YAS MARINA NIGHT RIDE

 
Dags för årets sista racehelg på det ingetsägande YAS MARINA, det enda spännande inslaget är den sjunkande bantemperaturen under racet när solen drar sin sista suck och banbelysningen tänds, den som gissar rätt med inställningar ligger bra till. Några av bilarna fungerar optimalt i höga bantemperaturer, några andra i låga, på YM bjuds både det ena och det andra, något som gör set up arbetet svårare än normalt. Sjunkande temperaturer påverkar bland annat på däcktrycket som i sin tur påverkar greppnivån samt  hur turbon jobbar i förhållande till PU inställningar och så vidare, det finns ett antal set up punkter att ta hänsyn till, och då specielt med tanke på att både årets bilar och årets däck är nya, så fjolårets data fungerar inte som en referens punkt i år.
 
YM har tidigare varit lika med traction och tvärnita, till i år har man byggt om vissa delar av banan för att göra den mer rytmisk, men även i år är det bra att ha gott om traction samt en aerodynamisk välbalanserad bil.  RBR var lite vilse med set up arbetet i Brasilien på grund av den något problematiska vädersituationen, på YM är inte regnskurar något hot, men däremot kan det ibland blåsa in sand på banan trots det att man har försökt lösa problemet på olika sätt.  En del av den fria träningen kommer att användas till tester av 2023 års däck, både Pirelli och stallen behöver den data som samlas in inför nästa säsong. Har man med sig uppdateringar som man ämnar starta 2023 års säsong med, så ligger man bra till, jag gissar att till exempel RBR har med sig en hel del aerogodis i bagaget, de måste testa lite extra i slutet av året inför nästa år då deras vindtunneltid skärs ner med 10%.
 
Jag räknar med att RBR åter igen blir bilen att slå på YM, de hade en hel del otur i Brasilien liksom Ferrari,och lär vara revanschsugna, så Mercedes chanser att ta en seger till i årets sista race är relativt små. Det mest intressanta blir nog kampen om andra platsen i förarmästerskapet mellan Perez och Leclerc, och huruvida deras stallkamrater ställer upp för dem som hjälpryttare i kampen om andraplatsen, varken Verstappen eller Sainz har varit så sugna på det i år, men det kan hända att de nu i sista racet kommer bli tvungna att göra det.
 
Traction är kungen på YM tillsammans med aerobalansen, bra bromsar är bra att ha, de mjukaste gummiblandningarna öppnar upp för olika strategier, tre stopp är ingen omöjlighet på en bana där greppnivån förbättras undan för undan men även varierar på grund av varierande bantemperaturer. Förutom kampen om andraplatsen i förarmästerskapet finns det även viktiga poäng att hämta i konstruktörsmästerskapet där bland annat AM och AR har en hård fajt om viktiga prispengar. AR ligger 5 poäng före AM, de förstnämnda behöver varje krona de kan kamma in, de sistnämnda har pengar så att det räcker, men vill hamna före AR i konstruktörstabellen av prestige skäl, det lär bli en Bottas vs Vettel fajt av rang. 
 
Det om F1, grabben på bilden här ovan är Tuukka Taponen, en 16 åring från Finland som till nästa år gör sällskap med svensken Beganovic i Ferraris juniorsatsning. Tuukka har kört en hel del karting där han bland annat har kammat in en VM guld, två VM silver och en EM brons med Tony Cart, till nästa år byter han till F4. Nu tror många att i och med man blir en Ferrari junior så blir det Ferrari som stor för fiolerna, men så är det inte, även Ferrari juniorer måste ha sponsorslantar med sig, hos vilket stall man hamnar i F4 beror på hur mycket pengar man har med sig. Hur mycket sponsorslantar Taponen har med sig har jag ingen aning om, men det kostar mycket mer att hamna hos toppstallen som Prema eller ART än hos mindre framgångsrika stallen från mittfältet. I Danmark och även i Norge har unga talanger rätt så lätt att hitta sponsorer som vill satsa i motorsport, i Finland är det svårare, jag hoppas att Tuukka hittar sponsorer starka nog så att det räcker till en sits i ett toppstall, talangen har han utan tvekan, hur långt det kommer att räcka återstår att se.
 
Dagens grid girls kommer inte att vara på plats i armhålan Abu Dhabi, de föredrar mer civiliserade länder.
 
Amen,.må dubbdäckens återkomst vara med er.      
 
 
         
 
            
 
    
 
         
 
 
     
 
  

Kommentarer :

#1: Patrik

Det var ju riktigt kul att se Mercas fart på Interlagos. Konceptet har ju liknat en mördarsnigel tidigare under säsongen - låg ride height, stenhård fjädring, high drag och låg topppfart. Ska bli spännande att se om de har farten även på Yas Marina.
Även om VM är avgjort så finns många spännande fighter att följa. Lite abstinens redan för att säsongen är slut - men ser fram mot nästa säsong när förhoppningsvis tre stall kan slåss om segrar.

Svar: Merca hade en hel del tur i Brasilien, men Yas Marina är en helt annan typ av bana, dock hoppas jag att de nästa säsong hänger med bättre i kampen om podiums utan att behöva tigga hjälp av FIA. Ha det bra Patrik.
Brandon Lee

skriven
#2: OK

Alltså vart har världen tagit vägen när det riktas massiv kritik i en tävling för att förarna gör upp sportsligt istället för att följa stallorder! Om Verstappen och Sainz hade släppt förbi Perez och Leclerc hade man ju förstått att det skrikits men nu?? Uppochnedvända världen.

Svar: Så kan det bli ibland, människan blir aldrig nöjd hur man än gör.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :