´MINDFUCKING MALFUNCTION 100

 
 
 
Lewis Hamilton har nu härjat 100 gånger mellan öronen på sina motståndare, och åstadkommit "mindfucking malfunction" som inger respekt, så hjälmen av för Lewis. Det är rätt så fascinerande hur nära varandra förarna ligger  i toppen, 4,6 kilometer, tvåan blir slagen med 36 tusendelar och trean med 13 hundradelar, det är inte många centimeter som skiljer på mållinjen.
 
Dagens F1 bilar har en tendens att understyra, idag använde Hamilton det till sin fördel med en set up som förstärkte fenomenet, hur den kommer att fungera imorgon med medium däck ur däckslitage synpunkt återstår att se. Egentligen borde  Verstappen stå på pole, RBR är stark på den här typen av banor, men Max räcker inte riktigt till i kval, är inte tillräckligt snabb över ett varv. Bottas såg ut att ha en set up som skiljer sig rätt så radikalt från Hamiltons, den tycktes fungera riktigt bra med medium däck, det blir intressant att se hur däckslitaget blir hos topptrion i morgon. 
 
Leclerc tog igen fram ett av sina patenterade kvalspecialist varven, och startar från fjärde rutan, dock blev han slagen med nästan 8 tiondelar, en evighet i F1 sammanhang. Ocon kvalade ut Alonso med en halvsekund, så nu börjar man fundera om det är Ocon som har tagit ett ordentlig steg framåt i år, eller om det är Alonso som inte längre håller måttet, en femte ruta är med beröm godkänd. Sainz blev sexa, 11 hundradelar efter sin stallkompis, och Ricciardo sjua hela 4 tiondelar före sin stallkompis Norris som inte fick till det i kval tre.
 
Perez svarade för dagens negativa överraskning, och mäktade bara med en åttonde tid slagen med nästan en sekund av Verstappen. Nervöst och kantigt, mexikanaren överkör rätt så brutalt i sina försök att övertyga, och har uppenbara problem att hantera Neweys lite nervösa bygge, han är föraren som enligt ett antal "experter" på diverse skulle enkelt knäcka Bottas, något som tydligen inte är så enkelt. 
 
Norris startar racet från nioende rutan, Lando hade snabbare varv både i kval ett och två än i kval tre, kan hända att däcken orkade inte ett helt varv i kval tre om han pressade dem för hårt i början av varvet.  Alonso tog sig till kval tre som sista man, och fick ordentligt på pälsen av sin stallkompis i kval tre, inte kul på spanjorens hemmaplan, det är väl tur för Alonso att det finns ingen publik på plats.
 
Stroll blev elva före Gasly, vars AT tycks sakna några av de bästa bitarna från RBRs DNA på vissa typer av banor, den är inte lika välbalanserad som sin storebror. Vettel fick stryk av Stroll och startar racet från trettonde rutan, det vill sig inte för ex världsmästare. Giovinazzi knep fjortonde rutan före Russel, vars Williams rollade som en oceanångare genom vissa kurvpartier, Tsunoda pushade sina däck för hårt under uppvärmningsvarvet och hade inget grepp kvar i slutet av sitt kvalvarv ,och Kimi anslöt sig till gänget av ex världsmästare som fick stryk av sina stallkompisar med sin sjuttonde  startruta, det såg ut som så att den set up som fungerade för Kimi under träning tre fick däcken att överhetta under kval när bantemperaturen steg. Schumacher kvalade åter igen ut sin stallkompis och belönades med en artonde startruta, Latifi blev slagen med 7 tiondelar av sin stallkompis, och delar sista ledet med Mazepin, som fick stryk med samma siffra av sin, två pappas pojkar som borde pyssla med något annat.
 
Så, vad kan vi förvänta oss av morgondagens race? Tja, om Max inte vill bli bortdribblad av Mercedes strateger i morgon, så måste han ta starten och försöka köra ifrån Mercedes duon i början av racet. Blir han köttbiten i en Merca hamburgare, så slutar det knappast väl för hans del, Max behöver Perez  hjälpande hand för att ta fajten mot Merca, men då måste mexikanaren skärpa sig både i kval och race, som har presterar nu har man inte råd med om man har ett ettårskontrakt.
 
Dagens grid girl gillade dagens kval, om hon har ett leende på läpparna efter morgondagens race återstår att se.
 
Amen,..må "mindfucking malfunction" vara med er.     
 
       
 
    
 

Kommentarer :

#1: OK

Efter Q2 trodde man (jag) ju att Verstappen skullle ta pole. Men mest förvånande att Perez är så långt efter - även om jag håller med om det du skrev senast om likvärdigt material måte det ju ligga i RBRs intresse att försöka maxa hans bil så att Verstappen får lite hjälp.

Svar: Max har en tendens att köra för aggressivt, han tvingar in bilen genom kurvor, Hamilton kör mycket mjukare, och tjänar tid i kurvor eftersom han bromsar så sent, faktisk samtidigt när han styr in i kurvan, ett rätt så äventyrlig sätt att ta sig an kurvor, men det funkar för honom. Perez måste anpassa sig efter materialet samtidigt som han måste försöka köra på samma sätt som han alltid har gjort, men han har aldrig varit en kvalspecialist, att ta hand om däcken är hans styrka men även hans svaghet under kvalet, däcken blir inte varma nog.
Brandon Lee

skriven
#2: Magnus Blomqvist

Loppet är inte kört än så kanske jag kommer få på pälsen. Men är det inte dags att verkligen börja syna underbarnet Max? Återigen med alla förutsättningar på sin sida lyckas han inte ta det sista steget. Fyra pole på på hela karriären imponerar inte på mig iallafall. Några vinster har han men inte mer. Och faktiskt aldrig varit i ledningen av mästerskapet. Många kritiserar Pérez men jag tror att efter tio till tolv tävlingar kommer han att vara före Max i tabellen.

Svar: Max får inte ut max från Neweys bilar, det är max attack hela tiden, något som kostar tid, Neweys bilar brukar fungera bättre om föraren har rätt så mjuk körstil. Om Perez ska lyckas hos RBR måste han ställa om sin körstil till en viss grad, dvs köra som han brukade göra, inte försöka kopiera Max aggressiva dräparstil.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :