Tres Amigos hoppade över att kika på kvalet på plats, och stannade istället en dag extra i Zihuatanejo vid havet, dock var vi på plats i Mexico City när racet kördes på söndag. Så, varför valde vi att stanna? Tja, en bild säger mer en tusen ord, liksom känslan när man käkar frukost på Las Adelitas, chiles rellenos och chilaquiles som man sköljer ner med en kall Coronas är inte fy skam lika lite som att sitta under palmen och lukta på blommorna,.och så fick Micke lära sig att "Mexicos Bloody Mary" Michelada är ett ypperligt botemedel för bakfylla, man lär så länge man lever.
Vad ska man säga om racet då? Ingen höjdare, men inget bottennapp heller, dock blir det lite patetisk ur racing synpunkt, när samtliga från sjätte plats och bakåt blev varvade två gånger om, sådan parodi på racing är inte hållbart i längden om F1 vill behålla sin status som créme de la créme av racing.
Verstappen vann välförtjänt, eller ska vi istället säga att Neweys skapelse vann välförtjänt med Verstappen bakom ratten, den höga höjden skalade av några hk från Mercedes och Ferrari motorer, och Neweys aeropaket som producerar mest down force av samtliga skötte resten, tur för Mercedes och Ferrari att det inte körs flera race på 2000 meters nivån.
Vettel lyckades med konststycket att inte köra på någon och slutade på en andra plats före Kimi, som förbättrade sin sjätte plats från kvalet till en tredjeplats i mål i racet, och kammade hem sin elfte podium placering för året, inte illa pinkat av en föredetting som enligt "experter" har varit slut som förare sedan flera år tillbaks i tiden. Det märkliga för Kimis del var hur mjukt satt hans bil var, den krängde och rollade som en gammal jänkare genom kurvpartier, visst får man mer grepp och sparar däck med en mjukt satt bil, men då svarar den också väldigt lojt på kursförändringar. Apropå däck, Kimi är av samma åsikt som jag angående Pirellis däck, dvs, de håller väldigt låg standard, är inte alls i klass med däck som tex Michelin och Bridgestone levererade till F1, han efterlyser flera däcktillverkare till F1 så att det skapas konkurrens som i sin tur leder till däck av högre kvalitet, jag kan bara hålla med Kimi i den punkten, men tyvärr är FIA av annan åsikt som vanligt.
Hamilton hade inget lyckat race med en bil som inte klarade av att hantera däcken på rätt sätt, den gode Lewis blir en helt vanlig dödlig när bilen inte fungerar till 100%, Bottas hade det ännu svårare och tvingades till hela tre depåstopp, tanken var innan racet att han skulle klara av racet med ett stopp. Pirellis vägar äro lika outgrundliga som gud faders dito, ömsom vin, ömsom vatten, eller ska vi kalla det för graining-vattenplaning på torrt underlag, jag kan tänka mig att stallen är rätt så måttligt roade av Pirellis slumpgenerator däck.
Nico Hulkenberg i sin Renault ärades med titeln best of the rest före Leclerc, vars "racecraft" enligt min mening fortfarande lämnar en del att önska. Han är en kvalspecialist av Jarno Trulli klass, men jag är inte helt övertygad om, att han verkligen har det lilla extra som krävs att utmana de allra bästa när stallet förväntar sig det av honom, Ferrari gänget kallar sig för en familj, men ibland är släkten värst som ett antal Ferrari piloter har fått erfara genom åren.
Vandoorne smög sig fram till en åttonde plats i mål i en McLaren, som för en gångs skull klarade av att "plana ut", dvs stalla framvingen på rakor, kan hända att de körde bilen mjukare satt på samma sätt som Kimis Ferrari, och då speciellt bak. Ericsson korsade mållinjen på en hedrande nionde plats, det kunde ha blivit ännu bättre om Sauber inte hade valt att delvis offra hans race för Leclercs bästa, den sista poängen gick till Toro Rossos Gasly vars bil inte riktigt kunde hantera däcken på rätt sätt.
Williams fick ingenting att fungera i vanlig ordning, och HAAS var helt fel ute med set up arbetet, däcken fungerade inte alls för deras del. Stackars Ricciardo fick bryta ännu ett race, man sviker inte RBR ostraffad när man bryter sitt löfte och skriver på för ett annat stall, Perez, Sainz och Alonso skulle nog haft chansen att kriga om en plats i topp tio utan tekniska problem.
Så, är Hamilton en värdig mästare 2018? Utan tvekan, men F1 är framför allt en materialsport, ingen vinner en titel med en dålig bil, om Mercedes däckshantering hade varit på samma nivå under hela året som den var i USA och Mexico hade VM titeln hamnat på annat håll, Lewis är en bra förare men inte bättre än materialet han förfogar över, något som gäller för samtliga i F1.
Dagens grid girl i sin tur är en värdig representant för Corona, en törstsläckare av rang.
Apropå min blogg, den har funnits nästan fyra år, huruvida jag kommer att fortsätta med den under nästa år vet jag inte ännu så länge, både mitt liv och bloggen befinner sig vid "crossroads" just nu, vilken väg man kommer att välja återstår att se. Vi stack från Mexico City direkt efter racet, nu är man "hemma" i LA, jag ska jobba under några dagar, återvänder väl till Sverige om en vecka eller så, om inte, tja, sånt är livet.
Amen,.. må ni välja rätt när ni kommer till "crossroads", det sägs att alla vägar leder til Rom, men man ska inte tro på allt som sägs.