 
 
Bromsar som överhettar när man bromsar i slutet av star-målrakan hör till, saknar man stabilitet under inbromsningen hamnar man lätt på det alternativa spåret där man får köra slalom mellan fjäderlätta farthinder, det brukar bli trångt värre in i första kurvan. Monza är en rätt så simpel bana, det är just första kurvan och de två Lesmo kurvor som kan skapa problem med tanke hur lite vinge man kör med, annars är det bara att hålla plattan i mattan. Både Ferrari och Mercedes bör vara starkare här än senast på Zandvoort, McLaren har haft vissa problem med att ta sig förbi på DRS rakor, men kvalar de bra så är problemet löst i alla fall till en viss del, hur det blir för RBR återstår att se som sagt var, de är duktigt vilse i uppdatringsdjungeln. 
 
På bilden här ovan hittar ni all nödvändig information inför racehelgen, siffrorna talar för sig själv, hur vädersitutionen blir under helgen återstår att se.
 
Det har varit mycket prat om PU inför vad som komma skall 2026, om vem som kommer lyckas bäst inom det nya reglementet, vilket stall kommer bygga det bästa PU, men hur mycket bygger de egentligen i egen regi? Inte mycket, det mesta kommer från underleverantörer som till exempel Smiths High Perfomance, Ricardo Performance Products, Gibbs Gears, AP Racing och så vidare. Stallen anlitar experter inom samtliga delområden inklusive designen av motorer, växellådor, upphängning, hybrid, ja i stort sett allt. Smiths High Performance till exempel levererar grejer till F1, Formel E, NASCAR, MotoGP och WRC, Mercedes motortillverkning började i och med när de köpte upp Ilmor Engineerings F1 avdelning, samma Ilmor har byggt Indycar motorer till Honda och bygger just nu för GM, de stora tillverkare sätter bara sin logga på motorer som har tagits fram av specialister. Att prata om Mercedes motorer eller Honda dito är med andra ord en sanning med modifikation, samma kommer gälla för Ford och GM om/när de dyker upp i F1, det enda de gör är att köpa en reklamplats på motorkåpan för stora pengar.
 
Det om PU och andra komponenter, Wolff har levererat en riktig snyftare om hur Schumi Jr förtjänar en andra chans i F1 som ersättare för Sargeant hos Williams, jag för min del tycker att han då borde ge en sits åt honom hos Mercedes istället för Antonelli. Den gode Wolff tycks inte riktig leva som han lär, nämligen att lita på Schumi Jrs körskicklighet, grabben kostade ju lika mycket för HAAS som jänkaren har kostat för Williams.
 
Dagens grid girls gillar inte hycklare som Wolff, inte jag heller, att berömma en förare samtidigt som man inte vill anlita hans tjänster luktar illa.
 
Amen,..må den stora, stygga vargen bli vargmat.  
 
PS. Det blev Williams junioren Franco Colapinto som tar över Sargeants bil, huruvida argentinaren är ett steg framåt återstår att se. DS.  
 
       
 
    
   

LANDO´S RELIEF

 
 
Med sin vana trogen tappade Norris åter igen första platsen från pole och in i första kurvan, men efter ett handfull varv blåste han förbi Verstappen i en DRS assisterad omkörning in i första kurvan, och drygade sedan ut sin ledning till 23 sekunder fram till målflaggan. RBR hade tagit två steg bakåt för att ta ett framåt, men så enkelt kommer man inte undan efter några ödesdigra misstag i uppdateringsracet, uppdateringar som inte följer designkonceptet gör mer skada än nytta. Jag har en viss förståelse för deras agerande, tanken var väl att ta ett antal steg tillbaka till den punkten där bilen fungerade tillfredsställande, men riktningen av uppdateringsarbetet sen dess har skapat en Frankenstein bil där aero och chassi inte samarbetar efter förväntningar. Om de vill starta om från den punkten så måste de åter igen ge Newey fria händer för att styra uppdateringsarbetet till rätt spår, han hade en vision hur totalpaketet skulle vidareutvecklas, en vision som hans efterträdare förkastade och ersatte med sina egna, resultatet av det blev ett brutalt uppvakande i form av en ren utklassning i Verstappens hemmarace. 
 
Så, vad har McLaren gjort rätt för att kunna smita förbi RBR? För det första så är årets McLaren en ren kopia av RBR när den var som bäst, för det andra så jobbar några av Neweys bästa Prao elever hos McLaren, elever som vet hur Newey tänker och arbetar, elever som har lärt av honom, elever som har anammat Neweys läradom bättre än Pierre Waché hos RBR. Waché har velat visa sig på den styva linan som en självständig och framgångsrik bilutvecklare, resultatet av det har man fått ta del av under de senaste racen, Waché må vara en duktig ingenjör, men någon ny Newey är han inte, ägget är sällan eller aldrig klokare än hönan. Nu vill säkert någon eller några lyfta fram teorin om hur RBR har trixat med bromsarna för att lättare kunna rotera bilen och ha mer traction, men samma effekt kan föraren nå när man manuelt justerar diffen, så åter igen, RBRs problem är mer aerorelaterade än chassi dito, bilen jobbar inte däcken på rätt sätt, håller inte temperaturen inom fönstret när aerobalans punkten "vandrar".Newey magin med en bil med perfekt aerobalans i alla lägen är borta liksom RBRs dominans, de kommer säkert att vinna någon eller några race under säsongens andra halva, och förmodligen kommer Verstappens försprång ge honom ännu en VM titel, men konstruktörstiteln lär hamna hos McLaren och Neweys Prao elever.
 
McLaren hade för dagen den bästa bilen, Ferrari den näst bästa, det var bara Verstappens körskicklighet som räddade andra platsen för RBR. Mercedes bil fungerar rätt så bra på vissa typer av banor, dock inte på alla, på Zandvoort var inte en tvåstoppare det rätta alternativet. Till nästa race på Monza kan det bli en hel del omkastningar i poängprotokollet liksom på podium, Ferrari brukar rycka upp sig på hemmaplan, och Mercedes lär fungera bättre där än den gjorde på Zandvoort. Sauber fortsätter att tappa mark och Sargeant sägs ha gjort sitt hos Williams, det ryktas om en ersättare redan till nästa race vem det nu blir, både Schumacher och Lawson cirkulerar i rykterspridningen. Sargeants församlade dumheter kostade cirka 50 miljoner för Williams ifjol, i år är han på väg mot nya höjder efter årets fjärde närkontakt med muren på Zandvoort, samlar man inga poäng och kostar mer än man har med sig i form av sponsorslantar så hör man inte hemma i F1, Indycar nästa.
 
 
Liberty Media har köpt MotoGP cirkusen, det lär innebära slutet för grid girls även där,.vad gör inte LM för att ta hand om familjefesten av allsång på Skansen karaktär på läktaren när Netflix publiken viftar med bästa Euroschlager maner, på läktaren pratas det mer om bröstmjölk och nya köksluckor än F1, allt var inte bättre förr men publikens sakkunnighet var det, grid kids familjefesten ger mig sura uppstötningar.  
 
Amen,..må familjefesten vara med er,..eller inte.