OBVIOUSLY BULLSHIT

 
Så, några av er fick "klicka gilla" tummen ur röven, och visade erat gillande, vackert så, lite uppmuntran mellan varven skadar inte, och sliter inte heller ut "klicka gilla" tummen. På bilden här ovan har man samlats för att ta emot diverse priser, hur välförtjänt det var kan givetvis alltid diskuteras. 
 
F1 har aldrig handlat on fair play eller "på lika villkor", utan vissa individer har och kommer även fortsättningsvist skaffa sig fördelar gentemot sina teamkompisar på ett eller annat sätt, det enklaste sättet är ett kontrakt med en absolut förstaförare status. Diverse  hobbyjournalister, och vilseledda F1 fans har under de senaste åren jämfört Bottas situation hos Mercedes med Rosbergs dito, och har dragit den briljanta slutsatsen, att Bottas inte på samma sätt har det som krävs att slå Hamilton. Något enfaldigt kan man tycka med tanke på, att Rosberg kom till Mercedes långt innan Hamilton gjorde det, och hade ett vattentät kontrakt som gav honom möjligheten att köra om titeln. När sedan Rosberg något oväntad slutade, så fick Hamilton chansen att skaffa sig en position som en odiskutabel förstaförare ivrigt påhejad av sin sugar daddy Wolff, direkta order om att låta Hamilton passera, och nedlåtande "wingman" utlåtanden från Wolffs sida säger väl det mesta om hur det hela fungerar hos Mercedes.
 
Att ge sig in i totalt meningslösa diskussioner om "stallkompisarnas" prestationsnivå under 2019 bör man avstå ifrån, om man saknar kunskap om de faktiska förhållanden inom stallet ifråga, statistik gällande F1 kan användas på många olika sätt för att "bevisa" både det ena och det andra, men säger samtidigt absolut ingenting om vad det gäller det stallpolitiska spelet bakom stängda depådörrar.
 
Vandoorne och Kovalainen har berättat en hel del om hur det var att vara "stallkompis" med superegoisten Alonso, en förare som alltid såg till att skaffa sig alla fördelar som fanns tillgängliga gentemot sina "stallkompisar", den enes död var den andres bröd, bokstavligen, Alonsos agerande har sänkt många förarkarriärer. Nu är det givetvis som så, att  Alonso inte är ensam om att agera som en superegoist, förare som till exempel Hamilton och Verstappen är samma andas barn, som dock döljer bättre sin egoism, några kallar det att ha en "vinnarskalle", andra att vara en skitskalle, jag nöjer mig med att konstatera faktum att det är så pengar-sponsor-PR styrt sport som F1 fungerar. Att räkna poäng, studera kvalstatistik och jämföra hur förarana placerade sig i årets VM serie säger inte mycket om förarnas prestationsnivå just som förare, men däremot en hel del  om deras status inom stallet, så jag överlåter med varm hand åt "experter" att rangordna förarna i F1 cirkusen, de är ju "experter" och bör därmed veta vad de talar om.
 
Just nu är dessa "experter" upptagna med att skriva fantasifulla spaltmillimeter om silly season skvaller inför 2021, när samtliga toppförare enligt dessa "experter" kommer att byta stall. I praktiken handlar all prat från Hamilton, Verstappen, Vettel mfl om att försöka trissa upp sin lön hos sin nuvarande arbetsgivare innan man förlänger sitt kontrakt, när man säger att man inte kör i F1 för pengarnas skull betyder det inte att man vill avstå från en lönehöjning.
 
 
 
 
Nästa år kör man hela 22 race, målet för Liberty Media är 25 race, lite för mycket av det goda kan man tycka, men mycket vill ha mer, ju flera race desto mer klirr i kassan hos LM.
 
Det om stallpolitik och pengar, 2021 års bildesign har väckt vissa farhågor på sina håll, som till exempel hos Andy Green som jobbar för Racing Point.  Enligt honom finns det risk, att designen av framvingen kan leda till att "smutsig" luft styrs in i Venturi tunnlar, och gör bilen instabil och svårkörd, något som man hos  McLaren avvisar som rent struntprat. 2021 års bil kallas för en ground effect bil, men är den verkligen en sådan?
 
 
 
På bilder här ovan syns några "fullblod" ground effect bilar och en modern F1 bil, 2021 års bil blir något av en kompromiss, den är inte en ground effect bil "på riktigt", utan en typiskt FIA skapelse, man tar två steg framåt och ett steg bakåt. En "fullblod" ground effect bil körs helt plant utan rake, FIAs 2021 hybrid med Venturi tunnlar och med en högre, mer effektiv diffuser med rake, man kan undra vad som kommer att hända  när man "stallar" framvingen på rakor, den "neutrala" delen av vingen ska ju mata Venturi tunnlar med luft för att skapa downforce, och hur det kommer att påverka bilens aerobalans.  FIAs mål var att ta fram en design, där merparten av downforce skapas under bilen för att man ska kunna ligga närmare bilen framför en utan att tappa downforce, men om framvingens design skapar instablitet så försvinner ju delvis den ground effect downforce som skapas av Venturi tunnlar, ibland har jag lite svårt att förstå hur FIA tänker när de skapar egenskaper som tar ut varandra på banan och ger en plus-minus-noll effekt. De borde ha tagit fram en lättare, renodlad ground effect bil utan framvinge, och med en mycket kortare hjulbas för bättre racing genom kurvpartier. De nuvarande bilarna har en tok för lång hjulbas som visserligen ger bra balans rakt fram, och en stabil bil under inbromsning, men samtidigt en bil som effektivt saboterar bra racing genom kurvor, jag vill se mer omkörningar i kurvpartier istället för tryck på knappen omkörningar i slutet av rakor.
 
Det om F1, nu är det dags att skriva till tomten, jag har redan gjort det, och blygsam som jag är så gladde jag tomten med genom att bara önska mig en julklapp, Ducati 1299 Panigale R Final Edition. Var jag helt ärlig, berättade allt för tomten?  Givetvis, man ska ju inte ljuga för tomten, dock lät jag bli att berätta att priserna börjar från 401900 kr.
 
Så, vad kan man göra för att bota racing abstinens så här veckorna före jul, och månader innan racing säsongen kommer igång igen? Tja, man kan dricka julöl, sikta mot apex på väg in i rondellen i bruksbilen och växla med paddlar för att hitta den rätta racingkänslan. Jag brukar göra det, dock i omvänd ordning, det vill säga, julöl dricker man när man har parkerat och sitter i fåtöljen framför dumburken, och funderar varför en översättare kallar en "four barrel carburetor" för en fyrcylindrig förgasare eller för en fyrhjuls förgasare.
 
Dagens kroppsmålade grid girls kommer från truck racing, hur klär man av sig?
 
Amen,.må tomten och gilla klicktummen vara med er.      
 
    
 
 
          
 
 
        
 
 
              
 
          
 
 
     
 
      

Kommentarer :

#1: Anders

Grid girlsen i all ära, men Ducatin är magiskt snygg!

Svar: Ja, och magisk dyr;-) Ha det Anders.
Brandon Lee

skriven
#2: Eric

Ett mycket bra inlägg som vanligt, visst är det nästa år Moto Gp kör i Finland? Vad tror du om nästa år, kan det bli den jämnaste säsongen på länge? eller kommer Mercedes dominera som tidigare? Vilket race skulle du rekommendera att åka och se live mellan Jun - Sep? (Ett grabbgäng där alla håller på Kimi)

Svar: Ja, Moto GP på Kymiring 10-12 juli. Apropå nästa år, kan mycket väl bli en jämn historia mellan Merca-Ferrari-RBR, jag sätter mina slantar på Merca på grund av, att deras bil har den bästa totalbalansen när man laborerar med att hitta mer grepp bak eller fram, dvs, deras bil bibehåller balansen oavsett förändringar av downforce nivån bak eller fram. Jag skulle satsa på Silverstone den 19 juli eller Spa den 30 augusti, riktiga klassiska banor där Iceman trivs. Ha det Eric.
Brandon Lee

skriven
#3: Göran

Tack för i år,
- Du önskas En God Jul och Gott Nytt År 2020

Svar: Tack det samma.
Brandon Lee

skriven
#4: Calle B

tack för denna säsong som komplement till det vi ser o hör
är det dina komentarer efter racen man ser fram emot.Håller
visserligen med dig alltid men vilken värld det hade varit om vi alla varit stöpta i samma form.önskar dig en god jul o ser
fram mot nya komentarer nästa år

Svar: Tack själv Calle, smaken är delad som baken och åsikterna går isär som skinkhalvorna, ta det lugnt med julskinkan och god jul.
Brandon Lee

skriven
#5: Kjell Levén

Tack för i år Brandon!

En synnerligen bra och informativ blogg som du gör.
Hoppas på ett bra F1-år 2020

Önskar dig fina helger och att du fortsätter detta värv

//KL

Svar: Kul om du gillar min blogg, jag ska försöka hålla den vid liv om möjligt även 2020. Fina helger är grejen, önskar det samma för dig, ha det Kjell.
Brandon Lee

skriven
#6: Christer

Tack för ett bra jobb i år. Kommer du vara på försäsongstesterna och delge oss din suveräna analyser son vanligt? Ha en God Hjul

Svar: Tack själv för din kommentar, jag ska försöka hinna med att vara på plats när testerna kör igång men vågar inte lova något riktigt än. God hjul utan dubb för dig med.
Brandon Lee

skriven
#7: ThomasF

Jag tycker den nya F1-an ser bra ut men som vanligt ser de äldre bilarna ändå bättre ut.Endast finsktalande dam säger till oss,på engelska,att Finska tidningar skriver att Valteri slutar köra F1.
Jag har googlat utan att kunna det språket men hittar inte ens hans namn någon stans?Kan man blåsa faran över tro?Vad jag förstår är många kunniga på det språket här.//Thomas

Svar: Damen ifråga hade nog tagit några öl för mycket, Valtteri kör lite rally på fritiden men kommer garanterad köra F1 många år till . Ha det fint Thomas,..Frölunda mot Luleå i finalserien?
Brandon Lee

skriven
#8: Anonym

Tryck like så mkt jag bara kunnat och kommer fortsätta med det!
Är lösningen att helt fimpa framvinge, förbjuda rake och tillåta aktiv fjädring mm för att sedan låta teamen utveckla resten hur mycket de vill? Hade det blivit bättre racing, håller klart med dig om att omkörningar ska ske i kurvor eller åtminstone ska det gå att ligga tajt utan att förstöra däck och balans i bilen. Knapp inkörningar saknar underhållningsvärde.
/Ben

Svar: Jag tycker att om man nu ska införa ground effect konceptet ,så bör man göra det fullt ut, FIAs försiktiga steg för steg grejer kostar multum för stallen utan att förändra slutresultatet till det bättre. Ha det Ben.
Brandon Lee

skriven
#9: David

Tack för en fantastisk blogg Brandon Jag blir inte riktigt klok på Verstappens nivå/skill. Jag är inget fan av honom, MEN hur förklarar man att han slår Gasly/Albon med HÄSTLÄNGDER i race och kval i samma bil (jag vet att de inte har "samma" bil och att det kan fixas och trixas men ändå, någon stans vil ju ändå Red Bull att båda RedBullbilarna ska plocka så många poäng osm möjligt)??

Men, som alltid har du ju rätt, i TR var han mycket jämn med Sainz, och i race var han och Ricciardo mycket jämna när de körde för RBR.
SÅ, är det som så att bilen helt är byggd efter Verstappens önskemål, eller varför slår han sina teamkamrater så enkelt i år?

Svar: Verstappen är bättre förare än Gasly och Albon, men inte så mycket bättre som varvtider skvallrar om, det är hans förstaförare status som syns på varvtider. Även om man aero mässigt kör med likvärdig material, så finns det skillnader på chassi sidan och bilen är i första hand utvecklad efter Verstappens önskemål, plus att F1 seriens huvudsponsor är Heineken som har ordnat ett hemmarace åt Max, så man kan nog säga att hans förstaförare status hos RBR är den starkaste i hela F1 cirkusen. Ha det bra David.
Brandon Lee

skriven
#10: Lito

Yes, tack för i år. Gött nytt race år på er.

Svar: Tack själv.
Brandon Lee

skriven
#11: Mikael

Jag ska åxå önska mig en likadan ducati,men jag önskar mig en alfa giulia quadrifoglio med, undrar om tomten går med på det? GOD JUL O GOTT NYTT ÅR PÅ DIG.

Svar: Jag provkörde polarens Alfa på småvägar i Italien, det märks att motorn härstammar från Ferrari,.och 7.23 på Nordslingan är en respektgivande tid, härlig bil men inte helt gratis. God jul och gott nytt år Mikael.
Brandon Lee

skriven
#12: Flying finns

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR på dig Brandon.
Och hoppas på att få läsa din blogg flera år framåt...

skriven
#13: Plyma

Gott Nytt år på er
Gott o läsa denna blogg också, hoppas du fortsätter

skriven
#14: Plyma

Gott Nytt År på er alla

skriven
#15: Genc

PS Gott nytt år på dig du är bäst, du rockar diggar dig dude.

skriven
#16: ThomasF

God fortsättning till er alla.

skriven

Kommentera inlägget här :