Kvalresultatet...
1 Leclerc
2 Verstappen
3 Bottas
4 Norris
5 Hamilton
6 Räikkönen
7 Giovinazzi
8 Gasly
9 Vettel
10 Magnussen
11 Grosjean
12 Ricciardo
13 Perez
14 Stroll
15 Kvyat
16 Russel
17 Hulkenberg
18 Kubica
19 Albon
20 Sainz
...och startordningen efter diverse straffåtgärder på grund av byte av PU och diverse komponenter och på grund av diverse dumheter.
Kvalet på Red Bull Ring bjöd på en hel del dramatik, Vettel blev kvar på depån med trasig bil och fick ingen tid, Bottas fick sitt sista försök förstört av teamet som först uppmanade honom att köra fortare under uppvärmningsvarvet, och hålla sig närmare den framförvarande bara för att sedan ändra sig och säga att det fanns 20 sekunder över, men då var det för sent för Bottas att backa,.jävligt klantigt av teamet, eller kanske ville de försäkra sig om att Bottas inte skulle få chansen att slå Hamilton i kvalet, men tji fick dem efter domarnas ingripande.
Leclerc visade lite av sin och Ferraris snabbhet, hans Ferrari var inte den snabbaste bilen genom kurvpartier men väl på rakor, Mercedes och RBR hade satsat mer på hög kurvhastighet och fick betala priset för det på rakor, hur toppbilarna kommer att prestera med full tank återstår att se. Ibland satsar man mer på race setup än på kval dito, Leclec startar med mjuka däck, Hamilton, Verstappen och Bottas med medium, först imorgon får vi veta vem/vilka som valde rätt.
Norris i sin McLaren gjorde åter igen ett starkt kval, alla rikemanssöner är inte pappfigurer, Lando är bra på riktig. Räikkönen och Giovinazzi visade att Alfa Romeo trivs på höga bantemperaturer, att få starta som sexa och sjua imorgondagens race är ett strålande resultat för stallet, bra jobbat av båda två.
Gasly förstärkte inte sina aktier hos Marko efter en åttonde plats, nästa man som får sparken från Red Bull familjen? Vettel fick ingen tid i kval 3 som sagt var, Magnussen flyttades ner fem platser, men var jublande glad efter kvalet när han fick höra om sitt kvalresultat.
Det har pågått en riktigt kolfiberslakt under dagarna två i Österrike, toppförarna har testat räcket med god hjälp av vindpustar som byter riktning och styrka. Det märks tydligt hur mycket smalare "aerofönster" en toppbil har jämfört med bilarna nere i kön, även om balansen är utsökt så finns topp prestandan inom ett riktigt smalt "aerofönster", en liten vindpust kan störa balansen så mycket att greppet försvinner innan föraren hinner reagera. Givetvis är det även så, att toppbilarna håller en högre hastighet genom kurvpartier, och har mer down force, men samtidigt ligger topp prestandan aeromässigt som sagt var inom ett smalare fönster, riktigt snabba bilar beter sig alltid på samma sätt, sjukt mycket grepp tills det tvärsläpper utan förvarning, något som ställer det till även för de allra bästa förarna i F1.
Det om kvalet och nervösa toppbilar, kval är kval, det är först imorgon det kommer visa sig vilka har valt rätt, startar man med medium kommer man bli snabb i slutet av racet med mjuka däck och lite bränsle, kul hur som helst med en Ferrari och en RBR i första startledet, inte ett race för tidigt efter all Mercedes dominans.
Dagens grid girls är nöjda med dagens kvalresultat, är ni det med?
Amen,.må morgondagens race bli något att skriva om i grandprixracing.
Tror Lec tar sin första .... Tack Brandon
skriven