Kommentarer :
Synd för Bottas, det märks att han inte alls trivs i bilen som Hamilton gör (i år igen). Jag gissar att det är en hel del marknadsföring involverat där Hamilton helt enkelt är ett bättre varumärke.
Och vad ska man säga om Ricciardos föreställning sista varvet? Kul att det händer något absolut, men det saknas ju helt och hållet finess när man bara bromsar för sent, kör av banan, kör in på banan, trycker ut en annan från banan för att sedan köra om utanför banan. Som man bäddar får man ligga och det blir såhär på banor med gigantiska avåkningszoner. Ur denna synpunkt så är Paul Richard helt bedrövlig. Ge oss tillbaka gräs och djupa sandfållor!
Bara inse att Bottas inte är i närheten av Hamilton eller Rosberg. Bottas var nödlösningen som Wolff nöjde sig mycket gott med. Samma snack varje gång om Hamilton men han levererar och lär sig bilen och materialet. Bottas hade lite kraft i början men sen börjar hans vanliga problem. I toppstall syns det vilka som kan leverera och vilka som klarar sig i topp med en bra bil. Hade Ferrarin varit starkare hade Bottas varit på de placeringar han var ifjol.
Passande rubrik och sammanfattning. Jag har tyvärr slutat att kolla på loppen live utan laddar ner dom i efterhand så jag kan spola igenom om det blir tråkigt. Tyvärr så tar det ofta bara 10 minuter att se hela loppet och det inklusive formationsvarvet. Trist värre. Det hade varit klart roligare om producenterna slutade följa toppförarna där ingenting händer utan istället visar mittengänget istället, där är det iaf lite fighter.
Trist för Bottas att de väljer att utveckla bilen enligt Hamiltons önskemål. Jag förstår varför Mercedes gör det MEN då de har sådan stor kontroll och försprång jämfört mot resten så skulle de kunna styra vem som vinner. De gör det redan så varför inte ge Bottas en seger så han blir lite gladare och det blir lite mer spänning?
Ja banor med gräs och sandfållor sen återinför tankning samt nån fler däcktillverkare. Så kanske det kan bli lite mer racing av f1 igen.
Men så lär det aldrig bli tyvärr.
Kan du tänka dig den däckkatalogen utgiven i Sverige av ett svenskt företag! Herre Jesus!
Över till racingen. Hyr många tår har de beslutande kvar egentligen efter att de fortsätter skjuta sig i foten för jämnan? 2021 kommer ju ett nytt reglemente men jag är rädd för att det är alldeles för sent. Racing handlar naturligtvis om att köra x antal varv på så kort tid som möjligt därav är vi överens. Problemet är att det är endast är de aktiva som kör som känner skillnad på 1,18 och 1,20 runt ett varv. Vi som sitter framför dumburken märker ingen skillnad. Det borde arbetas aktivt för att utjämna skillnaderna mellan dem som kör 1,18 och de som kör 1.20. Tyvär är det så enkelt. T.om ett folkrace heat kan generera god valuta för entré pengen även om de aldrig kommer över 60 kmh. Men det kan hända massor vilket publiken uppskattar. Svaret är inte 370km/h, 1200hk och nya banrekord. Svaret finns däremot helt öppet hos t.ex MotoGP där 5 förare slåss om segern i sista kurvan. Låt folk få race:a. Inför justeringar vid ett visst poängläge, vänd på startordningen i ett race 2. Gör egentligen bara nånting. Annars kommer Lewis fira historiska titel 8 inför tomma läktare.
Pirelli sa att om 75 procent är överens skulle man gå tillbaks till fjolårets däck. Vad händer?
Folk klagar på att Bottas, Leclerc plötsligt inte är så duktiga.
Men ingen utanför teamen vet de korrekta orsakerna.
Finsk media har ifrågasatt varför Hamilton plötsligt i Q3 började accelerera snabbare samt att köra snabbare rakt fram.
Det behövs så lite ändringar för att den ena ska få fördel,
Merca vill tydligen inte ha 2016 igen.
Det är en massa fulspel hela tiden.
Ha de bra
Dessutom vilket jag glömde skriva måste den tekniska utmaningen höjas betydligt. Misstag måste på något sätt leda till att man antingen bryter eller tappar betänkligt med placeringar. I Netflix dokumentär om förra årets cirkus ser man Ocon sitta i simulator och köra en bana samtidigt som han blundar med ögonen. Avåkningszoner där jumbojets kan landa måste bort. Den där kittlandes nerven måste hittas igen. Spänningens ögonblick. Det behöver inte vara en 10 meter hög cementvägg precis jämns med kurvan och tretton dödsfall per säsong. I rally kan minsta lilla misstag leda att föraren får bryta utan några personskador. Även de flesta incidenter i ovalracingen brukar sluta lyckligt. I F1 är det väl endast wall of champions som ger en liknande utdelning. F1 måste även de dit. Åker du av så åker du av. Kan det verkligen vara så svårt?
Håller verkligen med Magnus. De borde inte vara så svårt men av någon anledning vill de inte ha det så. Grosjean kommenterade nyligen om att han var mer fysiskt trött efter att han kört go-cart med sina kompisar än efter ett F1 lopp!
Ser att ni nämner tankning skulle skapa mer omkörningar..(kunde inte svara på ett svar så hamnar göra en ny kommentar)
Är detta sant? skulle det inte bara göra till mer konstgjorda omkörningar, dvs de med lätt bil flyger om de med tyngre. Sen så blir det mer taktiska omkörningar i depån istället för ute på banan.. med nuvarande system är man ju mer tvingad att köra om på banan.
När man äntligen lyckas komma underfund med problemet att ligga nära framförvarande bil och på så sätt ge oss mer tight racing så gör man allt i princip ogjort genom att slakta däcken.
Den här säsongen är bland det tråkigaste på väldigt, väldigt länge och då följde jag ändå RBR-eran slaviskt. Det finns liksom ingen bil som ens kommer i närheten av årets merca.