MIAMI HEAT

 
 
 
Pole nummer 6 för Verstappen 2024 med sprint inräknad, Leclerc kommer nära men nära skjuter ingen Verstappen. Att RBR och Ferrari ligger i topp över ett varv är ingen överraskning, McLaren hade problem med mjuka däck under kvalet, men lär studsa tillbaka i racet när man kör med medium och hårda, om det räcker till att blanda sig i kampen om podiums återstår att se. Russel och Hamilton som sjua och åtta kommer inte ha något med podium striden att göra, Hulkenberg tog två poäng i sprinten men lär falla tillbaka i dagens huvudrace, huruvida Tsunoda kan knipa några poäng beror på hur RB hanterar däcken. Båda AM piloterna missade att ta sig till kval tre, av någon anledning har Stroll varit snabbare än Alonso under hela racehelgen, Stroll blev elva i kval två, Alonso femtonde, AM tycks tappa prestanda undan för undan. Gasly blev tolva i kval två, Ocon trettonde och Albon fjortonde, jag undrar hur det känns för Alonso att få stryk av Alpine och Williams för att inte snacka om HAAS. Av de som försvann i kval ett var Bottas snabbast, han fick stryk av Alonso med en hundradel, Sergeant blev sjuttonde före Ricciardo som glänste under kval och race i sprint men hamnade på en artonde plats i kvalet för dagens race. Snacka om upp som en sol, ner som en pannkaka, fyra i sprintkvalet där stallkompisen Tsunoda bara blev artonde, fyra i sprintracet när Tsunoda bara mäktade med en åttonde plats, och sedan helt ombytta roller i kvalet till huvudracet. 
 
Det avgörande under kvalet var däckhanteringen på det varma underlaget, greppnivån varierade under kvalvarvet beroende på däcktemperaturen, tryckte man på för hård under första delen av banan fick man betala för det på den andra, de mjuka däcken skapade problem för samtliga. Racet lär bli en uppvisning av Verstappen om Leclerc inte lyckas ta honom i starten, det är inte lätt att ta sig förbi i Miami, inte ens med hjälp av DRS, något som märktes under sprintracet när Sainz försökte ta sig förbi Ricciardo under nitton varv utan att lyckas med det. Även det att man kör med helt olika inställningar under sprintracet och huvudracet gör sitt i resultatlistan, i sprinten kan man använda mycket mer aggressiva inställningar för bättre grepp eftersom däckslitaget i det korta racet blir mer hanterbart...
 
...Ricciardo som fyra före Sainz och Piastri och Hulkenberg som sjua. En som utmärkte sig på ett negativt sätt i sprintracet var Magnussen, maken till fulkörning har man sällan skådat när han blockerade för andra att rädda poäng åt Hulkenberg, Magnussen brukar köra tufft, men nu var det riktigt grisigt långt över gränsen, en avstängning för ett race vore inte helt fel.
 
Det om kvalet och sprintracet, racing i all ära men det som man pratar mest om just nu är var Adrian Newey kan tänkas landa, Ferrari sägs ligga bra till. Det vore kul om det blir så, det skulle vara intressant att se om en duktig designer skulle kunna skapa lite ordning i Ferrari leden. I första hand pratar man om Newey i egenskap som aerodynamiker, men hans framgångar grundar sig på hans förmåga att kunna "se in i framtiden", se konceptet som en helhet och få det att sedan fungera i praktiken. Mercedes har det svårt just nu, men inte på grund av att konceptet skulle vara feltänk, utan på grund av att de inte får det att fungera i praktiken, hittar inte rätt med inställningar för att hamna i "rätt fönster". Alla siffror från vindtunnel och från simulator visar att man har gjort rätt, att konceptet fungerar, men på banan i praktiken gör det inte det hur man än gör. Det är det som är skillnaden mellan Mercedes designers och Newey som kan "se" aero, kan "se" hur det aerorelaterade ska ingå i konceptet tillsammans med det mekaniska för att fungera i praktiken, en snabb bil har ett smalt "fönster", en riktig snabb ännu smalare, men hittar man rätt "inom fönstret" så har man en fenomenalt välbalanserad och följsam bil som går som på räls oavsett bana och väderförhållanden, en Newey bil. 
 
 
Dagens grid girls rullar hatt, dock inte i Miami, där klarar man sig i bikini.
 
Amen,..må det rätta konceptet vara med er.   
 
       
  
 

Kommentera inlägget här :