SPANISH PORPOISING PARTY

 
 
Till att börja med, Pirellis gummiblandningar och villkoren för testdagar inklusive däcktryck, camber och högsta tillåtna däcktemperatur, en rätt så radikal skillnad jämfört med 2021. Att idag stå vid bankanten var säkert en vandring längs memory lane för det gamla gardet, porpoising party light när 80 talets ground effect minnen kom tillbaka när framändan på årets bilar skuttade upp och ner som Johaug på steroider. Porpoising är ett fenomen som uppstår när downforce och rideheight varierar på olika banavsnitt, och får framändan att hoppa upp och ner, på ett ojämn underlag blir effekten ännu värre, med active ride kan det undvikas, men FIA valde bort det alternativet. Jag skrev tidigare att årets bilar kommer vara långsammare genom långsamma kurvor, och snabbare genom medelsnabba-snabba kurvor, precis så såg det ut idag. Den hårda fjärdningen-stötdämpningen ger grymt mycket understyrt genom långsamma kurvor när bilarna tappar downforce, men samtidigt stabilitet genom snabba kurvor där ground effect skapar mycket downforce, slanten har alltid två sidor. Tidigare kunde man minska understyrningen genom långsamma kurvor med hjälp av full styrutslag som gav lägre ride height, i år är det förbjudet så stallen har sökt nya sätt att trixa med ride height.  Jag nämnde tidigare att AR hade intressanta lösningar angående hjulupphängningar, idag kunde man kika på lite närmare håll, bland annat fästpunkterna för övre wishbones där den bortre sitter mycket lägre än den den främre, placeringen av styrstaget och så vidare, en framvagnsgeometri som kan tänkas påverka Caster, och ge en viss möjlighet att trixa med ride height vid inbromsning och acceleration. Nu är ju inte AR det enda teamet som har framvagndesign av den typen, till exempel RBR är inne på samma linje, och det trots att de har pull rod fram och och push rod bak, AR push rod både fram och bak. Det är rätt så kul att Newey som införde pull rod bakvagn i F1 har bytt till push rod, och AR som hade pull rod bak har i år push rod. ARs PU-växellåda kommer från Ferrari som fortsätter med pull rod bak, så AR har egen växellådshölje design men samma innnehåll som Ferrari, det är kul att de förekommer så många olika designgrepp i år inklusive aero, hjulupphängning, växellådshölje och så vidare. 
 
 
RBRs sidepods väckte en hel del intresse under första testdagen, lite dubbelgolv vibbar över det hela...
 
 
...Neweys skapelse är rätt så annorlunda jämfört med de andra, hur effektiv hans design med de smala sidepods är återstår att se. Under förmiddagen när det var svalt körde RBR utan extra kylning, på eftermiddagen när det blev varmare dök det upp en variant med gälar för mer effektiv kylning, Newey gillar att paketera tajt, något som kan straffa sig i form av överhettning och motorras. 
 
 
 
 
 
På bilderna här ovan kan man ta del av designen av "beamvingen", den som sitter mellan bakvingen och diffusern, det skiljer sig lite designmässigt mellan Mercedes, Ferrari och RBR, men alla är ute efter samma sak, nämligen att "beamvingen" ska tillsammans med bakvingen hjälpa till att "ladda" diffusern, "beamvingen" är en light variant av dubbeldiffusern, inte lika effektiv men laglig. Själva diffusern är en tämligen enkel sak eftersom FIA satte så snäva gränser  hur den ska se ut, den är mycket högre än ifjol, men skogen av styrfenor är borta. 
 
Dagens testkörning handlade i första hand om att jämföra data från simulator-vindtunnel med data från banan, testa med olika set up för att se hur/om bilen svarar på set up förändringar , man använde olika bränslemängder och gummiblandningar och så vidare. Dagens snabbaste varv satte Norris i sin McLaren med C4 däck,1.19.568, Verstappen gjorde 1.22.246 med C2, Bottas som bara hann med 23 varv hade 1.22.572 med C3 och så vidare, det blir först i Bahrain man på allvar kommer att försöka ta ut all tillgänglig prestanda ur bilarna, Barcelona är för grovarbete och glory runs. Den största skillnaden ute på banan jämfört med tidigare år var hur noga förarna var med att inte köra för högt på kerbsen, med en ground effect bil tappar man mycket downforce om man kör högt upp på kerbsen och trycket försvinner från Venturi tunnlarna. Det var allt för idag, det är för tidigt att göra några djuptlodande analyser efter en dag, det kommer dyka upp nya golv, sidepods, vingar och diverse annat, så mer om detta imorgon.
 
Det om F1, jag hade tänkt att ta mig till banan med en hoj, men hade så mycket grejer med mig att jag frågade min polare om han kunde låna mig en bil. Ja visst inga problem sa han, du får låna en fin Yaris med en trecylindrig motor som..där avbröt jag honom och klargjorde att jag inte tänkte köra en jävla Yaris, utan ville ha en riktig bil. Polaren skrattade och sa att han promenerar till banan från stan om jag inte är nöjd med bilen, jag skrattade och önskade honom lycka till med långpromenaden. Så, vem fick rätt, han eller jag? Eh, det blev han, Yaris visade sig vara en GR med Circuit Pack, Torsen diffar, 262 hk, 6 växlad, väger som en ostmacka utan ost, går som en skållad troll och är skitkul att köra, men imorgon blir det nog en hoj. Nu ska jag försöka posta det här via omvägar, och hoppas att en vänlig själ i Peking ser till att den blir publicerat. 
 
 
 
Dagens grid girl är nöjd med vad den första dagen hade att komma med, mera sånt i morgon.
 
Amen,..må "tumlaren" vara med er.     
 
 
       
 
 
           
 
    
 
 
        
 
      
 
 
   

Kommentarer :

#1: Jimmy

Tack Brandon.
Väntat hela dagen på en första rapport från dig.
Tack man och ceep up the good work...

skriven
#2: Lari

Tack som fan Brandon !
Suverän läsning , keep it coming !

skriven
#3: Anders

Magiskt att få en första inblick inför säsongen. Stort tack!

skriven
#4: Kjell Levén

Tack B!
Härligt med dina reportage och analyser!

skriven

Kommentera inlägget här :