RA 617 H
RA 615 H
Man blir utan tvekan påverkat av omgivningen, Goodwood väcker motor nörden även i mig, så lite just motor relaterade fredags funderingar kan vara på sin plats, dock utan att göra det hela fullständigt obegripligt för gemene man.
På bilderna här ovan finns dels Hondas senaste variant av deras turbo V6 längst upp, och den första varianten längst ner. Även den oinvigda kan med blåtta ögat se, att det har hänt en hel del under tre år, motorn har bla blivit lättare och tyngdpunkten har hamnat några centimeter närmare moder jord, minimi tyngdpunkten ligger 200 mm över referenspunkten, med den senaste varianten av sin V sexa kryper Honda närmare den optimala tyngdpunkten.
Honda hade även en variant som lydde namnet RA 616 H, som var en utvecklings variant av RA 615 H, den senaste, RA 617 H är i princip en helt ny design. Målsättningen med den nya designen var att skapa en lätt motor med en låg tyngdpunkt, minimi vikten för Pu är 145 kg varav 20-25 kg för batteriet, MGU-H sitter mellan cylinderraden, MGU-K på motorblockets vänster sida.
I samband med den nuvarande motorgenerationen pratar man om två olika varianter, HCCI(Homogenous Charge Compression), och TJI (Turbulent Jet Injection), mycket förenklat kan man säga, att den förstnämnda arbetar som en diesel utan tändstift, och den sist nämnda som en bensinare med tändstift.
På bilderna här ovan belyses dels det principiella med olika varianter av tändnings förfarandet, delvis mer detajerat hur TJI med direkt insprutning till förkammaren arbetar, det finns olika åsikter om vilken variant av dessa två de olika motortillverka använder sig av, dock lär det vara som så, att samtliga använder en TJI som även fungerar som en HCCI med hjälp av några finurliga tekniska lösningar.
Det kan handla om en teknik där man har en förbränningskammare i en förbränningskammare, dvs en liten förbränningskammare i kolven där en rik bränsleblandning från förkammaren tänds av en tändstift, och den magrare blandningen från insuget tänds med en självantändning med hjälp av en hög kompression liknande den i diesel motorer. Vid en så hög kompression måste bränslet ha en väl fungerande "knackningshämmare" , McLaren bytte bränsleverantör vid en sen tidpunkt från Exxon Mobil till BP Castrol, något som kan ha påverkat negativt på Hondas utvecklingsarbete.
Det sägs ju lite skämtsamt, att bränslet som F1 bilarna använder sig av är i princip det samma som du och jag tankar på bensinstationer. Sanningen är den, att en Mercedes PU inte skulle fungera speciellt bra med bränslet som Ferrari använder eller vice versa, hur mycket energi varje motortillverkare får ut av en viss bränslemängd varierar, Mercedes och Ferrari sägs ligga nära 50%, var den siffran ligger för Renault och Honda är inte känt.
Självantändning ökar antalet tändningspunkter i motorn utöver de fem som är tillåtna i regelverket på ett sätt som ryms inom det samma eftersom det just handlar om självantändning utan yttre påverkan, något som ger mer effekt ur en mindre bränslemängd. Det högsta tillåtna bränsleflödet är 100 kg/ timme, total konsumtionen 105kg, sedan är det upp till var och en av motortillverkarna att få ut så mycket som möjligt ur den ekvationen.
Många har uppmärksammat det ektremt råa ljudet från Honda motorn, om man tänker lite tillbaks i tiden så lät inte Ferrari motorn speciellt lent heller, numera är den sistnämnda rätt så tystlåten av sig, medan Hondas PU kan väcka döda på några mils avstånd. Förklarningen till det hela för Hondas del kan vara, att TJI konceptet kryddad med HCCI egenskaper inte riktigt lirar ihop ännu så länge, där av den råa motorljudet, och vibrationer från motorn. Mercedes var först klar med sin PU, sedan Ferrari, Renault ligger en bit efter, och Honda ytterligare några steg till, hur länge det tar för de två sistnämnda att komma i kapp Mercedes och Ferrari återstår att se.
Honda har fått erfara, att det som fungerar i en bromsbänk fungerar inte nödvändigtvis ute på banan, det gjorde det inte heller för Mercedes eller Ferrari när de tog sina första steg med den nuvarande motor tekniken, Honda samarbetar med Ilmor och ICE, och lär utöver det även numera samarbeta med samma hybrid specialist som hjälpte både Mercedes och Ferrari att få ordning på hybrid sidan. Några har frågat sig varför Honda har inte testat sin PU i en "mula", sanningen är att sådant ger inte speciellt mycket användbar data. En F1 motor är en del av chassiet som samarbetar med aero och resten av designkonceptet, det som fungerar i en bromsbänk eller i en "mula" fungerar inte nödvändigtvis i en F1 bil under verkliga förhållanden på en bana.
Kimis ex chef Ron Dennis har nu bestämt sig, att sälja sina aktier i McLaren för den nätta summan av 275 miljoner pund, dvs nästan tre miljarder kronor. I och med det så tar en 37 årig Ron Dennis era slut hos McLaren, Mohammed bin Essa Al Khalifa tar över Rons jobb hos Macken som en symbol för att alla ägarintressen är numera hemmahörande i mellanöstren. Kimi kom aldrig speciellt väl överens med Ron på grund av hans totalitära ledarstil, även om bilden ovan kanske antyder annat, däremot gjorde Häkkinen det, som numera åter igen jobbar hos Macken med en uppdrag som går ut på att hålla motivationen uppe för stallets förare, inte en helt lätt uppgift för den gode Mika.
I det föregående inlägget skrev jag om min uppfattning dels om Marcus, och dels, eller ska vi säga framför allt om hans fans, som enligt min mening har en tendens att försöka skriva upp sin förare genom att skriva ner hans konkurrenter. Jag har personligen ingenting emot Marcus, en trevlig snubbe som gör sitt jobb, under sina bästa stunder är han på ett ungefär samma nivå som Kovalainen var, dock är han inte av Bottas nivå som Blomman vill göra gällande, vore han det så skulle han köra åt ett bättre stall än Sauber.
Inget F1 under helgen, men väl F3 i Tyskland, banan är tråkig värre, men Joel Eriksson är med i toppen av serien, så det kan vara värt att streama helgens tre race från F treans hemsida.
Här i "Goodwood" är vädret "brittisk" för det mesta, men vi har kul ändå, nu är det dags för lite mat och några kalla öl, pissvarmt sådant rör jag inte frivilligt.
Dagens grid girl här ovan kommer utan tvekan från Ferrari lägret, om hon nu inte är självaste rödluvan utan mössa.
Amen,..må rödluvan vara med er.