WHEN THE SHIT HITS THE FAN(S)

 
Tres Amigos hoppade över att kika på kvalet på plats, och stannade istället en dag extra i Zihuatanejo vid havet, dock var vi på plats i Mexico City när racet kördes på söndag.  Så, varför valde vi att stanna? Tja, en bild säger mer en tusen ord, liksom känslan när man käkar frukost på Las Adelitas, chiles rellenos och chilaquiles  som man sköljer ner med en kall Coronas är inte fy skam lika lite som att sitta under palmen och lukta på blommorna,.och så fick Micke lära sig att "Mexicos Bloody Mary" Michelada är ett ypperligt botemedel för bakfylla, man lär så länge man lever.
 
 
 
Vad ska man säga om racet då? Ingen höjdare, men inget bottennapp heller, dock blir det lite patetisk ur racing synpunkt, när samtliga från sjätte plats och bakåt blev varvade två gånger om, sådan parodi på racing är inte hållbart i längden om F1 vill behålla sin status som créme de la créme av racing.
 
Verstappen vann välförtjänt, eller ska vi istället säga att Neweys skapelse vann välförtjänt med Verstappen bakom ratten, den höga höjden skalade av några hk  från Mercedes och Ferrari motorer, och Neweys aeropaket som producerar mest down force av samtliga skötte resten, tur för Mercedes och Ferrari att det inte körs flera race på 2000 meters nivån.
 
Vettel lyckades med konststycket att inte köra på någon och slutade på en andra plats före Kimi, som förbättrade sin sjätte plats från kvalet till en tredjeplats i mål i racet, och kammade hem sin elfte podium placering för året, inte illa pinkat av en föredetting som enligt "experter" har varit slut som förare sedan flera år tillbaks i tiden. Det märkliga för Kimis del var hur mjukt satt hans bil var, den krängde och rollade som en gammal jänkare genom kurvpartier, visst får man mer grepp och sparar däck med en mjukt satt bil, men då svarar den också väldigt lojt på kursförändringar.  Apropå däck, Kimi är av samma åsikt som jag angående Pirellis däck, dvs, de håller väldigt låg standard, är inte alls i klass med däck som tex Michelin och Bridgestone levererade till F1, han efterlyser flera däcktillverkare till F1 så att det skapas konkurrens som i sin tur leder till däck av högre kvalitet, jag kan bara hålla med Kimi i den punkten, men tyvärr är FIA av annan åsikt som vanligt.
 
Hamilton hade inget lyckat race med en bil som inte klarade av att hantera däcken på rätt sätt, den gode Lewis blir en helt vanlig dödlig när bilen inte fungerar till 100%, Bottas hade det ännu svårare och tvingades till hela tre depåstopp, tanken var innan racet att han skulle klara av racet med ett stopp. Pirellis vägar äro lika outgrundliga som gud faders dito, ömsom vin, ömsom vatten, eller ska vi kalla det för graining-vattenplaning på torrt underlag, jag kan tänka mig att stallen är rätt så måttligt roade av Pirellis slumpgenerator däck.
 
Nico Hulkenberg i sin Renault ärades med titeln best of the rest före Leclerc, vars "racecraft" enligt min mening fortfarande lämnar en del att önska. Han är en kvalspecialist av Jarno Trulli klass, men jag är inte helt övertygad om, att han verkligen har det lilla extra som krävs att utmana de allra bästa när stallet förväntar sig det av honom, Ferrari gänget kallar sig för en familj, men ibland är släkten värst som ett antal Ferrari piloter har fått erfara genom åren.
 
Vandoorne smög sig fram till en åttonde plats i mål i en McLaren, som för en gångs skull klarade av att "plana ut", dvs stalla framvingen på rakor, kan hända att de körde bilen mjukare satt på samma sätt som Kimis Ferrari, och då speciellt bak.  Ericsson korsade mållinjen på en hedrande nionde plats, det kunde ha blivit ännu bättre om Sauber inte hade valt att delvis offra hans race för Leclercs bästa, den sista poängen gick till Toro Rossos Gasly vars bil inte riktigt kunde hantera däcken på rätt sätt.
 
Williams fick ingenting att fungera i vanlig ordning, och HAAS var helt fel ute med set up arbetet, däcken fungerade inte alls för deras del. Stackars Ricciardo fick bryta ännu ett race, man sviker inte RBR ostraffad när man bryter sitt löfte och  skriver på för ett annat stall, Perez, Sainz och Alonso skulle nog haft chansen att kriga om en plats i topp tio utan tekniska problem.
 
Så, är Hamilton en värdig mästare 2018? Utan tvekan, men F1 är framför allt en materialsport, ingen vinner en titel med en dålig bil, om Mercedes däckshantering hade varit på samma nivå under hela året som den var i USA och Mexico hade VM titeln hamnat på annat håll, Lewis är en bra förare men inte bättre än materialet han förfogar över, något som gäller för samtliga i F1.

 

 
Dagens grid girl i sin tur är en värdig representant för Corona, en törstsläckare av rang.
 
Apropå min blogg, den har funnits nästan fyra år, huruvida jag kommer att fortsätta med den under nästa år vet jag inte ännu så länge, både mitt liv och bloggen befinner sig vid "crossroads" just nu, vilken väg man kommer att välja återstår att se.  Vi stack från Mexico City direkt efter racet, nu är man "hemma" i LA, jag ska jobba under några dagar, återvänder väl till Sverige om en vecka eller så, om inte, tja, sånt är livet.
 
Amen,.. må ni välja rätt när ni kommer till "crossroads", det sägs att alla vägar leder til Rom, men man ska inte tro på allt som sägs.    
 
 
         
 
 
       
 
 
       

Kommentarer :

#1: Marcus

Det blir rätt patetiskt när majoriteten av bilarna blir varvade två gånger om. Endast de absolut sämsta ska bli varvade om det ska anses vara någorlunda jämn racing. Kanske borde köra fler race på hög höjd så att det jämnar ut sig i titelfajten.

Tittade lite på rally och såg kalle rovanperä vinna igen. Jäklar vilken talang det är.

Svar: Ja, mer än patetisk, bara för några år sedan kunde man överraska och ta en podium i en Williams eller i en FI, nu är det helt omöjligt,.det går åt fel håll. Kalle är helgrym i en rallybil, vore kul att se hur han skulle klara sig tex i en GP3 eller F3 bil.
Ha det bra Marcus.
Brandon Lee

skriven
#2: calle bergström

Ja du,du tar nog av åt fel håll i din roadcross om du tar av mot Sverige nu, vi har fått snö i skåne så jag säger som tanten i instrumentbrädan gör en laglig uturn vid första lämpliga tillfälle.Självklart hoppas vi att du fortsätter att hålla oss ajour med vad som händer i F ettan.Bilarna måste på ngt sätt bli mer jämnspelta så det blir lite spänning i racen.

Svar: Å fan, det var rätt så tidigt att vara i Skåne, jag måste komma tillbaks vad det lider, har lite att göra i Italien under vintern, så kanske slipper man det värsta med vintern i alla fall. Huruvida bloggen kommer att överleva återstår att se, jag har inte haft så värst mycket tid över för att blogga, nästa år blir det ännu mindre, vi får se hur det hela slutar. Ha det bra Calle.
Brandon Lee

skriven
#3: David

Brandon du är den som håller liv i F1 för mig, slutar du skriva tappar jag än mer intresset. Men givetvis gör du ju som du vill.

Tycker synd om Ricciardo, har haft det tungt på slutet. Tyckte Kimi var lite väl schyst när Hamilton fick smita förbi in i första kurvan efter depåstoppet, men det är klart, Kimi är ju en gentleman, tror inte någon annan kört lite schyst som honom där...

Svar: Det har varit rätt så kämpigt att hålla bloggen vid liv när man lever livet på omkörningsfilen, det blir lite som att gasa och bromsa samtidigt, blinka vänster och svänga höger, jag ska göra mitt bästa att hålla bloggen vid liv, men om det kostar mer än smakar då får det vara.
Ricciardo får betala för sitt svek, RBR cheferna gillade inget vidare sättet hur han skötte sina kontraktsförhandlingar, de behöver inte poängen från Ricciardo för att kamma hem tredje platsen i konstruktörs VM. Kimi är alltid en gentleman på banan, det fanns ingen anledning till att blockera Hamilton, Vettel missade titeln länge sen. Ha det David.
Brandon Lee

skriven
#4: Hailwood

Tyckte att det var roligt att Hamilton och Bottas gjorde väldigt lika avåkningar, trodde först att det var repris när jag insåg att det var Bottas bil andra gången.
Jag har haft lite svacka i intresse för F1 under slutet av den här säsongen. Denna blogg har dock sett till att jag inte har tappat det helt. Alltid läst men sorgligt lite text ifrån mig i kommentarerna. Stort tack för bloggen och att du orkat dela med dig!
Valet för bloggens fortsättningen att vara eller icke vara ligger självklart i dina händer men jag vet vad jag hoppas på. Hailwood

Svar: Ja, de körde som siamesiska tvillingar som tränade avåkningar under raceförhållanden, inte konstigt att de hamnade så långt efter topptrion i mål;-) Du är inte den enda som har haft en svacka, det brukar bli så i slutet av säsongen för dem flesta, vi får väl hoppas på att man vaknar till när testkörningen kommer i gång i februari nästa år. Jag har inte haft tid att skriva speciellt mycket under de senaste månaden, vi får se om jag hittar nog med tid och motivation att fortsätta med bloggen även nästa år, vem vet, kanske blir nästa säsong något utöver det vanliga om Pirelli kan leverera däck värda namnet. Ha det bra Anton.
Brandon Lee

skriven
#5: Nico

Tjenixen,

Det har vart en riktigt blandad säsong för min del. Missat en del lopp, men tror ändå jag har sett de tävlingar som kan anses ha vart bra. Men fortfarande så känner man lite att "bäst före datumet" har passerat. Nu när Ericsson till slut får lämna F1 så tycker hela skaran med ME-supporters förstås att Indycar är världens bästa racingserie med knapp vetskap om vilka som kör där, och varför dom inte kör någon annanstans, typ F1. MEN, men... på något sätt behöver det kanske inte handla om vem som kör där eller inte. Men att Montoya kunde "comebacka" och utmana om titeln rakt av säger trots allt att det antingen är en materialsport även där, alternativt att övriga förare är ovanligt kass. Så länge det känns som tight racing och att det händer saker så vinner man som leverantör av evenemanget. Vi minns ju hur Bernie gick över gick för att få till bonuspoäng i sista loppet i Gäääsp-Marina så att titeln kunde avgöras där.

Nåväl, årets F1 har ändå vart lite underhållande vad gäller p7 i mästerskapet. Har vart underhållande att följa samtidigt som Ferrari tappade tvålen i duschen och har krupit på alla fyra och letat.

Njut av Mexico! Har adlrig vart där men skulle gärna åka dit. Brasilien är det enda jag besökt i Sydamerika.

Och du... den där kurviga Corona-damen. Jösses... kurvigare än Suzuka, t o m kurvigare än Spa. *nam*

// Nico

Svar: Tjenare Nico,.det var inte igår, inte ens i förgår, jag började undra vart du hade tagit vägen;-) F ettan kör med stödhjul monterade i fall att, FIA i sin tur med punktering på alla fyra med Liberty Media gänget på baksätet och backväxeln i, en blind leder en annan mot avgrundens brant.
Indycar är en lekstuga för förare från Europa, Japan och Sydamerika som inte riktigt platsar i F1, jänkare som kör där är rätt så kassa, materialet överlag jämnare än i F1, dock är bilarna mycket långsammare än F ettorna är, jag tippar att en Indycar bil skulle hamna ca 15-20 sekunder efter en F etta på Spa i varvtid om inte mer.

Nästa säsong i F1 kan bli intressant att följa till en viss del, tex hur Gasly och Leclerc klarar av att hantera pressen i ett toppstall, och hur mycket fart Kimi kan hitta i en Sauber, själva kampen om VM titeln blir nog lika trist som i år, det kommer stallorder farbröder att se till.

Jag lämnade Mexico direkt efter racet, nu är jag "hemma" i LA och lever livet, dock måste jag snart återvända till Europa,..och visst är Corona tjejen en riktig kvinna med kurvorna på rätta ställen;-) Ha det Nico.
Brandon Lee

skriven
#6: kjell levén

Bäste Brandon,
Vore trist om du lägger ned denna blogg, enda vettiga analysen av F1.
Har följt denna "kungaklass" sen -90talet och börjar nu ge upp, märkligt att fia tar kål denna motorklass, snart intressantare med dragrace.

Återigen STORT tack för bra läsning.
//Kjell

Svar: Jag har så mycket annat som bockar för uppmärksamhet, tidigare hade jag tid över att skriva några inlägg per vecka, nu får man vara glad om man hinner med ett, men förmodligen kommer jag i alla fall göra ett försök att hålla bloggen vid liv även nästa år.FIA är mästare på att klanta till det, och får bra draghjälp av Liberty Media gänget som begriper noll om racing, Bernie var en skitstövel av rang, men han begrep sig på racing, så F1 tjänade inte mycket på att kasta ut Bernie. Ha det gött Kjell.
Brandon Lee

skriven
#7: Janne

Hej Brandon. Adrian har sagt att han fokuserar mer på nästa års bil än han gjort i år. Får Honda till spisen lite bättre får Hamilton förhoppningsvis mer konkurrens.
Du får inte lägga ner bloggen nu när Kimi ska visa oss hur man ska göra. Ha de bra och stanna över vintern i LA.

Svar: Ja, Adrian jobbar på heltid nu när han är klar med sina Aston Martin projekt, huruvida Honda kommer ikapp Merca och Ferrari återstår att se, men de tycks vara på rätt spår. Jag har så mycket annat för mig så bloggen blir lidande, vi får se hur det bli med bloggandet framöver,.och jag skulle gärna stanna i LA över vintern, men jag har lite att göra i Italien under den kommande vintern så jag blir illa tvungen att stanna i Europa. Ha det Janne.
Brandon Lee

skriven
#8: Jimmy

En fråga. Hur bra är teamet som Eriksson hamnade i i Indycar? Någon chans eller kommer han försvinna nu?

Svar: Det är ett team på mittfältet, dock är Indycar bilarna överlag jämnare än F ettorna så det finns alltid en chans att överraska, Rosenqvist däremot sitter i toppmaterial, det blir kul att följa vem vinner det svenska mästerskapet i Indycar. Ha det bra Jimmy.
Brandon Lee

skriven
#9: Magnus L

Hej Brandon.Jag hoppas du fortsätter och dessa 4 år har varit så otroligt bra. Man har lärt sig massor och att läsa bloggen efter racen är alltid intressanta och man får svar på det man undrar över. Utan bloggen blir man rätt vilsen.Men inte lika vilsen som man var innan denna blogg. Det ska du ha ett stort tack för Brandon.
Drömmen vore att du hade makt och bestämmande i F1. Då hade det blivit racing på riktigt ingen. Knappast tike banor som en stor asfalt plätt med ritade linjer och dåliga trista stadsbanor. Där i mot vill jag ha kvar Monaco.
Sedan vill jag tipsa om Skavlan som gick här sist som gästas av Jordan Petersson. Annie Lööf är med och självklart gör hon bort sig utan ens förstå det. Hon fattade inget. Pinsamt värre.
mvh
https://www.svtplay.se/video/19814268/skavlan/skavlan-2018-intervjuerna-jordan-peterson-svaga-manniskor-ar-ett-problem

skriven
#10: ThomasF

Ja det ska bli spännande att dölja alla förarrockader i F1 nästa år.Hur ligger ägarförhållandena till i Sauber nu egentligen tro?Enda stället att kunna få svar på sånt är nog här!Därför är det fantastiskt om du kör vidare BL.Italien?Är det greven som kallar på hjälp?Iallafall ha D varmt o gott där du är.//Thomas

skriven
#11: Patrik Jansson

Verkligen som ett lotteri hur bilarna jobbar med däcke från race till race borde väl gå att få bättre jämnhet på dom ? Kul iaf att Kimi kom på pallen igen som den "föredetting" han är :D!! Hoppas verkligen du fortsätter din Blogg Brandon gillar den skarpt:)! Ha det så bra!

skriven
#12: Anonym

ANONYMUS
Instämmer med alla andra.Hoppas verkligen du får tid att köra vidare med bloggen.Den ger verkligen intresset för racing en högre dimension.Läste om indycars regelemente fr.o.m. 2021. Då ska V6-motorerna bli på 2,4 liter mot nuvarande 2,1 liter
och turbon ska bli kraftigare med ett mål på 1000 HK.Inget
hybrid-tingeltangel heller.De kör väl dessutom med ground
effect som du förespråkar och ingen överkänslig aerodynamik samt ingen spara-soppa racing utan"plattan i
mattan"och "raka rör".Tycker det låter som den racing du jämt efterlyst i F1.Kanske inte det bästa förarmatrialet, men det kan nog bli underhållande racing.

skriven
#13: Christer

Hej Brandon! Vill bara tacka för dina analyser av racen och det där i mellan. Nu hoppas jag bara att du orkar ett tag till? Dina analyser från årets försäsongstester var intressanta och helt klockrena så jag håller tummarna för att du befinner dig i Spanien näst mars. Ha det gött!

skriven

Kommentera inlägget här :