THOSE WERE THE RACING DAYS

 
Från 1982 till...
 
...2022, 40 år av Williams F1, ground effect gör comeback, dock inte som fullblods sådan, men kanske går det åt rätt håll. 
 
1982 gjorde turbomotorn comeback i ground effect bilarna, men alla körde inte med turbo, det fanns lite olika motoralternativ att välja mellan. Brabham använde både en 3 liters V8 och en 1,5 liters rak turbo 4, Williams 3 liters V8, Renault 1,5 liters turbo V6, Alfa Romeo  3 liters V12, Ferrari 1,5 liters turbo V6, Ligier 3 liters V12, Toleman 1,5 liters rak turbo 4 och så vidare, det var helt möjligt att byta både motortyp och motorleverantör mitt i säsongen om man kände för det. 1982 hade man 580 kilo som minimivikt, man brukade tanka bilarna mellan 190 till 220 liter soppa, max fick man bruka 250 liter under ett race. En Cosworth V8 producerade ca 510 hk, turbomotorer 30-40 hk till 1982, i mitten av 80 talet fick man ut 1400-1500 hk ur BMWs raka fyra i kvaltrim med 5,5 bars laddtryck, men då höll motorn bara 3-4 varv, i racetrim fick man nöja sig mellan 850-900 hk. På den tiden använde man även speciella kvaldäck som orkade bara ett varv, det fanns fyra däckleverantörer med i bilden, Goodyear, Michelin, Pirelli och Avon, så konkurrensen var knivskarp liksom kravet att hela tiden utveckla nya, snabbare gummiblandningar.
 
1982 hade man 17 stall i F1, förare från 16 olika länder, man körde 16 race och hade 11 olika vinnare, sammanlagt testade 44 förare lyckan i F1 1982 varav 26 tog poäng, poängdelningen var 9 för vinnaren och sedan i fallande skala 6, 4, 3, 2, 1. VM titeln togs av Keke Rosberg i en Williams med en 3 liters Cosworth V8, Keke skrapade ihop 44 poäng, tvåa blev Didier Pironi i en Ferrari 1,5 V6 turbo med 39 poäng, och trea John Watson även han med 39 poäng i en McLaren  Cosworth V8. Så, fick Keke sin titel på grund av svag motstånd? Inte direkt, 1982 fanns med förare som Alain Prost, Nelson Piquet, Niki lauda, Nigel Mansel, Gilles Villeneuve bara för att nämna några, så 1982 års tio i topp bland förare var nog bra mycket vassare än i årets serie.  Cosworths V8 var svagare men tillförlitlig, turbomotorerna hade fler hästkrafter men gick upp i rök alltför ofta, V8 hade även bättre körbarhet så bilarna med V8 kunde använda mjukare gummiblandningar, något som jämnade ut styrkeförhållanden ute på banan, samt att V8 bilarna kunde tanka mindre bränsle,kring 190 liter bränsle mot turbo motorernas 220.
 
Keke var inte ensam nordbo i F1 1982, han hade sällskap av svensken Slim Borgudd under några race, ABBA trummisen var faktisk rätt så duktig chaufför, inte bland de bästa men han gjorde inte bort sig på något sätt. 1982 dominerade räknat i antal fransman, britter och italianare i F1, alla tre hade sex förare var, Brasilien fyra och så vidare.  Idag söker Liberty Media med ljus och lykta efter amerikanska förare till F1 och vill ha flera race i USA, 1982 fanns det två jänkare i F1, Mario Andretti och Eddie Cheever, och man körde tre race i USA, med andra ord, en hel del av det som FIA och Liberty Media efterlyser fanns med 1982 inklusive ground effect bilarna, amerikanska förare och banor, allt var inte bättre förr men en hel del var det.
 
Så, vad tror ni om ett följande scenario, en ground effect turbobil från mitten av 80 talet med kvalmotor och kvaldäck mot 2022 års ground effect bil i kvaltrim, ett kvalvarv på Lusail, vilken av bilarna skulle vara den snabbaste? Bilarna från mitten av 80 talet var sjukt snabba över ett varv, rörliga skjolar var förbjudna men man körde med fasta såna för att stänga in luften under bilen, fjädring-stötdämpning biten kördes i princip helt stum för att nagla fast kjolarna mot banan, minimivikten var 540 kg, och en BMW fyra levererade 1400-1500 hk,.tror ni att nästa års bil skulle kunna slå ett 80 tals monster över ett varv på Lusail?
 
Det är rätt så roande när man tar del av soffaexperternas utlåtanden angående vilka förare förtjänade sin VM titel och vilka inte var värda det. Just Keke Rosbergs VM titel har blivit ifrågasatt av svenska soffaexperter, för mig är hans titel en av de mest välförtjänta med tanke på materialet han förfogade över, och med tanke på vilka han körde mot, dagens förare väger lätt om man jämför dem med de bästa från 1982. Dessa soffaexperter resonerar som så, att om man sitter i totalt överlägsen material och kammar hem lättförtjänta titlar år efter år, då har man gjort bra ifrån sig, då är man en värdig mästare. Jag för min del tycker att dessa individer borde kika på något de begriper sig på, folkrace i Motala kan vara en bra början, efter några år kan man ta sig till Falkenberg att kika på Porsche Carrera Cup, med lite tur så är motorprinsen Brum Brum med och visar vad han kan och så vidare, det kanske tar några år innan man får lite hum om hur det hela funkar i F1, men det är bara att kämpa vidare tills man når dit,.om man nu någonsin kommer att göra det.
 
 
Dagens grid girl kan vara en 80 talare, vad vet jag, men man kan ju alltid vända sig till soffaexperter, de vet det mesta om lite av varje.
 
Amen,..må soffaexperternas visdom vara med er.     
 
      
 
    
 
 

Kommentarer :

#1: Morfar

Välförtjänt eller inte, i vilket fall så satt han ju tydligen i en av dom bilarna som bröt minst lopp.
Personligen tror jag Pironi tagit mästerskapet utan olyckan i Tyskland som ändade hans F1 karriär.
Den som är intresserad kan kolla länken och se det stora antalet bilar som bröt varje lopp (ungefär hälften)
https://www.f1-fansite.com/f1-results/1982-f1-championship-standings/

Svar: Det gäller ju att komma i mål, eller hur? Huruvida Pironi skulle haft chansen att ta titeln vet ingen, det finns inga garantier inom racing att materialet eller föraren pallar för trycket. Bilarna brukar bryta då och då, och det gjorde de ofta på åttiotalet, men man sitter inte bara i en bil som bryter minst lopp, man kör den och är därmed en del av hela paketet, kör man med huvudet under armen pajar grejerna. Välförtjänt eller inte är relativt, de allra flesta i Sverige tycker att Ronnie fick inte bli världsmästare på grund av stallorder, säger man det till en jänkare så skrattar de och kallar det för ett påstående från en dålig förlorare, jänkare tycker att Andretti är en värdig mästare, och det på merit.
Brandon Lee

skriven
#2: Tomi

Det är lätt att bli lite tårögd när du så fint beskriver 1982. I mitt tycke är det ingen tvekan om att det var bättre förr. Det bredden av lösningar som var möjlig då är F1 inte ens i närheten av idag. Visst tillförlitligheten var irriterande låg men det var ju en balans som ingick i spelet. Men annars så mycket bättre....F1 dog som riktig sport slutligen när man tog bort tankning och när man bestämde sig för att ha en däcksleverantör bl a.......
Intressant just nu att Mercedes gör en Ferrari med plötslig överlägsenhet från ingenstans. FIA måste ju gå till botten med det annars är det något som luktar riktigt illa......Vargen hånler lite och säger att skillnaden är Ham s skicklighet som förare ....visst visst Rödluvan.....
Tack för ett riktigt bra inlägg skönt att färdas tillbaka till en annan tid för en stund.....

skriven
#3: Lari

Han vann bara ett lopp , de näst sista på Dijon å en handfull pall platser på de men bröt bara fyra lopp , om ja minns rätt ! Ett otroligt år som ja minns som igår !
Tack Brandon för memory Lane !!

skriven
#4: Anonym

ANONYMUS
Nu är ju det faktiskt så att Keke kom till världen i Sverige.Det är säkerligen anledningen till att han lyckades ro hem titeln.

skriven
#5: Lari

Så du menar att om man e född i ett kostall e man en ko ? Såvitt ja vet är Kekes föräldrar finnar som va bosatta i Solna å att platsen man bor på förändrar inte ens DNA !

skriven
#6: Anonym

ANONYMUS
Nu tycker jag nog inte att det känns rätt att lasta Keke,för vilket ursprung hans föräldrar hade.Även Jesus föddes väl i ett stall, men om jag har uppfattat det rätt, så inte var han väl en ko för det. Man kan ju inte påstå att namnet Rosberg låter finskt.
Nej, när Keke vann titeln så var det,(det svenska stålet)som talade,och inte någon (finsk sisu).
Nä,nu är det nog dags att bli allvarlig, innan de flesta som hänger på Brandons sida exploderar av ilska.Det jag skrev var naturligtvis bara ett utfall av min ovanligt dåliga humor.Hade väl en känsla av,att det jag skrev skulle ge upphov till en del upprörda känslor.Självklart är det så att Keke är finsk och inget annat.

skriven
#7: fredde

Keke formades i Växjö, precis som Reine Wisell;)

skriven
#8: Krister

Som vanligt, en välskriven och intressant text Brandon. Och dessutom mycket väl passande, då vi nu sorgligt beklagar Frank Williams bortgång.

skriven
#9: Lari

Kekes med mor å far flyttade tillbaka till Findland när Keke fortfarande va barn , så de där med Växjö stämmer inte alls !
Vila i frid Frank !!!

skriven
#10: Fredde

Lari: Nähä, så vitt jag vet jobbade han på Mickes & Connys motor i Växjö en tid.
Så visst stämmer det.
Firman finns kvar, heter idag bara Mickes motor av förklarliga skäl.

skriven
#11: Tomi

Tycker att det är dags för ett blogginlägg som bara handlar om Keke :)

skriven
#12: Lari

Fredde ! Kolla in bla Keke Rosberg . Com .
Finns även en bok om hans liv som du kan förkovra dig i ! Sen kan du få berätta för oss var han växte upp !

skriven
#13: Lari

Familjen Rosberg flyttade till Lapinjärvi 1950 alltså när Keke va 2 år !

skriven
#14: Anonym

men för helvete Lari!
Jag VET att han jobbade på Mickes o Connys motor i Växjö.

skriven
#15: Lari

T.o.m Wickipedia vet att han flytta till Finland 1950 , kolla själv ! Dessutom verkar du tro att Keke står för Conny !
Keke e ett smeknamn för Keijo som han är döpt till !
Hans far pluggade till vetrinär i Sverige på slutet av 40 talet å flytta tillbaka till Finland. Dom bosatte sig först i Lapinjärvi norr om Helsingfors . Keke bodde i bla Oulu å Imatra innan f1 karriären för att sen flytta till Tyskland å sedermera Monaco ! Han har ALDRIG bott eller verkat i Sverige som vuxen !
Å visst får du tro va du vill Fredde men för helvete , kolla upp fakta !


skriven
#16: Lar

Hej Fredde !
Din envishet fick mej att ta kontakt med Micke i Växjö !
Så här förhåller det sig !
Conny va agent för Parilla på 60-70 talet !
Han behövde hjälp med motorerna å Keke behövde den bästa motorn , så Keke va på Connys motor en sommar för att hjälpa Conny å fick därmed tillgång till Parillas motorer ! Micke vet inte riktigt vilket år men typ 1970 !
Micke börja hos Conny 1979 då de blev Mickes å Connys motor å tog över verksamheten 1998 då de blev Mickes motor !
Så nu vet vi båda mer !
Keke har jobbat i Växjö ,som du sa,men formades inte där som du påstod . Han flytta till Finland 1950 som jag sa!
Tack för din envishet Fredde för nu vet ja nått ja inte visste å förhoppningsvis gäller detta dej åxå !
Hade

skriven
#17: Fredde

Lari: Att han formades i Växjö var en "provokation", jag vet att han jobbade väldigt kort där.

Även Reine Wisell jobbade där....
Stefan Johansson är dock formad i Växjö och Björn Wirdheim.

Kul att du kollade iallafall.
Hade

skriven

Kommentera inlägget här :