

"If you scratch my back i´ll scratch yours" är en sanning med modifikation i F1, där man snarare sticker kniven i ryggen för "stallkompisen" som ett tack för senast, något som i sin tur startar en roande ordväxling mellan den drabbade föraren och depån.
Hos Ferrari hade man kommit överens om, att Leclerc skulle ge Vettel slipstreaming fram till första kurvan för att tysken skulle kunna ta sig förbi Hamilton, tysken tackade och tog emot och svepte förbi både Hamilton och Leclerc fram till en ledning som han sedan vägrade att släppa till Leclercs frustration. Ferrari ordnade platsbytet ett antal varv senare genom att hålla Vettel ute några varv för länge så att Leclerc kunde passera tysken i samband med depåbesöket, men monegasken levererade en hel del upprört polemik innan dess, tuppkammen har växt hos Charles som tycks ha väldigt höga tankar om sitt värde för Ferrari, kampen mellan "stallkompisar" hos Ferrari blir högintressant att följa framöver.
Mercedes tog en dubbel med både tur och skicklighet, deras val att starta racet med medium visade sig vara ett lyckokast, när Vettel fick problem med MGU-K och tvingades bryta, VSC aktiverades och Mercedes duon kom in i depån och bytte till mjuka. Russel fick tekniska problem och kraschade under VSC , säkerhetsbilen kom ut, Leclerc, som hade under sitt depåstopp tidigare tagit medium kallades in igen från sin andra plats, och tog även han ett set mjuka för att matcha Mercedes duons strategi, med sitt andra depåstopp hamnade Leclerc bakom Bottas som trea, en placering som han sedan höll fram till målflaggan.
Hamilton fick en enkel resa till målflaggan som en ohotad etta i mål, Bottas avvärjde enkelt Leclercs försök att ta sig förbi. Han kör smart i såna här lägen, "backade in" i motståndaren precis innan han kom till en banavsnitt där Mercedes var stark för att sedan dra ifrån för att kunna ha ett tillräckligt försprång på DRS zonen, ska väl tilläggas att Leclerc är inte alls lika duktig i trafik som han är under kval, där har han en hel del kvar att lära. Charles tycks även ha ett väldigt kort minne, bara för några dagar sedan sa han att han skulle hålla käften och inte ifrågasätta stallets beslut, igår var han i farten igen med sitt "vi ska prata om det här" tugg, pojken tycks ha fallenhet för hybris.
Verstappen hade inte farten att utmana om en podium, och slutade på en ensam fjärde plats före stallkompisen Albon, som tog sig upp genom startfältet till en femte plats i mål under sin sista stint. Sainz knep titeln best of the rest framför nosen av Perez som alltid tar poäng i Ryssland, Norris blev åtta före Magnussen som fick ett fem sekunders straff utan att ha gjort sig förtjänt av det, den sista poängen gick till Hulkenberg.
Hobbyföraren Stroll blev elva före Kvyat, Kimi hade åter igen en jobbig helg i en Alfa som tycks ha helt tappat formen under dem senaste fyra racehelgen, dock hade han en bra fajt i slutet av racet med Gasly som blev fjortonde man i mål, den sista att fullfölja racet blev Giovinazzi med sin femtonde plats.
Kubica kallades in "för att spara på materialet", Russel hamnade i muren när något gick sönder i hans bil, Vettel bröt med en trasig MGU-K, Ricciardo fick en knuff av Giovinazzi och brakade in i Grosjean så att båda två fick bryta racet.
Nu återstår det bara fem race av årets mästerskap, två bra banor i form av Suzuka och Interlagos, två halvtaskiga i form av COTA och Autodromo Hermanos Rodrigues, och en parkeringsplats i Abu Dhabi, Mercedes har vaknat och kommer med nya uppdateringar redan till Japans GP, det blir intressant att se vem har den mest välbalanserade bilen genom Suzukas snabba kurvkombinationer.

Dagens grid girls vänder ryggen till Putins rike och ser framemot nästa race i solens rike.
Amen,..må hybris vara med er.