IT´S GOOD TO BE BAD

 
"It´s good to be bad" by Iceman, Kimis hälsining till klantskallen Hamilton som gjorde bort sig under kvalet när han blockerade Kimi på hans snabba varv, ett solklar läge för ett straff för Hamilton, frågan var om domarna skulle våga dela ut ett straff till F1 cirkusens gullgosse. Mercedes varnade Hamilton två gånger att en Alfa på ett snabb varv närmade sig, och att Lewis skulle hålla sig undan, men Hamilton själv sa efter kvalet att han inte visste att någon närmade sig, inte lite fräckt att ljuga om något som alla kunde höra över radio, Lewis problem är att han inte bara tror på gud utan tror sig vara en gud som står över alla andra. Nu visade det sig att domare faktiskt vågade dela ut ett straff till Hamilton, så britten startar till morgondagens race från femte rutan, bra läge för Kimi från sjätte rutan att ge igen och ta Hamilton under inbromsningen till första kurvan.
 
Kvalresultatet...
 
1        Leclerc
2        Verstappen
3        Bottas 
4        Norris
5        Hamilton
6        Räikkönen
7        Giovinazzi
8        Gasly
9        Vettel
10      Magnussen
11      Grosjean
12      Ricciardo
13      Perez
14      Stroll
15      Kvyat
16      Russel
17      Hulkenberg
18      Kubica
19      Albon
20      Sainz
 
...och startordningen efter diverse straffåtgärder på grund av byte av PU och diverse komponenter och på grund av diverse dumheter.
 
Kvalet på Red Bull Ring bjöd på en hel del dramatik, Vettel blev kvar på depån med trasig bil och fick ingen tid, Bottas fick sitt sista försök förstört av teamet som först uppmanade honom att köra fortare under uppvärmningsvarvet, och hålla sig närmare den framförvarande bara för att sedan ändra sig och säga att det fanns 20 sekunder över, men då var det för sent för Bottas att backa,.jävligt klantigt av teamet, eller kanske ville de försäkra sig om att Bottas inte skulle få chansen att slå Hamilton i kvalet, men tji fick dem efter domarnas ingripande.
 
Leclerc visade lite av sin och Ferraris snabbhet, hans Ferrari var inte den snabbaste bilen genom kurvpartier men väl på rakor, Mercedes och RBR hade satsat mer på hög kurvhastighet och fick betala priset för det på rakor, hur toppbilarna kommer att prestera med full tank återstår att se. Ibland satsar man mer på race setup än på kval dito, Leclec startar med mjuka däck, Hamilton, Verstappen och Bottas med medium, först imorgon får vi veta vem/vilka  som valde rätt.
 
Norris i sin McLaren gjorde åter igen ett starkt kval, alla rikemanssöner är inte pappfigurer, Lando är bra på riktig. Räikkönen och Giovinazzi visade att Alfa Romeo trivs på höga bantemperaturer, att få starta som sexa och sjua imorgondagens race är ett strålande resultat för stallet, bra jobbat av båda två.  
 
Gasly förstärkte inte sina aktier hos Marko efter en åttonde plats, nästa man som får sparken från Red Bull  familjen?  Vettel fick ingen tid i kval 3 som sagt var, Magnussen flyttades ner fem platser, men var jublande glad efter kvalet när han fick höra om sitt kvalresultat.
 
Det har pågått en riktigt kolfiberslakt under dagarna två i Österrike, toppförarna har testat räcket med god hjälp av vindpustar som byter riktning och styrka. Det märks tydligt hur mycket smalare "aerofönster" en toppbil har jämfört med bilarna nere i kön, även om balansen är utsökt så finns topp prestandan inom ett riktigt smalt "aerofönster", en liten vindpust kan störa balansen så mycket att greppet försvinner innan föraren hinner reagera. Givetvis är det även så, att toppbilarna håller en högre hastighet genom kurvpartier, och har mer down force, men samtidigt ligger topp prestandan aeromässigt som sagt var inom ett smalare fönster, riktigt snabba bilar beter sig alltid på samma sätt, sjukt mycket grepp tills det tvärsläpper utan förvarning, något som ställer det till även för de allra bästa förarna i F1.
 
Det om kvalet och nervösa toppbilar, kval är kval, det är först imorgon det kommer visa sig vilka har valt rätt, startar man med medium kommer man bli snabb i slutet av racet med mjuka däck och lite bränsle, kul hur som helst med en Ferrari och en RBR i första startledet, inte ett race för tidigt efter all Mercedes dominans.
 
Dagens grid girls är nöjda med dagens kvalresultat, är ni det med?
 
Amen,.må morgondagens race bli något att skriva om i grandprixracing.    
 
     
 
     

Kommentarer :

#1: Peter

Tror Lec tar sin första .... Tack Brandon

skriven
#2: Marcus

Kul för Alfa och skönt att de vågade straffa Hamilton. Jag tror att de blev tvungen att flera det efter Vettels straff och alla debatter efter det.

Hoppas Bottas kan och får hålla Hamilton bakom sig. Om inte så lär hans självförtroende sjunka ytterligare.

Jag såg fram emot att se Lando Norris köra innan säsongen och han har verkligen levt upp till förväntningarna. Han har tur som har pengarna men han har definitivt visat att han är värd sin Plats.

skriven
#3: tombau haupda..

fia gör allt för gullgossen Hamilton..tre platsers nedflyttning,blev två..startar som 4:a i morgon..duktiga dom är på FIA..som alltid..

skriven
#4: tom

https://www.motorsport.com/f1/results/2019/austrian-gp-417705/?st=GRID allt för att hålla gullgossen Hamilton glad..

skriven
#5: Flying finns

Jag tycker lite som Madmax sa:Om vi inte får köra om så finns ingen idè att tävla i F1

skriven

Kommentera inlägget här :