THE LION AND THE LAMB

 ARAMCO öppnade plånboken och fick som de ville, Liberty Media och FIA tackade och tog emot, pengar luktar inte ovsett vilken diktatur står för fiolerna. Det krävs tre att dansa tango enligt F1 filosofin, ARAMCO för och L(A)M-FIA följer, halshuggning med svärd möter hybridtekniken som ska kastrera oljeproducenten med en slö elkniv för att rädda miljön, bara rispa, inte skära tills eunuckens kastratsång blir ett plågad böneutrop från minareten när plånboken töms. Banskissen liknar en smörkniv ritad på fyllan, Tilke Jr hade nog halsat några snaps redan innan han satte pennan på pappret, start-målrakan blev någorlunda rak men sen spårade det ur riktigt ordentligt, Carsten Tilke  hann med 27 kurvor innan flaskan var tom, prosit, en scheissebra stadsbana där det går undan mellan betongmurar, avåkningszoner är för fegisar.  Medelhastigheten sägs ligga en bit över 250 km/h, Carsten ville ju så desperat slå Herman på fingrarna ,och skapa världens snabbaste stadsbana. VSC och SC ingripanden lär dyka upp när förarna testar gränserna på den nylagda, hala asfalten, kurva 13 med 12 graders bankning har hämtat inspiration från Zandvoort, resten från snapsflaskan. Den här typen av kurvhysteri kräver utan tvekan en välbalanserad bil, och då inte minst på grund av de förväntade, höga hastigheterna, gör man ett misstag genom en kurva så följer det misstaget med genom några de nästföljande, och man tappar både rytmen och chansen  till ett snabbt varv.
 
 
Banprofilen skapar skapliga sidobelastningar, downforce och traction får flytta på sig för rå motorstyrka,och  varvlängden är den näst längsta i F1 efter Spa. Det blir intressant att se kampen mellan "the lion and the lamb", vem tar rollen som lejonet och vem som kommer att bräka återstår att se, enligt Wolff har "lejonet vaknat" hos Mercedes, men vem vet, hos RBR kan de ha en Wolff i fårakläder.
 
Apropå Mercedes och alla mer eller mindre märkliga teorier angående deras toppfart, att stalla bilen är inget nytt, sånt har förekommit sedan 90 talet, i teorin en enkel sak men att få till det i praktiken är rätt så svårt trots det att det handlar om rätt så enkel teknik. På bilderna här ovan kan man ta del av hur Mercedes bakhjulsupphängning ser ut, hur man har kopplat ihop de olika bitarna. Inga märkvärdiga saker, "corner dampers" är vanliga gasdämpare, alltså gas-membran-olja där kväve komprimerar och kyler oljan, krängningshämmare, en "heave spring" och en "heave damper", den sistnämnda en vidareutveckling av Renaults "mass damper", helt laglig att använda. "Magin" att stalla sitter i inställningar av bakvagnen när den utsatts för en viss aerodynamisk belastning, vissa tycks tro att det är lättare att stalla en low rake bil än en high rake bil, men så är inte fallet, det handlar inte om graden av rake, utan mer om aerobalanspunkten och dess roll i att stalla bilen.
 
Dagens AR grid girl vinkar hej då till Sauber-ARs styrelseordförande Pascal Picci som härsknade till när Giovinazzi fick lämna AR, Pascal tyckte att Giovinazzi borde ha blivit kvar tillsammans med kinesen Zhou. Jag för min del undrar om Picci har rökt på, Bottas håller en helt annan nivå som förare än Giovinazzi, Picci och Giovinazzi kan hålla hand i Formel E.
 
Amen,..må rosenvatten  hamna i vrångstrupen för saudier, LM och FIA.   
 
       
 
      

Kommentera inlägget här :