SUZUKA SUNRISE

 
Dags för en riktig klassiker, nämligen Suzuka, en bana älskad av förare och F1 fans, en bana som obarmhärtigt avslöjar eventuella brister i bilarnas aerobalans redan i början av varvet, när man tar sig an S kurvorna efter första kurvan, minsta tendens att "rolla" straffas med en avåkning, har man däremot en välbalanserad bil så "styr" man med gaspedalen genom S kurvor och in i Dunlop kurvan. Nu är det ju inte enbart S kurvor som står för utmaningen på Suzuka, 10 höger och 8 vänsterkurvor sätter förarna och däcken på prov, de flesta av dem snabba-medelsnabba, de enda riktigt långsamma är hårnålen efter Degner kurvan och Casio Triangle innan start-målrakan. Dem mest omtalade bland fansen är givetvis just S kurvorna och legendariska 130 R som man tar med plattan i mattan, får man en bra utgång ur Spoon kurvan så får man chansen att slipstreama hela vägen genom 130 R och fram till Casio Triangle, bromsa sent och ta sig förbi. Det finns även andra ställen på banan där man kan testa att ta sig förbi, till exempel in i Degner eller i hårnålen efter Degner kurvan, in i första kurvan och så vidare, men det gäller även att hålla huvudet kallt och inte förivra sig. Den grova asfalten och banans många kurvor sätter däcken på hårda prov, höga belastningar och högt slitage, och då inte minst på bakdäcken, att ta sig an S kurvorna med dålig grepp bak är en dålig idé. 
 
Så, vem-vilka kommer att regera på Suzuka? RBR skulle jag vilja påstå, även om de gjorde dåligt kval i Singapore, så gick bilen relativt bra i race med mycket bränsle trots det att banan inte alls passar RBR, och med tanke på FIAs nya giv angående "flexaero", och då speciellt golvet. RBR testade ett nytt golv i Singapore men gick sedan tillbaks det gamla, jag antar att det nya dyker upp igen på Suzuka, vi får väl vänta och se vad Newey har hittat på.  Kommer Ferrari upprepa succéen från Singapore? Knappast med tanke på hur deras bil sliter däck, på Suzuka kan man inte "backa in" i gänget bakom en, och hålla nere farten på samma sätt som på en långsam stadsbana med 90 graders kurvor. Mercedes då? Tja, deras bil är ju inte ett under av aerobalans, men tar ändå hand om däcken rätt så skapligt, så de bör kunna ge Ferrari en match på Suzuka, hur McLaren kommer hantera däckslitaget återstår att se, deras designkoncept som sådant borde passa Suzuka. Men som alla vet kan vad som helst hända i racing, Latifi tog ju poäng i en Williams förra året, så det finns plats för överraskningar även i år bland poängtagare, men segern lär gå till Verstappen, det är bara tekniska problem som skulle kunna stoppa honom. 
 
Suzukas 10 höger och 8 vänsterkurvor kräver rätt så mycket downforce, så man kör med relativt mycket vinge. Även traction är bra att ha ut ur sista kurvan, belastningen och slitaget på däcken är som sagt var hög, bromsar är för fegisar, Pirelli har valt sina hårdare gummiblandningar till Suzuka där förarna får även chansen att testa nästa års C2 med bättre greppnivå än årets C2. Väderprognoser siar just nu temperaturer mellan 27-30 grader under racehelgen, liten risk för någon skur på fredag, halvklart-klart väder lördag-söndag, men det hela kan förändras snabbt, tyfoner från havet kan dyka upp utan förvarning så det återstår att se hur vädret blir under racehelgen. 
 
Apropå golv, på bilder här ovan en detalj från golvet hos RBR, det gamla golvet överst som RBR använde i Singapore, och det nya längst ner, hur mycket man kan tjäna tidsmässigt på en sånt här detalj om den fungerar på banan? Tja, inga tiondelar men ett antal hundradelar, räknar man sedan ihop alla fungerande, nya, små uppdateringar av aeropaketet, så kommer man med lite tur upp i några tiondelar som kan göra hela skillnaden i kval och i racet.
 
Dags för lite nostalgi, Kimi på Suzuka 2005, han startade racet från ruta 17 och tog målflaggan som vinnare, notera "hornen" på var sin sida av luftintaget...
 
...som dök upp igen hos Ferrari i Singapore 2023, en del gamla aerogrejer dyker upp igen lite då och då.
 
Dagens grid girls ser framemot racehelgen på en riktig bana igen, så även jag. 
 
Amen,.må höstens intåg vara med er.   
 
 
     
 
  
 
      

Kommentera inlägget här :