
1 Hamilton
2 Vettel
3 Räikkönen
4 Ricciardo
5 Bottas
6 Gasly
7 Magnussen
8 Alonso
9 Sainz
10 Grosjean
11 Hartley
12 Hulkenberg
13 Ocon
14 Perez
15 Ericsson
16 Sirotkin
17 Stroll
Vandoorne, Verstappen och Leclerc bröt racet.
När man åter igen igår fick bevittna missbruket av styggelsen stallorder, så väckte det frågan huruvida det är försvarbart att lägga ner tid på att blogga om F1. Det spelar faktiskt ingen som helst roll om stallorder tas i bruk under racet, eller om man som var fallet igår redan hade tagit ett beslut om det innan racet startade, slutresultatet blir detsamma ur åskådarsynpunkt, riktig racing blir en bristvara.
Valet av racestrategin för "wingmans" del säger det mesta om vad som komma skall, så även igår på Hungaroring, Räikkönen och Bottas offrades för Hamiltons och Vettels bästa. Kimi släppte förbi Vettel nästan omgående, och Bottas fick agera bromskloss framför Ferrari duon så att Hamilton fick ett försprång som Ferrari förarna inte klarade av att hämta in.
Nu finns det givetvis ett antal TV kommentatörer och hobbyjournalister som envetet orkar upprepa sin mantra om F1 som en teamsport, men bilarna är faktisk ensitsiga, och åskådarnas intresse och förståelse för teamsportens betydelse i sammanhanget rätt så begränsad, det är man mot man racing man vill ta del av, inte av teamarbete som levererar resultat efter stall ledningens önskemål.

Hamilton fick segern till skänks av Bottas som har slutat med att agera som Niceman, och Iceman, som var betydligt snabbare än Vettel under racet lät bli att attackera tysken, riktig racing enligt stall ledningens syn på spektaklet, riktig gäspning enligt publikens syn på spektaklet vars åsikt tydligen är av underordnad betydelse, rätt så märkligt med tanke på, att det är just publiken som i sista hand betalar för kalaset.
Nå väl, Hamilton gjorde sitt och vann, Vettel halkade några fler poäng efter i kampen om VM titeln trots sin andra plats, och Kimi tog podium nummer 99. Ricciardo överlevde närgången kramvänlighet både från Ericsson och från Bottas håll ,och slutade som fyra. Bottas i sin tur körde slut på sina däck när han som en lydig wingman skyddade Hamiltons intressen, körde in i rumpan på Vettel som en tack för senast hälsning, skadade framvingen, försökte sedan hålla Ricciardo bakom sig genom att knuffa av honom från banan och fick 10 sekunders straff för det, men slutade ändå på en femte plats i mål.
Gasly gjorde ett riktigt stark race och belönades med en sjätte plats, Magnussen fortsätter att samla poäng med stabil körning, den här gången räckte det till en sjunde plats i mål före gnällspiken Alonso som blev åtta, de sista poängen togs hand om av Sainz och Grosjean.
Bland de övriga kan vi notera, att Ericsson inte hade någon lyckad racehelg, ett svagt kval följdes av ett svagt race, teamkompisen Leclerc hade det ännu tyngre, ett misslyckad kval för att sedan tvingas bryta redan under första varvet blev Leclercs facit i Ungern. På en bana som Hungaroring, där motorstyrkan inte betyder allt märks bristerna på aero-chassi sidan hos Saubers bil liksom hos stallets förare, i F1 är man aldrig bättre än sitt senaste resultat.
Det var allt för idag, ett enkelt sätt att göra racingen i F1 mer spännade skulle vara att möblera om i startgriden efter 3-2-3 modellen, som det är nu så är det alltför lätt att blockera på det sättet som Hamilton och Bottas gjorde igår, två Mercedes och en Ferrari i första ledet skulle ha gett en helt annan utveckling av racet igår. Jag hoppas att det inte dröjer alltför länge, innan även FIA begriper vikten av att genomföra den ovannämnda förändringen av startgriden, F1 lever på lånad tid och klockan tickar.

Dagens grid girls önskar trevlig semester för alla F1 fans, Spa nästa om en månad.
Amen,..må sommarens sista suck vara med er.