Det har pågått en livlig diskussion under några säsonger angående Bottas vara eller icke vara hos Mercedes, och då inte minst bland de svenska F1 fansen. Röster har höjts för att vaska fram en lämplig ersättare, Verstappen, Ocon, och Russel har varit några av de förare som har varit aktuella, förare med kapacitet att utmana Hamilton om VM titeln, allt detta enligt de ovannämnda svenska F1 fansen.
Så, ligger det något i deras funderingar, saknar Bottas verkligen kapacitet att vinna, eller kan det möjligen rent av vara så, att han inte tillåts köra om det på lika villkor? Vilket som, jag för min del kommer att tänka på en annan förare, nämligen Ronnie Peterson, som enligt samma fans aldrig fick en ärlig chans att utmana om VM titeln hos Lotus, utan föll offer för stallpolitisk spel där Andretti kröntes till mästare på Petersons bekostnad.
Sant eller falskt? Var Peterson verkligen det superlöfte som man vill göra gällande i Sverige, eller bara en duktig andraförare som saknade kapacitet att utmana om VM titeln? Jag skulle säga så här, det beror på vem man frågar, vi människor har en tendens att se vad vi vill se och tror vad vi vill tro på.
Nu är det dags att göra en jämförelse Super Swede vs Flying Finn, statistik ljuger aldrig, eller gör det?

123 race
10 vinster
26 podiums
14 poles
9 snabbaste varv
48 brutna race
Hade följande placeringar i VM tabellen, 2, 9, 3, 5, 13, 11, 14, 2.

150 race
9 vinster
53 podiums
13 pole
15 snabbaste varv
10 brutna race
Har hittills haft följande placeringar i VM tabellen, 17, 4, 5, 8, 3, 5, 2 och ligger just nu som 2.
Det var lite statistik och statistik ljuger aldrig, det är bara människor som gör det, eller? Ronnie bröt i 48 race, hård mot materialet , körde av eller satt i dålig material? Förtjänade han verkligen smeknamnet Super Swede, eller var han bara en duktig andraförare som borde ha blivit ersatt med någon annan hos Lotus som skulle ha kunnat utmana Andretti om VM titeln? Tja, det är upp till de här kunniga F1 fansen att avgöra, det måste finnas någon typ av dokumentation i deras ägo, som bevisar att Ronnie inte fick en ärlig chans att köra om VM titeln, eller hur?
Nog om detta, dags för några ord om klickbete journalism på golvnivå. Hazel Southwell från brittiska öarna titulerar sig som motorsport journalist, och presenterar sig på följande sätt på Linkedin: "I know motorsport and esports inside-out". Låter som hon har mycket erfarenhet från motorsport eller hur? Så, vad har hon pysslat med innan hon blev motorsport journalist, något motorsport relaterad? Nja, hon var "BBC producer and convention manager". Hennes motorsport journalism består av lite förvirrad svammel hos Racefans, och nu senast av ett påhopp på Kimi...

...som enligt Hazel borde kastas ut ur F1 eftersom han går omkring med en nazistisk symbol på sitt munskydd, nämligen järnkorset.

Den "nazistiska symbolen" kommer härifrån, Westcoast Choppers, man kan kalla den för järnkors eller en variant av malteserkors om man vill, järnkorset dök upp redan 1813, skapligt långt innan nazismen, Hazel borde ha läst på innan klickbete kåtheten blommade ut.
Så, varför tar jag upp sånt här trams av en klickbete kåt dussinjournalist? Jo, på grund av att det numera finns så många av dem på Hazels nivå, och då inte minst på brittiska öarna där fotboll-cricket journalister frilansar hos "ansedda Autosport" som F1 experter, och matar F1 fansen som saknar källkritik med fullständigt nonsens av klickbete karaktär.
Victimhood syndrome och Lewis Hamilton...

...lever ibland i en ohelig symbios, Lewis gjorde en pudel efter sin kritik mot domarkåren i Ryssland med orden: "I´m only human after all", konstigt, jag som trodde att han hade en gud status.
Vi avslutar med lite teknikporr...

...så här har vi blivit vana att se golvytan framför bakhjulet, en mycket viktig hjälpmedel att bättre kunna stänga in luftflödet under bilen och därmed få en mer effektiv diffuser. Redan till nästa år försvinner 10 centimeter av golvet på bredden framför bakhjulet, något som bör reducera downforce nivån med ca 10%. Så, vem/vilka kommer darbbas hårdast av FIAs påhitt? Jo, de som kör med mycket rake, där av att till exempel McLaren funderar på att överge high rake konceptet till nästa år, Mercedes i sin tur tackar och tar emot.

Dagens grid girl är chockad över FIAs nya giv, till nästa år dyker det med stor sannolikhet upp en ny Mercedes stadsjeep som heter Mercedes FIA.
Amen,..må FIA utan knuff vara med er.