Guds finger fick dock vänta ett tag innan det var dags för Bottas och Hamilton att byta plats, men i slutet av varv 19 tyckte farbror Wolff att man hade väntat länge nog för att göra TV publiken nöjd, enligt Wolff är förarna fria att köra om det men får inte attackera varandra, i klarspråk, Lewis får använda extra boost knappen att ta sig förbi, men Bottas får inte använda den för att försvara sig.
Men vi börjar från början, Bottas tog starten och höll Hamilton bakom sig, Verstappen följde efter men Perez fick ge sig för Sainz, som tog sig förbi mexikanaren med sina mjuka däck i första kurvan. Leclerc som startade med medium fick även han se sig passerat av några med mjuka däck i början av racet, och i slutet av första varvet gjorde Kimi ett för honom ovanligt misstag när han skulle ta sig förbi sin stallkamrat Giovinazzi. Kimi hade mjuka däck och var mycket snabbare än Giovanazzi, men gjorde ett misstag, framvingen tog på Giovinazzis bakdäck, bröts av och hamnade under bilen, game over för Kimi. Säkerhetsbilen kom ut och samlade ihop fältet med Bottas i spetsen, när SC sedan släppte fältet igen såg Verstappen sin chans och bromsade sig förbi Hamilton i första kurvan när britten gjorde ett litet misstag. RBR får upp däckstemperaturen snabbare än Mercedes, men några varv senare var det dags för Verstappen att göra ett misstag i sista kurvan, ett misstag som Hamilton utnyttjade i första kurvan efter målrakan och svepte förbi. Efter det följde en period där toppförarna bara bevakade sina positioner i väntan på strategi spelet, på varv 19 var det dags, Bottas och Hamilton bytte plats, och operation "skapa en liten lucka till Verstappen" satte igång. Hamilton fick 3,5 sekunder efter ett antal varv, de första bilarna nere i kön kom in på varv 22, de i topp stannade ute och forsatte med strategi spelet. Först in av toppförarna kom Verstappen, varvet efter Bottas, Verstappens depåstopp var en sekund snabbare än Bottas som dock han ut framför holländaren från depån, men Verstappen drog nytta av sina uppvärmda däck och tog sig förbi Bottas i kurva 5, Mercans långsamma depåpersonal börjar bli en kostsam historia för Bottas del. Hamilton kom in till däcksbyte från ledningen, och ut igen till en andra plats bakom "tyre whisperer" Perez som stannade ute med medium hela 52 varv. När Perez däck började ta slut svepte Hamilton till ledning igen, Bottas försökte köra in avståndet till Verstappen som låg tvåa, men drabbades av ett sensorfel som kastrerade Mercans toppfart under några varv och därmed försvann chansen för en andraplats för Bottas del. Sedan var det dags för Perez att komma in för mjuka däck för att försöka stjäla det snabbaste varvet från Hamilton, något som han inte mäktade med, lite senare gjorde både Bottas och Verstappen samma sak, Verstappen satte ett varv som var en hunradel snabbare än Bottas bästa varv, men blev av med det när han var lite utanför banan så det snabbaste varvet gick till Bottas liksom extrapoängen.
Nere i kön tog Norris best of the rest titeln före Leclerc nästan minuten efter vinnaren, Ocon blev sjua i mål och slog stallkompisen Alonso som slutade på en åttonde plats, de sista poängen gick till Ricciardo som gjorde ett bra race efter ett misslyckad kval, och till Gasly vars AT inte riktigt tog hand om däcken på ett vägvinnande sätt. Sainz var länge med i kampen om en poängplats, men halkade bakåt genom startfältet i slutet av racet när hans däck gav upp. Giovinazzi hade inte farten för en poängplacering, inte heller AM duon Vettel-Stroll, Tsunoda får lära sig att anpassa sin körstil efter bilen, Russel körde slut på sina däck snabbare än kvickt i början av racet och föll tillbaka, Schumacher slog Latifi i den andra Williams bilen, och Mazepin lämnades sist som sig bör.
Strategi racing är en föga publikfriande verksamhet, publiken betalar för Beluga kaviar men matas med Kalles kaviar, de som tjänar sitt leverbröd från F1 cirkusen försvarar systemet som "en del av sporten". Jag för min del ser det som en del av pennigkarusellen där kapitalet skrattar hela vägen till banken, och lämnar efter sig mannen med den dyrköpta kepsen i handen tackande och bockande för något som aldrig levererades.
Det om dagens strategi racing, Alpine har vaknat till liv, de hade med sig ett antal uppdateringar till Portimao, som till exempel en ny framvinge, den översta på bilden här ovan, ser ni någon skillnad mot den gamla som ligger under den nya?
Dagens grid girl ger tummen ner för strategi racing, men ser framemot Barcelona, inte för racet men för banan som avslöjar bilarnas starka och svaga sidor bättre än någon annan bana.
Amen,..må Kalles kaviar vara med er.
Ser ut som om den nya vingen släpper igenom mer luft möjligen? Synd för kimis del, han verkade har bra racepace