Molnigt och regn på väg in här i Austin idag, men till helgen väntas klart-halvklart väder och temperaturer kring 18-20 grader. Så, vad är det som utmärker TOCA bankaraktärmässigt? Det är väl i första hand Tilkes Frankenstein tänkande ur design aspekt, man tar uppförsbacken in i Eau Rouge-Radillon från Spa, kryddar det med S kurvorna från Suzuka och valda delar av Silverstone, lägger till en flygraka och en mini Parabolica plus några 90 graders svängar, och kör det hela i en mixer= en orytmisk bana som gör set up arbetet onödigt jobbigt.
Den "mixade balansen" som TOCA kräver för en lyckad racehelg finner man utan tvekan hos Mercedes, Hamilton har vunnit här fyra år i rad mellan 2014-2017, och lär ha en hygglig chans att göra det även i år. Det enda frågetecken för deras del är den långa bakrakan som leder till banans bästa omkörningsställe, orkar man hålla undan-komma ikapp Ferrari på den, Kimi vann ju här ifjol med en Ferrari som var sämre än årets bil.
Nu är ju det inte enbart Mercedes och Ferrari som har chansen att vinna på TOCA, utan även RBR om Verstappen kan hålla sig i skinnet och har tagit sin ADHD medicin, jag har sagt det tidigare och säger det igen, med någon annan förare ur topp 5-6 hade RBR förmodligen gjort bättre ifrån sig under de senaste åren. Verstappen är inte bara en förare som skjuter sig själv i foten under race, utan även en rätt så medioker testförare vars feedback lämnar mycket övrigt att önska, Newey behöver en betydligt mer kunnig och rutinerad samarbetspartner ur feedback synpunkt för att kunna ta fram en konkurrenskraftig bil.
McLaren lär vara revanschsugen efter Mexico helgens magplask, Renault duon vill ha mer av samma som i Mexico, huruvida Alfa kan hitta formen igen under årets tre sista race återstår att se, Kimi säger att bilens kändes bra senast enbart med nya däck, dock körde han i Mexico med skadat golv från det första varvet, så det kan ha spelat in hur bilen kändes. Även Toro Rosso blir nog att räkna med på COTA, deras bil såg bra ut senast i Mexico på en bana som ställer liknande krav på set up arbetet.
Greppnivån från asfalten är låg, belastningen och slitaget av däck relativt högt, man skulle gärna vilja köra med mer vinge än man gör på COTA, men den långa bakrakan sätter stopp för det, för mycket vinge och man blir passerat på den långa rakan redan innan den hårda inbromsningen till den tvära vänstersvängen.
Inga större skillnader i valet av gummiblandningar, men Renault har valt den mjukaste linjen med hela tio set av mjuka, depåstrategin kan komma att spela en lika avgörande roll som senast i Mexico, så det blir intressant att se om Ferrari för en gångs skull klarar av att välja rätt depåstrategi.
Det om TOCA, rastapojken Louise,.ursäkta Lewis är ju F ettans fashionista med allt vad det innebär,.amfetamintunna modeller på catwalk, flärd och glamour, champagne och koksdimma...
...och så vill Lewis lansera en egen klädkollektion av egen design...
...Iceman vill inte vara sämre och gör det samma på sitt sätt, en verkstad och blodiga knogar, och en kall bärs med Jesse James hos West Coast Choppers.
Om jag själv får välja så ligger nog Kimis och Jesses kollektion mig närmare hjärtat än Lewis dito, silvriga loafers och sågmönstrade kostymer är inte riktigt min grej.
Kimi har redan Iceman 1& 2 i garaget...
...och mer hardcore är på väg, kanske även lite NASCAR efter en avslutad F1 karriär.
Jag för min del nöjer mig med några dagar i Austin innan jag drar vidare till L.A och Brentwood barbeque, det luktar stekt rikemansröv och napalm från trofefrugans smältande silikoner när vackra folket struntar Iron Maidens uppmaning Run To The Hills, och kör med Run From The Hills istället med "fire in the buttocks",. bokstavligen.
Dagens grid girls kommer från den gamla goda tiden innan PK ringmuskeln hade sagt sitt, allt var inte bättre förr men en hel del var det.
Amen,..må Kimis "klädkollektion" vara med er.
Har sett det nya 2021 bilarna och de är grymma som in i helvete, inga snoppar på framvingar de ser episka ut. Ta en titt på de och säg vad du tycker om de senare i bloggen.
skriven