MERRY GO ROUND

 
FIA helt utan knuff har haft ytterligare ett av sina otaliga möten med de fyra motortillverkare, resultatet   lär bli, att 28 februari som slutdatum för PU uppdateringar under 2016 slopas, och att man istället kommer upprepa årets procedur, det vill säga, att uppdateringsarbetet tillåts pågå under hela 2016 års säsong.
 
Även det omtalade beslutet av FIA, att motortillverkarna måste förse sina kunder med fabrikspecs PU under 2016 tycks falla, och att det trots allt blir som så, att kunderna får nöja sig med betydligt äldre versioner av PU, dock måste allt det ovannämnda först godkännas av diverse byrokrater inom motorsportens hierarki, liksom av de samtliga inblandade parten i F1, så det sista ordet lär inte vara sagt, utan den sedvanliga karusellfärden kommer att fortsätta ett bra tag till innan något slutgiltig, bindande beslut är fattat.
 
Bernie har agerat mer snurrigt än någonsin tidigare, cirkusdirektören har lagt fram det ena snurriga förslaget efter det andra, allt från att ta i bruk V8 motorer åter igen som ett alternativ för hybrid PU till att
köra med tre bils stall, den lika snurriga nederländska median hakade på, och basunerade ut, att nu ska Verstappen flytta till Ferrari för att köra deras tredje bil.
 
Jag för min del håller fast vid vad jag har sagt tidigare, nämligen att både RBR och Toro Rosso blir kvar, och att båda två kommer att använda Ferraris kundmotorer. Det finns ett påskrivet kontrakt där RBR förbinder sig att stanna i F1 ett antal år framöver, vill man köpa sig ur kontraktet så sägs det kosta i storleksordningen mellan 2-3 miljarder kronor, inte ens stortjuren har råd med det, något som även Bernie har påpekat vid ett flertal tillfällen.
 
Det om snurriga beslut angående 2016, det lär bli mycket värre inför 2017 med tanke på alla förslag från olika håll i frågan, hur man skulle kunna bjuda publiken mer spännande racing genom att införa  radikala förändringar i regelverket som reglerar designarbetet.
Bland förslagen märks bla bredare däck, lägre placerad och bredare bakvinge, längre diffuser och enklare framvinge som resulterar till att tyngdpunkten flyttas längre bakåt, införandet av ground effect konceptet osv, allt detta för att bilarna skulle kunna ligga närmare varandra genom kurvorna, utan att den bakomvarande tappar down force, och drabbas av understyrning, som i sin tur leder till, att man inte hinner ikapp den framförvarande innan DRS rakan tar slut eftersom man inte kunde ligga nära nog genom kurvan innan DRS rakan.
 
Det finns även andra, för publiken mer osynliga delar av utvecklingsarbetet som pågår i det tysta, som till exempel arbetet med diverse vätskor som bränsle och kylmedel. 
 
Bränslet som används i F1 är i princip det samma som vi tankar i våra bilar, grejen är i vilka proportioner  de olika beståndsdelarna blandas för att ge högsta möjliga verkningsgrad, oljebolagen lanserar hela tiden nya blandningar i sina försök att nå det optimala resultatet. 
 
Kylmedlet som används inom ERS systemet är även det ett område där man ständigt försöker nå den optimala effekten, ju bättre kyleffekt, desto mindre kylare kan man använda sig av, som i sin tur påverkar designarbetet med aerodynamiken, i F1 strävar man ju alltid efter att paketera allt så snålt som möjligt för bättre total aero.
 
Nog om snurriga beslut inom F1, nu är det dags för en on the road rapport för de närmast sörjande.  Vi har delat upp våran lilla utflykt till lagom långa dagsetapper kring 50-60 mil, den första deletappen gick från L.A till Phoenix, där brödarskapet tog en ordentlig röjarkväll/natt i den hedersvärda Joe´s Grotto.
 
Joe´s Grotto är givetvis i första hand ett vattenhål för hård rock frälsta, just den här kvällens bandbesättning var inte av allra högsta kvalité, men rätt så ok ändå.
 
Det händer, att även band från konstiga, avlägsna länder från den norra delen av Europa hamnar i Joe´s Grotto, länder där solen under vissa delar av året aldrig går ner, och där isbjörnar käkar upp spädbarn i snötyngda villa trägårdar under vinterhalvåret.
 
 
På något mystisk sätt lyckades herrarna hojåkare klara sig mer eller mindre helskinnade från nattens förlustelser i Phoenix, och dagen därpå fortsatte roadtrippen mot nästa delmål i form av El Paso via Tucson längs Highway 10. 
 
 
Dock inte raka spåret direkt till El Paso, utan vi hann med ett besök i den legendariska Tombstone, där tiden tycks ha stått still. Min hoj drabbades av elektronik gremlins vid O.K. CORRAL,och ville även den stå still, kanske för att hedra sina  bortgångna kamrater på skroten, den lekte "dia de los muertos", dem dödas dag på ett övertygande sätt innan jag lyckades lirka igång monkey hammocken igen.
 
Nu befinner sig herrarna hojåkare i El Paso, kamraterna har intagit framstupa sidoläge och det ska jag göra med, jag måste ladda batterierna under några timmar i drömmarnas värld innan vi om några timmar inleder nästa etappen från El Paso till Santa Fe,.god natt.
 
Amen,..må dia de los muertos vara med er.       

Kommentarer :

#1: Classe

Att ett recept för bra racing ska vara så förbaskat svårt? Jag tycker förslagen för 2017 låter som ett bra recept, så varför inte bara slå fast det en gång för alla? Förbjud sedan all radiotrafik, alla förarhjälpmedel, ta bort hybridtekniken och ta tillbaka riktiga gamla banor utan avåkningszoner, så skulle i alla fall jag tycka att det hela blir mer intressant.

En sport jag alltid gillat är Rallycross. Korta och intensiva heat där alla verkligen ger allt och aldrig sparar på materialet. Här har Formel-1 en del att lära. Försöker alltid att ta mig till Höljes för Sveriges VM-deltävling varje år där showen och publiktrycket är enormt. Bjuder på två gamla favoritklipp från tuben.

https://www.youtube.com/watch?v=umdJzvZGDLU

https://www.youtube.com/watch?v=S-PnTtqvyEc

Svar: Allt är enkelt om de inblandade kan samsas om nymodigheter, något som händer mycket sällan eller aldrig i F1.
Brandon Lee

skriven
#2: Mika-fan

Rykten, historik och kuriosa i all ära, men när du drar igång detta tech-snack, då får jag tamejfan ståfräs på direkten,haha :D
Så jäkla kul, när man följt sporten över 20 år, att lära sig så mycket, så fort, när man trott man haft ganska bra koll innan, men icke.

Så inni helv-tes stort tack som delar med dig av detta.
..och om jag tolkar det rätt, och gubbarna kommer överens någorlunda av det som nämns ovan, så verkar ju 2017 kunna bli den bästa säsongen på länge, och kanske t o m vändningen/räddningen, på den onda spiralen den befinner sig i nu.
Nästan så man hoppas att Bernie råkar ut för en skidolycka, eller storknar på ett blått piller på tväreni halsen, så det blir lite mer raka puckar, och skyndar på processen. Samt att dom slutar döda dom gamla legendariska banorna, till förmån för Tilkes parkeringar i nån avlägsen sandöken.

Hoppas din resa fortsätter i samma trevliga anda Brandon, och tack för du tar dig tid att uppdatera fast du har så mycket annat skoj för dig just nu.

AYYYY-MEEEEN!!

Svar: Man lär så länge man lever, gäller även för min del, hur mycket man än kan så finns det alltid dem som kan mer,.tack själv att du följer bloggen och lämnar kommentarer.
Brandon Lee

skriven
#3: Svettel

Hoppas att folket du åker med inte hjälpte dig med skruvandet som de gjorde på top gear. Helping by leaving. Verkar vara en riktig monsterresa du gör. Hade gärna hängt på, fast på nånting på fyra hjul.

Svar: Nä, jag har inga pajaser som resekompisar, vi står och faller som en, lite som musketörer, en för alla och alla för en.
Brandon Lee

skriven
#4: Ghostface

Grattis till Iceman som fyller år idag!

skriven
#5: Marcus

Ja man får väl hoppas att det blir en förändring till det bättra snart. Bra skrivet som vanligt och det låter som en kul resa du är på.

skriven
#6: zenkert

Team-player.

Felix har tagit 2 Tredjeplatser på Hocenheim idag.
För att försöka ge Jake Dennis tredjeplatsen i mästerskapet.
Ser bra ut för <>
Han är på tredje plats nu - passerat - Leclerc.

Intelligent och smart, av Felix.

Manor nästa hållplats för Felix kanske?
Manor, nu med Mercedes-motor.
Rakt in i F1.

:-)

skriven
#7: Mortimer Max

Trögfattad anmäler sig. Menar du att det blir fritt att utveckla motorn 2016? Helt fritt? Eller är det en massa Tokens hit och dit?

Svar: Tokens blir kvar, men utvecklingsarbetet tillåts under hela 2016 istället för 28 februari som slutdatum för uppdateringar.
Brandon Lee

skriven
#8: Svenn

Bernie E verkar ha nått vägs ände. Nu kommer det nog ett par rejäla grodor till sedan är det adjöss när inte hans management kan täcka längre. Härlig resa med sköna människor och ställen som vanligt vanligt! Live large, live well! We need you back.

Svar: Bernie är så jävla elak typ, så honom blir man inte av med så lätt, det är kanske läge att skramla ihop lite stålar och anlita en hitman. Jag lever mitt liv alltid med plattan i mattan till varje pris, it´s better to burn out than fade away.
Brandon Lee

skriven
#9: Jimmy Karlsson

Ser verkligen fram emot 2017, konceptet med lägre och bredare bakvinge och en enklare framvinge tror jag är helt rätt väg att gå. Vad tror du kan hända på motorsidan? Tack för en grym blogg och tack för att du tar dig tid att svara på våra kommentarer.

Svar: Det nuvarande konceptet blir nog kvar vad det gäller PU,dock med högre fuel flow och 1000 hk, och som ett alternativ kan det dyka upp en V6 biturbo med enklare ERS funktion men med samma effekt,.tack själv för din kommentar.
Brandon Lee

skriven
#10: Mika-fan

Mortimer Max: 32 Tokens nästa år. Samma som i år, samma områden som får utvecklas, och således samma områden som är restrikterade.

skriven
#11: Freddie

Hoppas att 2016 blir året då det inte går att uppdatera programvaran i Trädgårdstomten mer.
utan att man bara låter den dåliga produkten hamna på skroten. ..
kan knappast finnas några reservdelar kvar till den gamla produkten.
Frågan är ju isf vad som dyker upp istället....

Svar: Trägårdtomtens hårddisk sjunger sista versen inom kort, det finns inga uppdateringar för så gammal utrustning,.kanske blir det dottern Tamara som tar över via familjeföretaget Tomtelandet AB.
Brandon Lee

skriven
#12: Mortimer Max

OK! Tack Mika-Fan.
Inget som gör att de andra kommer ikapp Merc med andra ord?

skriven
#13: Mortimer Max

BTW — älskar ditt nya ord på begränsade. Restrikterade. :) :) :)

skriven

Kommentera inlägget här :