Jag har vid upprepade tillfällen tagit upp det faktum hur FIA-LM tar död på racing i F1 när de satsar på renodlad underhållning för att tjäna pengar. På bilden här ovan jämförs en F1 koppling med en sånt som sitter i våra bruksbilar, men hur hänger det ihop med den dynamiska duons önskan för mer show?Jo, tänk på alla omstarter från den senaste racehelgen, och FIAs önskan om att modifiera kvalet genom att använda hårda däck i kval ett, medium i kval två ,och mjuka i kval tre, samt deras strävan att göra sig kvitt med däckvärmare, allt detta för att bjuda på mer "underhållning". Innan racestarten har man några varv ute på banan för att kolla om man behöver justera framvingen för att undvika alltför mycket understyrning, sedan är det dags att försöka få upp däcktemperaturen på väg till startrutan, en temperatur kring 80-85 grader ska man helst nå liksom en lämplig temperatur för kopplingen för optimal greppnivå även för den. Sedan är det bara för föraren att släppa kopplingen och dra i väg när lamporna släcks? Nja, riktigt så enkelt är det inte, utan föraren har i förväg fått strikta order av sin kopplingsingenjör om handhavandet av kopplingen procentuellt i förhållande till däcktemperatur, gummiblandning, greppnivån från banan och så vidare. För några år sedan missade man sällan starten när man hade två kopplingsspakar, nu har man bara en, hur mycket frirörelse man har i kopplingsspaken varierar från stall till stall, men det brukar ligga mellan 35-45 millimeter. När den första lampan tänds drar man i kopplingsspaken och lägger i ettan, varvar upp, och när lamporna sedan slocknar släpper man kopplingen efter den i förväg av ingenjören bestämnda procentsatsen, en aning hjulspin är det optimala, inom ett par sekunder släpper man sedan kopplingen helt på väg till första kurvan. I starten tar man ut max effekt både från förbränningsmotorn och från hybridsystemet, missar man med några millimeter när man släpper kopplingen missar man även det procentuella målet för en optimal greppnivå i starten och blir passerat av andra som har prickat rätt på millimetern, ett par millimeter är lika med 2-4% som är lika med en misslyckad start. Tänk er då några omstarter med en bil där den minskade bränslemängden påverkar på allt det ovanstående, man får räkna om allt om och om igen, förarna måste pricka rätt med kopplingen om och om igen, några missar, det uppstår kalabalik i första kurvan. FIA-LM och Netflix fansen jublar över fin "underhållning", och ser framemot ännu mer "underhållning" när idiotin med hårda , kalla däck i kval ett införs framöver. Bra tänkt av FIA, man kör slut med hårda och medium i kvalet, sparar mjuka och gör sedan fem depåstopp i racet för nya mjuka, rörigt och "underhållande" med bilar som kör in och ut från depån mest hela tiden med slirande koppling. Sprint racen kom till enbart för att höja "underhållningsnivån", idiotin med att förbjuda däckvärmare med, nu vill man skicka ut förarna i kval ett med hårda, kalla däck, vad blir FIAs nästa drag, en omvänd startordning där åttan från kvalet startar från pole?
Jag tycker att FIA-LM borde anställa Only Fans porrstjärnan-GT World Challance föraren Renee Gracia som en F1 ambassadör, hon håller nog den "underhållningsnivån" som FIA-LM strävar efter och lär locka många fler kunniga Netflix-Tiktok-Only Fans fans till F1.
Jag för min del nöjer mig med att ta en promenad på Memory Lane, eller i det här fallet på Torsgatan i Peking där man hittar ett antal bilverkstäder, i en av dem hänger det en gammal kart på väggen, en kart som en gång i tiden kördes av Peking tjejen Lotta Hellberg. Lotta var en riktig bra kart förare, vann bland annat den holländska, belgiska, svenska, danska och finska mästerskapet, blev VM fyra och så vidare, hon gick bort 2005 bara 34 år ung, men minnet av henne lever kvar i Peking. Racing världen är liten ute i den stora världen, sina sista tävlingar körde Lotta för PDB racing team, som stallkompis hade han en yngling med namnet Kimi Räikkönen, ägaren för stallet, Peter De Bruijn, vann på sin tid kart VM titeln före en annan yngling med namnet Ayrton Senna, även Jos Verstappen tävlade för De Bruijn en gång i tiden. Steget från kart till F1 är både kort och oändligt långt, men allt hänger ihop när man skrapar lite på ytan, allt var inte bättre förr men en hel del var det, i alla fall inom den lilla racing världen.
Dagens grid girl har blivit ersatt med dagens transa, draken Jimmie Åkesson som påskhäxa ställer frågan "vem dräper draken" med sitt band "bedårande barn", jag tycker att Jimmie kan sköta det helt själv genom att bli en seriesjälvmördare, några människor dräps allför sällan för landets och sitt eget bästa.
Amen,.må byfånen Åkesson vara utan er.
Vi startar upp en egen f1 liknande serie, där vi har 2004 års reglemente på bilarna. Och race på riktiga banor, som Magny Course. Indianapolis gamla layout ifrån 2000-2007, eller varför inte i Road America. Men sist men inte minst, Kylmiring i Finland där du kommer ifrån. Medans jänkarna har sina intervjuer stup i kvarten, med sina pr robotförare. Och öldrickande eftersom att, de mestadels kommer ifrån Netflix. Så har vi passionen, med karismatiska chaufförer som har James Hunts och Niki Laudas personligheter. Grid girls, pusha the limitsen med att välja vilken gummiblandning man vill på sina däck. Som är racebara som bara den. Och sen sist men inte minst, så kommer racen inte att sändas på privatasport kanaler. Utan på vanliga tv kanaler, som för 20 år sedan.