SPANISH PORPOISING PARTY 2

 
 
AR hade en riktigt dålig dag igår, något bättre idag, men de har en hel del att göra för att bli kvitt med det värsta "porpoising", snabbfix med hårdare dämpning/fjärdning hjälpte till men botade inte "porpoising" skuttandet på start-mål rakan. När bilen kommer upp i fart, och Venturi tunnlarna jobbar med max effekt trycks bilen närmare banan, ride height minskar tills bilen bottnar och tappar trycket i Venturi tunnlarna, ride height ökar och Venturi tunnlarna laddas igen, proceduren upprepas i ett snabbt tempo om och om igen, upp och ner,föraren får svårt att se, bilen blir instabil under inbromsningen och golvet kan ta skada av skuttandet. Årets bilar är aerodynamisk "baktunga", aerobalanspunkten ligger en bit in i den bakre halvan av bilen när det mesta av downforce produceras med ground effect, barge boards saknas och  framvingen orkar inte ensam kompensera för förlusten av downforce i framändan, den behöver hjälp av aeroflödet från golvets framkant, där har AR en hel del att jobba med. Det är inget man kan fixa i depågaraget, utan AR får förbättra designen av golvet hemma i fabriken innan de åker vidare till Bahrain, inte ett lätt jobb men inte ett omöjligt heller.
 
De stora teamen med större resurser har ett antal olika golvvarianter att laborera med, och även mer meriterade medarbetare, Ferrari går rätt så fint ur porpoising synpunkt...
 
...McLaren ännu bättre, de har nog nytta av den låga tyngdpunkten med pull rod i framändan, Mercedes skuttar rätt så friskt, RBR mindre än Mercedes och så vidare. Idag kunde man hitta bilar med en enkel grunddesign ganska högt i resultatlistan med de  snabbaste varvtiderna, så brukar det se ut varje år. Kimi hade snabbaste varvet i en AR två år sen, det ser bra ut inför sponsorer, men en enkel grunddesign saknar utvecklingskapacitet i det långa perspektivet, när stora teamen har sorterat ut sina mer komplicerade aeropaket hamnar de små ohjälpligt efter. Apropå FIAs teori att årets bil skulle vara lättare att följa nära för den som ligger bakom, det såg inte ut som så, förarna tyckte inte heller att det var någon större skillnad jämfört med förra årets bilar, så omkörningsfesten ser ut att utebli, dock är just Barcelona en bana där det är svårt att ligga nära och ta sig förbi.
 
 
Nog om porpoising, den sinnessjuka slappkuken Putin har skickat in den ryska armen i Ukraina, något som har lyft upp frågan om Rysslands GPs vara eller icke vara. Inte mycket att fundera över enligt min mening, skippa skiten för gott, inte ens FIA eller LM kan vara så arroganta och giriga att kunna se något annat alternativ. Ryssar är paranoida översittare, Putin är värre än Hitler, det enda språket de begriper är öga för öga, tand för tand. Det är dags för de något naiva regeringar i Finland och Sverige att söka NATO medlemskap innan det är för sent, jag för min del kan bara upprepa det som min farfar brukade säga om ryssar,en bra ryss är en död ryss. HAAS har reagerat på sitt sätt, i morgon kör de med en helvit bil, jag för min del undrar hur länge det dröjer innan Andretti köper stallet, och sparkar iväg Uralkali gänget ändå bort till Ural. 
 
Det om F1 och galna ryska skurkar, i dag var Yaris ett minne blott och jag fick njuta av min favorithoj, för mig finns inget bättre än Ducatis V4, bara köra och njuta mil efter mil.
 
 
Dagens grid girls lider inte av porpoising, aeropaketet sköter sitt jobb till perfektion. 
 
Amen,.må djävulen ta alla paranoida ryska skitstövlar. 
 
            
 
           
 
    
 
     

Kommentarer :

#1: Eric

Tack för en mycket bra uppdatering, jag håller verkligen med om att Rysslands GP borde strykas för alltid.

Tack för ett bra tips på hoj, den såg riktigt trevlig ut.

skriven
#2: carl

tackar för dina uppdateringar till oss mindre vetande.håller med om att ryssarnas gp ska ställas in men jag nöjer mig med min bobber 120cc husqvarna har fått nytt gashandtag i vinter

skriven
#3: Calle

Tack för bra uppdatering , verkar bli ett problem med "Skuttandet" , hittade några bilder igår där man ser på start och mål där det till slut bottnar ur ordentligt, fan håller det ett helt race?

skriven
#4: BB

Jag ser klara likheter mellan galoppridning och jockeyns ”studsande” i sadeln, utan vidare kunskap i vare sig galopp, F1 eller livet i stort så tillför det ändå viss komik. Förarna studsande är roande att titta på men kanske inte lika kul att uppleva eller önskvärt…

skriven
#5: Anonym

ANONYMUS
Det verkar onekligen som att teamen har fått lite att fundera över. Man kan tycka att grunden för det nya reglementet skulle utmynna i en enklare teknologi, men så verkar inte vara fallet. Kan det bero på att de som för några decennier sedan som var med och byggde ground effect bilar inte finns med längre och att de i modern tid helt enkelt inte vet riktigt hur de ska handskas med det "nygamla" formatet?
Tack för dina skarpsynta intryck från Barcelona. Även om det kanske inte är hela sanningen man kan se så här med det första testet, så känns det ändå som att teamen har fått en del obehagliga överraskningar att ta itu med.
Din farfars syn på ryssar har jag stor förståelse för. Finland stog verkligen upp och mosade de jävlarna. Kan det vara därifrån som "finsk sisu" har sitt ursprung?

skriven
#6: Spelwilly

Tyvärr har Finlands motstånd mot Ryssland även en baksida det inte pratas om. Allierad med Tyskland under andra världskriget. Har full förståelse att man för sin egen överlevnad allierar sig med den som ger hopp. T.ex. Kroatien gjorde det samma men straffades efter kriget. Inget med F1 att göra så ber om ursäkt. Vettel är en kille att hylla idag då han valt att bojkotta Ryssland oavsett vad LM och FIA säger. Matzepin kan inte uttala sig och Haas hänger löst.

skriven
#7: Tomi

Ja herregud Putin du har rätt Finland och Sverige måste snarast gå med i Nato annars riskerar vi hamna i ett läge där vi får klara oss själva som Ukraina nu tvingas göra. Det som räddar Baltländerna är just att de är med i Nato. Trodde inte riktigt det men Ferrarin ser bra ut..fast de har de gjort i Barcelona förr...ha det gott!

skriven
#8: OK

Bara att hålla med i omvärldsbeskrivningen. Tycker du att det går att dra några slutsatser från testerna vilka som kommer att gå bra i år? Eller alldeles för tidigt?

skriven
#9: Anonym

ANONYMUS
Nog är det så att både Finland och Sverige kan ha en "rutten" historia då det gällde att komma ut ur kriget utan att hamna i klorna på de stormaktshungriga stater som då ville ha herraväldet i Europa.
Ett ruttet politiskt spel som vi idag nog får vara tacksamma över. Vi har ju fått möjligheten att få leva ett bra liv i ett land som vi tack vare det kan kalla vårt land.
Minns att far min berättade hur de transporterades i godsvagnar och att när de stannade vid en station blev beordrade att inte öppna dörrarna till vagnen. Nyfikna kunde de inte låta bli att trotsa ordern, och det de fick se var att vid spåret intill, där satt tyska soldater i bekväma tågkupe'er.
Själv var jag på ett renoveringsbygge för kanske 20 år sedan i gamla posthuset i Göteborg. Jag förundrades över att det där på översta våningsplanet fanns stålluckor på insidan för att kunna täcka fönstren med. Det visade sig att det berodde på att tyskarna där haft en hemlig, jag har för mig att det kallades för sambandscentral. Så jag tror det är mycket skit bakom det faktum att vi fått chansen att leva ett drägligt liv.

skriven

Kommentera inlägget här :