YAS MARINA WHEREABOUTS

 
 
Max Verstappen tog inte helt oväntad årets sjunde och karriärens tjugonde pole på YAS MARINA två tiondelar före stallkompisen Perez och Ferrari duon Leclerc-Sainz, Hamilton som femma och Russel som sexa togs ner på havsnivån med sju tiondelar, Norris med drygt nio, och trion Ocon-Vettel-Ricciardo med drygt en sekund. Alonso fick stryk av Ocon och slutade på en elfte plats, Tsunoda kvalade ut Gasly liksom Schumacher Magnussen, Stroll blev utkvalad av Vettel liksom Bottas av Zhou, Albon och Latifi i sina snabba rakt fram, långsamma genom kurvor Williams kom ingen vart.
 
Så, ordningen var återställt när man återvände till havsnivån och Mercedes hamnade i  efterkälken med sedvanliga sju tiondelar, huruvida den något högre bantemperaturen i början av morgondagens race kommer att påverka bilarnas prestanda återstår att se, Mercedes tycks tappa fäste när bantemperaturen faller, med andra ord, vill de blanda sig i kampen om podium platser så bör dem försöka göra några smarta drag i början av racet. Nu tror inte jag personligen att de har fartresurser nog att utmana RBR och Ferrari, men allt kan och brukar hända på YAS MARINA, några gör bort sig taktisk, andra drabbas av tekniska problem och så vidare.  Bottas som var bra med under den fria träningen misslyckades i kvalet och var riktig förbannad efter kvalet, AR skickade ut honom bland de sista i hans båda kvalförsök, Bottas hamnade i kön där det gick  i snigelfart och tappade all däcktemperatur, game over, AR fungerar inte med kalla däck. Att skicka ut föraren vid rätt tidpunkt i jämförelse med konkurrenterna är A och O under kvalet, AR missade och Bottas fick betala priset. Nåväl, YM är en bana där det faktiskt går att köra om så allt hänger inte på ens startposition, men att försöka ta sig fram genom trafiken i en bil från mittfältet är inte lätt, Vettel startar från nionde rutan, Bottas från artonde, AR ligger fem poäng före AM i konstruktörsmästerskapet, om Vettel blir sjua och Bottas blir utan poäng passerar AM AR i konstruktörsmästerskapet och AR missar ett antal miljoner de inte har råd att missa.
 
I kampen om andraplatsen i förarmästerskapet tycks nu Verstappen vara villig att hjälpa Perez, som fick lite draghjälp av holländaren under kvalet. Perez sitter i bättre material än Leclerc som kämpar med honom om andraplatsen, men monegasken är en något bättre förare av de två. Dock tycker jag personligen att Leclerc inte riktig har levt upp till Ferraris förväntningar, han är snabb men gör fortfarande små missar lite då och då,kan vara hans franska nerver som sätter käppar i hjulen, det finns de som tycker att Leclerc är överskattad och Sainz underskattad som förare. 
 
Vettel, Ricciardo, Schumacher och Latifi har nu gjort sina sista F1 kval, någon eller några kan komma att göra en comeback även om jag tvivlar på det. Vettel har fått nog, Latifi har inget i F1 att göra, Schumacher är bara en medelmåtta med ett berömd efternamn, och Ricciardo en förare vars körstil inte fungerar med årets bilar, att vara en tredjeförare hos RBR är en förolämpning för en förare som har vunnit åtta gånger i F1. Nu vill ju Wolff göra gällande att Schumacher Jr hör hemma i F1, men F1 handlar om affärer, inte om välgörenhet. Visserligen köpte Mercedes en gång i tiden en plats i F1 åt Schumi Sr, så det kan tänkas att de vill även köpa en plats åt Schumi Jr. Dock finns det Mercedes juniorer på gång som är bättre än Schumi Jr, så Mercedes borde dumpa det känslomässiga, och satsa på det affärsmässiga precis som HAAS gjorde när de bytte ut Schumacher mot Hulkenberg. Nu är ju inte Hulken någon höjdarchaufför han heller, men han kan samla ihop poäng och skrotar inte bilar på löpande band, i och med budgettaket har inte stallen råd med att bygga nya chassin åt förare som skrotar var och varannan helg.
 
Det om F1 kvalet och om de förare som missar en racesits, jag skrev några rader om Tuukka Taponen i det föregående inlägget där jag undrade om han skulle få ihop tillräckligt med sponsorpengar till en sits i ett toppstall. Det fick han tydligen, han ska köra för Prema i den italienska F4 serien samt i den Asiatiska F4 serien, det vill säga, ett snarlikt program som Beganovic har haft som Ferrari junior. Tuukka fick testa med Prema i Italien på Imola tillsammans med några andra Ferrari, RBR och Mercedes juniorer, några av dem hade redan kört en hel säsong i F4. Gick bra för Tuukka, snabbast under första dagen och näst snabbast under den andra några tusendelar bakom en RBR junior, sina Ferrari junior gollegor på plats spöade han direkt. Bra start för Tuukkas formelbil karriär,  men det samma gäller för honom som för Beganovic, vägen till F1 är lång, svår och jävligt dyr. Det räcker inte med att vara snabb, man måste också ha mycket sposorslantar med sig, no money, no honey,inga pengar  så går de bästa sitsarna till medelmåttor med feta plånbok,.och det även i F1.

Dagens grid girl är glad att vi har kommit fram till årets sista racehelg efter en inte alltför spännande, låååång  säsong, tomten nästa.
 
Amen,.må lördagsbärsen vara med er.     
 
        
 
      
 
    

Kommentera inlägget här :