Även om banans snabba kurvor i sig förutsätter att man borde köra med en hel vinge, så måste man avstå från det på grund av banans snabba fullfartspartier, för mycket vinge kostar toppfart och man blir ett lätt byte i slutet av Kemmel rakan. Greppnivån från asfalten är relativt hög, och däcken utsatts för höga belastningar både vad det gäller den laterala och sidobelastningen, behovet av traction ligger något över "mediumnivå" liksom bromsslitaget.
På grund av att man kör med relativt lite vinge kräver Spa en välbalanserad bil som kan hantera snabba kursförändringar utan att rolla, på den punkten är Mercedes i en klass för sig, dock kan mycket nederbörd ställa till det för Mercans low rake koncept och gynna bilar med high rake dito. Just nu siar väderprognoser om typisk Spa väder, skurar och temperaturer kring 16-18 grader under fredag-lördag, och mer ihållande regn och 14 grader på söndag, med andra ord, kan bli läge för en något annorlunda tio i topp resultatlista när racet är över. Banans karaktär gynnar de med en hästkraftstinn motor på tortt underlag, men i regn är det mer körbarheten som fäller avgörandet, på Spa är det fortfarande fritt fram att använda "party mode" inställningar under kval och mappa om till race.
Det om Spa, nu när samtliga stall har skrivit på det nya Concorde avtalet, och Ferrari har kvar sin vetorätt, så såg de röda sin chans att slå tillbaka angående hur man utnyttjar extraenergin från MGU-K - ERS. Jag har ju redan tidigare påpekat, att Ferraris exceptionella kvalfart under förra säsongen inte var bränslerelaterad, utan extraenergi relaterad. FIA hade tidigare godkänt Ferraris tveksamma lösning hur man samlade, lagrade och använde sig av extraenergin, men ändrade sig när Mercedes via RBR krävde att FIA skulle undersöka lagligheten av systemet på nytt, och slöt en hemlig överenskommelse med Ferrari som ledde till att de rödas övertag kastrerades över en natt. Nu har Ferrari tvingat FIA att agera i samma ärande även för de andra motortillverkarnas del, och undersöka hur deras lösning angående samlandet, lagrandet och användningen av MGU-K relaterad extraenergi förhåller sig till FIAs reglemente, där av FIAs plötsliga beslut att förbjuda användandet av "party mode". I såna här oklara äranden tycks FIAs första prioritet vara att klara sig själva helskinnad ut ur det hela utan att helt tappa sin trovärdighet, och ge sken av att samtliga inblandade behandlas på ett likvärdigt sätt.
Tro det den som vill, FIA gör ofta oväntade drag enbart i syfte att vilseleda mediamurvlarna och fans vars förmåga att vara källkritiska kan ifrågasättas. FIA drar en vals, mediamurvlarna fabricerar klickbete nonsens som fansen sväljer med hull och hår, och ur det hela uppstår en perfekt social media storm helt utan verklighetsförankring, som skapar ett absurt diskussionsunderlag av lösa rykten och rena lögner som håller fansen upptagna i totalt meningslösa diskussioner om något som inte ens existerar. Nu behöver ju inte mediamurvlarna FIA för att skapa nonsens artiklar, i fallet Ferraris kvalfart ryktades det om hur man störde flödesmätaren, eller hur man bunkrade bränsle och liknande hittepå journalistik av teknisk totalt okunniga "F1 experter". Det sorliga i det hela är hur fullständigt fansen saknar all källkritik, man blir inte expert angående det tekniska bara för att man skriver för en kvällstidning, eller för att man sitter och kommenterar ett F1 race för ett TV bolag, det krävs lite mer än så att för kunna kalla sig för en F1 expert.
Det om F1, den svenska Indycar duon har varit i farten igen när Indy 500 gick av stapeln, dock saknades just farten för båda två. Ericsson satte sin bil i muren sin vana trogen, och Rosenqvist hade ett av sina "nu är jag helt osynlig" race. Marcus tycks helt sakna den berömda "rumpkänslan" som skvallar om när man ligger på gränsen, och Felix dras fortfarande med sin upp som en sol, ner som en pannkaka prestationssvaj, om han inte vinner så är han helt osynlig genom ett race.
Den svenska duon sitter i vinnarmaterial, men har blivit pinsamt avklädda av den 40 åriga veteranen från Nya Zeeland. Dixon har tre vinster, två andraplatser, en femteplats och en tolfteplats från sju race, Ericsson har följande resultat, 19, 6, 10, 4, 9, 9, 32, Rosenqvist 20, 15, 18, 1, 14, 15, 12, siffror som talar för sig på ett obarmhärtigt sätt. Den första man jämförs med är ens teamkompis, och i den jämförelsen väger svenskarna lätt, kan vara ett läge att skärpa sig för båda två om man vill bli kvar i Indycar.
Dagens grid girl har glimten i ögat och nära till skratt, skrattar bäst den som skrattar sist, något som gäller även inom racing.
Amen,..må höstens intåg vara med er.
Bra blogg som vanligt Brandon. Hoppas på ett mera underhållande race än i Spaninen.
Hur fungerar egentligen party mode? Borde inte förbjudningen av party mode även gynna Mercedes (många säger att det kommer bli jämnare), kan man inte kör med högre effekt under racet istället då slitaget från party mode i kvalet är borta?