THAT´S IT

 
 
Det var det, sista spiken i kistan för F1 2019, ett race där Ferrari åter igen gjorde bort sig ur strategi synpunkt, deras tvåstoppare var ett stopp för mycket. Hamilton fick en bekväm resa från start till mål utan att ha varit hotad vid något skede av racet, Verstappen tackade och tog emot när Leclerc klantade till det i samband med en varvning av Russel, och lät holländaren smita förbi. Ett andra depåstopp för mjuka hjälpte inte Leclerc, utan han blev en distanserad trea i mål halvminuten bakom Verstappen, som därmed även tog tredjeplatsen i årets mästerskap.
 
Bottas gjorde en briljant uppkörning från sista till en fjärde plats i mål utan tillgång för DRS under den första tredjedelen av racet, i mål var han bara ynka sekunden efter Leclerc, tur för monegasken att loppet bara varade 55 varv, några varv till så skulle han blivit passerad av Bottas som redan tycks ha installerad Bottas 3.0 inför det som komma skall 2020.
 
Vettel saknade speed under hela racet, och stallets misslyckade depåstrategi hjälpte inte det heller, men tysken kunde i alla fall hålla Albon bakom sig till målflaggan. Perez tog titeln best of the rest i racet före Norris, Kvyat tog två poäng till TR, och den sista poängen gick till Sainz, som därmed också försäkrade titeln best of the rest sett till över hela årets säsong. Inte illa pinkat av spanjoren , som som slog RBR-TR duon Gasly-Albon i en sämre bil, Sainz slutade på 96 poäng, Gasly 95 och Albon 92.
 
Renault duon Ricciardo-Hulkenberg sluatde som elva och tolva i mål, den sistnämnda valdes till dagens förare av något blödiga F 1 fans, i mina ögon har Hulken aldrig varit mycket till förare, han saknar den "killer instinct" som är ett måste i F1 om man vill lyckas.
 
Kimi hade en stillsam kväll på jobbet i en bil som inte riktigt räckte till, Alfan är känslig för varierande bantemperaturer, trivs inte när bantemperaturen faller, en trettonde plats i mål var det bästa Kimi kunde klämma ur sin Alfa.  Magnussen slog Grosjean, Giovinazzi med sin tvåstoppare fick se sig slagen av Kimi, Russel tog målflaggan före Gasly, som förlorade chansen till titeln best of the rest redan i början av racet, när han tvingades till depån att byta framvinge efter en sammanstötning i första kurvan, den sista som tog sig i mål blev Kubica, Stroll fick bryta racet.
 
Årets sista race blev hyggligt underhållande mest tack vare olika depåstrategier, den första tredjedelen av racet utan DRS på grund av FIAs miss visade, att man faktiskt kan köra om även utan DRS, en manick som enligt min mening inte hör hemma i racing, det bör vara förarskicklighet som skapar omkörningar, inte ett knapptryck.
 
Slutställningen för förare 2019 i poängtabellen blev följande.
 
Hamiton       413
Bottas          326
Verstappen  278
Leclerc         264
Sainz             96
Gasly             95
Albon            92
Ricciardo      54
Perez             52
Norris            49
Räikkönen    43
Kvyat            37
Hulkenberg  37
Stroll             21
Magnussen  20
Giovinazzi    14
Grosjean       8
Kubica           1
Russel           0 
 
Det lite kort om racet, apropå knapptryck, det finns en "gilla knapp" efter varje inlägg som man kan klicka för att uppmuntra och motivera bloggaren med, något som ni är jävligt lata på att göra. Så ,nu är det upp till bevis att visa lite uppskattning om ni vill fortsätta att läsa vad jag har att komma med angående F1, blir det tillräckligt många "gilla" så finns det en chans att grandprixracing finns med även nästa år när F1 säsongen kör igång, blir det inte det så är det dags att säga tack och hej då.
 
Dagens grid girls säger tack och hej då för den här gången, med lite tur dyker de upp igen nästa år.
 
Amen,..må "klicka gilla" vara med er.      
 
       
 
    

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Självklart trycker vi gilla. Dagens race var en parodi där flertalet förare inte längre vet hur man kör om utan att trycka på en knapp på en raksträcka. Horribelt. Fruktansvärt tråkigt och inte ens värt att lägga någon energi på då tv tablån i övrigt blivit mycket intressantare än vad F1 är idag. Stort stort tack ändå till dig Brandon för det gångna året. Faktiskt helt ärligt det enda som är intressant med F1 nuförtiden. Ha det gott. Magnus

skriven
#2: Putte

Hej Brandon! Jag hoppas verkligen att du kan tänka dig att även skriva nästa år och jag hoppas på lite mer inriktning på det som du var så bra på för ett par år sedan, nämligen dina lite mera "på djupet-gående" genomgångar av bilarna och dess skillnader. Det är du otroligt duktig på och det är här jag tycker att du skall lägga din kraft! Tycker att det senaste åren har blivit mer och mer "negativ" trend av både dig och vissa av dina följare. Håller helt klart med att F1 har mycket att förbättra men jag blir så trött på dessa paj-kastning-tävlingar som många verkar gilla mer än F1.
Har "gillat" med en förhoppning om en fortsättning här.
Med vänlig hälsning. Putte

skriven
#3: Anonym

Tack för i år och hoppas tomten är givmild mot dig, troligtvis får du något dyrt då du varit väldigt snäll mot oss trogna läsare.
Nu skiter vi i F1 ett tag och åker skidor och roar oss. Ha de gött /Benjamin

skriven
#4: uffe_a

Ännu en säsong till ända.
Ferraris senaste (siste?) världsmästare heter fortfarande Kimi Räikkönen. Förstår inte alls varför Hamilton skulle vilja byta till det gänget 2021 som det pratas om nu?

skriven
#5: Anonym

Älskar dig

skriven
#6: Eric

Tack för den här säsongen, du gör det grymt bra :)

skriven
#7: Anonym

Jag gillar definitivt att läsa och ta del av dina analyser och tyckande men erkänner att jag aldrig tryckt eller noterat gilla knappen men det blir ändring på det nu 🤪

skriven
#8: Ingela

Stort tack för en magisk blogg säsong!! Jämför jag Ditt bloggande med F1 säsongen så kvalar Du ut den med 10-2. F1 säsongen får en 2:a tack vare att Kimi är kvar och bidrar. Så, som alla andra på denna sida hoppas jag verkligen att Du och Kimi fortsatt har energi att kvala ut F1 säsongen. Vänligen Anders

skriven
#9: Christer

Har totalt missat "gilla knappen" men nu jäklar ska det tryckas på den. Hoppas på många fler inlägg och analyser från din sida. Dom är alltid intressanta att ta del av. Keep up the good work.

skriven
#10: Björne

Ser ju ut som att Gilla knappen har hittats :-) Är ju betydligt fler "gilla tryck" än inlägg och tyder ju ändå på att det är många som läser bloggen Brandon. Jag hoppas du fortsätter i samma anda som du alltid gjort, kanske med lite mer tekniska detaljer som Putte efterlyser, för det kan jag oxå sakna. Jag har följt din blogg ända sen du startade den, och kommer även ihåg dina inlägg hos Anna på aftonbladet då det begav sig. Så nog om det, vad tror du om nästa säsong, är ju ingen stor skillnad i reglementet för 2020. Vad kommer att bli avgörande tror du??
Ha det gott
/Björne

skriven
#11: Anonym

Andra halvan av årets säsong har varit den bästa på många år. Tack för en fantastiskt bra blogg Brandon 👍!
Ha en underbar vinter - hoppas vi hörs i mars!
/Patrik

skriven
#12: Kalle

Äntligen..? Får man väl nästan säga att säsongen är över. Årets rookie i min värld är iallafall Norris, att kvala ut Sainz med 11-10 i debutsäsongen tycker jag är starkt, även fast Sainz kanske inte är den vassaste föraren i fältet. Oavsett så har han massor med erfarenhet samtidigt som Norris gör sin debutsäsong. Poängställningen hade nog sett annorlunda ut om inte Norris haft så många brutna race, 6 brutna varav 5 är pga tekniskt fel om jag inte missminner mig gör mycket i slutändan. Lovar väldigt gott i framtiden med Norris, Leclerc och Verstappen som snabba ungtuppar.

skriven
#13: Daniel

Tack för en klockrent bra blogg
.
Är ofta mer tillfredsställande att läsa bloggen än se racen.
Ladda nu batterierna inför nästa säsong Brandon
Ynwa

skriven
#14: Ingemar

Mycket bra läsning som vanligt... Stort tack för bloggen...!

skriven
#15: Peter

Nu är du orättvis jag har ingen "gilla knapp" Den har varit borta länge för mig
utan enbart : Allmänt; › Kommentera › 14
Hoppas att du skriver nästa år endå
Mvh Peter

Svar: Ha ha, det beror på vad man läser med, om det är en dator, mobil, platta osv, det visas lite olika vyer till olika redskap. Ha det Peter.
Brandon Lee

skriven
#16: Janne

Jag forsätter i hyllningskören för denna blogg. Tack för du fortsätter att skriva och underhålla oss andra.
I många medier hyllar dom Hamilton som en av tidernas bästa
förare. Han är jättebra men han har bara en motståndare f.n Bottas. Bottas har två, Hamilton och teamet. Så överlägsen mercan är så skulle han vara dålig om han inte vann. Det skulle förvåna mig om han inte vinner nästa år också. Jag önskar att Toto låter dom race på lika villkor, men det lär nog inte hända.
Ha de bra Brandon.

skriven
#17: MaWa

👍💪🤘

Svar: Tackar och bockar.
Brandon Lee

skriven
#18: Marcus

Såg inte loppet denna gången men ser som vanligt emot en intressantare nästa säsong.

Det händer faktiskt att jag dubbelgillar om du inte hunnit skriva något nytt och jag läser på en annan enhet. 😀 Som du kanske redan fattat så vill jag även att du fortsätter nästa säsong också.

Svar: Dubbelgilla är bra skit Marcus, man kan aldrig gilla för mycket,.i alla fall när det gäller grid girls,.fortsättning följer i mån om tid, har en tajt schema för 2020. Må väl Marcus.
Brandon Lee

skriven
#19: Jonas

Hej! Har läst varje inlägg du gjort sedan tre år. Har helt enkelt inte sett gilla knappen. Självklart hoppas jag som många andra att du fortsätter nästa år!
Ha en bra jul och på återseende!
Mvh Jonas

Svar: Sånt händer, gilla knappar försvinner ur sikte när man kikar på dagens grid girls,.lätt hänt;-) God jul för dig med Jonas och ha det bra.
Brandon Lee

skriven
#20: Björne

Nu är ju jag inget större fan av Sebastian Vettel, men han saknas ju i din slutställning i VM Brandon, slängde du ut honom genom fönstret eller ;-).
Ha det gott

Svar: Ha ha, det blir så ibland, några ord eller meningar försvinner när man publicerar,.nu blev nog Sebastian sur;-) Ha det bra Björne.
Brandon Lee

skriven
#21: F1 One

Tack för en bra blogg, hoppas att du fortsätter..!

Svar: Tack själv för din kommentar, jag ska försöka men vågar inte lova något, det finns så mycket annat som tar min tid. Ha det.
Brandon Lee

skriven
#22: Patrik Jansson

Man får buga och bocka för en bra blogg även detta år! Jag hoppas verkligen du finner inspirationen att fortsätta skriva här så att vi kan följa F1 under försäsongen och under nästa säsong här :) ! Önskar dig en God Jul och en god fortsättning på det nya året Brandon!
/Patrik

Svar: Jag har inte haft så mycket tid över för bloggen i år, nästa år blir det ännu mindre, men jag ska göra ett försök att hålla bloggen vid liv. God jul för dig med Patrik.
Brandon Lee

skriven
#23: Tomi

Tack Brandon! Du är F1 i Sverige!
Ser ändå fram emot nästa säsong helt enkelt för att bilarna som kommer sen är så fula. Spelar det nån roll? Jag tycker det jag tycker att det skall lysa lång väg att det här är det snabbaste muskulösaste fetaste som finns och det finns fortfarande den touchen nästa år.....slutar året med lite gnäll:)
Hoppas att du får en fin avslutning på året! (Håller med talare ovan, dina tekniska analyser är intressanta, liksom helheten i övrigt förstås)

Svar: Så brukar det vara, ibland blir det snygga åk, ibland mindre snygga, hur 2021 års bilar kommer att se ut i verkligheten återstår att se, det som har visats hittills är bara riktlinjer och inte så mycket mer. Jag tänker avsluta året med ett besök i Hell-sinki över julhelgen, och drar sedan till Italien för att fira nyår hos min polare där,.kan inte bli mycket bättre än så;-) Ha det Tomi, hoppas för en fin avslutning av året även för din del.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :