CATHEDRAL OF SPEED

 
Dags för Monza med allt vad det innebär, över 70% av varvet körs med plattan i mattan, med hjälp av "tow" och DRS är det möjligt att nå 360-370 km/h med rätt utväxling, snitthastigheten över ett varv ligger 250+, med andra ord, det går fort på Monza, hiskligt fort. Monza är en bana där man kör med minimalt med vinge, så en perfekt balanserat bil med en betytande portion av  traction/mekanisk grepp är ett måste för en framgångsrik racehelg. Bristen på downforce gör sig påmint när det är dags att ställa sig på bromsen i slutet av start-målrakan för att ta sig an Variante del Rettifilo, en riktig snäv och långsam höger-vänster kurva, här missar man ofta om man bromsar för sent, avåkningszonen nästa för att ta sig tillbaks på banan. Bromsarna tar mycket stryk och överhettar på Monza, motorena får jobba hårt när över 70% av varvet körs med fullgas, och däcken satts på hårda prov med höga sidobelastningar på ett underlag med låg greppnivå.
 
Bästa omkörningsmöjligheten finns i slutet av start-målrakan, men har man gott om traction ut ur Variante del Rettifilo finns chansen att ta sig förbi även genom nästföljande Curva Biassono. Lesmo 1 och 2 testar bilens balans och greppnivå, sitter inte ettan perfekt är det lätt hänt att  man hamnar utanför banan genom tvåan. Sitter utgången ur Lesmo 2 perfekt kan man chansa på en omkörning innan man når fram till Variante Ascari, sedan måste man se till att ha en bra häng på bilen framför sig genom Curva Parabolica, eller som man numera kallar den, Curva Alboreto, för att komma på slagläge i slutet av start-målrakan.
 
Varvrekordet är från 2004 med Barrichello, Ferrari är sugna på att vinna på hemmaplan ,och bör kunna göra bra ifrån sig på den här snabba, teknisk relativt enkla  banan inför en fanatisk hemmapublik, men Mercedes och RBR blir inte lätta att slå, den avgörande punkten blir hur många hästkrafter man har till sitt förfogande.  På Monza testar man för andra gången i år F ettans nymodighet i form av  sprintrace, jag personligen har lite svårt att ta in poängen med sprintrace formatet, visst är det kul med något nytt men om just sprintrace formatet är något att skriva hem om kan diskuteras. Väderprognoser siar om sol och höga temperaturer, något som i sin tur kan innebära att man får problem med överhettade bromsar och motorer, och med chaufförer som tar slut i värmen.
 
Det om Monza, Bottas har gjort sitt val, det blir Alfa Romeo för Valtteri med ett flerårs kontrakt, han hade tre alternativ, ettårs kontrakt med Mercedes, flerårs kontrakt med Williams eller  flerårs kontrakt med Alfa Romeo. Bottas var inte sugen på att skriva på för ett år med Mercedes som i sin tur var inte sugen på att ge honom ett flerårs kontrakt, Williams har han redan kört för så han valde att skriva på för AR istället. Flytten från Mercedes gör säkert Valtteri gott, både som en förare och som en människa, han får arbetsro och slipper Mercans tvångströja i rollen som en "wingman", jag är helt övertygad om att han i rollen som förstaförare hos AR kommer att blomma ut, och visa för alla hur bra förare han egentligen är.
Nu återstår det för Mercedes att bekräfta Russel som en Mercedes förare 2022, Boy George pratar redan om att nästa år kommer han ta sin första seger i F1. Det kanske blir så, men det förutsätter att Mercedes har en vinnarbil nästa år, och att Russel lär sig att ta hand om däcken, han är duktig att kvala men övertygar inte under racet utan kör slut på däcken på nolltid, där har han mycket att lära från Hamilton.
 
Dagens grid girl håller tummarna för Valtteri och önskar honom en bra resa hos AR.
 
Amen,..må ljumma höstvindar vara med er.   
 
        
 
       

Kommentarer :

#1: Lari

Hoppas nu Alfa lyckas bygga en konkurrenskraftig bil till Valteri nästa säsong
De kan kanske bli kul å kolla F1 igen !

skriven
#2: 1014johansson

Hej Brandon, menar du att bottas hade möjligheten att fortsätta ett år till för merca? Lyssna man på du vet vem så blev han ersatt av förmodligen Russell

skriven
#3: Tomi

Är inte Monza med lite downforce egentligen lite en föraning om hur det kan se ut lite mer nästa år med lägre downforcenivåer?
Tycker att det nya racehelgs formatet gör träningarna i princip ointressanta. Det är fortfarande 3 saker att se fram emot kvalet, sprintracet och själva GP et men varför skall man se träningarna nu...det gamla formatet gjorde träningarna intressanta för att man under en vettigt lång tid kunde följa arbetet...nu blir FP1 för kort för att följa nåt vettigt och sen är det kval som ändå avgör det viktiga startordningen i sprintracet....varför överuvudtaget bry sig om FP2?

skriven
#4: Börje

Bottas körde ett fenomenalt kval inför sprint tävlingen men Mercedes har nu bestämt att byta ut motorn och han kommer att bli tvungen att starta sist på Söndag. Varför byttes inte motorn ut vid Spa när han ändå hade ett straff att vänta och varför behöver Hamiltons motor aldrig bytas ut?

skriven
#5: Lari

Börje !
Jag tror att man väntade tills nu med Bottas motorbyte,man bytte allt,för att försöka se till att Max tar så lite poäng som möjligt i sprinten . Han kommer att släppa fram Ham å hålla Max bakom sig .
Angående Ham så kommer dom att sätta i en 4e motor,frågan e bara när . Desamma gäller Max .
Va tro du Brandon ?

skriven
#6: Anonym

ANONYMUS
Brandon,eller vad du nu heter,vi jobbar ju som man säger "under cover"båda två som pseudonymer.Måste säga att visst är du grymt insatt i vad F1 handlar om,men samtidigt så verkar du inte ha den minsta respekt för dina följare.Här radas det upp flera frågeställningar om olika saker,men nog känns det som att du inte har det minsta intresse av att besvara dem.Anser du helt enkelt att frågorna inte ens är värda att besvara?Man kan tycka att kommentarerna ju inte direkt haglar här,så det borde väl inte behöva ta upp någon särskilt lång tid för dig att bemöta dem.Eller är du själv bara en av de där klick-jägarna som du själv brukar se ner på?Jag förväntar mig naturligtvis inget svar.

skriven
#7: rutger hauer

väldigt bra att hamilton startade som en slamkrypare..

skriven

Kommentera inlägget här :