PLANET VERSTAPPEN

 
 
Ordningen återställd, Verstappen har lämnat jorden och har åter igen landat på sin egen planet, nästan 0,6 sekunder till tvåan Piastri är en evighet. Avståndet på 0,6 sekunder är skillnaden mellan fjolårets och årets RBR, McLarens kopia av fjolårets RBR är bara en kopia, till nästa år lär Neweys PRAO elever hos McLaren kopiera årets RBR, och hamnar åter igen 0,6 sekunder på efterkälken, den hårda verkligheten för copycats. Bra jobbat av McLaren duon ändå, de har båda Ferrari piloterna bakom sig plus den notoriskt svaga kvalaren Perez snudd på 0,8 sekunder bakom sin stallkompis. Verstappen saknar värdig måttstock inom de egna leden, det kan vara så som Hamilton hintade om, nämligen att Verstappen har aldrig haft en stallkompis bra nog för att kunna  utmana honom i kval och race, något som Hamilton enligt honom själv har haft hos Mercedes i allra högsta grad, det kanske ligger något i det. Att Ferrari hamnade en bit efter är ingen överraskning, styrkan hos årets Ferrari är långsamma kurvor, inte snabba-medelsnabba som på Suzuka. Mercedes i sin tur saknar en del balans genom snabba-medelsnabba kurvor som jag nämnde tidigare, men tar ändå hand om däcken rätt så bra, mot RBR eller McLaren räcker de nog inte till, men kanske kan de ge Ferrari en match i kampen om värdefulla poäng mellan de två stallen, det skiljer inte många poäng mellan dem i konstruktörs VM. Tsunoda gjorde ett starkt kval på hemmaplan, hur långt ATs fart räcker till i racet återstår att se. AM har tappat mark på sistone, det är bara Alonsos skicklighet som förare som håller AM kvar i topp tio, synd att AM har bara en förare värd namnet.
Lawson kvalade bra igen, Alpine med Gasly och Ocon hör inte hemma top fem stallen, Williams mycket vindkänsliga bil vandrade som en höstlöv på Suzuka, HAAS har tappat mark och av ARs omtalade uppdateringar syntes det inte mycket av på Suzuka, James Key som aerodynamiker/designer är inte mycket att skriva hem om. 
 
F ettans nya Latifi Sargeant slår till och med orginalet i klanterier, den gode Logan satte sin bil i muren femtioelfte gången på Suzuka, hur tänkte de hos Williams när de anlitade det här klantarslet som förare, han ligger i nivå med de värsta klåparna i Indycar.
 
 
Så, hur ser det ut inför morgondagens race, vilka hade bra varvtider i sina racesimulationer med olika gummiblandningar? Tja, Verstappen lirar i en egen liga, sedan följer resten på behörig avstånd, Bottas varvtid med hårda däck sticker ut lite, kanske kan det finnas lite liv i AR i racetrim med mycket bränsle? 
 
Det har ju skrivits en hel del på sina håll om FIAs nya giv angående flexaero, det mesta av dessa skriverier handlar om vingar och FIAs nya mätmetoder, men grejen med ground effect bilarna är golvet, hur mycket flex man kan trolla in där för att bättre stänga in flödet i Venturi tunnlarna, flex i vingar hjälper till att stalla golvet, men inte att stänga in luften under det samma. Man kan givetvis påpeka att det är just mätmetoden som har skräpts, men striktare mätning leder ju per automatik till att man måste förstärka delar av konstruktionen för att minska flexandet och leva upp till de skärpta kraven från FIA, mer tillkrånglad än så är det inte. Att till exempel minska flexandet i golvet betyder inte att man måste ta fram ett nytt golv, sånt har man varken råd eller tid till, utan man bara förstärker delar av golvet om det behövs. Jag har inte sett mycket av något sånt under den fria tråningen eller under kvalet,  RBR kröker fortfarande golvet som  en katt kröker rygg, och kör åter igen bilen med lägre rideheight än någon annan, FIA har inte medarbetare som är smarta nog att sätta dit Newey och RBR, att lyckas med det måste man mäta flex i golvet i en bil i rörelse. 

Dagens grid girls kommer från tvåhjulingarnas värld där man inte har lärt sig att hyckla, det är lite kul när F ettans huvudsponsor Aramco samarbetar med ryssarna för att hålla uppe de höga bränsepriserna för F1 fansen, samtidigt som FIAs saudiska chef tycker att ryska förare inte hör hemma i F1 sponsrad av saudiska Aramco. 
 
Amen,..må hyckleriets högborg F1 vara med er.     
 
 
 
 
    
 
   

Kommentera inlägget här :