THIS IS A MAN´S WORLD

 
 
Dags att kliva in i F ettans "man cave", att lyckas på Spa-Francorhamps kräver stake utöver det vanliga, raceimpotenta är inte kallade, och erektil dysfunktion i gasfoten kan inte botas med högoktanig race testosteron om man vänsterbromsar alltför tidigt.
 
Spa erbjuder ett antal lämpliga omkörningstillfällen, det första redan när man svänger in i La Source efter ett kort dragrace som sedan tar ny fart mot Eau Rouge, vi har tidigare sett ett antal fina övertaganden just mellan La Source och Eau Rouge. Ligger man nära nog genom Eau Rouge-Raidillon yppar sig nästa chansen för omkörning i slutet av Kemmel rakan, och en till genom Les Combes och så vidare, det går att köra om på Spa lite överallt inklusive in i -genom sista höger-vänster svängen och ut på start-mål rakan.
 
La Source bjuder lite olika spårval, en del förare väljer att  svänga in snävt, andra föredrar att ta lite mer höjd för att få bättre traction ut ur La Source, sammanstötningar är inte helt ovanliga när någon bromsar för sent och brakar in i sidan på motståndaren, Grosjean har tidigare skapat  en hel del spektakulär underhållning på Spa redan under första varvet.
 
Även om banans snabba kurvor i sig förutsätter att man borde köra med en hel vinge, så måste man avstå från det på grund av banans  snabba fullfartspartier, för mycket vinge kostar toppfart och man blir ett lätt byte i slutet av Kemmel rakan. Greppnivån från asfalten är relativt hög, och däcken utsatts för höga belastningar både vad det gäller den laterala och sidobelastningen, behovet av traction ligger något över  "mediumnivå" liksom bromsslitaget.
 
På grund av att man kör med relativt lite vinge kräver Spa en välbalanserad bil som kan hantera snabba kursförändringar utan att rolla, på den punkten är Mercedes i en klass för sig, dock kan mycket nederbörd ställa till det för Mercans low rake koncept och gynna bilar med high rake dito. Just nu siar väderprognoser om typisk Spa väder, skurar och temperaturer kring 16-18 grader under fredag-lördag, och mer ihållande regn och 14 grader på söndag, med andra ord, kan bli läge för en något annorlunda tio i topp resultatlista när racet är över. Banans karaktär gynnar de med en hästkraftstinn motor på tortt underlag, men i regn är det mer körbarheten som fäller avgörandet, på Spa är det fortfarande fritt fram att använda "party mode" inställningar under kval och mappa om till race.
 
Det om Spa, nu när samtliga stall har skrivit på det nya Concorde avtalet, och Ferrari har kvar sin vetorätt, så såg de röda sin chans att slå tillbaka angående hur man utnyttjar extraenergin från MGU-K - ERS. Jag har ju redan tidigare påpekat, att Ferraris exceptionella kvalfart under förra säsongen inte var bränslerelaterad, utan extraenergi relaterad. FIA hade tidigare godkänt Ferraris tveksamma lösning hur man samlade, lagrade och använde sig av extraenergin, men ändrade sig när Mercedes via RBR krävde att FIA skulle undersöka lagligheten av systemet på nytt, och slöt en hemlig överenskommelse med Ferrari som ledde till att de rödas övertag kastrerades över en natt. Nu har Ferrari tvingat FIA att agera i samma ärande även för de andra motortillverkarnas del, och undersöka hur deras lösning angående samlandet, lagrandet och användningen av MGU-K relaterad extraenergi förhåller sig till FIAs reglemente, där av FIAs plötsliga beslut att förbjuda användandet av "party mode". I såna här oklara äranden tycks FIAs första prioritet vara att klara sig själva helskinnad ut ur det hela utan att helt tappa sin trovärdighet, och ge  sken av att  samtliga inblandade behandlas på ett likvärdigt sätt.
 
Tro det den som vill, FIA gör ofta oväntade drag  enbart i syfte att vilseleda mediamurvlarna och fans vars förmåga att vara källkritiska kan ifrågasättas. FIA drar en vals, mediamurvlarna fabricerar klickbete nonsens som fansen sväljer med hull och hår, och ur det hela uppstår en perfekt social media storm helt utan verklighetsförankring, som skapar ett absurt diskussionsunderlag av lösa rykten och rena lögner som håller fansen upptagna i totalt meningslösa diskussioner om något som inte ens existerar. Nu behöver ju inte mediamurvlarna FIA för att skapa nonsens artiklar, i fallet Ferraris kvalfart ryktades det om hur man störde flödesmätaren, eller hur man bunkrade bränsle och liknande hittepå  journalistik av teknisk totalt okunniga "F1 experter". Det sorliga i det hela är hur fullständigt fansen saknar all källkritik, man blir inte expert angående det tekniska bara för att man skriver för en kvällstidning, eller för att man sitter och kommenterar ett F1 race för ett TV bolag, det krävs lite mer än så att för kunna kalla sig för en F1 expert.
 
Det om F1, den svenska Indycar duon har varit i farten igen när Indy 500 gick av stapeln, dock saknades just farten för båda två. Ericsson satte sin bil i muren sin vana trogen, och Rosenqvist hade ett av sina "nu är jag helt osynlig" race. Marcus tycks helt sakna den berömda "rumpkänslan" som skvallar om när man ligger på gränsen, och Felix dras fortfarande med sin upp som en sol, ner som en pannkaka prestationssvaj, om han inte vinner så är han helt osynlig genom ett race.
 
Den svenska duon sitter i vinnarmaterial, men har blivit pinsamt avklädda av den 40 åriga veteranen från Nya Zeeland. Dixon har tre vinster, två andraplatser, en femteplats och en tolfteplats från sju race, Ericsson har följande resultat, 19, 6, 10, 4, 9, 9, 32, Rosenqvist 20, 15, 18, 1, 14, 15, 12, siffror som  talar för sig på ett obarmhärtigt sätt. Den första man jämförs med är ens teamkompis, och i den jämförelsen väger svenskarna lätt, kan vara ett  läge att skärpa sig för båda två om man vill bli kvar i Indycar.
 
Dagens grid girl har glimten i ögat och nära till skratt, skrattar bäst den som skrattar sist, något som gäller även inom racing.
 
Amen,..må höstens intåg vara med er.   
 
       
 
      

Kommentarer :

#1: Tom

Bra blogg som vanligt Brandon. Hoppas på ett mera underhållande race än i Spaninen.

Hur fungerar egentligen party mode? Borde inte förbjudningen av party mode även gynna Mercedes (många säger att det kommer bli jämnare), kan man inte kör med högre effekt under racet istället då slitaget från party mode i kvalet är borta?

Svar: Man spar ju motorn när man slipper att ta ut extra effekt under kval, och kan därmed ta ut lite mer under racet, inte konstant men vid behov när man vill komma ikapp eller när man vill försvara sin position. Förr i tiden mappades motorn om automatisk för varje kurva, nu är det föraren som kan leka med några grundinställningar, ju mindre man har att leka med desto mer är det upp till föraren och hans körskicklighet, om jag fick bestämma så skulle jag ta bort även det som finns kvar idag.
Brandon Lee

skriven
#2: Anonym

ANONYMUS
Ja,bättre hade man ju hoppats på för svenskduon,men kan man verkligen förvänta sig att de skulle matcha Dixon?Han har ju en helt annan rutin än dem och man får väl anta att han är försteförare i teamet och därmed har tillgång till den bästa expertisen inom stallet som servar honom genom loppen?

Svar: Jag tror att både Marcus och Felix är missnöjda med vad de har presterat till dagens datum, sitter man i en bra bil vill man vinna, dock är inte Dixon den lättaste att slå i Indycar. Ju bättre Dixon presterar desto större blir pressen på svenskduon att göra det samma, sånt sliter på psyket och självförtroendet om resultaten uteblir, hur skicklig förare man än är rent teknisk så sitter "vinnarskallen" just mellan öronen, tror man inte på sig själv så vinner man inte. Hur stallets resurser är fördelade mellan förarna har jag ingen aning om, men i enhetsklasser där alla kör med samma chassi har inte manskapet samma betydelse som i F1, det finns så mycket mindre att leka med vad det gäller set up.
Brandon Lee

skriven
#3: Tomi

Äntligen en riktig bana! Men för helvete öppna samhället igen coronasituationen visar verkligen vilket behov vi har av att samlas umgås ha kul vi vill ju verkligen kunna åka till tex SPA!
Jag tycker att svenskarnas uteblivna framgångar är sorgliga....något är det ju som fattas men det är ganska luddigt om man analyserar det vad är det exakt som fattas egentligen?Ha det fint tur att din blogg finns i dessa tider...

skriven
#4: peter

Ja SPA har mycket väder och och är lång med den Snabbaste vänstern i kalendern

Svar: Precis, kan bli ett skapligt underhållande race. Ha det fint Peter.
Brandon Lee

skriven
#5: Tomi

Brandon, skulle du inte kunna göra ett inlägg om varför Ferrari är i den positionen som det är hur är det möjligt med de resurser de har till förfogande? Ha det gott!

Svar: Det är rätt så enkelt just i år, deras bil har dålig balans, något som straffar sig just på en bana som Spa, där man måste ha en välbalanserad bil eftersom man inte kan använda så mycket vinge som egentligen behövs. Ferrari saknar duktiga ingenjörer, när Allison lämnade stallet fick de problem, det spelar ingen roll hur mycket pengar man satsar om man satsar pengarna på medelmåttliga italienska ingenjörer, samt att stallet saknar ett stallchef värd namnet, det var ett stort misstag att göra sig av med Arrivabene, Binotto har inga ledaregenskaper, han är bara en medelmåttig ingenjör som borde hålla sig till ingenjörsjobbet. Ha det Tomi.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :