SLIPPIN AND SLIDING

 
På en icke åskådarvänlig bana som Zandvoort är lite regn den rätta kryddan, så även igår när Verstappen tog sin nionde raka seger för RBR. För Max och RBR tycks det kvitta under vilka väderförhållanden man kör, eller huruvida man prickar rätt med depåstoppet, i slutändan är det alltid Max som tar målflaggan först, hatten av för Verstappen och RBR. Nu är Verstappen uppe på 314 poäng, tvåan Perez har samlat ihop 189, trean Alonso 149 och fyran Hamilton 148, är det föraren som gör hela skillnaden hos RBR, är Max 125 poäng bättre förare än Perez? Han är bättre förare än Perez, men inte 125 poäng bättre, det mesta kommer från Max förmåga att hantera Neweys snabba men samtidigt svårkörda bil som passar hans körstil, en bil med stark framända och lös bakända, en bil som är överstyrt på ett giftigt sätt. För Verstappen passar den som handen i handsken, för Perez med sin mjukare körstil mindre bra, han behöver en bil som är mer neutralstyrt med en tendens till understyrning. I början av säsongen var RBRs bil mindre överstyrt, men med varje uppdatering inklusive "trippel DRS" bakvingen med den minimala undre delen har  tendensen till överstyrt förstärkts, något som Perez inte trivs med. Han har uppenbara problem vid inbromsning när golvet och diffusern greppar men tillåter samtidigt bakändan "flyta", årets RBR har precis samma karaktär som McLaren hade när Kimi körde för dem. Iceman trivdes med det och kunde hantera det på samma sätt som Verstappen, en bil med stark framända som styrde in som föraren ville, och med lös bakända som fick "flyta" fritt. Neweys bilar har alltid haft samma karaktär bortsett från några år när Vettel körde för RBR, han ville ha en bil med mer grepp bak, nu är Newey inne på sin gamla linje igen när RBR i Verstappen har en förare som kan hantera det. 
 
Verstappen var aldrig hotad under racet, och farbror Alonso visade åter igen att både hungern och körskickligheten lever kvar i allra högsta grad. Gasly tog sin första podium sedan 2021 med lika delar av tur och skicklighet, och Perez i sin tur kastade bort en podium plats med fortköning på depån som gav honom ett 5 sekunders straff. Sainz räddade lite av Ferraris ära med sin femte plats, Hamilton krigade sig till en sjätte i mål, trion Norris, Albon, Piastri med mindre lyckad depåstrategi i sina mer kval än race set up bilar blev sjua, åtta och nia i mål, den sista poängen hamnade hos Ocon.  
 
Stroll visade åter igen hur medelmåttig förare han är med sin elfte plats, Hulken slog Magnussen och nykomlingen Lawson Tsunoda vars chansning med däcken inte gick hem. Bottas i en AR som saknade toppfart ville komma in direkt efter uppvärmningsvarvet att byta till intermedium, men fick kalla handen av stallet, dumt gjort av AR, där rök chansen till poäng. Russel som tvingades kasta in handduken hade svårt att förstå hur hans tredje plats i kval förvandlades till en sjuttonde i racet, när Mercedes missade att ta in honom direkt när det började regna efter racestarten. Zhou, som kom in direkt och bytte till intermedium låg ett tag på en tredje plats i racet men blev sedan passerat av bil efter bil i en AR som var långsam på start-målrakan, racet tog sedan slut för hans del när han hamnade i muren. Leclerc bröt racet med en mycket långsam, skadeskjuten Ferrari, stallets depåpersonal sov som vanligt när det var dags att byta däck, att inte ha däcken redo när föraren kommer in är pinsamt värre. Hobbyföraren Sargeant upprepade sitt bravurnummer och hamnade åter igen i muren, jänkaren borde åka tillbaka till nordamerika tillsammans med den andra hobbyföraren Stroll och satsa på Indycar istället. 
 
Sargeant tycks ha tagit över Schumi Jr rollen som murtestare, 2023 blir nog hans första och sista år i F1, han är pinsamt mycket långsammare än Albon.
 
Dagens grid girls är relativt nöjda med racet på Zandvoort, vädrets makter är bra att ha i racesammanhang om man strävär efter underhållande race.
 
Amen,..må vädrets makter vara med er.   
     
 
    

Kommentarer :

#1: 1014Johansson

Hade kimi 24 år matchat verstappen i dagens redbull bil tror du?

Svar: Det hade han nog gjort, Kimi hade mer naturlig speed än Max har, Max är en produkt av livslång träning på samma sätt som Kalle Rovanperä i rally, Kimi var snabb direkt i allt han satte sig i.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :