RAIN MAN

 
 
F1 kval och en sent lördag kväll är ingen bra kombination, en sent lördag kväll har man annat för sig än titta på F1. Så, för mig blev det ett inspelad F1 kval i samband med söndag frukost, ett rätt så underhållande kval på en upptorkande bana med allt vad det innebär, några chansade rätt med inställningar och var ute på banan vid rätt tidpunkt, några andra gjorde det inte. AM var bland de snabbaste under alla fria träningar, men försvann direkt i kval ett. Ricciardo var ute vid rätt tidpunkt och gick till kval tre, och Norris i sin tur vid fel tidpunkt och blev bara fjortonde man i kvalet. AT duon försvann direkt i kval ett, Albon hos Williams var nästan 1,7 sekunder snabbare än Latifi och tog sig till kval två och så vidare. Eftersom banan sedan blev en sekund snabbare per varv i kval två, så var de som började sitt sista varv först i kön chanslösa att ta sig till kval tre, Bottas var en av dem, snacka om att vara på fel ställe vid fel tidpunkt, först i kön.
 
Av dem som gick till kval tre hade Verstappen inga som helst problem med att ta pole, bra jobbat av Max, men kvalets stora vinnare blev Alonso med sin andra plats, spanjoren var den näst snabbaste föraren i kval ett, två och tre. Sainz räcker inte riktig till att utmana om pole, Hamilton lyckades med konststycket att kvala ut Russel men blev slagen med 1,6 sekunder av Verstappen, HAAS duon Magnussen-Schumacher hade julafton och startar racet från tredje ledet, Ocon fick stryk av Alonso med 1,6 sekunder, Russel 0,6 av Hamilton, Ricciardo kvalade ut Norris med 0,4 sekunder, och Zhou Bottas med 0,7. 
 
Så, som sagt var, under svåra förhållanden gäller det att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt, med andra ord,det var rent lotteri för de allra flesta, dock inte för alla, till exempel Alonso var snabb varje gång han var ute på banan, men kval är kval, det är idag man delar ut poängen. Dagens väderprognoser siar om sol och temperaturer mellan 18-21 grader, något som kan kasta om "pecking order" under racet riktigt ordentligt om man har chansat med inställningar åt fel håll. F1 bilarna är mycket känsliga för saker som de allra flesta inte ens är medvetna om, som till exempel vindförhållanden med riktning och styrka, luftfuktighet och lufttrycket, bantemperatur och så vidare, det som fungerade optimalt igår fungerar kanske inte alls idag. Leclerc som kommer att starta racet från sista ledet på grund av PU byte kan ha en bil med set up för torrt underlag liksom några andra som inte lyckades i kvalet, att lyckas i kvalet är ingen garanti för ett lyckat race.
 
Det on kvalet, FIA har kommit med ett nytt direktiv angående rideheight på grund av problemet med porpoising, något som kommer att gynna vissa stall och missgynna några andra. Att FIA så snabbt skulle reagera på allt gnällande från Mercedes håll kom inte som någon överraskning, det har hänt förr, men det är ändå rätt så märkligt hur enögt FIA ser på problemet. Det ska väl ändå inte vara som så, att de stallen som har lyckats med att lösa problemet med porpoising ska bli lidande av att Mercedes inte har lyckats med det, hela aeropaketet är ju designad runt en viss rideheight för att fungera optimalt. Tvingas man hissa upp bilen med 10 millimeter så påverkar det både balansen och hur mycket downforce aeropaketet producerar, aerobalanspunkten rubbas och så vidare. En annan detalj i det hela är hur FIA har tänkt kontrollera det hela i en bil ute på banan, hur mycket porpoising är tillåtet och var går gränsen för slitaget av plankan. F1 bilarna har alltid bottnat lite då och då, inte på grund av porpoising utan för att man har kört med låg rideheight, något som sliter plankan, kan bli en svår nöt att knäcka för FIA, Mercedes lilla hjälpreda. 
 
Perez gjorde bort sig i kval två när han körde av med låsta hjul, hamnade i muren, fastnade i den och kvalet var över för hans del.
 
Russel chansade att gå ut med slicks när det var tre minuter kvar av kval tre och kanade in i räcket med rumpan före.
 
Dagens grid girl har med sig paraplyet i fall att, men tror på ett soligt race.
 
Amen,..må FIAs opartiskhet och objektivitet vara med er.     
 
 
           
 
   
 
      
 
      

Kommentera inlägget här :