ENGINE EVOLUTION

 
RA 617 H
 
RA 615 H
 
Man blir utan tvekan påverkat av omgivningen, Goodwood väcker motor nörden även i mig, så lite just motor relaterade fredags funderingar kan vara på sin plats, dock utan att göra det hela fullständigt obegripligt för gemene man.
 
På bilderna här ovan finns dels Hondas senaste variant av deras turbo V6  längst upp, och den första varianten längst ner.  Även den oinvigda kan med blåtta ögat se, att det har hänt en hel del under tre år, motorn har bla blivit lättare och tyngdpunkten har hamnat några centimeter närmare moder  jord, minimi tyngdpunkten ligger 200 mm över referenspunkten, med den senaste varianten av sin V sexa kryper Honda närmare den optimala tyngdpunkten.
 
Honda hade även en variant som lydde namnet RA 616 H, som var en utvecklings variant av RA 615 H, den senaste, RA 617 H är i princip en helt ny design. Målsättningen med den nya designen var att skapa en lätt motor med en låg tyngdpunkt, minimi vikten för Pu är 145 kg varav 20-25 kg för batteriet, MGU-H sitter mellan cylinderraden, MGU-K på motorblockets vänster sida.
 
 
I samband med den nuvarande motorgenerationen pratar man om två olika varianter, HCCI(Homogenous Charge Compression), och TJI (Turbulent Jet Injection), mycket förenklat kan man säga, att den förstnämnda arbetar som en diesel utan tändstift, och den sist nämnda som en bensinare med tändstift.
 
På bilderna här ovan belyses dels det principiella med olika varianter av tändnings förfarandet, delvis mer detajerat hur TJI med direkt insprutning till förkammaren arbetar, det finns olika åsikter om vilken variant av dessa två de olika motortillverka använder sig av, dock lär det vara som så, att samtliga använder en TJI som även fungerar som en HCCI med hjälp av några finurliga tekniska lösningar.
 
Det kan handla om en teknik där man har en förbränningskammare i en förbränningskammare, dvs en liten förbränningskammare i kolven där  en rik bränsleblandning från förkammaren tänds av en tändstift, och den magrare blandningen från insuget tänds med en självantändning med hjälp av en hög kompression liknande den i diesel motorer.  Vid en så hög kompression måste bränslet ha en väl fungerande "knackningshämmare" , McLaren bytte bränsleverantör vid en sen tidpunkt från Exxon Mobil till BP Castrol, något som kan ha påverkat negativt på Hondas utvecklingsarbete.  
 
Det sägs ju lite skämtsamt, att bränslet som F1  bilarna använder sig av är i princip det samma som du och jag tankar på bensinstationer. Sanningen är den, att en Mercedes PU inte skulle fungera speciellt bra med bränslet som Ferrari använder eller vice versa, hur mycket energi varje motortillverkare får ut av en viss bränslemängd varierar, Mercedes och Ferrari sägs ligga nära 50%, var den siffran ligger för Renault och Honda är inte känt.
 
Självantändning ökar antalet tändningspunkter i motorn utöver de fem som är tillåtna i regelverket på ett sätt som ryms inom det samma eftersom det just handlar om självantändning utan yttre påverkan, något som ger mer effekt ur en mindre bränslemängd. Det högsta tillåtna bränsleflödet  är 100 kg/ timme, total konsumtionen 105kg, sedan är det upp till var och en av motortillverkarna att få ut så mycket som möjligt ur den ekvationen.
 
Många har uppmärksammat det ektremt råa ljudet från Honda motorn, om man tänker lite tillbaks i tiden så lät inte Ferrari motorn speciellt lent heller, numera är den sistnämnda rätt så tystlåten av sig, medan Hondas PU kan väcka döda på några mils avstånd.  Förklarningen till det hela för Hondas del kan vara, att TJI konceptet kryddad med HCCI egenskaper inte riktigt lirar ihop ännu så länge, där av den råa motorljudet, och vibrationer från motorn. Mercedes var först klar med sin PU, sedan Ferrari, Renault ligger en bit efter, och Honda ytterligare några steg till, hur länge det tar för de två sistnämnda att komma i kapp Mercedes och Ferrari återstår att se.
 
Honda har fått erfara, att det som fungerar i en bromsbänk fungerar inte nödvändigtvis ute på banan, det gjorde det inte heller för Mercedes eller Ferrari  när de tog sina första steg med den nuvarande motor tekniken, Honda samarbetar med Ilmor och ICE, och lär utöver det även numera samarbeta med samma hybrid specialist som hjälpte både Mercedes och Ferrari att få ordning på hybrid sidan.  Några har frågat sig varför Honda har inte testat sin PU i en "mula", sanningen är att sådant ger inte speciellt mycket användbar data. En F1 motor är en del av chassiet som samarbetar med aero och resten av designkonceptet, det som fungerar i en bromsbänk eller i en "mula" fungerar inte nödvändigtvis i en F1 bil under verkliga förhållanden på en bana. 
 
 
Kimis ex chef Ron Dennis har nu bestämt sig, att sälja sina aktier i McLaren för den nätta summan av 275 miljoner pund, dvs nästan tre miljarder kronor. I och med det så tar en 37 årig Ron Dennis era slut hos McLaren,  Mohammed bin Essa Al Khalifa tar över Rons jobb hos Macken som en symbol för att alla ägarintressen är numera hemmahörande i mellanöstren.  Kimi kom aldrig speciellt väl överens med Ron på grund av hans totalitära ledarstil, även om bilden ovan kanske antyder annat, däremot gjorde Häkkinen det, som numera åter igen jobbar hos Macken med en uppdrag som går ut på att hålla motivationen uppe för stallets förare, inte en helt lätt uppgift för den gode Mika.
 
I det föregående inlägget skrev jag om min uppfattning dels om Marcus, och dels, eller ska vi säga framför allt om hans fans, som enligt min mening har en tendens att försöka skriva upp sin förare genom att skriva ner hans konkurrenter.  Jag har personligen ingenting emot Marcus, en trevlig snubbe som gör sitt jobb, under sina bästa stunder är han på ett ungefär samma nivå som Kovalainen var, dock är han inte av Bottas nivå som Blomman vill göra gällande, vore han det så skulle han köra åt ett bättre stall än Sauber.
 
Inget F1 under helgen, men väl F3 i Tyskland, banan är tråkig värre, men Joel Eriksson är med i toppen av serien, så det kan vara värt att streama helgens tre race från F treans hemsida.
 
 
Här i "Goodwood" är vädret "brittisk" för det mesta, men vi har kul ändå, nu är det dags för lite mat och några kalla öl, pissvarmt sådant rör jag inte frivilligt.  
 
Dagens grid girl här ovan kommer utan tvekan från Ferrari lägret, om hon nu inte är självaste rödluvan utan mössa. 
 
Amen,..må rödluvan vara med er.    
 
     
 
      

ROLE MODEL

 
 
Vettels uppvaktning av Hamilton i Baku fortsätter att väcka känslor bland såväl media folk som sakkunniga  från racing kretsar. 
 
Bilden här ovan med huvudpersonen själv är rätt så illustrativ i fråga om vad det var som pågick i huvudet på Vettel när han ville hångla med Hamilton, nämligen en kortslutning av rang, som enligt de allra flesta borde ha straffats mycket hårdare än med 10 sekunders stop and go, allt från svartflagg till ett races avstängning har har diskuterats, det återstår att se om FIA  kommer med några yttligare åtgärder i fallet Vettel.
 
Afa Heikkinen, vars Koiranen GP har fostrat förare som Bottas, Sainz, Ocon och Kvyat har även han sagt sitt, nämligen hur viktig förebild en F1 förare är för unga killar i matarserier.
RBR junioren Dan Tictum gjorde en liknande manöver i en matarserie, och fick som straff 2 års avstängning. Vettels 10 sekunders stop and go skickar helt fel signaler till ungtuppar på väg mot F1 kan det tyckas, att köra tufft är en sak, att köra medvetet svinigt en helt annan, enligt Hamilton avslöjar  Vettels beteende, att han har problem med att leverera under press, och agerar då i en sann Schumacher anda.
 
Inte ens den italienska median, som i vanliga fall alltid stryker medhårs sin guldkalv gillade Vettels tilltag, att den störtade diktatorn Bernie inte ser något fel på Vettels agerande är bara det slutgiltiga beviset för Vettels felsteg, ett race avstängning borde vara en självklarhet. 
 
 
Apropå sammanstötningen mellan Bottas och Räikkönen, även om det var frågan om en race incident, så är mer eller mindre alla överens om att det är Bottas som bär hela skulden, åter igen bromsade han för tidigt och studsade ut från kerbsen och in i Kimi, vars reaktion var: Inte den där jävla typen igen!
 
Dock saknades det inte heller komiska inslag, när Ferrari efter reparationen av bilen hade brottom att få ut Kimi på banan igen, de glömde nämligen att skruva dit ratten som föranledde till klassisk Iceman polemik över radion: Var är är ratten, kom igen, ratten och "paddels".
 
När krutröken efter det för Kimi mindre lyckade racet hade lagt sig, så såg Iceman även det komiska i sammanhanget när han sade, att det var inte så värst lyckat att bryta två gånger i ett och samma race.
 
Som plåster i såren följde kanske en utflykt på tu man hand på två hjul med frugan utan en Bottas i närheten som kan skicka en av från vägen, vad vet jag.
 
Den mest omtalade händelsen från Baku i Sverige har varit Sauber duons platsbyte, som gav Wehrlein den sista poängplatsen.
 
Innan det skedde så hade den dynamiska duon en hjul mot hjul momentum, som modiferade aero paketet till en viss del, dock inte så att det påverkade bilarnas prestanda på något sätt.
 
Min vapendragare Micke hade kikat in hos Blomqvist för att ta reda på hur Marcus fan klubb reagade på den för Mackan olyckliga platsbytet.  Enligt Micke som AIKs babiankör, som bara hittar fel och brister hos alla andra utom Marcus, precis på samma sätt fortsätter smutskastandet av Mackans nuvarande stallkamrat  som det gjorde under Nasr tid, dock är inte Wehrlein den enda hackkycklingen för Blommans babiankör, utan även Grosjean hånas med jämna mellanrum för sina återkommande bromsproblem och hans "gnäll" över radion.
 
Jag vet inte om Blommans adapter har blivit inspirerade av Vettels tilltag, men de bör hålla i minnet följande fakta: Grosjean tog titeln i F3 Europa serien, liksom i GP2/F2, har tagit 10 podiums och 226 poäng i F1, och att Mackan ett år efter Grosjeans titel fick chansen för att köra för samma stall i GP2 som fransmannen utan att åstadkomma något alls.
 
Micke, precis som jag, tycker att Marcus växer inte det minsta som förare i någons ögon bara för att några mer elle mindre imbecilla individer hos Blomman smutskastar och hånar hans konkurrenter. Det lär finnas någon slags sektledare där borta som kallas för Ferpes, Ferpe eller om det Herpes som skriver fantasifulla teorier om, hur Mackan motarbetas och smutskastas av utomstående krafter med Toto i spetsen som har Mercedes i ryggen. Marcus själv har aldrig varit en dålig förlorare, hans fans hos Blomman borde ta efter honom, och sluta kasta skit på andra förare, det finns inga värre loosers än dåliga förlorare.
 
 
Dagens grid girls, rock star rules.
 
Amen,..må babiankören bli av med sina bananer.      
 
      
 
      
 
   
 

BAKU DEMOLITION DERBY

 
Baku Demolition Derby var en fullträff ur underhållnings synpunkt, men en rejäl magplask ur racing synpunkt. Kalabaliken på Bakus gator liknade något ur Demolition Derby TV spelet, när en påtänd mormor har greppat handkontrollen, och kör för fulla muggar för att ta ut varenda en av sina motståndare från banan.
 
1       Ricciardo
2       Bottas
3       Stroll
4       Vettel
5       Hamilton
6       Ocon
7       Magnussen 
8       Sainz
9       Alonso
10     Wehrlein
11     Ericsson
12     Vandoorne
13     Grosjean
 
Räikkönen, Perez, Massa, Hulkenberg, Verstappen, Kvyat och Palmer bröt racet av olika anledningar.
 
Det är många år sedan man senast fick beskåda så vårdslösa och illa genomtänkta omkörnings försök och positionsbyten under ett F1 race, det verkade som så, att majoriteten av förarna hade glömt sin förmodade hjärna kvar på depådisken, och hade åter igen hamnat i puberteten och tagit med sig en trotsig Verstappen attityd ut till Bakus gator.
 
Skomannen hade tur när han vann, liksom Bottas som blev tvåa, för att inte nämna Stroll som blev trea utan att egentligen göra något alls under racet.  Bromstestaren Hamilton blev av med förstaplatsen på grund av ett löst sittande huvudskydd, och barnrumpan Vettel med andraplatsen på grund av ett pubertet relaterad hjärnsläpp, man brukar ju visserligen säga att pojkar är och förblir pojkar, men när man har passerat 30 så borde det ändå ha dykt upp någon form av mognad.  Ocon tog ut Perez och belönades med en sjunde plats för det före Magnussen, som smög sig obemärkt upp genom startfältet.  
 
Sainz gjorde en come back på en poängplats med sin åttonde placering före Alonso, som med sin nionde plats kammade hem McLarens första poäng för året, med en riktig PU i sin bil skulle spanjoren haft möjligheten till en mycket bättre placering i dagens Demolition Derby.
 
Ericsson fick ett klassisk meddelande i "Pascal är snabbare än du" anda, och släppte förbi tysken som ville försöka köra ikapp Alonso. Surt sa räven för Marcus och hans fans ,och ljuv musik för Wehrlein och den sparkade Kaltenborn, vars skyddsling kan hända fick dagens gratispoäng som ett bevis på  Saubers välvilja i fråga om en likvärdig behandling av stallets förare.
 
I mitt föregående inlägg la jag fram mitt önskemål beträffande grannsämjan mellan Bottas och Räikkönen, men Bottas var inte med på noterna, utan klättrade åter igen på kerbsen och studsade ut på banan på ett sätt som skickade Kimi in i räcket. Visst, en raceincident visserligen, men jag tror knappast att Kimi är speciellt imponerad av Bottas  manövrar genom racets första kurvpartier under den senaste tiden, det är lika illa genomtänkt att bromsa för sent som att bromsa för tidigt.
 
Dagens,.eh,. grid girls i sina folklore inspirerade dräkter inklusive en pillerburk på huvudet...
 
 
...och en bild till av Maiken som botemedel för sveda och värk i ögonen efter den föregående.
 
Amen,..må Demolition Derby vara med mormor istället för F1.