HUNGARORING SHOOT OUT

 
Dags för en sista racehelg innan sommaruppehållet, dags att köra F1 på en karting bana med allt vad det innebär. Hungaroring är lika med blygsamma hastigheter, höga luft-ban temperaturer, blinda ingångar till långsamma kurvor, max downforce och inga problem med att få upp däckstemperaturen, men däremot problem med att kyla ner däcken på grund av avsaknaden av långa raksträckor. En välbalanserad bil som inte understyr alltför mycket är guld värt på Hungaroring, man kör med en relativt mjuk satt bil som klarar av att rida på kerbsen utan att balansen och därmed även greppnivån påverkas av kurvtagningen.  Hungaroring kallas för Monaco utan murar på grund av att det är lika svårt att ta sig förbi ute på banan som i Monaco, platsbyten sker för det mesta i samband med depåstoppen, så ett lyckat kval är ett måste om man vill kriga om podiums och poäng. 
 
I och med banans karaktär bör RBR vara favoriter att kamma hem segerbucklan på Hungaroring, men Mercedes har varit starka här tidigare så man kan inte räkna bort dem i förväg. Dock saknar årets bil en hel del downforce i jämförelse med RBR som kan köra med mindre vinge, och kan därmed reducera graden av drag på ett mer framgångsrikt sätt än Mercedes, så det återstår att se huruvida Mercedes har någon nytta av de uppdateringar som de tog i bruk på Silverstone på en bana som Hungaroring. På Silverstone körde Mercedes sina bilar med extremt lite vinge bak, så det kanske finns lite extra downforce hos Merca till Hungaroring, dock är kombinationen lång hjulbas-mjuk satt bil inte det bästa på en bana som Hungaroring, men Mercedes har överraskat förr,  så som sagt var, man ska inte räkna bort dem i förväg. 
 
Några andra som borde göra bra ifrån sig på Hungaroring är McLaren och AT, kanske även Ferrari om de får däcken att fungera, AR brukar trivas i höga bantemperaturer och så vidare. Lyckas man i kvalet så kan det till och med finnas en chans för några att sätta käppar i hjulen för den dynamiska RBR-Mercedes duon, det finns några förare på mittfältet som är riktigt snabba i kvalet. 
 
Däckslitaget ligger på medel, bromsslitaget är låg, två stopp strategi är den mest förekommande, väderprognoser siar om sol och temperaturer mellan 30-33 grader under racehelgen med en liten risk för regnskurar på söndag.
 
Det om Hungaroring, Hamilton och Mercedes har kört igång Mission 44, som ska hjälpa mindre välbeställda ungdomar att etablera sig inom sporten. Hamilton slängde in 20 miljoner pund, en fin gest enligt några, skatteplanering enligt mig eftersom all välgörenhet är avdragsgillt på sina håll, skänk en krona så tjänar du två.
 
Dagens grid girls är lämpligt klädda för höga temperaturer, synd bara att de inte får vara med på Hungaroring.
 
Amen,..må semesterns sista suck vara med er.   
 
            
 
   
 
    

Kommentarer :

#1: Tomi

Tittade på FP1 FP2 verkar som att RB är ut balans, Max hjärna kanske är lite omskakad, motorn inte hundra eller nåt annat men ser ut som att Mercedes tagit tillbaka initiativet.....tycker ändå det är lite kul med Hungaroring det blir lite övermusklade bilar på en för liten bana...en konst att balansera det också...tack för att du bloggar B.....

Svar: FP1 och FP2 säger inte så mycket om hur det ligger till mellan teamen, RBR letade efter den ultimata balansen i bilen, pendlade mellan under-överstyrt, men de kommer att hitta rätt. Mercans uppdateringar tycks fungera rätt så bra, balansen har de alltid haft, nu tycks deras bil fungera rätt så bra även genom långsamma kurvor,det blir kul att se vem som tar pole. Ha det Tomi, och tack själv för din kommentar.
Brandon Lee

skriven
#2: Anonym

ANONYMUS
Som vanligt en bra analys,men kanske inte mycket att kommentera.Däremot så måste jag säga att jag saknar Röde Baronen,(hoppas han lever och har hälsan).Saknar även dina knivskarpa analyser om SD:s verkliga men dolda agenda.Har en känsla av att du liksom Verstappen blivit tvungna att bli lite mer PK som det så populärt uttrycks nu för tiden.Du är fortfarande outstanding i dina tekniska analyser men man saknar det där lilla extra som gjorde din blogg till det där lilla extra.Detta kanske tyvärr har blivit en nödvändig utveckling, men jag måste säga att jag saknar det(och det tror jag inte att jag är ensam om).Det var alltid kul att gå in på din blogg och läsa om dina senaste eskapader,men det är väl som man brukar säga"allting har sin tid".Tycker det är en trist utveckling att man ska hålla sig inom ramarna och speciellt när det gäller dig B.L.Det blir inte riktigt du.Får väl tillägga att det du fortfarande ger oss är en riktigt bra insikt i racing-världen.

Svar: Baronen mår bra, men på grund av det rådande Covid 19 läget har det inte varit möjligt för honom att sätta upp det årliga "nu ska vi köra skiten ur varandra" racet på hans privata vägar, men det kanske kommer nästa år. Covid 19 har också tvingat mig att prioritera på ett annat sätt i mitt liv, så jag har inte haft så mycket tid över för bloggen, PK lär jag aldrig bli, att hålla sig inom ramarna är inte min grej, så lite mer av det privata lär dyka upp igen när läget ute i den stora världen normaliseras, och man kan åter igen leva sitt liv som man brukade göra.
Brandon Lee

skriven
#3: Tomi

Förresten ...vad tror du om lösa rykten om Bottas till RB...tror faktiskt att Bottas skulle vara en svårare nöt att knäcka för Ver än Perez..det vill ju inte Vargen förstås han kanske tom har möjlighet att hindra det ....om Bottas skulle gå till till RB borde det också påverka tex Kimis framtid ?

skriven

Kommentera inlägget här :