RAINY DAYS

 
Kvalet till dagens GP gick av stapeln redan på fredag, Max och RBR hade lekstuga med resten av startfältet...
 
...igår under kvalet till sprintracet var det mycket tajtare, 11 tusendelar...
 
...men i sprintracet var det som det brukar vara, Verstappen flög förbi Piastri på Kemmel rakan och tog en lätt seger.
 
RBR, McLaren, Alpine, alla medier hyllar Piastri, men varför blev det som det blev, är Piastri en ny Senna, han har ju spöat Norris vid tre tillfällen? Nja, riktigt så enkelt är det inte, Piastri har kört med set up som fungerar bäst på den andra bansektionen med sina kurvpartier, Norris med set up som fungerar bäst på sektion ett och tre, det vill säga där man är snabb rakt fram. När banan sedan är blöt så tjänar man mycket tid på sektion två med set up som prioriterar det banavsnittet, på rakor får man nöja sig med lägre toppfart. 
 
Det ovannämnda blev mycket tydligt när Verstappen blåste förbi Piastri på Kemmel rakan utan DRS, Max låg tajt bakom Piastri genom Eau Rouge-Radillon, och var sedan förbi långt innan man man ställde sig på bromsen innan högerkurvan. Nu är ju RBR givetvis en bättre bil än McLaren, och Verstappen en bättre förare än Piastri, men Max omkörning på Kemmel rakan visade hur olika set up fungerar på olika banavsnitt, och hur det hala underlaget påverkar bilarnas prestanda beronde på inställningar.  I ett normalt GP hade Piastri kört slut sina däck på nolltid, han har inte lärt sig hur man tar hand däcken, efter bara några varv fick Max ett meddelande från RBR depån att Piastris däck överhettade, var på väg att ta slut, då svarade Max: "Inte så konstigt med tanke på hur han kör". Vill man bli riktig toppförare i F1 är förmågan att ta hand om däcken helt avgörande, en del har det naturligt tack vare sin körstil, andra måste justera sin körstil för att kunna tampas om podiums. Nu är det även så, att vissa stall tjänade på Pirellis justering av däckets egenskaper mitt i säsongen när de tog fram ett däck som tål mer stryk, till exempel är just McLaren en av dem som tjänade på det, och AM en av de som förlorade på det, ett rätt så märklig beslut av Pirelli att justera däckets slitage tålighet mitt i en pågående säsong. 
 
Hamilton körde huvudet under armen när han försökte ta sig förbi Perez, Lewis körde på Perez vars RBR fick sin sidepod punkterat, något som ledde till att all grepp bak försvann...
 
...och Perez hamnade utanför banan och till slut bröt racet, Hamilton kom billigt undan med sitt 5 sekunders straff.
 
AM duon hade en mindre lyckat fredag-lördag, först hamnade Stroll i muren...
 
...sedan Alonso...
 
...ett rätt så sällsynt misstag av den gamla, AM tycks ha svårt att få upp däcktemperaturen inom fönstret efter Pirellis justering av årets däck. Bantemperaturen påverkar olika sätt hos olika stall, till exempel AR som var långt framme under kvalet i Ungern med höga bantemperaturer har varit helt vilse på Spa, deras bil saknar downforce och har därmed haft svårt med att få upp däcktemperaturen i det kylslagna Spa på blöt underlag, blir det ett torrt race med lite högre bantemperatur bör de prestera bättre. 
 
Dagens grid girls trivs på alla typer av underlag, med eller utan högklackat.
 
Amen,..må sensommarens regnskurar vara med er.   
 
        
 
    

Kommentarer :

#1: Tom

konstigt att hamilton aldrig får straff efter vad han orsakar,utan mest en knäpp på fingrarna..märkligt

skriven

Kommentera inlägget här :