THE MONSTER OF HERMAN TILKE

 
COTA är något av ett Frankensteins monster bland F1 banor skapad av Herman Tilke när han helt uppenbart led brist på fantasi, det är lätt att spåra Hermans inspirationskällor när man tar en  titt på hans bandesign.  Den gode Herman tog fram en mixer och resonerade på följande sätt:"Uppförsbacken på Spa är häftig, en sådan ska vi ha, liksom S kurvorna från Suzuka eller Becketts från Silverstone och den långa rakan och en mini Parabolica från Monza, plus några totalt onödiga tvärsvängar från diverse stadsbanor kryddade med lite Hockenheim tristess ,sedan slänger vi ihop skiten så att jag kan åka hem".  
 
Så, vad plockade Herman ur sin mixer när han hade kört färdigt?  Jo, en totalt själlös, krystad och orytmisk bana som vill vara lite av varje utan att lyckas med det. Herman försökte först plocka russin ur kakan, sedan äta den och ha den kvar, slutresultatet av det blev Herman Tilkes monster, man borde flytta USAs GP till Road America istället, COTA är hyggligt underhållande för hojracing, men en gäspning i en F1 bil.
 
Den saliga blandningen av diverse banavsnitt gör set up arbetet rätt så utmanande för samtliga inblandade, har man en i grunden obalanserad bil så lyfts dess brister verkligen fram av Tilkes pyttipanna bana, eftersom bandesignen förutsätter att man har både hög topphastighet på den kilometerlånga bakrakan,  bra greppnivå och balans genom banans hyggligt snabba kurvpartier samt skapligt med traction ur långsamma tvärsvängar.  Lägger man ihop det problematiska med att hitta en välfungerande set up med banans orytmiska karaktär så blir slutresultatet rätt så intetsägande ur underhållnings synpunkt, den bästa omkörningsmöjligheten finns i slutet av den långa bakrakan. Vi får väl hoppas på, att Pirellis oförutsägbara däck kan bjuda på något extra ur underhållnings synpunkt, sidobelastningen på däcken är rätt så hög och greppnivån från asfalten låg, något som kan leda till obehagliga  överraskningar om man inte har prickat rätt med set up arbetet.
 
COTA är en bana där RBR kan utmana Mercedes-Ferrari duon om podiums ifall de hittar tillräckligt med toppfart på den långa rakan, vem som tar titeln best of the rest återstår att se, men HAAS och FI bör ligga bra till.
 
 
 
Inga större variationer i valet av gummiblandningar mellan toppstallen, men väl bland resten av gänget, varför Alonso och Vandoorne har valt så många set av den hårdaste gummiblandningen är något av en gåta på COTA, kåta på framgång på COTA kan hända?
 
Det om COTA, Russel är klar för Williams nästa år...
 ...och Toto Wolff gör allt att även Ocon ska bli det. Frank och Clare spelade svårflörtade för att klämma ut mer pengar ur Mercedes, hamnar även Ocon hos Williams så är det uppenbart att Williams är på väg att förvandlas till ett Mercedes B team,.bättre så än att hamna på knät av några mer eller mindre suspekta ryssar.  Williams säger sig inte vara intresserade av att ha en Mercedes växellåda i sin bil, men även det lär vara spel för galleriet, det kommer nog sitta en hel del Mercedes delar i nästa års Williams.   
 
Jag lämnar Sverige på torsdag när även den svenska indiansommaren gör det och hamnar på de sälla jaktmarkerna, för min del blir det race på plats även i Mexico, när jag återvänder till Sverige återstår att se, en vacker dag är en bra gissning. 
 
Dagens grid girls härstammar från den gamla goda tiden när de var närvarande i Austin i samband med F1, allt var inte bättre förr, men en del var det.
 
Amen,..må gamla goda tider vara med er.    
 
 
        
 
        

Kommentarer :

#1: Classe P

Personligen ser jag COTA som en av Tilkes bättre skapelser. Såväl första kurvan som Hockenheim-stadium-delen kan bjuda på omkörningar och fighter ibland. Vad som däremot tar död på all spänning är ju som vanligt de milsvida avåkningszonerna.

Tack för bra inlägg som vanligt! Nu när Kimi stannar i cirkusen nästa år hoppas jag även att den här bloggen gör det.

skriven
#2: Marcus

Allt säkerhetstänkande har gjort F1 klart mindre spännande. De ska så klart inte riskera livet så fort de sätter sig i bilen men sand eller nått hade varit klart mer spännande än 3 mil avåkningszoner. Stroll & Co hade haft det klart svårare har ens ta sig i mål. Vi får hoppas att däcken stället till det så det kanske blir ett lite spännande race iaf.

Känns som att hela fältet snart är i låga 20 års åldern.

skriven
#3: OK

Håller med om avåkningszonerna - vill man krydda racen med att straffa misstag kan man väl göra det med t ex drive-through eller motsvarande om man kör av, även om sand blir mer tydligt spännande.

skriven
#4: Flying finns

Va fan Kimi såg glad ut efter kvalet.....har han tro en plan?

skriven
#5: Janne

Äntligen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Svar: Det kommer mera;-)
Brandon Lee

skriven
#6: OK

Så himla kul och välförtjänt! Trevlig avslutning i Ferrari!

Svar: Absolut,.men det är inte slut än;-)
Brandon Lee

skriven
#7: Jonatan

Jiiiihoooo!!
Fy fan vad skönt:)
Inte så nervöst i slutet...

Svar: Ha ha, vi som kikade på racet var nog mer nervösa än Mr Iceman;-)
Brandon Lee

skriven
#8: Flying finns

:-) Äntligen......

Svar: Inte en dag för tidigt;-)
Brandon Lee

skriven
#9: Isak

Woooohoooo, Fantastiskt

Svar: Fantastiskt är ordet;-)
Brandon Lee

skriven
#10: Tomi

Är det inte så jävla fuckt up, Kimi vinner och det ser inte ens speciellt svårt ut,bara egentligen typiskt Kimi körning om det är så att Ferrari tillåter det som de gjorde i helgen. Det får det hela bara att se ännu mer patetiskt ut, Kimi hade kunnat vinna många fler lopp om Ferrari tillåtigt det. Som när Brunle sa till Kimi efter loppet att han måste vara helt överväldigad av glädje efter att ha vunnigt efter så lång tid, Kimi bara tittar på honom typ visst om saker inte varit uppgjorda, typ vilken planet är du ifrån.......jävla tomtecirkus,,,

Svar: Det är inte svårt för Kimi att vinna om idioterna hos Ferrari bara låter bli att sabotera hans race, Vettel kommer aldrig vinna någon titel med Ferrari, han har tok för klena tävlingsnerver för det. Ha det Tomi.
Brandon Lee

skriven
#11: Matti

Whatever anything, kimi Vann o nu e de fest

Svar: ..och festen bara rullar vidare,.eh,.liksom baksmällan, men vem fan bry sig;-) Ha det Matti.
Brandon Lee

skriven
#12: ThomasF

Grattis Kimi!!Det var han värd.O faktiskt poäng till Marcus!//Thomas

Svar: Slutet gott, allting gott, poäng på båda änder av poängligan. Ha det Thomas.
Brandon Lee

skriven
#13: F1one

Grattis Kimi, mycket välförtjänt. Vi vet att det snarare är Ferrari som stått ivägen för många segrar som uteblivit.

Svar: Japp,.och Ferrari har satsat på fel förare i jakten på VM titlar.
Brandon Lee

skriven
#14: Ghostface

KIMI!!!!

Svar: ICEMAN IS BACK!!!!!!
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :