THE SAME PROCEDURE AS EVERY RACE

 
Klockan 15.10 den 23 juli 2019 bänkade sig 7 snubbar framför en 75 tummare, 6 somnade några minuter senare, 1 med sömnproblem blev vaken. 
 
2 timmar senare vaknade 6 utvilade snubbar och frågade följande av 1 med sömnproblem:"Hände det något"?  1 med sömnproblem:"Nä". 6 utvilade:"Ok".
 
Ja, det var en kort sammanfattning av racet på Paul Ricard, dock straffades Ricciardo med två fem sekunders tidstillägg efter racet, och halkade ner till en elfte plats i tabellen ovan.
 
Skämt åsido, gårdagens race blev ännu en brutalt komaframkallande tillställning som saknade nerv, det var bara kampen om platserna 7-10 som stundvis hade ett viss underhållningsvärde.  
 
Hamilton tog starten, och defilerade in i mål när Bottas fick problem med oförklarlig däckslitage fram som tvingade honom att slå av takten, lite märkligt med tanke på, att han inte alls hade liknande problem under sin racesim, kan vara ett resultat av felaktig däckstryck...
 
...kanske var det den här mystiska mannen som justerade däckstrycket för Bottas innan racet.
 
Mycket grepp bak kostar däckslitage fram, men om så var fallet så varför justerade man inte framvingen under depåstoppet för Bottas? 
 
Jag ser det hela mer som en normal procedur hos ett toppstall, där man bygger och utvecklar bilen åt en förare, det vill säga, båda två kör med samma material, men materialet är anpassad efter förstaförarens  önskemål.
 
 
James Allison: "The same procedure as last year Mr Wolff"?
Toto Wolff: "The same procedure as every year James".
 
I början av årets säsong fungerade Mercan bra för Bottas, Hamilton var missnöjd och ville se en förändring, och fick en. Lewis är en slug och hänsynslös individ som manipulerar människor i sin omgivning inklusive mediamurvlarna, det är samma visa varje år, när Hamilton börjar berömma Bottas är det ett tecken på ,att han har fått sin vilja genom angående riktningen av utvecklingsarbetet. 
 
Nu är ju inte den ovannämnda situationen på något sätt unik för just Mercedes, RBR utvecklar sin bil åt Verstappen, Ferrari åt Vettel, Renault åt Ricciardo osv, så fungerar det hela i F1, något som man är tvungen att acceptera även om man inte gillar det.
 
Årets däck fortsätter med att sätta käppar i hjulen för vissa, HAAS kom ingen vart, Toro Rosso fick inte inte däcken att fungera i höga temperaturer och hamnade efter RP, för några andra blev det tvärtom. McLarens bil fungerade ypperligt på Paul Ricard,och båda förarna gjorde ett bra jobb, synd bara att Norris fick problem med bilen i slutet av racet.  Kimi och Alfa Romeo trivdes i hettan, och Iceman kunde kriga om placeringar med Renault duon, starkt jobbat av Kimi.  Gasly hade en tung helg på hemmaplan och blev utan poäng, han måste visa bättre takter framöver om han vill behålla sin sits hos RBR, Giovinazzi är fortfarande utan poäng, och Russel fick se sig slagen av Kubica för en gångs skull.
 
Det om spektaklet på Paul Ricard och om det stallpolitiska, redan till kommande helg är det dags igen, F1 landar i Österrike och Red Bull Ring.
 
 
 
Väderprognoser siar om sol och temperaturer upp till 30+ under hela racehelgen, Red Bull Ring är definitivt en mer omkörningsvänlig bana än Paul Ricard med ett flertal ställen där man kan sätta in en attack, man kör med förhållandevist mycket vinge, bromsarna får jobba rätt så hårt och sidobelastningen på däcken är hög på en asfalt med låg greppnivå. Traction, hästkrafter och en välbalanserad bil är den heliga treenigheten på Red Bull Ring, mer Mercedes dominans att vänta med andra ord, RBR kommer att ha en chans att utmana Ferrari, McLaren och Renault lär komma kriga om titeln best of the rest med AR och TR i släptåget osv, att få däcken fungera "inom fönstret" i sommarhettan är the name of the game.
 
Valet av gummiblandningar varierar en hel del även mellan stallkompisar, röda mjuka lär inte hålla många varv i höga bantemperaturer, så toppstallen  kommer nog  satsa på att starta med medium, även hårda kan bli ett bra val att starta racet med om man hamnar utanför topp tio i kvalet.
 
Det om F1, den svenska Indycar duon Rosenqvist-Ericsson gjorde sitt debutrace på Road America igår, Felix gjorde ett bra race och tog en sjätte plats i mål, Marcus slutade på en trettonde plats. Båda två fick stryk av sina stallkompisar, det tar lite tid att lära sig hur man blir en toppförare i Indycar, men det kommer vad det lider.
Dagens grid girls med Pirelli mönster på rumpan svalkar sig i sommarvärmen för att hålla huvudet kallt,.någon som vill vara med?
 
Amen,.må ljumma sommarvindar vara med er.        
 
 
          
 
 
    
 
 
      
 
       

Kommentarer :

#1: Kalle

När man äntligen lyckas komma underfund med problemet att ligga nära framförvarande bil och på så sätt ge oss mer tight racing så gör man allt i princip ogjort genom att slakta däcken.

Den här säsongen är bland det tråkigaste på väldigt, väldigt länge och då följde jag ändå RBR-eran slaviskt. Det finns liksom ingen bil som ens kommer i närheten av årets merca.

Svar: Så sant, Merca bildar A klass, resten av gänget B, C, D, lite som en Anna B "sjunger".
Brandon Lee

skriven
#2: Classe P

Synd för Bottas, det märks att han inte alls trivs i bilen som Hamilton gör (i år igen). Jag gissar att det är en hel del marknadsföring involverat där Hamilton helt enkelt är ett bättre varumärke.

Och vad ska man säga om Ricciardos föreställning sista varvet? Kul att det händer något absolut, men det saknas ju helt och hållet finess när man bara bromsar för sent, kör av banan, kör in på banan, trycker ut en annan från banan för att sedan köra om utanför banan. Som man bäddar får man ligga och det blir såhär på banor med gigantiska avåkningszoner. Ur denna synpunkt så är Paul Richard helt bedrövlig. Ge oss tillbaka gräs och djupa sandfållor!

Svar: F1 är en resande PR cirkus vars uppgift är att alstra pengar åt ägarna, Hamilton är ett starkt varumärke som säljer,.sånt är livet. Ricciardo försöker desperat bevisa, att hans titel som "den bästa att köra om" inte kom ur materialet utan ur föraren men det funkar inte, Renault är inte RBR. Paul Rickard är en riktig dagisbana som inte alls lämpar sig för racing, bra testbana men inte mer än så. Ha det Classe.
Brandon Lee

skriven
#3: Anonym

Bara inse att Bottas inte är i närheten av Hamilton eller Rosberg. Bottas var nödlösningen som Wolff nöjde sig mycket gott med. Samma snack varje gång om Hamilton men han levererar och lär sig bilen och materialet. Bottas hade lite kraft i början men sen börjar hans vanliga problem. I toppstall syns det vilka som kan leverera och vilka som klarar sig i topp med en bra bil. Hade Ferrarin varit starkare hade Bottas varit på de placeringar han var ifjol.

Svar: Ericsson hade vunnit på Road America om inte 12 förare hade kommit i mål före honom, det syns vilka som kan leverera när det verkligen gäller.
Brandon Lee

skriven
#4: Marcus

Passande rubrik och sammanfattning. Jag har tyvärr slutat att kolla på loppen live utan laddar ner dom i efterhand så jag kan spola igenom om det blir tråkigt. Tyvärr så tar det ofta bara 10 minuter att se hela loppet och det inklusive formationsvarvet. Trist värre. Det hade varit klart roligare om producenterna slutade följa toppförarna där ingenting händer utan istället visar mittengänget istället, där är det iaf lite fighter.

Trist för Bottas att de väljer att utveckla bilen enligt Hamiltons önskemål. Jag förstår varför Mercedes gör det MEN då de har sådan stor kontroll och försprång jämfört mot resten så skulle de kunna styra vem som vinner. De gör det redan så varför inte ge Bottas en seger så han blir lite gladare och det blir lite mer spänning?

Svar: Trist är ordet, det hela liknar mer en reklamfilm för Mercedes än underhållande racing, halvtomma läktare borde ringa en klocka hos Liberty Media, men icke.
Grejen hos Merca är bilens karaktär, Lewis föredrar rear limited, dvs överstyrt, Valtteri front limited, dvs understyrt, bilens uppdateringar går helt i linje med rear limited, den käkade ju bakdäck tidigare så man gjorde den mer "lös" bak. Några banor är av rear limited karaktär, några andra front limited, Bottas kommer att slå Hamilton på banor där han får framändan att fungera, på andra som Paul Rickard senast tar framdäcken slut på nolltid med hans körstil. Det är mer än roande att läsa vad diverse "experter" klämmer ur sig, en blind kan ju se åt vilken riktning Mercedes driver bilens utveckling. Att sedan Wolff pratar om att de gör sitt bästa att skapa en bil som passar för båda förarna är ren bullshit när han samtidigt säger att Bottas måste ändra sin körstil så att den passar bilens karaktär, dvs, förvandlas från en front limited förare till en rear limited,.vore jävligt intressant att se huruvida Hamilton skulle klara av att göra det motsatta. Nej, den enkla och trista sanningen är att Merca bygger sin bil åt enbart en förare, Hamilton, något som diverse "experter" tycks ha svårt att begripa, så de borde ägna sig åt att skriva om fotboll, tennis och liknande trams eftersom de helt saknar kompetens att dra rätta slutsatser av det som pågår hos Mercedes. Ha det fint Marcus.
Brandon Lee

skriven
#5: Pär

Ja banor med gräs och sandfållor sen återinför tankning samt nån fler däcktillverkare. Så kanske det kan bli lite mer racing av f1 igen.
Men så lär det aldrig bli tyvärr.

Svar: Inte så länge Liberty Media är i farten tillsammans med FIAs stofiler, det som är enkelt att begripa för racefans är helt obegripligt för dessa herrar.
Brandon Lee

skriven
#6: Magnus Blomqvist

Kan du tänka dig den däckkatalogen utgiven i Sverige av ett svenskt företag! Herre Jesus!
Över till racingen. Hyr många tår har de beslutande kvar egentligen efter att de fortsätter skjuta sig i foten för jämnan? 2021 kommer ju ett nytt reglemente men jag är rädd för att det är alldeles för sent. Racing handlar naturligtvis om att köra x antal varv på så kort tid som möjligt därav är vi överens. Problemet är att det är endast är de aktiva som kör som känner skillnad på 1,18 och 1,20 runt ett varv. Vi som sitter framför dumburken märker ingen skillnad. Det borde arbetas aktivt för att utjämna skillnaderna mellan dem som kör 1,18 och de som kör 1.20. Tyvär är det så enkelt. T.om ett folkrace heat kan generera god valuta för entré pengen även om de aldrig kommer över 60 kmh. Men det kan hända massor vilket publiken uppskattar. Svaret är inte 370km/h, 1200hk och nya banrekord. Svaret finns däremot helt öppet hos t.ex MotoGP där 5 förare slåss om segern i sista kurvan. Låt folk få race:a. Inför justeringar vid ett visst poängläge, vänd på startordningen i ett race 2. Gör egentligen bara nånting. Annars kommer Lewis fira historiska titel 8 inför tomma läktare.

Svar: Nää, man skulle nog köra med Greta Thunberg omgiven av flatmaffian från fotbollslandslaget;-) De har nog använt proteser sedan många år tillbaks, det optimala skulle vara att de sköt sig i huvudet istället så att man skulle kunna ta in folk med lite vett i skallen. De hade chansen att satsa på ground effect konceptet redan till i år, men fegade ur i vanlig ordning och började svamla om 2021 istället, kan mycket väl innebära too little, too late. F1 cirkusen ligger redan på lit de parade och asätarna samlas för att ta en smakbit, en så enkel åtgärd som att återinföra tankstopp skulle liva upp dödsdansen, men allt som finns i andra racingklasser tycks vara för farligt för F1 ,som sakta men säkert förvandlas till en skyddad verkstad för överbetalda drönare lallande runt runt i en trafikstockning,.kul. Ha det Magnus.
Brandon Lee

skriven
#7: Janne

Pirelli sa att om 75 procent är överens skulle man gå tillbaks till fjolårets däck. Vad händer?
Folk klagar på att Bottas, Leclerc plötsligt inte är så duktiga.
Men ingen utanför teamen vet de korrekta orsakerna.
Finsk media har ifrågasatt varför Hamilton plötsligt i Q3 började accelerera snabbare samt att köra snabbare rakt fram.
Det behövs så lite ändringar för att den ena ska få fördel,
Merca vill tydligen inte ha 2016 igen.
Det är en massa fulspel hela tiden.
Ha de bra

Svar: Man borde köra var annat race med fjolårets däck för att liva upp det hela. Det har alltid funnits "experter" som klagar både det ena och det andra utan att ha kunskap om hur det fungerar inom stallen, eller vilka effekter vissa typer av uppdateringar innebär ute på banan, vill man favorisera en förare av någon anledning är en enkel sak att genomföra,.och vips så finns "experterna" där och sjunger den höga visan för "supertalangen". 2016 var en annan historia eftersom Nico hade tysk licens, en "tysk" hade tillåtelse att slå Hamilton enligt Mercedes filosofin. Ha det Janne.
Brandon Lee

skriven
#8: Magnus Blomqvist

Dessutom vilket jag glömde skriva måste den tekniska utmaningen höjas betydligt. Misstag måste på något sätt leda till att man antingen bryter eller tappar betänkligt med placeringar. I Netflix dokumentär om förra årets cirkus ser man Ocon sitta i simulator och köra en bana samtidigt som han blundar med ögonen. Avåkningszoner där jumbojets kan landa måste bort. Den där kittlandes nerven måste hittas igen. Spänningens ögonblick. Det behöver inte vara en 10 meter hög cementvägg precis jämns med kurvan och tretton dödsfall per säsong. I rally kan minsta lilla misstag leda att föraren får bryta utan några personskador. Även de flesta incidenter i ovalracingen brukar sluta lyckligt. I F1 är det väl endast wall of champions som ger en liknande utdelning. F1 måste även de dit. Åker du av så åker du av. Kan det verkligen vara så svårt?

Svar: Det finns banavsnitt på isle of man där man måste passera stenmurar i 300 knyck med några centimeter tillgodo för att hålla den optimala racelinjen, det är racing på riktigt, F1 som den är idag har inte mycket med racing att göra, no guts no glory försvann från F1 länge sen för att bosätta sig på avåkningszoner.
Brandon Lee

skriven
#9: Marcus

Håller verkligen med Magnus. De borde inte vara så svårt men av någon anledning vill de inte ha det så. Grosjean kommenterade nyligen om att han var mer fysiskt trött efter att han kört go-cart med sina kompisar än efter ett F1 lopp!

skriven
#10: F1Chris

Ser att ni nämner tankning skulle skapa mer omkörningar..(kunde inte svara på ett svar så hamnar göra en ny kommentar)

Är detta sant? skulle det inte bara göra till mer konstgjorda omkörningar, dvs de med lätt bil flyger om de med tyngre. Sen så blir det mer taktiska omkörningar i depån istället för ute på banan.. med nuvarande system är man ju mer tvingad att köra om på banan.

skriven

Kommentera inlägget här :