Kommentarer :
Riktigt bra och intressant inlägg. Tack!
Intressant som vanligt. Eftersom det är amerikanare som styr så tror jag att det finns en chans att de förr eller senare kommer att göra tekniken enklare som i Indycar. har för mig att Liberty bossen sa att F1 var för komplicerat vilket talar för incycar hållet.
Dock tror jag att det krävs att fansen sviker för att någonting ska hända.
God kväll! Som vanligt mycket bra och innehållsrik läsning.
När man ser dagens framvingar så inser väl dom flesta att
det har gått överstyr. Borde väl gå att ändra reglementet så
att vingarna bara har ett element och inte flera vingelement
över varandra. Hörde Blomman säga en riktig klassiker för några år sen: han sa att teknik är inte min starka sida då jag inte vet vad det är för skillnad på en vevstake och en vevaxel.
Tack för inlägget
Skulle vilja se blomman göra den airodynamiska analysen. Jag började följa dig Brandon när du skrev hos Anna och blev smått panikslagen när du lämnade, men tack o lov dök du upp i denna version istället. Hur du lever ditt liv privat ska var och en skita i! Finns bara en F1 blogg och det är din!
Faktiskt ingen dum idé med lösenord. Men säkert väldigt omständligt för dig Brandon. Hoppas att du slipper gå så långt. Tack för ett väldigt intressant inlägg. Alltid kul att få lära sig hur det verkligen fungerar. Apropå mina texter så recenserar jag musik på den melodiösa bloggen. Försöker guida mina läsare till ny och intressant musik som de kanske inte hade hittat annars. Titta gärna förbi. Min senaste kom upp i dag. Engelska AOR bandet Moritz. Ha det gott.
👍 för den Aero lektionen. Tittade på ett lopp runt 97 - 98 och undrade varför inte dom hade bärarmar formade som vingar eftersom aerodynamiken var så viktig. Vips! Så kom det till nästa säsong. Ibland kan tom en novis träffa rätt 😀
Till alla kötthuvuden, kom inte till denna blogg o spy galla, gå o få er ett skjut så det blir folk av er.
Hmm... Har någon viagra att låna ut? Vill ha alla tre!
Kommentarer överflödiga ang din blogg...Top class
Hur är det med bärigheten på dessa framvingar kan jag 95+kg stå ev hoppa upp och ner på änden av vingen?
Tror mig att de är rätt så vridstyva är ju rätt många tons tryck i 320km/h
Tjena Brandon vill säga jag läser fortsatt din super bra blogg. Jag lägger ned mest tid på politiken.Men följer F1 rätt mycket. Kollar mest träningarna.Men förra loppet såg jag. Rätt okej faktiskt. Jag gillar hur red bulls stallchef säger det jag säger att framtiden är här och då kör man inte annat en el bilar snart och man kör inte ens stor del av tiden. Så in med 3 liters v12 tack och 1500 hp bör det väl bli då hehe.Christian säger också att banorna är för mesiga. Aja finns hopp med nya ägarna att dessa kommer lyssna se och förstå.
Härligt se du säger vad du tycker och tänker och vågar. Men allt annat vore otänkbart så klart hehe.
mvh
Intressant läsning som vanligt :)! Skulle nog inte skada om man gjorde bilarna litet "enklare" och kanske mer beroende av föraren istället för en massa teknik :)! Man kan ju inte låta bli att undra hur dagens förare skulle klara av en f1 från 20 år sedan ;) eller en med Turbo på 1500hk ;)? Mindre knapptryckande och mer körning! Hoppa folk kan hålla sig till sak och inte krångla till denna blogg med en massa "skit" !! Hade Brandon :)
Tack vare gnällspiken FredrikA på Janne B,s F1 blogg (som borde döpas om till ME bloggen) så hittade även jag hit vilket jag är tacksam för! Detta är ju en blogg som motsvarar verkligheten och det utan en drös självutnämnda ryggdunkande "experter" Tack Fredrik👍
👍👍
Top class som vanligt Sensei 👊👊👊
Bra läsning som vanligt.undrar vart du lärt dig om formel1 bilar .man kan nästan tro du jobbat åt ett formel1 stall.
Grymt:) lärorikt som vanligt!
Hur överflödig skulle en sån som Adrian Newey va i en ground effect bil? El överflödig o överflödig.. hoppas du förstår vad jag menar🙃
Du gör ett kanonjobb Brandon!!
Var skulle jag annars tex läsa om Ferraris flexgolv!
Kör på bara så vi har något att njuta av!
Intressant som vanligt, kul läsning! Angående Kubica, så vore det grymt kul med en comback
av en sån förare med den kalibern. Han var helt klart en av de intressantaste förarna att följa. Så han är nog en av dom som klarar att parera en retur med kortare styrutslag. Man får hoppas att det blir en förändring kring aerobiten så småningom, nu när det är amerikanska ägare, som förhoppningsvis kollar mer på hur dom gör i indicar.
Anonymus
Anledningen till att jag skriver som anonym beror väl på att jag inte tillhör den färskaste årgången och har lite fobi mot social media.Men jag brukar kalla mig Anonymus för att det ska gå att förstå vem som skriver.Vill ogärna bli en av media-zombisarna som irrar omkring på gatorna.Tror inte jag skrivit något som kan uppfattas som provocerande.Det är väl egentligen bara din blogg jag läser, och det gör jag för att den helt enkelt är djävligt bra.Dessutom började jag skriva här för att du tyckte du fick så dålig respons och började undra om det fanns någon mening med att fortsätta,så jag tänkte att jag får väl försöka att"dra mitt strå till stacken".Får väl erkänna att jag sneglar lite på Blommans blogg också men det är mest för att kunna få lite nyheter om Mackan.Undrar om det helt enkelt inte vore bäst att låta Blommans följare vara,så dom får bygga sina sandslott i lugn och ro.Tror faktiskt att dom icke önskvärda bloggbesökarna i så fall skulle försvinna per automatik.Med den nivå de verkar hålla så är dom väl knappt värda att kommentera.Detta är inte menat som något tips utan bara en fundering jag haft.Ja,det om detta.I helgen är det väl upp till bevis för Sauber,de ska ju enligt Wehrlein ha en så gott som ny bil.Nu är det ju som bekant ,som man fått uppleva så många gånger förut, att något som är nytt tyvärr inte är detsamma som bättre.Ja,ja,det sista som lämnar människan är ju hoppet,men om man inget hopp har,vad är då det sista?
GG
Donnan till höger såklart.
Ouch ;-)
Ciao
Hej Brandon, bestämde mig efter din eminenta kommentar om blogg-trollen att sluta bara läsa och börja kommentera. Jag hoppas att detta inlägg är det första av många och att jag kommer att få förmånen att bli publicerad på din förstklassiga blogg. Det är ett rent nöje att läsa dina insikter och "inside info" om hur teamen bygger sina bilar och förändrar dem under säsongen för bästa prestanda. Spännande också att följa bil/motor-konstellationerna, både de som fungerar bra och mindre bra; tänker närmast på MCL/Honda för närvarande. En fråga som jag ställt mig många gånger de senaste åren sedan MCL bytte från Mercedes till Honda, och som kanske också fått mig att såhär mer publikt söka ett svar, är: Varför, med sina fantasktiska resurser, sportbilar och då också motorer, bygger inte MCL en egen motor? De borde ju ha minst lika goda möjligheter (om jag ödmjukast får ursäkta mina kanske bristfälliga kunskaper om respektive firmas finanser) som t ex Ferrari? I övrigt bugar jag mig bara inför din upplysta kunskap om F1. Tacksamt, C
Jag har ju snackat om detta innan.
Felix och F1.
Och att han är, eller var en Mercedes-junior.
Jag drog vissa slutsatser då.
Att Mercedes och Felix har en deal.
Felix testar Formula E åt Mercedes
för en eventuell satsning där.
And guess what?
Mercedes hoppar av DTM.
Detta prestigefyllda Tyska mästerskap.
Och var tar dom vägen då, tro?
Jo, till Formula E.
Mercedes kommer att satsa
alla sina resurser i racing på F1 och FE.
Inte för att jag vill vara kaxig.
Men framtiden är lätt att förutsäga ibland.
Ciao
Hej Bl! Tack för superblogg, Har följt F1 i många år och Inte sen du började skriva har jag börjat få kläm på de tekniska även om de är lite skillnad på motorer nu o för 15 20 år sedan. En undran just om motorer, vad får teamen göra med motorer utan att de räknas som de byter ut ngt, får de byta tex olja tändstift mellan racen o är "saker" förseglade el har Fia koll på allas turbo tex? Mvh
Bra!
Som öschöte borde jag väl få ett eventuellt lösenord direkt? 😁
Troll kommer alltid finnas tyvärr
Men jag hoppas denna blogg också kommer finnas så länge jag vill se på Formel 1
Snacka om vinge på vinge på vinge ...
Tack för lektionen igen.
Ha de bra Brandon.
Vilken betydelse har stallen i utvecklingen? Det känns ju som att det finns en risk att de resursstarka stallen försöker blocka förenklingar som kanske gör att de andra enklare kan konkurrera. Tack för bra blogg!
Hejsan Brandon,
Helt rätt blocka stänga av folk som inte kan läsa vad som skrivs och enbart förhålla sig till det på en serieöst och normalt förhållningssätt.
Fortsätt skriva med den ton och kunskap du har inom formel 1 och skit i vad folk tycker. (vet att det är lätt att säga så). Men bra att du påpekar att det finns andra vägar att ta till om det blir "stökigt".
Ha en bra och gärna mer "grindgirls" :-)
Hälsningar
Göran
Du fan me bäst !! Du våran F1 Gud här i Sverige !!! 👍👍👍👌
Jag förstår mig inte på människor som besöker denna blogg enbart för att kasta skit.
EN fråga.. Jules Bianchi.. RiP Men var han ett sådant löfte som media påstod eller bara en i mängden medelmåttor?
Tjenixen!
Visst ska det bli spännande att se om Kubica klarar av kraften i årets bilar. Jag skrev det annorstädes - det hade vart kul att se en fullfjädrad race-sim på 65-70 varv i Ungern. Om han fixar det borde Palmer verkligen börja svettas. Gillar man F1 måste man nästan gilla Kubica. No-nonsense racer!
Beträffande aero håller jag med dig. Det är intressant men får fan inte ta över i F1. Utöver de fula kåporna framför bakhjulen så tittade jag länge och avundsjukt på Indycar's senaste racer. När det kommer till bilarna har dom verkligen fått till det. Även om F1 inledningsvis var den äventyrlige och innovativa designers proving-ground så måste det idag hejdas. Men fan, man vill ju inte att det ska dra mer åt en standardklass heller. Jäkla balansgång!
Fundilurade lite på påhittet att Lovisa skulle lägga ner om han vann titeln i år. Började leka mentalt med förarmarknaden utifall han skulle sluta... Vilken jävla soppa det skulle bli! Det skulle knappt gå att placera en enda förare. Jo en, Bottas kvar i Mercedes och Kimi i Ferrari. Alla andra intressanta namn är omöjliga att placera i en sådan situation. Nåväl - tror inte att det händer.
Du - ett förslag! Varför inte låta oss blogråttor rösta fram månadens gridgirl. Alltid skoj.
Btw, du vet väl att ett Tyskt ord för gridgirls är Boxenluder?
Tack för bloggen. Har Macen/Honda och RBR hittat något till Ungernern eller är det pga att det ite krävs en bra motor?
Tack för lektionerna i F1 värld.
Skulle gärna vilja ha en förklaring på indy bilarnas kommande aero. Själv tycker jag att formel ford var en höjdare på sin tid. Glömmer aldrig när Häkkinen parkerade i 45 grader på mossen i Anderstorp.
Hoppas på Kubica. En av mina favoriter när han var i F1. Jag har oftast bara en eller två favoritförare, och han var den andra efter Kimi.
Tack för ytterligare än grym lektion i F1's värld.
Må blomflugorna stanna på andra sidan av nätet...