MASTER OF ILLUSION

 
 
Master of illusion aka Lewis Hamilton gillar "matching numbers", pole nummer 102 och vinst nummer 102 kom i Qatar, nu är han bara 8 poäng efter Verstappen i kampen om den hägrande VM titeln, som för Verstappens del börjar alltmer ter sig just som en hägring, en illusion som dansar iväg ut på den arabiska öknen som en synvilla. FIAs straffmani ställde till det för Verstappen och Bottas efter kvalet, duon missade en gulflaggsituation under sina sista kvalvarv, och straffades med nedflyttning på startgriden, 5 platser för Max, och tre för Valtteri.  När starten gick skötte sig Hamilton och tog täten, Verstappen i sin tur gjorde en riktig bra start från den rena sidan av banan, och var uppe på en fjärde plats redan ut ur första kurvan. För Bottas del gick det sämre från den smutsiga sidan av banan, han gjorde en mindre lyckad start och föll ner till en elfte plats, men jobbade sedan upp sig och var på en tredje plats när han fick en punktering på varv 34, och tvingades till depån för att byta däck och ta en ny framvinge. Bottas kom ut igen på en fjortonde plats och inledde  upphämtning nummer två, men något mer än bara farmvingen hade tagit skada när han hamnade utanför banan med punktering, troligen en skada i golvet, och han fick bryta racet. Mercedes chansade på en ettstoppstrategi för Bottas del, men lämnade honom ute för länge med mediums, något som straffade sig i form av en punktering och noll poäng, ibland går chansningar hem, ibland inte.  
 
Hamilton fick en bekväm resa i täten efter Verstappens straff, visserligen höll sig andra undan och släppte förbi Verstappen för att inte ställa till det för titelkanditaten, men Max kom aldrig nära nog för att kunna utmana  Lewis om segern, dock tog han extrapoängen i slutet av racet med mjuka däck. Gamle Alonso tog sin första podium på många år med sin tredje plats, och femton nya friska poäng i kampen om femte platsen i konstruktörs VM med AT, Perez reparerade skadan från kvalet genom att ta sig upp till en fjärde plats i mål, och Ocon blev femma och samlade därmed tio poäng till åt Alpine i kampen om femte platsen i konstruktörs VM, där Alpine nu ligger tjugofem poäng före AT. Stroll blev sexa i mål, det var länge sen han senast var uppe bland de sex bästa, Ferrari duon Sainz-Leclerc slutade som sjua och åtta och drygade ut Ferraris ledning mot McLaren i konstruktörs VM i kampen om en tredje plats, Norris korsade mållinjen som nia, och belönades med två poäng, den sista poängen gick till Vettel.
 
Gasly som startade racet från andra rutan gjorde en blek insats,och slutade på en elfte plats i mål före Ricciardo som inte han heller gjorde mycket väsen av sig, Gaslys teamkompis Tsunoda korsade mållinjen på en trettonde plats skuggad av AR duon Räikkönen-Giovinazzi, Shumacher tog målflaggan som sextonde man före Russel och Mazepin, Latifi och Bottas bröt racet.
 
Racet som sådan blev lite mer underhållande än väntad, mest tack vare olika depåstrategier där man satsade på olika val av gummiblandningar, Mercedes leder fortfarande konstruktörs mästerskapet men RBR kröp närmare, och Verstappen leder fortfarande förarmästerskapet men Hamilton kröp närmare. Två racehelger återstår, banan i Saudiarabien ser ut att passa bäst för Mercedes, och i Abu Dhabi har man gjort vissa förändringar på banan som även de ser ut att gynna Mercedes sak i jakten på VM titlarna. Både Mercedes och RBR har chansen att kamma hem båda titlarna, jag för min del håller fast vid mina tidigare tips, det vill säga att Hamilton och Mercedes tar hem både förar och konstruktörs titeln.
 
Dagens grid girls är inte helt missnöjda med dagens race, inte det bästa för året men inte det sämsta heller.
 
Amen,..må master of illusion vara med er.  
 
      
 
      

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Ja nu verkar det som att Mercedes och Hamilton fått riktig fart på grejerna och att Verstappen inte kommer räcka hela vägen fram i år heller. Särskilt som nu Mercedes ska köra med "raketmotorn" igen enligt Toto. Tyvärr blir det inget hurra från min sida mer ett gött att Verstappen inte vann iallafall. Kul för Alonso att ta en pallplats igen trots att det vilda lejonet till teamkompis mer visade sig vara en tamkatt. Världens bästa säsong genom alla år skrek. Viasats "expert" Erik Stenborg ut för några veckor sedan i Sveriges mest överskattade podcast. För egen del tycker jag att det var mer spännande med Folkrace på Edsvära banan än öken racing under starka lampor. Gäsp...

Svar: Så länge det bara är två av tjugo som kör om titeln kan man inte påstå att det är speciellt spännande, det borde vara som då när Keke vann VM titeln, många olika segrare från många olika stall. Raketmotorn i alla ära, men det som har gett Hamilton det riktiga lyftet är ett antal aero uppdateringar, det är bara Hamilton som har dem, Bottas får nöja sig med specs från senhösten, med tanke på det så presterar Valtteri jävligt bra. Viasats "experter" har jag ingen koll på, den här Stenborg har jag aldrig hört talas om, på vilket sätt utmärker sig den här Erik för att förtjäna titeln "expert"? Han kan, gubben Alonso, och Alpines bil är inte heller så pjåkig, i en HAAS skulle det inte bli någon podium, i F1 är allt materialrelaterad. Ha det Magnus.
Brandon Lee

skriven
#2: peter

Jag tror att " brevlådans " vara eller inte är kvar på tapeten
Det är mycket vända å vrida på reglerna i F1 .
två tävlingar kvar vem vet vad som kan hända

skriven
#3: Lari

Som ja minns de har väl Ham knappast haft nått motstånd sen 2016 då Kekes påg tog titeln . När Ferrari va på g hade dom ju nått "hemligt" fusk med motorer å blev straffade av pappa Fia !
Så nog e detta den tätaste titelfajten på länge men du har helt rätt Brandon , de e mycke roligare om fler kan ta titeln . 2007 när Kimi vann va de tätt å spännande å fler om budet !
Ja hoppas att vi får ett jämnare startfält nästa säsong å många olika racevinnare .
Hade

skriven

Kommentera inlägget här :