Paul Ricard skapar liknande problematik ur underhållningssynpunkt för F1 som Barcelona, den är en utmärkt testbana men mindre lyckad som race dito, av vilka skäl man valde att lägga Frankrikes GP på Paul Ricard istället för Magny Cours är en fullständigt gåta för de allra flesta raceintresserade.
Mercedes hade sina bilar i första startledet efter kvalet 2018, och lär göra om den bravaden i år. Något annat än Mercedes 1-2 vid målgång skulle vara en överraskning, Ferrari har en PU som räcker till för att utmana om segern men inte balansen, RBR har balansen men in inte en PU som är stark nog.
Renault vill mer än gärna visa på hemmaplan, att de är redo att ta upp kampen om titeln best of the rest, det gick bra för dem senast i Kanada och liknande resultat är helt möjligt att nå även på Paul Ricard. Toro Rosso har en välbalanserad bil som tar hand om däcken på ett bra sätt, så chansen finns för båda förarna att ta en topp tio placering på Paul Ricard. Magnussen var bra med i sin HAAS ifjol, hittar de rätt med däcken så kan det bli en upprepning av fjolårets succé för dansken i år, McLaren duon ska man inte heller räkna bort i jakten på en poängplats.
Alfa Romeo har haft några tunga race med svaga resultat, men kommer till Frankrike med några nya uppdateringar som förhoppningsvist kan vända den tråkiga trenden för deras del. Dock är det möjligt med tanke på det intima samarbetet med Ferrari, att de har gjort samma misstag som de röda, och drivit utvecklingsarbetet av designkonceptet i en fel riktning, eller att utvecklingskapacitet helt enkelt saknas med det valda designkonceptet, som jag nämnde tidigare, så brukar det avslöjas en bit in i säsongen hur mycket utvecklingskapacitet det finns hos olika designlösningar. Ferrari tog fram en Allison inspirerad bil som är snäll mot däcken men fick den inte att fungera med årets däck, Allison själv i sin tur löste problemet med Mercans aptit för bakdäck, jag kan tänka mig att man saknar brittens aerokunskap hos Ferrari, med honom kvar i stallet hade Ferrari kunnat ta fram en vinnarbil.
I valet av gummiblandningar regerar soft, väderprognoser siar om sol och temperaturer mellan 27-29 grader under racehelgen, så bilens förmåga att hantera däcken på rätt sätt kommer att ha en avgörande roll i Paul Ricard, något för Ferrari duon att hålla i minnet om de vill slå RBR i Frankrike.
Dagens grid girl kommer från Moto GP som ännu en gång levererade bra racing, vi får väl hoppas på att F1 gör det samma på Paul Ricard och Indycar på Road America.
Amen,.må midsommarfirandet vara med er.
En clean sweep för Mercedes känns inte alltför främmande iår, särskillt inte när de till och med skänks segrar av FIA’s domarkår. Hoppas på bra uppdateringar för Iceman framöver. Hade kännts skönt om han klarade best of the rest, även om det idag känns svårt.
Hur är det ställt med Bottas? Börjar han svajja lite som han gjorde förra säsongen? Viktigt nu att inte bli avhängd av Hamilton om han vill hålla VM-drömmen vid liv.
Fräck fotograf av grid girl:en. Har han månne inte tagit del av F1:ans värdegrundspolicy?