Dags för en sista racehelg innan sommaruppehållet, dags att köra F1 på en karting bana med allt vad det innebär. Hungaroring är lika med blygsamma hastigheter, höga luft-ban temperaturer, blinda ingångar till långsamma kurvor, max downforce och inga problem med att få upp däckstemperaturen, men däremot problem med att kyla ner däcken på grund av avsaknaden av långa raksträckor. En välbalanserad bil som inte understyr alltför mycket är guld värt på Hungaroring, man kör med en relativt mjuk satt bil som klarar av att rida på kerbsen utan att balansen och därmed även greppnivån påverkas av kurvtagningen. Hungaroring kallas för Monaco utan murar på grund av att det är lika svårt att ta sig förbi ute på banan som i Monaco, platsbyten sker för det mesta i samband med depåstoppen, så ett lyckat kval är ett måste om man vill kriga om podiums och poäng.
I och med banans karaktär bör RBR vara favoriter att kamma hem segerbucklan på Hungaroring, men Mercedes har varit starka här tidigare så man kan inte räkna bort dem i förväg. Dock saknar årets bil en hel del downforce i jämförelse med RBR som kan köra med mindre vinge, och kan därmed reducera graden av drag på ett mer framgångsrikt sätt än Mercedes, så det återstår att se huruvida Mercedes har någon nytta av de uppdateringar som de tog i bruk på Silverstone på en bana som Hungaroring. På Silverstone körde Mercedes sina bilar med extremt lite vinge bak, så det kanske finns lite extra downforce hos Merca till Hungaroring, dock är kombinationen lång hjulbas-mjuk satt bil inte det bästa på en bana som Hungaroring, men Mercedes har överraskat förr, så som sagt var, man ska inte räkna bort dem i förväg.
Några andra som borde göra bra ifrån sig på Hungaroring är McLaren och AT, kanske även Ferrari om de får däcken att fungera, AR brukar trivas i höga bantemperaturer och så vidare. Lyckas man i kvalet så kan det till och med finnas en chans för några att sätta käppar i hjulen för den dynamiska RBR-Mercedes duon, det finns några förare på mittfältet som är riktigt snabba i kvalet.
Däckslitaget ligger på medel, bromsslitaget är låg, två stopp strategi är den mest förekommande, väderprognoser siar om sol och temperaturer mellan 30-33 grader under racehelgen med en liten risk för regnskurar på söndag.
Det om Hungaroring, Hamilton och Mercedes har kört igång Mission 44, som ska hjälpa mindre välbeställda ungdomar att etablera sig inom sporten. Hamilton slängde in 20 miljoner pund, en fin gest enligt några, skatteplanering enligt mig eftersom all välgörenhet är avdragsgillt på sina håll, skänk en krona så tjänar du två.
Dagens grid girls är lämpligt klädda för höga temperaturer, synd bara att de inte får vara med på Hungaroring.
Amen,..må semesterns sista suck vara med er.
Tittade på FP1 FP2 verkar som att RB är ut balans, Max hjärna kanske är lite omskakad, motorn inte hundra eller nåt annat men ser ut som att Mercedes tagit tillbaka initiativet.....tycker ändå det är lite kul med Hungaroring det blir lite övermusklade bilar på en för liten bana...en konst att balansera det också...tack för att du bloggar B.....